Als
je interesse hebt in hoe je cultuureducatie in de klas wil brengen, bekeken
door een andere (onderzoeks-)bril. En ook als je interesse hebt in het
onderzoek want het is volledig up to date.
2.Wie onderhoudt de site?
Barend
van Heusden is de hoofdonderzoeker. Hij is prof aan de universiteit van
Groningen. Hij voert dit onderzoek samen met een uitgebreid team; mensen uit SLO,
projectcoördinatoren en communicatoren.
3.Wat biedt de site?
De
site biedt een onderzoek naar cultuur. Het gaat meer om waarom je de lessen
wilt geven, welke relaties en overeenkomsten er zijn met andere vakken, Het is
niet specifiek gericht naar organisatie, hoe de lessen eruit zien,
Ze
werken ook samen met pilootscholen, dit zijn scholen die het project, de
onderzoeken uit testen. Je vindt dus ook een grote lijst van scholen op de website.
4.Vind je de website goed te
hanteren?
Als
je weet waar de informatie op de website over gaat, is hij wel goed te
hanteren.
5.Zijn er nog andere links op
de website?
Ja,
er is een link naar canon cultuurcelen
eventueel sites waar de artikelen opstaan van de interviews die afgenomen zijn.
Deze kan je terugvinden in de bibliotheek op de site.
6.Heeft het een educatieve
meerwaarde?
Dit
onderzoek is nog niet volledig afgerond. Er is dus nog geen sprake van een eindproduct.Eind 2013 zouden er verdere
onderzoeksresultaten gepubliceerd worden.
Cultuureducatie
is opgesplitst in twee woorden; cultuur en educatie. Cultuur is een
verzamelterm die betrekking heeft op de attitudes, visies, percepties, normen
en waarden van (groepen) mensen. Educatie daarentegen heeft verschillende
termen, zoals: opvoeding, vorming, onderwijs. Maar wat betekenen deze twee
losstaande woorden in zijn geheel?
Cultuureducatie
omvat alle vormen van activiteiten waarbij cultuur als doel of als middel
wordt ingezet. Hierbij richt men zich op het leren over cultuur, door cultuur
en met cultuur. De educatie laat mensen kennismaken met kunst- en
cultuuruitingen.
Al een hele
tijd wordt er gesproken over het begrip kunsteducatie. De kunst werd hierbij
centraal geplaatst. De laatste jaren spreekt men over kunst- en cultuureducatie
of kortweg over cultuureducatie. De notie van cultuureducatie geeft aan dat
het niet enkel om kunst gaat, maar dat er ook ruimere doelstellingen in het
spel zijn. De deelgebieden van cultuureducatie zijn:
- Kunsteducatie
Via kunsteducatie doen wij kennis
van kunst op en worden wij bewust van onze eigen kunstzinnige talenten. Dit
doen wij door zelf aan de slag te gaan met kunst, door te bekijken en te
ervaren. Kunsteducatie richt zich op zowel traditionele als moderne
kunstvormen.
Traditionele kunstvormen
Moderne kunstvormen
- muziek
- dans
- theater
- beeldende kunst
- architectuur
- film
- fotografie
-literatuur
- popmuziek
- gaming
- creatieve nieuwe
media
- mode
- design
In het onderwijs kan men gebruik
maken van drie verschillende leervormen:
ØActief/activeren:
zelf deelnemen aan een kunstdiscipline zoals bijvoorbeeld: dans
ØReflectief/reflecteren:
nadenken over, lezen, praten en uitwisselen van gedacht met elkaar omtrent het
begrip kunst
ØReceptief:
Kijken en luisteren naar voorstellingen, concerten, tentoonstellingen.
-erfgoededucatie
Erfgoed is alles wat we hebben overgeërfd
van vorige generaties en wat we al doende zelf aanmaken voor volgende
generaties. Dit zowel in materiële(Monumenten, archeologische vondsten of
archieven) als immateriële(Tradities, verhalen, rituelen en gebruiken) zin, zij
het ongeacht waarde of emotionele betekenis. Aan cultureel erfgoed daarentegen
hechten we als groep, als gemeenschap wel een belangrijke waarde. We
omschrijven cultureel erfgoed als: Datgene wat groepen mensen op een bepaald
moment en op een bepaalde plaats waardevol vonden om te bewaren en te
beschermen. En vandaag de dag respectvol integreren in een samenleving om aan
volgende generaties door te geven.
- Media-educatie:
Deze educatie leert mensen omgaan met diverse media om communicatie
tussen mensen mogelijk te maken. Het gaat om dragers van informatie. Onder
diverse media verstaan we de klassieke media (kranten, radio, tv) als de nieuwe
media (internet).
- literatuureducatie
Literatuureducatie is gericht op
literaire competentie. Daarvan is sprake als iemand de weg weet in het brede
aanbod van boeken, kennis heeft van kenmerken van literaire teksten en een
beargumenteerd oordeel kan geven.
- Cultuurzelfbewustzijn
Is de manier waarop mensen over hun
eigen cultuur en leven reflecteren.
De website
duidt vooral de samenwerkingsverbanden aan, die over het thema cultuur gaan. Zo
somt de website een aantal van deze netwerken op, zoals: partners, schakels en
scholen. Deze website verwijst voornamelijk naar andere organisaties of
initiatieven. Bij alle netwerken en organisaties worden veel praktijkvoorbeelden
aangeboden die vooral dienen om inspiratie uit te halen.
Als iemand
dus praktisch wilt werken rond cultuureducatie dan raden wij zeker deze site
aan, vanwege de vele voorbeelden en samenwerkingsverbanden. Het is zelfs zo dat
als een school of leerkracht wilt kijken naar welke cultuurpartners er zijn in
de regio, dan kan deze persoon zijn regio ingeven in een zoekmachine op de
site.Daarna zoekt de zoekmachine welke
culturele organisaties er zijn in de directe schoolomgeving van die persoon.
Onderhoud van de
website
De website wordt onderhouden door CANON, de cultuurcel van het Vlaams
ministerie van onderwijs.
Aanbod van de website
Als je enkel
en alleen op zoek bent naar een definitie omtrent cultuureducatie, dan raden
wij je deze website niet aan. Op deze website vind je wel veel voorbeelden
omtrent een goede invulling van het begrip cultuureducatie in de praktijk.Deze website geeft een overzicht van verschillende
culturele partners, publicaties omtrent
cultuureducatie en praktijkvoorbeelden van scholen of culture netwerken die
werken rond cultuureducatie. Je krijgt hier ook een overzicht van welke
samenwerkingsverbanden er aanwezig zijn in de verschillende regios,
Hanteerbaarheid
De website
heeft een duidelijke en overzichtelijke lay-out dit zorgt ervoor dat de site
makkelijk en simpel te hanteren is.
Alle
hoofdzaken worden onderverdeeld in tabbladen, de bijzaken worden aan de hand
van fotos en bijhorende uitleg op de startpagina weergegeven. Van elke
hoofdzaak wordt een korte maar krachtige inhoud weergegeven. En worden alle
instanties, praktische voorbeelden, publicaties, opgesomd in overzichtelijke
lijstopsommingen.
Linken
De website
verwijst naar een aantal andere websites die praktische informatie geven over
cultuureducatie en de mogelijke subsidies voor culturele projecten die je wil opstarten.