Toen ik aan deze keuzemodule wist ik nog niet wat mij te wachten stond. De eerste les kregen we onze opdracht van de keuzemodule. Toen ik de opdracht las, sloeg ik een beetje in paniek. Ik wist niet hoe ik een muzische week in de klas moest aan brengen. Zelf wist ik ook nog niet veel van cultuur of cultuureducatie, maar ik was bereidt om mezelf meer in te zetten op cultureel vlak. ik ben daarom ook opzoek gegaan naar interesse websites en interesse cultuurhuizen.
Maar toen werd het tijd dat ik ging beginnen aan de projectweek. Meer moest ik opzoek gaan naar een inspiratiebron. Dit was voor mij al geen gemakkelijk begin want ik ben een persoon die altijd twijfelt aan alles. Maar mijn beslissing stond wel snel vast. Ik ging mijn muzische week opbouwen rond een prentenboek. Maar eerst moest ik mijn thema weten. Dus ik ging naar mijn stageschool en ik vroeg achter mijn thema. Ik kwam tot conclusie dat ik mijn muzische projectweek best binnen thema moederdag kon doen. Ik vond het een moeilijk thema maar ik wou mezelf er 100% voor inzetten en er voor gaan. ik ging dus opzoek naar prentenboeken rond thema moederdag. Ik had enkele interessante prentenboeken gevonden maar nu moest ik een keuze maken voor één prentenboek waarrond ik ging werken.
Ik heb gekozen voor het prentenboek 'mijn mama en ik'. Ik vond het persoonlijk een heel mooi prentenboek en het sprak mij direct aan. Ik ben begonnen met het prentenboek te lezen. Toen ik het prentenboek gelezen had, ben ik de werkwoorden beginnen op te schrijven om zo aan mijn bewegingslessen te beginnen, nadien heb ik mijn drama lessen gemaakt op basis van de prenten uit het prentenboek en de muzieklessen.
Ik begon de muzische project week met schrik omdat ik dacht dat ik het niet goed ging doen. Wie had gedacht dat een muzische week in de kleuterklas zo fijn kon zijn. Heel eerlijk, ik niet! Het was een succes. Zowel de kleuters als ik hebben enorm genoten van dit thema. De muzische projectweek vroeg veel tijd en energie van de kleuters maar ze zijn erin geslaagd. Er was opkomst van de ouders die naar de verwendag kwamen en naar het dansje van hun kind kwamen kijken. De voormiddag bestond uit de verwendag voor de mama's. De kleuters mochten hun mama masseren. Na het masseren was er even een korte pauze. Na de pauze werden de ouders terug bij elkaar geroepen om te kijken naar ons dansje. Als afsluiting van de verwendag voor de mama's kregen ze hun moederdagscadeau mee naar huis.
Achteraf gezien was het een enorm fijn thema. Zowel voor mij als voor de kleuters.
Mijn inspiratiebron is het prentenboek mijn
mama en ik.
Ik heb voor deze inspiratiebron gekozen
omdat het veel mogelijkheden biedt zowel op gebied van dans, drama en muziek. In
dit verhaal stonden interessante beleving en bewegingswoorden waar ik met dans
rond kon werken. Dit prentenboek gaf me ook de mogelijkheid om hier dramatische
activiteiten rond uit te werken.
De kaft van het prentenboek sprak mij echt
aan. Maar toen wist ik nog niet hoe dit boek zich zou kunnen lenen voor een
muzische week rond op te bouwen. Maar toen ik het prentenboek gelezen had kreeg
ik direct ideeën om er dramatische activiteiten en bewegingslessen rond op te
bouwen. Ik heb lang getwijfeld tussen twee prentenboeken maar ik heb
uiteindelijk dit prentenboek genomen en ik ben hier heel blij om.