Ik hoorde zojuist op de radio, dat het fregat van de Nederlandse marine een aantal piraten heeft opgepakt. Deze waren juist bezig om een bevoorradingsschip van de Duitse marine te overvallen..... Dan vraag ik mij af, hoe dat laatste kon gebeuren Bovendien ben ik benieuwd of deze piraten nu weer naar Nederland worden gehaald om berecht te worden en na het uitzitten van de straf niet uitgezet kunnen worden, omdat ze in Somalië gevaar voor eigen leven lopen..... Wel goed, dat deze overval verijdeld is. Het fregat is welgeteld één dag ter plekke. Wordt beslist vevolgd!
Een boek dat ik nog nooit gelezen heb, is 'Robinson Crusoë' van D. Defoe, maar wat wel hoog op mijn verlanglijstje staat!
Het boek is een fictieve autobiografie van Robinson Crusoë, waarvan het belangrijkste deel zich afspeelt op het onbewoonde eiland waar hij na een schipbreuk terecht komt. Robinson Crusoe is een zeeman. Na diverse avonturen, die onder andere leiden tot zijn slavernij en na zijn ontsnapping daaruit tot het bezit van een plantage in Brazilië, gaat hij zelf in de slavenhandel. Daarbij lijdt hij schipbreuk en belandt op 'zijn' eiland. Met behulp van diverse overblijfselen uit het wrak bouwt hij een primitief huis, en leert in zijn onderhoud te voorzien. Hij houdt een kalender bij, verbouwt graan, leert pottenbakken en geitenfokken en hij leest de Bijbel.
Na vele jaren merkt hij dat het eiland van tijd tot tijd wordt bezocht doorannibalen die op het strand hun slachtoffers doden en nuttigen. Na rijp beraad besluit hij echter niet in te grijpen, omdat de kannibalen waarschijnlijk niet beter weten en hem geen kwaad hebben gedaan. Het verlangen naar menselijk gezelschap neemt echter toe. Zijn droom komt uit als een van de slachtoffers weet te ontsnappen. Hij noemt zijn nieuwe metgezel 'Vrijdag', naar de dag van zijn bevrijding, leert hem Engels en bekeert hem tot het Christendom. Op een goede dag verschijnt een schip waarop een muiterij was uitgebroken. De bemanning wilde de kapitein achterlaten op het eiland. Crusoe slaagt er samen met de kapitein in het schip meester te worden en zij reizen terug naar Europa. Via zijn plantage is hij inmiddels een bemiddeld man geworden. Na nog verschillende avonturen in Spanje en Frankrijk, keert Robinson Crusoe uiteindelijk terug naar Engeland.
Algemeen wordt aangenomen dat Defoe zijn idee voor het verhaal opdeed door het verhaal over de Schotse zeeman die in 1709 werd gered na een verblijf van vier jaar op een onbewoond eiland. Robinson Crusoes verblijf duurde zelfs 28 jaar.
Als je geboren wordt, heb je nog geen idee wat er op nummer 1 staat in de Engelse hitparade. Al surfend op het net kwam ik op een site, die het voor je kan vertellen. (http://everyhit.com/dates/thisdate.php) Zou het toepasselijk kunnen zijn, vroeg ik me af.... "Mijn" liedje is "With a little help from my friends" van Joe Cocker Die van Bas is "Green grass of home" van Tom Jones En van die meid van ons "Thinks can only get better" van D:Ream
Hahaha, nou toepasselijker kan haast niet! Wat ik ook erg vermakelijk vond, was dat het album dat op nummer 1 stond bij Bas "de Sound of Music" was! Geen wonder dat hij met mij trouwde! "Maria" was er al met de paplepel ingegeven en hoewel de vader in het stuk niet op zee zat, was hij wel kapitein! Het aantal kinderen is wat beperkter gebleven bij ons.
Op kantoor vindt op dit moment een heuse personeelswisseling plaats. De direkteur vertrekt en de chef personeelszaken heeft ook een andere baan. Ik vind zo'n wisseling altijd jammer en als je bedenkt, dat het kantoor maar 8,5 personeelslid heeft is dit een heel groot gedeelte. Ik wens de heren natuurlijk heel veel succes in hun verdere carrière. En onszelf een goede samenwerking/verstandhouding met de plaatsvervangers. De Singapore is nu alweer in volle vaart en natuurlijk is men daar op kantoor apetrots op. Ik ontving weer een mooi plaatje. (Dit staat op mijn lijstje om ooit geschilderd te gaan worden!) De titel van de foto is: De statige dame.....MT Singapore. Het is, dat "boot" meestal vrouwelijk wordt gezien, anders was ik zo verliefd geworden!
In Nederland kennen we veel spreuken. Bijna iedereen kent ze wel: de tegeltjes met de spreuken erop. Een moeilijk woord voor 'spreuk' is een aforisme. Volgens Wikipedia is dat een korte, bondige uitspraak, vaak niet meer dan een regel lang. Aforismen zijn vaak grappig, paradoxaal en/of absurd en bevatten vaak een boodschap van wijsheid. Ik, als zeemansvrouw, heb er ook een, speciaal voor gezagsvoerders-aan-boord die thuis zijn .
Bas zal wel zeggen, dat deze spreuk valt onder "absurd", maar ik vind het natuurlijk wijsheid!
Gelooft u in toeval? De speelgoedkist was hier al een tijdje klaar. Gelakt en al. Ik had er tegelijkertijd een 10-daagse kist van gemaakt (dat betekent, dat er voor de eerste 10 kraamdagen iedere dag een cadeautje in zit), dus was het toch wel een beetje belangrijk, dat die kist op tijd bij mijn vriend was. Natuurlijk had ik het druk deze week, maar ik wilde het niet uitstellen tot de volgende week. Aangezien ik ze niet wilde overvallen en de kist een verrassing moest zijn, heb ik dinsdagochtend de kist bij zijn ouders gebracht. Dan konden zij de kist meenemen als de kleine er was. We hebben gezellig een bakkie gedaan en toen ben ik om 11.50 uur weer aan de 105 km weg terug begonnen. Die kist was in ieder geval op tijd! 's Avonds belde mijn vriend op: hij was om 12.30 uur papa geworden! Nou!
Een vriend van mij is gisteren papa geworden van een zoon! Joepie!!! Ik had speciaal voor hun een speelgoedkist geschilderd. Bas had een aantal maanden terug de kist getimmerd. De kist is 50 x 50 x 50cm.
Eén van de drie schepen waar Bas op vaart is "De Singapore". Ze heeft zojuist een lange reparatietijd in dok achter de rug en is weer klaar om zich in het strijdgewoel van de economische voortgang te begeven! Een elektronische zeekaart (heb ik 10 jaar geleden geopperd, dat dat wel handig zou zijn. Ik wist toen nog niet, dat die al bestond. ) hoort nu ook tot de uitrusting. Ikzelf sta te springen om te zien hoe dit werkt. Wie weet krijg ik nog eens een keer de kans om dat uitgelegd te krijgen van mijn echtgenoot. Van de direkteur kreeg ik de onderstaande foto van het totaal gereviseerde, prachtige schip!
Een paar foto's ter vergelijking:
Spiksplinternieuw nog in dok (www.koopvaardij.web-log.nl)
De onderstaande foto laat stootkussens (zogenaamde 'fenders') zien, die vervoerd worden door een duwboot. Ik moest erg lachen toen ik deze foto tegenkwam op www.koopvaardij.web-log.nl , want het lijkt zo wel, alsof deze boot zichzelf verdedigt tegen aanvaringen! Tja, je kunt varen of je kunt het niet...
De Rotterdam is nu op de hoogte van Port Gentil. Ze wordt geassisteerd door een schip van de franse marine, de Tonnerre. Dit schip is een vrij nieuwe helikoptercarrier, die wordt ingezet voor de bestrijding van het internationale terrorisme. De marine is tegelijkertijd oefeningen aan het doen. De bemanningsleden oefenen het enteren op een varend schip (de sleep) en het zoeken naar piraten. Oefenen kan nooit kwaad!
Vandaag is mijn vader jarig! Dat vieren we natuurlijk! Heerlijk om op de eerste dag van de lente jarig te zijn! Bas belt altijd op zulke dagen, dus dat is nòg een gelukje! Een echt feestweekend wordt het!
Gepubliceerd: vrijdag 20 maart 2009 15:46 UTC (bij de wereldomroep)
Manama - In de Straat van Hormuz bij Iran is een Amerikaanse kernonderzeeër op een Amerikaanse marineschip gebotst. Vijftien bemanningsleden van de duikboot zijn gewond geraakt maar de kernonderzeeër zelf is onbeschadigd.
Het andere marineschip heeft een kapotte olietank. Bijna honderdduizend liter olie lekte de zee in. De Amerikaanse marine zegt dat beide schepen in de regio bezig waren veiligheidsoperaties uit te voeren. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren wordt nog onderzocht.
"Gelukkig" een ongeluk tussen schepen van hetzelfde land...... Nu weer zien die olieravage te beperken....
De ankers zijn gelicht en eindelijk kan er aan de reis begonnen worden! Hehe, een pak van het hart. De tijd schiet niet op als er niet gevaren wordt. Alles verliep voorspoedig. Hopelijk gaat het vervolg van de reis ook zo! Het gevaarte ziet er zo uit:
Het weer werkt mee! En dan gaan mijn handen jeuken om de tuin in te duiken. Gisteren heb ik dus heerlijk buiten gewerkt. Dat zijn de kleine verwennerijen van het leven! Bas is geen tuinman. Hij helpt me wel eens, maar ik moet dan wel heel goed omschrijven wat hij moet doen. Een keer had hij 'onkruid' verwijderd. De paardenbloemen had hij laten staan, dat waren namelijk zulke mooie bloemen, dat kòn geen onkruid zijn! Op dit moment heeft de Rotterdam de FPSO vast en is een andere boot van het samenwerkingsverband COESS de ankers aan het loskoppelen. Het idee is, om 1 anker per dag te kunnen verwerken. Aangezien het mobiele platform een stuk of 10 ankers heeft, zijn ze nog wel even bezig. Bas zal blij zijn als het achter de rug is, want helemaal veilig is het daar niet.
Vandaag is het precies 1 jaar geleden, dat een van de beroemste Kapiteins op 86 jarige leeftijd overleed. Ik heb het hier natuurlijk over Kapitein Iglo (alias John Hewer). Zijn loopbaan als Kapitein duurde van 1967 tot 1998! 31 jaar kapitein.... Waarschijnlijk bekend bij alle kinderen. Visstick is trouwens de enige vissoort die Bas lust.
Als het economisch minder goed gaat in Nederland en er meer werkeloosheid ontstaat, komt het beroep van 'Zeeman' weer in de picture. Het grappige vind ik, dat dàn de weegschaal blijkbaar door kan slaan naar de positieve kant van het beroep. Op dit moment is men een campagne gestart om de zee weer onder de aandacht van de jeugd te brengen . In klassen van de lagere school worden door vrijwilligers spreekbeurten gehouden om de leerlingen een reëel èn opwindend beeld van het varen te geven. Helaas is het voor het middelbaar onderwijs nog een ondergeschoven kindje. Natuurlijk hebben deze leerlingen een andere kijk op een beroep en zijn glorie-verhalen wat minder van invloed, maar zij zijn wel degene die echt (binnenkort) hun loopbaan gaan plannen. Als zij nu ook een reëel beeld voorgeschoteld zouden krijgen, zou er misschien vaker voor de zee worden gekozen. Noodzaak is wel, dat het goede voorlichting is. Kreten als "Dan zie je nog eens wat van de wereld!" en "Je bent helemaal vrij", zijn niet echt up to date, aangezien de schepen zo kort mogelijk in de haven liggen en meestal op plekken ver van de bewoonde wereld en er gewoon hard gewerkt moet worden.. Dat men een eigen dagindeling heeft aan boord, behoorlijk veel vrijheid, nooit in de file staat, verantwoordelijk is voor veiligheid en een enorm kapitaal onder de kont heeft, zijn betere argumenten.
Eén van de negatieve kanten is het minder makkelijk lopen van een gezinsleven. Niet iedereen kan met een zeevarende partner samenleven, maar er zitten toch wel veel voordelen aan. Ik noem maar even, dat je zelf bijvoorbeeld je eigen dag kunt indelen, niet alle sociale contacten in een weekend hoeft te plakken, lange tijd samen hebt (Bas is bijvoorbeeld 4 maanden per jaar dag en nacht thuis!) en je meer aan jezelf toekomt dan iemand met een partner aan de wal.
De tijd dat iemand gemiddeld vaart, is 6 jaar. Dat moet langer worden! Een argument om te stoppen met varen is vaak, dat er kinderen komen. Uit ervaring weet ik, dat dat goed te combineren valt! Natuurlijk komt de opvoeding voor het grootste gedeelte op de schouders van de niet-varende, maar is dat anders met een walbaan? Wat wel belangrijk is, is dat de zeevarende beseft, dat hij-zij niet alle touwtjes in handen kàn houden. Misschien dat er binnenkort een (tijdelijke) kantoorfunctie (toerbeurt?) is, waar zeelieden aanspraak op kunnen maken, als het gezin dat nodig heeft, zodat er bij mindere urgentie weer gevaren zou kunnen worden. Ik denk, dat het hebben van deze mogelijkheid, een bepaald gevoel van zekerheid geeft, die ervoor zorgt, dat men blijft varen.
Bas vaart al ongeveer 20 jaar en wil pas stoppen met varen als hij met pensioen kan! Ik vind dat een goede zaak!
VERONA - Romantici kunnen vanaf volgende maand trouwen op het balkon waar Romeo en Julia elkaar in het verhaal van William Shakespeare de liefde betuigden. De gemeente Verona, waar het verhaal zich afspeelt, rekent duizend euro voor een trouwpartij, meldde de BBC zaterdag.
Dit stond bij www.nu.nl. Verona is een prachtige stad. Een aantal jaren geleden zijn we er geweest en hebben natuurlijk ook het balkonnetje bekeken. Het is piepklein en ligt op een binnenplaatsje midden in het centrum. De toegang naar het balkon gaat via een klein tunneltje waar allemaal liefdesbriefjes in verschillende talen opgehangen zijn! Of het nu zo handig is, om dit balkon voor je huwelijk af te huren, is maar de vraag. "Romeo en Julliet" eindigt tenslotte in een liefdesdrama....
TERNEUZEN - De twee grote sleep- en bergingsbedrijven in het Westerscheldegebied treffen de nodige maatregelen om de aanhoudende daling van het aantal zeeschepen van en naar de Zeeuwse en Vlaamse havens het hoofd te kunnen bieden.De afgelopen maanden is het aanbod van schepen, die sleepbootassistentie nodig hebben, met ruim twintig procent gedaald. De directie van de Unie van Redding- en Sleepdienst (URS) in Antwerpen heeft een pakket maatregelen afgekondigd, die nu nog geen gevolgen hebben voor de ruim tweehonderdvijftig Nederlandse en Belgische bemanningsleden van de meer dan dertig sleepboten in Antwerpen, Terneuzen, Zeebrugge en Vlissingen. Maar houdt de crisis aan, dan wordt gevreesd voor 'ingrijpender maatregelen'. Multraship in Terneuzen (acht slepers, ruim vijftig bemanningsleden) zet waar mogelijk de tering naar de nering.
Noot van mij: eventueel opgelegd worden is geen pretje, weet ik uit ervaring! Hopelijk hoeft het niet zover te komen!
(de hele vis is 17 milimeter kort! ) (Vóórdat u er slecht van gaat dromen.. )
Er is een nieuwe vissoort ontdekt in het noorden van Myanmar, de danionella dracula, zo genoemd omdat hij vreemde lange voortanden heeft. De vis is slechts 17 mm lang en behoort tot de Cypriniform groep van karperachtigen. De vis is al eerder gevonden, in 2007, maar pas nu officieel beschreven. Zoöloog van het museum Natural History in Londen, Ralf Britz, beschrijft het doorzichtige dier als 'buitengewoon'. "De tanden van de Danionella dracula zijn verrassend want geen enkele andere vissoort in de Cypriniform groep heeft tanden in de kaken. Eigenlijk raakten ze deze vijftig miljoen jaar geleden al kwijt." (anp/mvl)
Noot van mij: misschien heeft deze ENORME vis zijn tanden altijd prima verzorgd!?