Het weer werkt mee! En dan gaan mijn handen jeuken om de tuin in te duiken. Gisteren heb ik dus heerlijk buiten gewerkt. Dat zijn de kleine verwennerijen van het leven! Bas is geen tuinman. Hij helpt me wel eens, maar ik moet dan wel heel goed omschrijven wat hij moet doen. Een keer had hij 'onkruid' verwijderd. De paardenbloemen had hij laten staan, dat waren namelijk zulke mooie bloemen, dat kòn geen onkruid zijn! Op dit moment heeft de Rotterdam de FPSO vast en is een andere boot van het samenwerkingsverband COESS de ankers aan het loskoppelen. Het idee is, om 1 anker per dag te kunnen verwerken. Aangezien het mobiele platform een stuk of 10 ankers heeft, zijn ze nog wel even bezig. Bas zal blij zijn als het achter de rug is, want helemaal veilig is het daar niet.
Vandaag is het precies 1 jaar geleden, dat een van de beroemste Kapiteins op 86 jarige leeftijd overleed. Ik heb het hier natuurlijk over Kapitein Iglo (alias John Hewer). Zijn loopbaan als Kapitein duurde van 1967 tot 1998! 31 jaar kapitein.... Waarschijnlijk bekend bij alle kinderen. Visstick is trouwens de enige vissoort die Bas lust.
Als het economisch minder goed gaat in Nederland en er meer werkeloosheid ontstaat, komt het beroep van 'Zeeman' weer in de picture. Het grappige vind ik, dat dàn de weegschaal blijkbaar door kan slaan naar de positieve kant van het beroep. Op dit moment is men een campagne gestart om de zee weer onder de aandacht van de jeugd te brengen . In klassen van de lagere school worden door vrijwilligers spreekbeurten gehouden om de leerlingen een reëel èn opwindend beeld van het varen te geven. Helaas is het voor het middelbaar onderwijs nog een ondergeschoven kindje. Natuurlijk hebben deze leerlingen een andere kijk op een beroep en zijn glorie-verhalen wat minder van invloed, maar zij zijn wel degene die echt (binnenkort) hun loopbaan gaan plannen. Als zij nu ook een reëel beeld voorgeschoteld zouden krijgen, zou er misschien vaker voor de zee worden gekozen. Noodzaak is wel, dat het goede voorlichting is. Kreten als "Dan zie je nog eens wat van de wereld!" en "Je bent helemaal vrij", zijn niet echt up to date, aangezien de schepen zo kort mogelijk in de haven liggen en meestal op plekken ver van de bewoonde wereld en er gewoon hard gewerkt moet worden.. Dat men een eigen dagindeling heeft aan boord, behoorlijk veel vrijheid, nooit in de file staat, verantwoordelijk is voor veiligheid en een enorm kapitaal onder de kont heeft, zijn betere argumenten.
Eén van de negatieve kanten is het minder makkelijk lopen van een gezinsleven. Niet iedereen kan met een zeevarende partner samenleven, maar er zitten toch wel veel voordelen aan. Ik noem maar even, dat je zelf bijvoorbeeld je eigen dag kunt indelen, niet alle sociale contacten in een weekend hoeft te plakken, lange tijd samen hebt (Bas is bijvoorbeeld 4 maanden per jaar dag en nacht thuis!) en je meer aan jezelf toekomt dan iemand met een partner aan de wal.
De tijd dat iemand gemiddeld vaart, is 6 jaar. Dat moet langer worden! Een argument om te stoppen met varen is vaak, dat er kinderen komen. Uit ervaring weet ik, dat dat goed te combineren valt! Natuurlijk komt de opvoeding voor het grootste gedeelte op de schouders van de niet-varende, maar is dat anders met een walbaan? Wat wel belangrijk is, is dat de zeevarende beseft, dat hij-zij niet alle touwtjes in handen kàn houden. Misschien dat er binnenkort een (tijdelijke) kantoorfunctie (toerbeurt?) is, waar zeelieden aanspraak op kunnen maken, als het gezin dat nodig heeft, zodat er bij mindere urgentie weer gevaren zou kunnen worden. Ik denk, dat het hebben van deze mogelijkheid, een bepaald gevoel van zekerheid geeft, die ervoor zorgt, dat men blijft varen.
Bas vaart al ongeveer 20 jaar en wil pas stoppen met varen als hij met pensioen kan! Ik vind dat een goede zaak!
VERONA - Romantici kunnen vanaf volgende maand trouwen op het balkon waar Romeo en Julia elkaar in het verhaal van William Shakespeare de liefde betuigden. De gemeente Verona, waar het verhaal zich afspeelt, rekent duizend euro voor een trouwpartij, meldde de BBC zaterdag.
Dit stond bij www.nu.nl. Verona is een prachtige stad. Een aantal jaren geleden zijn we er geweest en hebben natuurlijk ook het balkonnetje bekeken. Het is piepklein en ligt op een binnenplaatsje midden in het centrum. De toegang naar het balkon gaat via een klein tunneltje waar allemaal liefdesbriefjes in verschillende talen opgehangen zijn! Of het nu zo handig is, om dit balkon voor je huwelijk af te huren, is maar de vraag. "Romeo en Julliet" eindigt tenslotte in een liefdesdrama....
TERNEUZEN - De twee grote sleep- en bergingsbedrijven in het Westerscheldegebied treffen de nodige maatregelen om de aanhoudende daling van het aantal zeeschepen van en naar de Zeeuwse en Vlaamse havens het hoofd te kunnen bieden.De afgelopen maanden is het aanbod van schepen, die sleepbootassistentie nodig hebben, met ruim twintig procent gedaald. De directie van de Unie van Redding- en Sleepdienst (URS) in Antwerpen heeft een pakket maatregelen afgekondigd, die nu nog geen gevolgen hebben voor de ruim tweehonderdvijftig Nederlandse en Belgische bemanningsleden van de meer dan dertig sleepboten in Antwerpen, Terneuzen, Zeebrugge en Vlissingen. Maar houdt de crisis aan, dan wordt gevreesd voor 'ingrijpender maatregelen'. Multraship in Terneuzen (acht slepers, ruim vijftig bemanningsleden) zet waar mogelijk de tering naar de nering.
Noot van mij: eventueel opgelegd worden is geen pretje, weet ik uit ervaring! Hopelijk hoeft het niet zover te komen!
(de hele vis is 17 milimeter kort! ) (Vóórdat u er slecht van gaat dromen.. )
Er is een nieuwe vissoort ontdekt in het noorden van Myanmar, de danionella dracula, zo genoemd omdat hij vreemde lange voortanden heeft. De vis is slechts 17 mm lang en behoort tot de Cypriniform groep van karperachtigen. De vis is al eerder gevonden, in 2007, maar pas nu officieel beschreven. Zoöloog van het museum Natural History in Londen, Ralf Britz, beschrijft het doorzichtige dier als 'buitengewoon'. "De tanden van de Danionella dracula zijn verrassend want geen enkele andere vissoort in de Cypriniform groep heeft tanden in de kaken. Eigenlijk raakten ze deze vijftig miljoen jaar geleden al kwijt." (anp/mvl)
Noot van mij: misschien heeft deze ENORME vis zijn tanden altijd prima verzorgd!?
Bas ligt 'vlakbij' het eiland 'Ilse de Bioko'. Het eiland ligt op 32 km van de kust van Kameroen en hoort bij Equatorial Guinea. Het bestaat vooral uit ongerept oerwoud. Het is een van de mooiste plekjes op de wereldbol en biologische zeer belangrijk. Er leven veel beschermde aapsoorten en meer dan 50 unieke soorten planten. In het droge seizoen (van november tot februari) verzamelen vlinders zich in het oerwoud en komen zeeschildpadden aan land om hun eieren te leggen op het zwarte strand. Daaraan kun je overigens zien, dat het een vulkanisch eiland is. Er zijn er op Bioko 3! Van oudsher was het een Spaanse kolonie op de weg naar het Verre Oosten. Er wordt nog steeds Spaans gesproken. (de Portugezen en de Engelsen waren er natuurlijk ook geweest. )
Vandaag komen de twee schepen op de plek waar de FPSO ligt. Het echte werk begint daarom pas vandaag. Gisteren kwamen de twee schepen elkaar tegen en werden er wat spullen over en weer gegeven. Dat is altijd spannend, omdat de deining voor twee onafhankelijk bewegende objecten zorgt. Dan krijg je een beetje het gevoel van een cake-walk op de kermis en dan ook nog eentje die géén vast ritme heeft. Al met al is het gelukt.
Smit CEO sluit strategische samenwerking met Boskalis niet uit
Smit Internationale nv sluit een strategische samenwerking met Koninklijke Boskalis nv niet uit, al zijn er op dit moment geen gesprekken over een dergelijke samenwerking gaande tussen beide partijen.
Dit zegt de bestuursvoorzitter van Smit, Ben Vree. "Wanneer Boskalis met een voorstel tot samenwerking op een bepaald gebied zou komen zullen we dit overwegen", zegt Vree.
De topman geeft verder aan dat alle opties, met uitzondering van het opsplitsen van Smit, bespreekbaar zijn. "Ook een bod op de onderneming als geheel is bespreekbaar", aldus Vree.
Noot van mij: Dit las ik vandaag op http://koopvaardij.web-log.nl/. Ik meen, dat Boskalis de verkeerde mentaliteit had? Dat waren tenminste de woorden van dezelfde Ben Vree.... Natuurlijk heeft Smit het ook zwaar met het stilleggen van vrachtschepen. Dat is tenslotte direkt minder werk voor deze maatschappij. Ik ben benieuwd of de aandelen Smit nu ook direkt kelderen. Waar ik ook benieuwd naar ben, is de reactie van de werknemers. Er is toch wel een bepaalde negatieve stemmingmakerij geweest het afgelopen half jaar. Ik houd het in de gaten.
De wens van onze minister-president Balkenende, een tweetal jaren geleden, komt uit: we moeten terug naar de VOC-mentaliteit! Wel door een andere oorzaak dan dat hij zal hebben bedoeld:
Steeds meer schepen mijden Suezkanaal
De lage olieprijzen en de groeiende overcapaciteit maken het steeds aantrekkelijker het Suezkanaal met zijn hoge tolgelden (de passage van een groot containerschip door het Suezkanaal kost circa 600.000 dollar en het nodige aan ergernis, wachttijden en 'omkoopgoederen' zoals flessen drank en sloffen sigaretten) te omzeilen en te kiezen voor de langere route rond Kaap de Goede Hoop. Om Zuid-Afrika varen kost zeven dagen vaartijd extra. Het ontwijken van de piraten in de Golf van Aden en het uitsparen van de daardoor erg hoge verzekeringspremies, speelt daarbij ook nog een rol. Diverse containervaartrederijen besluiten daarom haar tussen Europa en Azië varende containerschepen (Asia-Europe Lion service) op het oostwaartse traject via Kaap de Goede Hoop te laten varen. Voor het in stand houden van de wekelijkse afvaarten hebben de lijndiensten dan precies één extra schip nodig en met de huidige overcapaciteit is zo'n schip wel voorhanden bij de meeste rederijen.
De kok heeft zijn koffer niet terug! Arme man. Dat wordt afzien als je heel lang niet in een haven komt. Gabon en koffers.... niet een goede combinatie. Op dit moment dobbert de Rotterdam en wacht op de De Hong, die ook in het samenwerkingsverband zit, zodat ze samen naar de oude FPSO kunnen gaan. Met die letters van zo'n FPSO loop ik altijd te stoeien: VSOP en FPSO worden vrolijk door elkaar gehaald, maar de eerste betekent: Very Superior Old Pale en dat is een term die hoort bij cognac die minstens 4 jaar heeft gerijpt! Misschien is dat ook wel een soort brandstof!
Energie is een wonderlijk ding. Soms vraag ik me af of de sportscholen niet wat kunnen doen met de bewegende mens.... Even afwachten wat hier de ontwikkelingen van zullen zijn.
Op internet vond ik het onderstaande verhaaltje. Ik kan maar moeilijk geloven, dat dat ding het nog deed. Ik zat namelijk eens te vissen onder een grote paraplu, want dan word je niet nat. Voor de veiligheid had ik mijn mobiel in mijn viskoffertje gedaan, dat naast mij stond. Zo kon hij niet in het water vallen. Na de bui bleek, dat het water dat van de paraplu afliep, precies in mijn viskoffertje terecht was gekomen! Mijn mobiel stond onder water en deed het nooit meer.
Deze man heette misschien met zijn tweede naam Jonas?
LONDEN - Een zakenman die zijn mobiele telefoon was kwijtgeraakt op het strand, was stomverbaasd toen het toestel opdook in een kabeljauw. Dat berichtte het Britse dagblad The Sun vrijdag.
De 45-jarige Andrew Cheatle vertelde dat hij een week eerder met zijn hond aan het dollen was. ''De telefoon moet uit mijn zak zijn gevallen en meegesleurd door een golf. Toen Andrew winkelde voor een nieuwe telefoon, werd zijn 33-jarige vriendin gebeld. ''Je oude mobiel belt mij'', aldus Rita Smith.
Een visser vertelde haar dat hij de telefoon die ochtend had gevonden in de maag van een flinke kabeljauw. Eerst had het mobieltje het niet gedaan, en daarom stak de visser de simkaart van de telefoon in zijn eigen mobiel en belde de vriendin van de man
De zakenman kon het verhaal niet geloven, maar ging toch kijken. ''Mijn telefoon deed het na een week gewoon nog, hij stonk alleen een beetje en was wat beschadigd.'' Andrew heeft geen nieuwe telefoon gekocht.
De economische crisis gaat niet voorbij aan Svitzer Ocean Towage. Wel is het zo, dat ze vaak achter de ontwikkelingen aan hollen. Dat komt door de aard van de industrie. Die werkt met een langere planning dan bijvoorbeeld de detailhandel. Als iemand van de één op de andere dag besluit om géén luxe broodjes meer te eten (bijvoorbeeld door geldgebrek), merkt de detailhandel dat meteen en een slimme bakker zal dan besluiten om minder luxe broodjes te bakken. Hij heeft dan minder energie nodig. De energie-maatschappij heeft dan minder olie nodig, want hij hoeft minder energie te leveren. Reserves bouwen zich op door de verminderde vraag en het oppompen van nieuwe olie, wordt op een lager pitje gezet. Het zoeken naar nieuwe olievelden is dan minder urgent, omdat de bestaande velden minder snel leeg zullen zijn. (nieuwe velden zoeken en gaan exploiteren, kost bijzonder veel geld, omdat de gemakkelijke velden al lang in gebruik zijn.) Boorplatformen en FPSO's (zie elders op de site) hoeven minder snel verplaatst te worden en daardoor heeft o.a. Svitzer Ocean Towage minder lading. Al deze stappen kosten tijd en hoe verder je naar beneden komt in het verhaal, des te langer wordt deze tijd.
Van de andere kant werkt het natuurlijk ook zo, dat het langzamer gaat voordat een crisis voor de olie(toeleverings)bedrijven voorbij is. Kortom: ze zijn later aan de beurt, maar het effect werkt langer door.
De koffers zijn terecht! Dat was wel een pak van het hart van de mannen. De kok die gisteren aan boord kwam, is nog wel zijn koffers kwijt en vandaag wordt er vertrokken. Eerst gaat deze man nog even naar het vliegveld en eventueel meteen erachteraan naar de winkel om de meest noodzakelijke dingen te kopen, want er wordt niet langer gewacht. Toch wel een heel gedoe, daar in Port Gentil... Bas is nu dus op de "Rotterdam". Een tekening kan ik wel toevoegen.
Als je naar Port Gentil vliegt, kan er onderweg vanalles mis gaan met de bagage...... Nu staan er drie zeemannen in Afrika die geen bagage hebben. Hopelijk komt de bagage vandaag wèl. Ze hebben geluk, dat kantoor de afgelopen nacht al in een hotel had gepland en ze nu dus weer naar het vliegveld kunnen om te kijken of de koffers er zijn..... Het slechte voorgevoel van Bas was tot nu toe goed. (ieder nadeel heb zun voordeel, aldus een ons allen bekende voetballer.)
Zoals de titel van dit bericht al doet vermoeden, is vandaag de reis begonnen. Vanavond komt Bas aan in Port Gentil (Gabon), aan de Westkust van Afrika. Hij reist via Parijs en stapt dan over naar Libreville (ook in Gabon) om vervolgens ter plekke een visum te kopen en naar Port Gentil te vliegen. Over zijn bagage maakt hij zich een beetje zorgen, want hij is al een keer zijn koffer verloren. Het is behoorlijk lastig om zonder onderbroek drie maanden aan boord vol te krijgen, dus ik duim voor hem, dat het deze keer goed gaat. Twee volle maanden is hij thuis geweest! De feestdagen gehaald, de verjaardag van onze dochter (nu 15 jaar ) samen gevierd en behoorlijk veel tijd gehad om te werken aan onze hobby's. De zeeman is bezig met modelbouwboten te maken (van schepen.... natuurlijk) en ik ben in de weer geweest met verf. Later volgen er wel foto's. De schouders gaan er weer onder, want er moet natuurlijk ook brood op de plank komen! Beleg is niet eens nodig! Ik dank iedereen voor het geduld dat opgebracht is, want het heeft wel weer erg lang geduurd voordat er hier een berichtje kwam. Vanaf nu komen ze weer zeer regelmatig!
Het eind van de Kanaalkoorts komt al harder dichterbij! Bas vertrekt vandaag uit Kaapstad en is morgen op Schiphol. Onze dochter en ik staan daar natuurlijk om hem te verwelkomen. Dat doen we (als het maar enigszins mogelijk is) altijd.
Een van de romantische kanten van het zeemansvrouwenbestaan: als een verliefde puber zenuwachtig staan te staren naar het beeldscherm om te kijken of het vliegtuig al geland is. Gisteren zei die meid van ons, dat we wel erg goed de weg weten op Schiphol, maar dan alléén aan deze kant van de douane....
De slaapkamer heeft nog wat aandacht nodig, maar voor de rest is het in huis klaar!
Natuurlijk ben ik dadelijk weer wat minder vaak op dit blog aan het schrijven, maar ik hoop alle lezers weer terug te zien in het volgende jaar.
Rest mij nog iedereen hele fijne Kerstdagen te wensen en een voortvarend 2009 met de mensen om ons heen (lijfelijk of in gedachte), die ons lief zijn. Mocht u vuurwerk af willen steken: doe het veilig!