De wens van onze minister-president Balkenende, een tweetal jaren geleden, komt uit: we moeten terug naar de VOC-mentaliteit! Wel door een andere oorzaak dan dat hij zal hebben bedoeld:
Steeds meer schepen mijden Suezkanaal
De lage olieprijzen en de groeiende overcapaciteit maken het steeds aantrekkelijker het Suezkanaal met zijn hoge tolgelden (de passage van een groot containerschip door het Suezkanaal kost circa 600.000 dollar en het nodige aan ergernis, wachttijden en 'omkoopgoederen' zoals flessen drank en sloffen sigaretten) te omzeilen en te kiezen voor de langere route rond Kaap de Goede Hoop. Om Zuid-Afrika varen kost zeven dagen vaartijd extra. Het ontwijken van de piraten in de Golf van Aden en het uitsparen van de daardoor erg hoge verzekeringspremies, speelt daarbij ook nog een rol. Diverse containervaartrederijen besluiten daarom haar tussen Europa en Azië varende containerschepen (Asia-Europe Lion service) op het oostwaartse traject via Kaap de Goede Hoop te laten varen. Voor het in stand houden van de wekelijkse afvaarten hebben de lijndiensten dan precies één extra schip nodig en met de huidige overcapaciteit is zo'n schip wel voorhanden bij de meeste rederijen.
|