De kok heeft zijn koffer niet terug! Arme man. Dat wordt afzien als je heel lang niet in een haven komt. Gabon en koffers.... niet een goede combinatie. Op dit moment dobbert de Rotterdam en wacht op de De Hong, die ook in het samenwerkingsverband zit, zodat ze samen naar de oude FPSO kunnen gaan. Met die letters van zo'n FPSO loop ik altijd te stoeien: VSOP en FPSO worden vrolijk door elkaar gehaald, maar de eerste betekent: Very Superior Old Pale en dat is een term die hoort bij cognac die minstens 4 jaar heeft gerijpt! Misschien is dat ook wel een soort brandstof!
Energie is een wonderlijk ding. Soms vraag ik me af of de sportscholen niet wat kunnen doen met de bewegende mens.... Even afwachten wat hier de ontwikkelingen van zullen zijn.
Op internet vond ik het onderstaande verhaaltje. Ik kan maar moeilijk geloven, dat dat ding het nog deed. Ik zat namelijk eens te vissen onder een grote paraplu, want dan word je niet nat. Voor de veiligheid had ik mijn mobiel in mijn viskoffertje gedaan, dat naast mij stond. Zo kon hij niet in het water vallen. Na de bui bleek, dat het water dat van de paraplu afliep, precies in mijn viskoffertje terecht was gekomen! Mijn mobiel stond onder water en deed het nooit meer.
Deze man heette misschien met zijn tweede naam Jonas?
LONDEN - Een zakenman die zijn mobiele telefoon was kwijtgeraakt op het strand, was stomverbaasd toen het toestel opdook in een kabeljauw. Dat berichtte het Britse dagblad The Sun vrijdag.
De 45-jarige Andrew Cheatle vertelde dat hij een week eerder met zijn hond aan het dollen was. ''De telefoon moet uit mijn zak zijn gevallen en meegesleurd door een golf. Toen Andrew winkelde voor een nieuwe telefoon, werd zijn 33-jarige vriendin gebeld. ''Je oude mobiel belt mij'', aldus Rita Smith.
Een visser vertelde haar dat hij de telefoon die ochtend had gevonden in de maag van een flinke kabeljauw. Eerst had het mobieltje het niet gedaan, en daarom stak de visser de simkaart van de telefoon in zijn eigen mobiel en belde de vriendin van de man
De zakenman kon het verhaal niet geloven, maar ging toch kijken. ''Mijn telefoon deed het na een week gewoon nog, hij stonk alleen een beetje en was wat beschadigd.'' Andrew heeft geen nieuwe telefoon gekocht.
De economische crisis gaat niet voorbij aan Svitzer Ocean Towage. Wel is het zo, dat ze vaak achter de ontwikkelingen aan hollen. Dat komt door de aard van de industrie. Die werkt met een langere planning dan bijvoorbeeld de detailhandel. Als iemand van de één op de andere dag besluit om géén luxe broodjes meer te eten (bijvoorbeeld door geldgebrek), merkt de detailhandel dat meteen en een slimme bakker zal dan besluiten om minder luxe broodjes te bakken. Hij heeft dan minder energie nodig. De energie-maatschappij heeft dan minder olie nodig, want hij hoeft minder energie te leveren. Reserves bouwen zich op door de verminderde vraag en het oppompen van nieuwe olie, wordt op een lager pitje gezet. Het zoeken naar nieuwe olievelden is dan minder urgent, omdat de bestaande velden minder snel leeg zullen zijn. (nieuwe velden zoeken en gaan exploiteren, kost bijzonder veel geld, omdat de gemakkelijke velden al lang in gebruik zijn.) Boorplatformen en FPSO's (zie elders op de site) hoeven minder snel verplaatst te worden en daardoor heeft o.a. Svitzer Ocean Towage minder lading. Al deze stappen kosten tijd en hoe verder je naar beneden komt in het verhaal, des te langer wordt deze tijd.
Van de andere kant werkt het natuurlijk ook zo, dat het langzamer gaat voordat een crisis voor de olie(toeleverings)bedrijven voorbij is. Kortom: ze zijn later aan de beurt, maar het effect werkt langer door.
De koffers zijn terecht! Dat was wel een pak van het hart van de mannen. De kok die gisteren aan boord kwam, is nog wel zijn koffers kwijt en vandaag wordt er vertrokken. Eerst gaat deze man nog even naar het vliegveld en eventueel meteen erachteraan naar de winkel om de meest noodzakelijke dingen te kopen, want er wordt niet langer gewacht. Toch wel een heel gedoe, daar in Port Gentil... Bas is nu dus op de "Rotterdam". Een tekening kan ik wel toevoegen.
Als je naar Port Gentil vliegt, kan er onderweg vanalles mis gaan met de bagage...... Nu staan er drie zeemannen in Afrika die geen bagage hebben. Hopelijk komt de bagage vandaag wèl. Ze hebben geluk, dat kantoor de afgelopen nacht al in een hotel had gepland en ze nu dus weer naar het vliegveld kunnen om te kijken of de koffers er zijn..... Het slechte voorgevoel van Bas was tot nu toe goed. (ieder nadeel heb zun voordeel, aldus een ons allen bekende voetballer.)
Zoals de titel van dit bericht al doet vermoeden, is vandaag de reis begonnen. Vanavond komt Bas aan in Port Gentil (Gabon), aan de Westkust van Afrika. Hij reist via Parijs en stapt dan over naar Libreville (ook in Gabon) om vervolgens ter plekke een visum te kopen en naar Port Gentil te vliegen. Over zijn bagage maakt hij zich een beetje zorgen, want hij is al een keer zijn koffer verloren. Het is behoorlijk lastig om zonder onderbroek drie maanden aan boord vol te krijgen, dus ik duim voor hem, dat het deze keer goed gaat. Twee volle maanden is hij thuis geweest! De feestdagen gehaald, de verjaardag van onze dochter (nu 15 jaar ) samen gevierd en behoorlijk veel tijd gehad om te werken aan onze hobby's. De zeeman is bezig met modelbouwboten te maken (van schepen.... natuurlijk) en ik ben in de weer geweest met verf. Later volgen er wel foto's. De schouders gaan er weer onder, want er moet natuurlijk ook brood op de plank komen! Beleg is niet eens nodig! Ik dank iedereen voor het geduld dat opgebracht is, want het heeft wel weer erg lang geduurd voordat er hier een berichtje kwam. Vanaf nu komen ze weer zeer regelmatig!
Het eind van de Kanaalkoorts komt al harder dichterbij! Bas vertrekt vandaag uit Kaapstad en is morgen op Schiphol. Onze dochter en ik staan daar natuurlijk om hem te verwelkomen. Dat doen we (als het maar enigszins mogelijk is) altijd.
Een van de romantische kanten van het zeemansvrouwenbestaan: als een verliefde puber zenuwachtig staan te staren naar het beeldscherm om te kijken of het vliegtuig al geland is. Gisteren zei die meid van ons, dat we wel erg goed de weg weten op Schiphol, maar dan alléén aan deze kant van de douane....
De slaapkamer heeft nog wat aandacht nodig, maar voor de rest is het in huis klaar!
Natuurlijk ben ik dadelijk weer wat minder vaak op dit blog aan het schrijven, maar ik hoop alle lezers weer terug te zien in het volgende jaar.
Rest mij nog iedereen hele fijne Kerstdagen te wensen en een voortvarend 2009 met de mensen om ons heen (lijfelijk of in gedachte), die ons lief zijn. Mocht u vuurwerk af willen steken: doe het veilig!
STAAT GEPLAND VOOR: aanstaande dinsdag op Schiphol om 11.15 uur! Het is dus toch gelukt! Ik had er een beetje een hard hoofd in gekregen, maar de boot heeft stukken en kan voor twee weken niet slepen! Dat is dus echt een geluk bij een ongeluk! Hier slaat de Kanaalkoorts in grote hevigheid toe! Heb nog zoveel te doen! Gelukkig helpt onze dochter mee! Het eind van deze reis is in zicht en Bas gaat nog vóór de feestdagen thuis komen!
ZHUHAI - Een Chinese vrouw is aan één oor doof geraakt door een wel heel gepassioneerde zoen.
De kus zorgde ervoor dat de druk in de mond van de vrouw daalde. De mond staat via een buisje in verbinding met het oor, waar vervolgens ook de druk daalde en het trommelvlies scheurde. Het gehoor van de vrouw zal volgens haar arts waarschijnlijk weer herstellen. Wel adviseerde hij voortaan iets voorzichtiger te kussen, aldus de krant China Daily maandag.
Noot van mij: vandaag de verjaardag van de zeeman! Gefeliciteerd! We zullen er hier eentje op je gezondheid nemen! Enne: Voorzichtig zoenen..... op afstand. Hij kan hoogstens doof worden van het gezang door de hoorn van de telefoon.
(uit Scheepvaartnieuws:) De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron heeft het voormalige cruiseschip ss Rotterdam nog niet verkocht.
Dat is tegen de afspraak met het ministerie van VROM in. Daarin is vastgelegd dat de oude oceaanstomer uiterlijk maandag 15 december voor 80 procent moet zijn verkocht.
Woonbron-directeur Martien Kromwijk zegt eerst de verbouwing van het schip tot hotel en congrescentrum af te willen ronden. Dat moet in de loop van komend jaar gebeuren. Een noodgedwongen verkoop werkt volgens hem op dit moment alleen maar dumpprijzen van het schip, dat is getaxeerd op 200 miljoen euro, in de hand.
De corporatie is in opspraak geraakt door de aankoop en renovatie in het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. De oorspronkelijke investering van 6 miljoen euro is opgelopen tot circa 200 miljoen euro. De enorme kostenoverschrijding is deels veroorzaakt doordat het schip veel meer asbest bevatte dan gedacht.
Minister Eberhard van der Laan (Wonen) noemde de aankoop van het ss Rotterdam onlangs nog onacceptabel. Hij vindt dat woningcorporaties zich niet moeten bezighouden met zaken die niets met hun kerntaken te maken hebben.
Noot van mij: ik vond het opmerkelijk dat zo'n corporatie 6 miljoen te spenderen had, laat staan 200 miljoen! Ik vind het wel fijn, dat het prachtige schip behouden blijft, maar vraag me af of ze niet beter bij een hotelketen ondergebracht zou zijn.
Op 29 april jl. heb ik een berichtje geplaatst over een defibrilator. Het leek mij handig om zo'n ding aan boord te hebben. Op de medische cursus was er ook al over gesproken. Van Bas hoorde ik gisteren, dat het instrument afgelopen week aan boord is afgeleverd! Goed gedaan, Svitzer Ocean Towage!
Precies 168 jaar geleden is Napoleon Bonaparte's (Keizer der Fransen van 1804 tot 1815) graf in Hôtel des Invalides geplaatst. . Lodewijk Filips I liet hem daarnaartoe verhuizen, omdat hij vond, dat zo'n groot leider een prominente plaats moest hebben in Parijs. Hoewel Hôtel des Invalides anders doet vermoeden, is het géén verblijfplaats voor onze minder valide medemens. Sterker nog: als je alles wil bekijken, moet je zeker kinderkopjes kunnen overwinnen en trap kunnen lopen. Het is een prachtige (overdadig) versierd gebouw. In eerste instantie hadden wij in onze vakantie deze bezichtiging op de reservelijst geplaatst. Dat was echter een veel te lage inschatting van dit spectakel. Het graf van Napoleon is geplaatst in een kelder zonder plafond. Daardoor kijk je er vanaf de begane grond op. De gedachte daarachter is, dat iedereen die hem wil zien, buigt voor de Keizer!
Het is zomer in Zuid-Afrika. Bas ligt met de London op een plek, waar de wind lekker tegen de zijkant tekeer kan gaan. Gisteren hebben ze een negende meereind aan de voorkant vastgemaakt en daarmee windkracht 10 het hoofd geboden. Niet comfortabel, maar als de trossen het houden is er niets aan de hand. Meer zwaar weer wordt er in financieel Nederland voorspeld. De financiële crisis is het gespreksonderwerp van de dag. Ook bij Svitzer Ocean Towage worden er voorzorgsmaatregelen genomen. Zo is van hogerhand een streep gehaald door alle nog niet aangevraagde èn goedgekeurde nieuwbouw. De Singapore krijgt in januari zijn life-extensions verbouwing en kan dadelijk weer 10 jaar langer mee. Nu maar hopen, dat er slechts een "paraplu" nodig is voor dit slechte weer....
Het onderstaande filmpje kreeg ik via de baas van Bas, Dhr. Veldman. Het kan zo bij de promotiefilmpjes voor de zeeslepers!
Een FPSO (Floating Production, Storage and Offloading Vessel) is als het ware een doorgeefreservoir (dat ook olie kan bewerken ) voor de oliebranche. Dit ding ligt op zee en wordt via pijpleidingen voorzien van olie. Tankers kunnen hier hun lading vandaan halen. Het wordt gebruikt bij kleine olievelden waarvoor het niet rendabel is om een heel productieplatform te plaatsen èn voor de grotere olievelden in de tijd dat het opbouwen van een productieplatform nog niet klaar is.
Vandaag is de Zeeman op safari geweest! Nee, geen walvissen en dolfijnen deze keer, maar een heuze safari in een landrover! Geschoten? De volgende foto's heeft hij geschoten (hij had de onderstaande foto's bij de reacties gezet bij het vorige artikel op deze site, maar ik wilde tòch even op de hoofdpagina laten zien): Zijn commentaar? "Kaapstad is geweldig!"
De London ligt aangemeerd in Kaapstad. Niet een al te best plekkie: windkracht 8 op de flank en de boot ligt te rijden tegen de kade.... 6 trossen aan de boeg moeten het lege scheepje op z'n plek houden. Nee, niet aangenaam, zelfs niet in de kooi als je 's nachts als vanouds in een schommelend wiegje ligt. En als extra nadeel: internet heeft geen bereik. Dat wordt dus niet MSN-en. Wat jammer voor ons! Hopelijk zijn de reparaties snel klaar en kunnen ze voor een kort tripje nog even de zee op. Dan is het sneller de 20ste.....
Vandaag is het precies 90 jaar geleden, dat de Amerikaanse president Wilson naar Versailles voer voor de vredesbesprekingen van de Eerste Wereldoorlog. De spiegelzaal.... daar gebeurde het allemaal! (ik ben nog in een rijmende stemming! ) Op ons reisje naar Parijs zijn we natuurlijk ook daar gaan kijken. Het is een tripje met de trein. Erg comfortabel. Vanaf het station is het ongeveer een kwartier lopen naar het paleis.