De economische crisis gaat niet voorbij aan Svitzer Ocean Towage. Wel is het zo, dat ze vaak achter de ontwikkelingen aan hollen. Dat komt door de aard van de industrie. Die werkt met een langere planning dan bijvoorbeeld de detailhandel. Als iemand van de één op de andere dag besluit om géén luxe broodjes meer te eten (bijvoorbeeld door geldgebrek), merkt de detailhandel dat meteen en een slimme bakker zal dan besluiten om minder luxe broodjes te bakken. Hij heeft dan minder energie nodig. De energie-maatschappij heeft dan minder olie nodig, want hij hoeft minder energie te leveren. Reserves bouwen zich op door de verminderde vraag en het oppompen van nieuwe olie, wordt op een lager pitje gezet. Het zoeken naar nieuwe olievelden is dan minder urgent, omdat de bestaande velden minder snel leeg zullen zijn. (nieuwe velden zoeken en gaan exploiteren, kost bijzonder veel geld, omdat de gemakkelijke velden al lang in gebruik zijn.) Boorplatformen en FPSO's (zie elders op de site) hoeven minder snel verplaatst te worden en daardoor heeft o.a. Svitzer Ocean Towage minder lading. Al deze stappen kosten tijd en hoe verder je naar beneden komt in het verhaal, des te langer wordt deze tijd.
Van de andere kant werkt het natuurlijk ook zo, dat het langzamer gaat voordat een crisis voor de olie(toeleverings)bedrijven voorbij is. Kortom: ze zijn later aan de beurt, maar het effect werkt langer door.