Het eind van de Kanaalkoorts komt al harder dichterbij! Bas vertrekt vandaag uit Kaapstad en is morgen op Schiphol. Onze dochter en ik staan daar natuurlijk om hem te verwelkomen. Dat doen we (als het maar enigszins mogelijk is) altijd.
Een van de romantische kanten van het zeemansvrouwenbestaan: als een verliefde puber zenuwachtig staan te staren naar het beeldscherm om te kijken of het vliegtuig al geland is. Gisteren zei die meid van ons, dat we wel erg goed de weg weten op Schiphol, maar dan alléén aan deze kant van de douane....
De slaapkamer heeft nog wat aandacht nodig, maar voor de rest is het in huis klaar!
Natuurlijk ben ik dadelijk weer wat minder vaak op dit blog aan het schrijven, maar ik hoop alle lezers weer terug te zien in het volgende jaar.
Rest mij nog iedereen hele fijne Kerstdagen te wensen en een voortvarend 2009 met de mensen om ons heen (lijfelijk of in gedachte), die ons lief zijn. Mocht u vuurwerk af willen steken: doe het veilig!
STAAT GEPLAND VOOR: aanstaande dinsdag op Schiphol om 11.15 uur! Het is dus toch gelukt! Ik had er een beetje een hard hoofd in gekregen, maar de boot heeft stukken en kan voor twee weken niet slepen! Dat is dus echt een geluk bij een ongeluk! Hier slaat de Kanaalkoorts in grote hevigheid toe! Heb nog zoveel te doen! Gelukkig helpt onze dochter mee! Het eind van deze reis is in zicht en Bas gaat nog vóór de feestdagen thuis komen!
ZHUHAI - Een Chinese vrouw is aan één oor doof geraakt door een wel heel gepassioneerde zoen.
De kus zorgde ervoor dat de druk in de mond van de vrouw daalde. De mond staat via een buisje in verbinding met het oor, waar vervolgens ook de druk daalde en het trommelvlies scheurde. Het gehoor van de vrouw zal volgens haar arts waarschijnlijk weer herstellen. Wel adviseerde hij voortaan iets voorzichtiger te kussen, aldus de krant China Daily maandag.
Noot van mij: vandaag de verjaardag van de zeeman! Gefeliciteerd! We zullen er hier eentje op je gezondheid nemen! Enne: Voorzichtig zoenen..... op afstand. Hij kan hoogstens doof worden van het gezang door de hoorn van de telefoon.
(uit Scheepvaartnieuws:) De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron heeft het voormalige cruiseschip ss Rotterdam nog niet verkocht.
Dat is tegen de afspraak met het ministerie van VROM in. Daarin is vastgelegd dat de oude oceaanstomer uiterlijk maandag 15 december voor 80 procent moet zijn verkocht.
Woonbron-directeur Martien Kromwijk zegt eerst de verbouwing van het schip tot hotel en congrescentrum af te willen ronden. Dat moet in de loop van komend jaar gebeuren. Een noodgedwongen verkoop werkt volgens hem op dit moment alleen maar dumpprijzen van het schip, dat is getaxeerd op 200 miljoen euro, in de hand.
De corporatie is in opspraak geraakt door de aankoop en renovatie in het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. De oorspronkelijke investering van 6 miljoen euro is opgelopen tot circa 200 miljoen euro. De enorme kostenoverschrijding is deels veroorzaakt doordat het schip veel meer asbest bevatte dan gedacht.
Minister Eberhard van der Laan (Wonen) noemde de aankoop van het ss Rotterdam onlangs nog onacceptabel. Hij vindt dat woningcorporaties zich niet moeten bezighouden met zaken die niets met hun kerntaken te maken hebben.
Noot van mij: ik vond het opmerkelijk dat zo'n corporatie 6 miljoen te spenderen had, laat staan 200 miljoen! Ik vind het wel fijn, dat het prachtige schip behouden blijft, maar vraag me af of ze niet beter bij een hotelketen ondergebracht zou zijn.
Op 29 april jl. heb ik een berichtje geplaatst over een defibrilator. Het leek mij handig om zo'n ding aan boord te hebben. Op de medische cursus was er ook al over gesproken. Van Bas hoorde ik gisteren, dat het instrument afgelopen week aan boord is afgeleverd! Goed gedaan, Svitzer Ocean Towage!
Precies 168 jaar geleden is Napoleon Bonaparte's (Keizer der Fransen van 1804 tot 1815) graf in Hôtel des Invalides geplaatst. . Lodewijk Filips I liet hem daarnaartoe verhuizen, omdat hij vond, dat zo'n groot leider een prominente plaats moest hebben in Parijs. Hoewel Hôtel des Invalides anders doet vermoeden, is het géén verblijfplaats voor onze minder valide medemens. Sterker nog: als je alles wil bekijken, moet je zeker kinderkopjes kunnen overwinnen en trap kunnen lopen. Het is een prachtige (overdadig) versierd gebouw. In eerste instantie hadden wij in onze vakantie deze bezichtiging op de reservelijst geplaatst. Dat was echter een veel te lage inschatting van dit spectakel. Het graf van Napoleon is geplaatst in een kelder zonder plafond. Daardoor kijk je er vanaf de begane grond op. De gedachte daarachter is, dat iedereen die hem wil zien, buigt voor de Keizer!
Het is zomer in Zuid-Afrika. Bas ligt met de London op een plek, waar de wind lekker tegen de zijkant tekeer kan gaan. Gisteren hebben ze een negende meereind aan de voorkant vastgemaakt en daarmee windkracht 10 het hoofd geboden. Niet comfortabel, maar als de trossen het houden is er niets aan de hand. Meer zwaar weer wordt er in financieel Nederland voorspeld. De financiële crisis is het gespreksonderwerp van de dag. Ook bij Svitzer Ocean Towage worden er voorzorgsmaatregelen genomen. Zo is van hogerhand een streep gehaald door alle nog niet aangevraagde èn goedgekeurde nieuwbouw. De Singapore krijgt in januari zijn life-extensions verbouwing en kan dadelijk weer 10 jaar langer mee. Nu maar hopen, dat er slechts een "paraplu" nodig is voor dit slechte weer....
Het onderstaande filmpje kreeg ik via de baas van Bas, Dhr. Veldman. Het kan zo bij de promotiefilmpjes voor de zeeslepers!
Een FPSO (Floating Production, Storage and Offloading Vessel) is als het ware een doorgeefreservoir (dat ook olie kan bewerken ) voor de oliebranche. Dit ding ligt op zee en wordt via pijpleidingen voorzien van olie. Tankers kunnen hier hun lading vandaan halen. Het wordt gebruikt bij kleine olievelden waarvoor het niet rendabel is om een heel productieplatform te plaatsen èn voor de grotere olievelden in de tijd dat het opbouwen van een productieplatform nog niet klaar is.
Vandaag is de Zeeman op safari geweest! Nee, geen walvissen en dolfijnen deze keer, maar een heuze safari in een landrover! Geschoten? De volgende foto's heeft hij geschoten (hij had de onderstaande foto's bij de reacties gezet bij het vorige artikel op deze site, maar ik wilde tòch even op de hoofdpagina laten zien): Zijn commentaar? "Kaapstad is geweldig!"
De London ligt aangemeerd in Kaapstad. Niet een al te best plekkie: windkracht 8 op de flank en de boot ligt te rijden tegen de kade.... 6 trossen aan de boeg moeten het lege scheepje op z'n plek houden. Nee, niet aangenaam, zelfs niet in de kooi als je 's nachts als vanouds in een schommelend wiegje ligt. En als extra nadeel: internet heeft geen bereik. Dat wordt dus niet MSN-en. Wat jammer voor ons! Hopelijk zijn de reparaties snel klaar en kunnen ze voor een kort tripje nog even de zee op. Dan is het sneller de 20ste.....
Vandaag is het precies 90 jaar geleden, dat de Amerikaanse president Wilson naar Versailles voer voor de vredesbesprekingen van de Eerste Wereldoorlog. De spiegelzaal.... daar gebeurde het allemaal! (ik ben nog in een rijmende stemming! ) Op ons reisje naar Parijs zijn we natuurlijk ook daar gaan kijken. Het is een tripje met de trein. Erg comfortabel. Vanaf het station is het ongeveer een kwartier lopen naar het paleis.
De donkere dagen voor de Kerst, zijn voor sommigen nòg donkerder dan 'anders'. Persoonlijk verlies of ander ongeluk voert dan de boventoon. Laten we even stilstaan bij het leed van deze mensen en een extra kaarsje aansteken.
In Schildpaddenland is zojuist een totale zonsverduistering ingegaan! Er zijn helaas geen mooie corona (de lichtkrans om de zon) en zonnevlammen te zien. De verwarmingslamp in het aquarium is namelijk gepatst. Wel balen, want nu moet ik vandaag alsnog het dorp in, want de laatste gloeilamp is natuurlijk op.
Vandaag komt Bas in Kaapstad aan. Waarschijnlijk belt hij vandaag even op! Altijd een leuk vooruitzicht!
De afgelopen maanden laten ook een toename van de verkoop van condooms zien.
Schotten blijken volgens het onderzoek het meest gebruik te maken van seks als gratis bezigheid: 43 procent.
Overigens is er wel een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen: bij mannen staat seks onbetwist bovenaan, vrouwen lopen net iets liever langs winkeletalages.
Noot van mij: oooh, dáárom heet het 'vrije tijd'! Zou er in Nederland dezelfde conclusie uit het onderzoek getrokken kunnen worden? Enne "seks de populairste GRATIS bezigheid"... daar is ook niet iedereen het mee eens. Volgens Bas is er niets zo duur als een vrouw!
Een Duitse rederij denkt de oplossing te hebben gevonden om piraten, die momenteel erg actief zijn in de Golf van Aden, te bestrijden. Zij ontwikkelden een soort geluidswapen dat zo hard schelt dat de piraten een aanval zo zouden afblazen. Hoe werkt het apparaat? Een mp3-speler laat het geluid van ratelende geweren horen, het nieuwe wonderwapen vangt dat op en gaat de klank versterken tot het de 150 decibel bereikt.
Noot van mij: bovenstaand schema gaat "maar" tot 140 decibel. Aan boord heeft Bas heel veel gehoorbeschermende maatregelen en attributen. Zouden piraten die niet hebben?
Het waait een beetje meer dan eerst. Windkracht 6. Dat is geen probleem voor de zeeslepers, want die zijn erop gebouwd om in zware storm nog te kunnen functioneren. Natuurlijk is het fijner om op een glad zeetje te varen. In de tijd dat e-mail nog niet bestond, schreven Bas en ik elkaar zeer geregeld brieven. Ooit schreef hij, dat de brief zo lang geduurd had, omdat het te slecht weer was geweest. Ik vond het een mooie smoes; een pen schrijft ook een heel tijdje ondersteboven . Tòtdat ik een keer in een storm mee de Noordzee op ging... (Het schip moest hals over kop vertrekken, omdat een andere boot in nood was.) We waren nog maar net de haven uit, of ik hoorde in de messroom (eetzaal) het serviesgoed kapot vallen. Bij Bas, kwam de radio van het schot en vloog door de hut en ik probeerde (met een emmer in mijn armen ) alles te grijpen wat nog meer loskwam. Zelfs de stoel vloog de hut uit en lag 12 meter verderop in de kombuis.... sindsdien heb ik niet meer lopen zeuren als een brief wat later kwam, want je bent echt niet bezig met schrijven als de boot zo tekeer gaat. Toch wel eens handig om mee te gaan in slecht weer.
Het is net donker geworden ten Zuidwesten van Afrika. Als het goed is, heeft de London de bak van de DeDa overgenomen en kan laatstgenoemde gaan bunkeren (= tanken) in Kaapstad. Daarna wordt het geheel weer teruggegeven aan de DeDa en kan de London naar binnen, maar dan is het al volgende week. Het is net een doorgeefspelletje!
De Duitse bondsregering overweegt 1400 militairen in te zetten tegen de piraterij bij de Hoorn van Afrika. Dat zijn er veel meer dan waarvan tot dusver sprake was. De Duitse troepenmacht gaat deel uitmaken van de troepenmacht die de Europese Unie op de been wil brengen tegen de kapers, de zogenoemde missie Atalanta. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung was het oorspronkelijke plan de inzet van slechts één fregat, met tweehonderd opvarenden. In dat geval zouden al met al, inclusief reserves, slechts vijfhonderd Duitse militairen naar de omgeving van Somalië worden gestuurd. De Frankfurter Allgemeine Zeitung weet echter te melden dat diverse ministeries plannen uitwerken om samen 1.400 militairen uit te zenden. Dat bericht is in regeringskringen in Berlijn bevestigd. De missie Atalanta moet 8 december van start gaan. De EU wil vijf tot zeven schepen inzetten. Tot de Duitse plannen behoort ook de inzet van militairen op Duitse vrachtschepen om deze tegen kapers te beschermen, schrijft de Frankfurter. Duitsland denkt op 3 of 10 december de knoop door te hakken over de manier waarop dit land aan de EU-operatie gaat deelnemen.
Noot van mij: "inzet van militairen op vrachtschepen". Lijkt me een goede actie. Dat zou van mij ook wel mogen op Nederlandse schepen! Wel duur!