Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
24-11-2013
De herfst is weer gekomen 1 ...
Beste ouders,
Het was de voorbije 2 weken herfst in onze klas
De eerste week trokken we op woensdag naar het bos. Dat was
een hele beleving Met een paar koude voetjes en handjes tot gevolg!
De dag voor onze uitstap naar het bos, mochten onze laarzen
en paraplu mee naar de klas.
We mochten eens naar onze laarzen kijken. Wat stond er op?
Welke kleur hebben ze? Wie heeft dezelfde?
Onze paraplus werden ook uitvoerig bekeken en goedgekeurd
Die dinsdagnamiddag waser een beetje regen, dus we trokken erop uit met onze paraplu. Voor één
keertje mochten we in de regen lopen. We hadden toch onze paraplu bij.
We mochten met de ritmestokjes ook zelf de regen nabootsen.
Wanneer juf haar paraplu open ging, mochten we het laten regenen. Ging de
paraplu dicht, mocht het niet meer regenen
Donderdag en vrijdag stond dan volledig in teken van de
bomen, blaadjes en vruchten.
Donderdag keken we wat we allemaal hadden meegebracht uit
het bos.
Heel veel blaadjes, kastanjes, bolsters en eikels
Nadien gingen we aan de slag. We mochten een boom
schilderen, zijn stam en zijn takken. Vrijdag mochten we dan blaadjes stempelen
in de boom en op de grond.
We mochten ook een herfstblaadje kleuren e eentje bekleven
met propjes papier.
Vrijdag mochten we nog een herfstboom de mooie herfstkleuren
geven met een krijtje en was er een denkspelletje rond het juiste aantal
blaadjes kleuren
De tweede week kwam er elke dag een diertje uit het bos op
bezoek.
Maandag de uil, dinsdag de egel, woensdag de spin, donderdag
de eekhoorn en vrijdag de slak.
We leerden heel veel over deze dieren. We ontdekten dat de
uil vleugels heeft om te vliegen, de spin heeft acht poten, de slak laat een
slijmspoor achter,
We mochten rond deze dieren ook elke dag knutselen en /of
werken.
-Schilderen van een kartonnen bord om een uit te
maken.
-Stempelen van 2 witte uilen met een kurk.
-Knippen en kleven van de stekels van de egel.
-Vingerverven van een egel (samen met de
stagiaire).
-Stempelen van een spin met onze handen.
-Stempelen van een heleboel spinnen met een prop
papier.
-Inkleuren van een eekhoorn.
-Puzzel van een eekhoorn.
-Tekenen van een slak aan de hand van een
stappenplan.
-Mix en koppel: Kleef dezelfde dieren naast
elkaar.
Juf Emely (stagiaire) speelde met ons een memoryspel. Heel
leuk hoor!
Er was ook een ontdekbak met bladeren, kastanjes, bolsters,
.. in onze klas en een hele leuke herfstboom (met dank aan juf Emely).
We leerden een liedje over de blaadjes van de bomen en een
versje over een spinnetje en een eekhoorn
We hebben ook al een klein beetje geknutseld voor de
kerstmarkt, want dit jaar is het aan de beurt van de kleuters.
We hebben dus veel gewerkt
Volgende week en de week erop wordt het heel erg leuk, want
we leren over Sinterklaas en Zwarte Piet.
Mona en Ilyandro samen onder de paraplu van de juf!
We beleefden in onze kring ook heel veel leuke momenten. We mochten onze gevonden herfstschatten bekijken en sorteren. Blaadjes tellen, 2 dezelfde zoeken, spelen met ons aangeleerd liedje, spelen met onze versjes over de spinnetjes en de eekhoorn en nog zoveel meer ...
Geniet mee ...
We laten het regenen van ...
... je rikketikketik!
Een bolster. Prikt een beetje hoor!
Sorteren van alle vruchten.
In het topje van de bomen zit een tovenaar (Roxan) te dromen ...
Vandaag trokken we naar het bos (ontmoetingscentrum). Om 9.00 zijn we te voet vertrokken naar het ontmoetingscentrum. Iedereen was vol enthousiasme ... Ze keken al heel lang uit naar ons bezoekje aan het bos! We gingen op zoek naar blaadjes, eikels, kastanjes, ... Heel veel blaadjes gevonden en bolsters ... Dat zal lekker prikken in onze ontdektafel! Tegen 11.00 waren we terug van onze uitstap. Sommigen hadden koude handen, anderen waren een beetje moe, ...
De eerste week na de vakantie zit er ook al terug op Wat
gaat dat toch snel!
Deze week leerden we de kleurtjes kennen.
Rood, geel, blauw, groen, paars en oranje!
Elke dag werd er een kleurtje waargenomen. Maandag stonden
de primaire kleuren centraal: rood, geel en blauw. Jules had een grote doos mee
met daarin al deze kleuren . We leerden deze kleurtjes sorteren, herkennen en
benoemen.
Nadien sloegen we aan het mengen. Dit aan de hand van een
heel leuk versje.
Hocus pocus met een
zoen.
Blauw met geel wordt
groen.
Hocus pocus met wat
raars.
Blauw met rood wordt
paars.
Hocus pocus met wat
franje.
Rood met geel wordt
oranje.
We deden nog een heleboel hoor.
We luisterden naar verhaaltjes rond kleurtjes. Jules mengt
geel en blauw, Blauwtje en geeltje, Dribbelt leert de kleuren, Klein wit
visje, enz
We leerden een leuk liedje over Jules zijn neus. De ene keer
een rode, dan een blauwe of een gele.
Fijn hoor!
We sorteerden de kleurtjes in de kleurenhuisjes. Alle rode
spullen in het rode huis, enz
We leerden niet enkel
de kleurtjes sorteren, maar we moesten ze ook kunnen benoemen.
We kregen ook een oefening rond rood, geel, groen en blauw.
We moesten de voorwerpen in het juiste kleur kleuren.
We maakten ook een heel leuk kleurboekje.
-Verfdotteren van een zon.
-Tamponneren van de lucht rond de wolk.
-Kleuren van een lieveheersbeestje.
-Kleven van snippers in de ballon.
-Vingerverven van een wortel.
We moesten ook het kleurenmannetje in het juiste kleur
kleuren en ons verfpallet kreeg vlekjes in alle kleuren
We maakten ook ons eigen verfdoosje!
Tijdens ons godsdienstmomentjes stonden we even stil bij ons
lievelingskleur. We mochten een potloodje in ons lievelingskleur kleuren en dit
werd op het grote potlood gekleefd.
We dankten ook voor onze ogen, want zonder onze ogen kunnen
we al die mooie kleurtjes niet zien.
Tussendoor mochten we dansen op Alle kleuren van de
regenboog en was er een bewegingsmomentje rond gekleurde hoepels.
Volgende week maandag is het geen school en nadien gaan we
aan de slag rond de herfst!
Heb ik het juiste gelegd? Even denken ...
Sorteren van spulletjes rond de hoofdkleuren.
We hadden een rode, gele en blauwe doos in onze klas vol met spulletjes rond die kleuren. Fijn, fijn, fijn ...
We hebben ook een groene doos.
Spelen met de gekleurde blokken. Joppe is aan het bouwen ...
Links: Ook de steekparels hadden verschillende kleurtjes en waren een groot succes.
Onder: Een spelletje rond de kleurtjes ...
In de boekenhoek konden we in kleurenboekjes kijken en ...
... we konden de kleurtjes laten veranderen door met een ander kleurtje er naar te kijken.
Een toren bouwen met de juiste kleuren. We probeerden dit ook eens in een patroon te doen.
De vakantie is begonnen. Een weekje lekker uitrusten en
nadien mogen we de hele dag naar het klasje van juf Kim.
De laatste 3 dagen hebben we lekker gegriezeld met een lief
heksje, heksje Mimi.
Elke dag werd er een verhaaltje van heksje Mimi vertelt:
Heksje Mimi tovert iedereen in slaap, Heksje Mimi geeft een griezelfeest,
Heksje Mimi mist haar vriendje.
Wat deden we nog?
Beeldende opvoeding:
-Mobiele van heksje Mimi en haar vrienden.
Inkleuren van de heksjes.
-Schilderen van de heksenhoed van Mimi. Zo kunnen
wij allemaal heksjes worden.
-Maken van een toverstafje. Kleven van snippers
op het sterretje.
-Inkleuren van een kleurplaat.
Denkvorming:
-Maken van een puzzel (4 of 6 stukken)
-Mix en koppel: zoek 2 dezelfde heksjes.
-Hoeveel vriendjes heeft Mimi? Tellen van de
heksjes.
Muzikale opvoeding:
-Muziek maken met ritmestokjes (toverstafjes).
-Liedje: De heks van Dovenetel
Versje:
-Aanleren van een versje over een lief heksje.
Huishoudelijk activiteit:
-Maken van heksencakjes (bij juf Rosy).
-Maken van heksenlimonade met rozijntjes (bij juf
Kim).
We sluiten onze griezeldagen af met een heel leuk
HEKSENFEEST.
Dit feest is ook een beetje een afscheid van juf Rosy en
haar klasje.
Bedankt juf Rosy voor de fijne tijd, maar nu gaan we naar
juf Kim
Inkleuren van de vriendjes van heksje Mimi voor onze heksenmobile.
Voor ons heksenfeest op vrijdagnamiddag mochten wij lekkere heksenlimonade maken met vliegjes (rozijnen). Nadien hebben we met alle kindjes van de klas heksenfeest gehouden. Voor de foto's van het heksenfeest, moet je naar de blog van juf Rosy kijken. Geniet ...
De voorbije week en een half stond vooral in het teken van
onze omas, opas, memes, pepes, grootmoekes, bompis,
We werkten ons geschenkje verder af voor de grootouders en
aangezien ons geschenkje in het teken stond van de winkel, hebben we rond de
winkel gewerkt.
Maandag mochten we de winkel, de kassa, waarnemen en
vertellen wat we allemaal in de winkel konden kopen.
Nadien mochten we onze eigen keuze maken en in de foldertjes
knippen op zoek naar lekkers.
We mochten ons winkelkarretje volladen.
We maakten ook ons eigen winkeltje. We mochten de koopwaren
en Jules inkleuren, een beetje schilderen en het dak van het winkeltje met een
patroon van 2 kleuren versieren.
We ontdekten ook dat we in de winkel niet zomaar alles mogen
meenemen. We moeten betalen. Al heel snel werd het spel in onze winkel ook
aangepast. Helaba, je hebt nog niet betaalt.
We leerden zelf ook betalen. Ik koop 2 appels en betaal 2
euro.
We mochten dan ook een portemonnee inkleuren en centjes
stempelen met een kurk.
We mochten ook euros tekenen in een lege portemonnee.
We leerden ook echt winkelen. We komen met een lege kar toe
in de winkel, vullen onze kar en gaan nadien naar de kassa om te betalen. We
mochten dit allemaal eens proberen met de kar en nadien op papier.
Vrijdag kregen we van juf een boodschappenlijstje en deze
dingen moesten we dan kopen in de winkel. Heel fijn hoor!
We mochten ook ons eigen portemonneetje maken en centjes
knippen voor erin!
Onze winkel is een groot succes en blijft daarom ook in onze
klas staan. Melk, chips, eitjes, fruit, enz kopen voor in ons poppenhoekje is
heel fijn.
We mochten met een heleboel portemonnees spelen. We leerden
ze openen en sluiten.
Juf had ook een heleboel foldertjes van winkels, waarin we
naar hartenlust hebben gekeken.
Maandag maakten we 3 hartjes voor onze grootouders.
1 hartje kleuren, eentje stempelen en 1tje versieren
met verdotters.
Voila, onze versiering voor het grootouderfeest was klaar.
Dinsdag was het de grote dag.
De grootouders mochten naar onze school komen.
Ze kregen een lekker kopje koffie met een koekje en nadien
konden ze genieten van ons optreden.
Na het optreden werden onze geschenkjes uitgedeeld.
De komende 3 dagen (bijna vakantie) gaan we lekker
griezelen met heksje Mimi.
Boven: Knippen van stroken voor ons winkeltje.
Links: Kleven van de stroken in een patroon!
Goed zo allemaal!
Er moest ook een beetje geschilderd worden aan ons winkeltje! We hadden veel werk!
Veel werk, maar alles met de glimlach!
Kleven van een logische volgorde: Naar de winkel.
We mochten het wel eerste zelf even uittesten. (zie onder)
Eerst rijden we rond met een lege kar.
Daarna kiezen we de spullen die we nodig hebben.
Als laatste gaan we naar de kassa, waar we betalen!
Juf Kim heeft een tijdje geleden meegedaan aan een quiz (raadseltjes oplossen)
en ze heeft de eerste prijs gewonnen!
Joepie!!!
Wij kregen voor ons klasje 4 houten puzzels!
Ze zijn de prijs persoonlijk komen uitreiken en wij mochten allemaal op de
foto!
Kijk maar ...