VBS Olsene 1Ka
Inhoud blog
  • VAAR - wel! 1
  • VAAR - wel! 2
  • Onze laatste jarigen ...
  • Spit, spat, water 5
  • Spit, spat, water 4
    Archief per maand
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
    Gastenboek
  • vaarwel
  • spotdag
  • verjaardag
  • Leuk!
  • Bedankt!

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    25-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heksenlimonade met vliegjes voor het heksenfeest!
    Voor ons heksenfeest op vrijdagnamiddag mochten wij lekkere heksenlimonade maken met vliegjes (rozijnen).
    Nadien hebben we met alle kindjes van de klas heksenfeest gehouden.
    Voor de foto's van het heksenfeest, moet je naar de blog van juf Rosy kijken.
    Geniet ...

    De limonade in de grote kom.
    Vliegjes in de limonade.
    Lekker!
    Even roeren ...
    ... en nog vliegjes!
    Lekker suiker aan de glaasjes!
    Mmm...
    Voila, onze heksenlimonade
    en onze glazen.




    25-10-2013, 18:15 geschreven door Juf Kim  
    22-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met opa en oma naar de winkel ... 1

    Beste ouders,

     

    De voorbije week en een half stond vooral in het teken van onze oma’s, opa’s, meme’s, pepe’s, grootmoekes, bompi’s, …

     

    We werkten ons geschenkje verder af voor de grootouders en aangezien ons geschenkje in het teken stond van de winkel, hebben we rond de winkel gewerkt.

     

    Maandag mochten we de winkel, de kassa, … waarnemen en vertellen wat we allemaal in de winkel konden kopen.

    Nadien mochten we onze eigen keuze maken en in de foldertjes knippen op zoek naar lekkers.

    We mochten ons winkelkarretje volladen.

    We maakten ook ons eigen winkeltje. We mochten de koopwaren en Jules inkleuren, een beetje schilderen en het dak van het winkeltje met een patroon van 2 kleuren versieren.

     

    We ontdekten ook dat we in de winkel niet zomaar alles mogen meenemen. We moeten betalen. Al heel snel werd het spel in onze winkel ook aangepast. ‘Helaba, je hebt nog niet betaalt.’

    We leerden zelf ook betalen. Ik koop 2 appels en betaal 2 euro. 

    We mochten dan ook een portemonnee inkleuren en centjes stempelen met een kurk.

    We mochten ook euro’s tekenen in een lege portemonnee.

     

    We leerden ook echt winkelen. We komen met een lege kar toe in de winkel, vullen onze kar en gaan nadien naar de kassa om te betalen. We mochten dit allemaal eens proberen met de kar en nadien op papier.

     

    Vrijdag kregen we van juf een boodschappenlijstje en deze dingen moesten we dan kopen in de winkel. Heel fijn hoor!

    We mochten ook ons eigen portemonneetje maken en centjes knippen voor erin!

     

    Onze winkel is een groot succes en blijft daarom ook in onze klas staan. Melk, chips, eitjes, fruit, enz … kopen voor in ons poppenhoekje is heel fijn.

     

    We mochten met een heleboel portemonnees spelen. We leerden ze openen en sluiten.

    Juf had ook een heleboel foldertjes van winkels, waarin we naar hartenlust hebben gekeken.

     

    Maandag maakten we 3 hartjes voor onze grootouders.

    1 hartje kleuren, eentje stempelen en 1tje versieren met verdotters.

    Voila, onze versiering voor het grootouderfeest was klaar.

     

    Dinsdag was het de grote dag.

    De grootouders mochten naar onze school komen.

    Ze kregen een lekker kopje koffie met een koekje en nadien konden ze genieten van ons optreden.

    Na het optreden werden onze geschenkjes uitgedeeld.

     

    De komende 3 dagen (bijna vakantie) gaan we lekker ‘griezelen’ met heksje Mimi.

    Boven:
    Knippen van stroken voor ons winkeltje.

    Links:
    Kleven van de stroken in een patroon!
    Goed zo allemaal!
    Er moest ook een beetje geschilderd worden
    aan ons winkeltje!
    We hadden veel werk!
    Veel werk, maar alles met de
    glimlach!
    Kleven van een logische volgorde:
    Naar de winkel.

    We mochten het wel eerste zelf
    even uittesten.
    (zie onder)
    Eerst rijden we rond met een lege kar.
    Daarna kiezen we de spullen die
    we nodig hebben.
    Als laatste gaan we naar de kassa,
    waar we betalen!




    22-10-2013, 17:55 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met opa en oma naar de winkel ... 2
    Boven:
    Inkleuren van een portemonnee.

    Links en onder:
    Stempelen van centjes.
    Tekenen van centjes.
    Mooi rondjes ...
    Knippen van centjes voor in onze
    portemonnee.

    Onder:
    Onze portemonnee ...
    Een nieuw hoekje in onze klas:
    De boekenhoek!
    Kijk eens hoe fijn het hier is!




    22-10-2013, 17:49 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met opa en oma naar de winkel ... 3
    Naar de winkel.
    Wij mogen niet vergeten betalen!
    Jules laadt zijn kar vol!
    Spelen met de
    portemonnees.
    Spijtig genoeg zat er geen geld meer in ...
    Toch blijven we zoeken.
    Het is natuurlijk ook fijn om ze gewoon
    allemaal open en dicht te doen!
    De baby krijgt melk, rechtstreeks uit
    de fles!
    Met een boodschappenlijstje van
    juf gingen we shoppen.
    Wat moest ik allemaal
    meebrengen?




    22-10-2013, 17:45 geschreven door Juf Kim  
    17-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een prijs gewonnen

    Beste mama's en papa's,

    Juf Kim heeft een tijdje geleden meegedaan aan een quiz (raadseltjes oplossen) en ze heeft de eerste prijs gewonnen!
    Joepie!!!
    Wij kregen voor ons klasje 4 houten puzzels!

    Ze zijn de prijs persoonlijk komen uitreiken en wij mochten allemaal op de foto!
    Kijk maar ...







    17-10-2013, 18:45 geschreven door Juf Kim  
    13-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekker fruit ... 1

    Beste ouders,

     

    De voorbije 2 weken gingen we de gezonde toer op!

    Appels, peren, bananen, druiven en sinaasappels kwamen langs in ons klasje.

    We mochten al deze fruitje waarnemen. We ontdekten de vorm, de kleur en de binnenkant van het fruit.

    Wie heeft een klokhuis? Wie heeft een steeltje? Wie heeft pitjes? Enz …

     

    Natuurlijk mochten we achteraf met al deze fruitjes een lekkere fruitbrochette maken.

    Onze handen wassen en aan de slag.

    Het fruit werd gesneden of de billetjes werden losgemaakt..

    We mochten onze eigen brochette samenstellen met het fruit dat wij het lekkerst vonden.

    Smakelijk! Mmmm …

     

    Wat deden we nog allemaal?

     

    Beeldende opvoeding:

    -          Schilderen van een appelboom + stempelen van appels in de boom met een echte appel.

    -          Kleven van snippers op een appel + een wormpje kleuren.

    -          Knutselen van een appel met een prop papier.

    -          Meneertje peertje: Monodruk.

    -          3D – peer: kleuren, stempelen, schilderen en snippers kleven.

    -          Schilderen van een banaan met verf + pastelkrijt.

    -          Boetseren van een banaan.

    -          Maken van een druiventros: kleven met de druifjes.

    -          Rollen van druiven in de verf.

    -          Sinaasappel afdrukken met bolletjespapier.

    -          Inkleuren van fruit d.m.v.d. juiste kleurtjes.

     

    Denkvorming:

    -          Kleven van 4 peren van klein naar groot.

    -          Puzzel appel, peer, banaan: 2st.

    -          Sorteren van appels volgens kleur (rood, geel en groen)

    -          Naar de winkel: Kopen van peren. Gooien met de dobbelsteen en evenveel peren kopen als ogen.

     

    We leerden ook een heleboel liedjes en versjes over de appel, de peer en de banaan.

     

    Vertellen van verhaal:

    -          Anna eet graat fruit.

    -          Appels vangen.

    -           De reuzenpeer.

     

    Hoekenspel:

    -          Puzzel van fruit.

    -          Sorteren van fruit in het juiste mandje.

    -          Appels tekenen in de boom op het kruitbord.

    -          Appels rollen met plasticine.

     

    We deden waarschijnlijk nog veel meer, maar te veel om allemaal op te noemen …

    We mochten ook al oefenen voor het grootouderfeest. Dit blijft natuurlijk een verrassing.

    1ste stap:
    Handjes wassen.
    Snijden van het fruit in stukjes.
    Zelf onze fruitbrochette samenstellen.
    Van alles een beetje of toch enkel
    druiven?
    Die sinaasappel is toch zo
    gemakkelijk niet.
    Smakelijk!


    13-10-2013, 12:33 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekker fruit ... 2

    De verschillende spelletjes in de hoeken.

    Puzzels rond fruit!
    Leuk, leuk, leuk!
    Ona en Mona maken puzzels
    in onze puzzelhoek.
    Appeltjes tekenen
    in de appelboom!

    Nog appels in de boom
    of zijn het peren?
    Sorteren van de appels, peren,
    bananen, druiven en
    sinaasappels.





    13-10-2013, 12:20 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekker fruit ... 3

    Maken van appel met
    een prop papier ...
    nadien natuurlijk schilderen.
    Schilderen van een appelboom en nadien
    stempelen van appels in de boom
    en op de grond.
    Veel appels in de boom!
    Boven:
    Kleur de appel in de juiste kleur.

    Rechts:
    4 peren van klein naar groot.
    Onze 3D - peer:
    De ene kant kleuren en snippers kleven ...
    ... de andere kant schilderen en stempelen.



    13-10-2013, 12:08 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekker fruit ... 4
    Schilderen van onze fruitmand.
    Meneertje Peertje is zo wit.
    Ik schilder geel, ik schilder groen.
    Vouwen, wrijven.
    Peertje opendoen!
    Boetseren van een banaan!
    Boven:
    Kleur het fruit in het juiste kleur.

    Rechts:
    Puzzel van fruit.




    13-10-2013, 12:08 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekker fruit ... 5
    Sommige kindjes mochten druiven
    meebrengen.
    Proeven maar!
    Mmm ...
    Lekker!
    Kleven van een
    druiventros!
    Verfrollen van druifjes!
    Leuk hoor!
    De witte druifjes
    worden paars!
    Links:
    Proeven van de sinaasappel.

    Onder:
    Proeven van sinaasappelsap.
    Afdrukken van bolletjespappier.
    Wat een mooie sinaasappels ...
    of appelsienen voor de kleuters.




    13-10-2013, 12:07 geschreven door Juf Kim  
    27-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn lichaam en mijn zintuigen 1

    Beste ouders,

     

    De voorbije 2 weken stond ons lichaam centraal in ons klasje.

     

    We ontdekten of we een jongen of een meisje waren, we leerden onze grote lichaamsdelen kennen en mochten deze dan ook ‘wassen’ met een washandje. Kijk maar naar de foto’s om dit te zien.

    Onze handen en onze voeten waren het belangrijkst …

     

    We stonden ook eventjes stil bij ons gezicht en onze 5 zintuigen.

     

    Wat deden we allemaal?

     

    Beeldende opvoeding:

    -          Tekenen van ikzelf …

    -          Inkleuren tekening van een jongen of een meisje.

    -          Schilderen en afdrukken van onze handen. Hiervan werden gekke mannetjes gemaakt.

    -          Maken van een ballonnenmannetje met grote voeten.

    -          Vervolledigen van het gezicht van Jules. Een neus, 2 ogen en een mond.

    -          Stempelen van schuim met verf en zeep.

    -          Kleven van voelmaterialen op de voeltrein.

    -          Vingerverven van een bril.

    -          Maken van een verrekijker.

    -          Inkleuren van oren met wasco.

    -          Maken van een schuddoosje.

    -          Zoenen geven op een lip.

     

    Denkvorming:

    -          Leg de jongens of meisjes van klein naar groot.

    -          Associatieoefening: Leg het juiste zintuig.

    -          Logische volgorde: Handen wassen. We mochten dit zelf doen en nadien eens op papier. Nu vergeten we (hopelijk) nooit meer hoe we onze handen moeten wassen.

     

    Vertellen van verhalen:

    -          Mama kriebelt Jules.

    -          Ik ben geweldig!

    -          Ik kan horen.

    -          Het vergrootglas.

    -          …

     

    Waarnemingen:

    -          Waarnemen van verschillende geuren. Dit ruikt lekker, dit niet!

    -          Waarnemen van verschillende smaken. Proeven, proeven en nog eens proeven!

    -          Waarnemen van brillen, zonnebrillen ,verrekijker, …

     

    Spelletjes:

    -          Zoek 2 dezelfde geluiden.

    -          Wat zit er in de voeldoos?

    -          Wat is er verdwenen in de rij?

    -          E ventjes voelen met onze blote voeten.

     

    We leerden een heleboel liedjes over ons lichaam. ‘Dit zijn mijn wangetjes’, ‘kriebellied’, …

    We leerden ook een versje over onze ogen. Een heel gek gezicht, hoor!

     

    Tijdens het ontdekken van onze zintuigen, was er een voeldoos in de klas, een kijkdoos, een geurdoos en een gehoordoos.

    Heel fijne en toffe foto’s …

    Aan het puzzelen.
    Ziet er leuk uit!
    Lukas vindt het niet zo
    leuk!
    Wassen van de juiste
    lichaamsdelen.
    Ons liedje 'Dit zijn mijn wangetjes'.
    We moesten goed luisteren en het juiste
    zintuig tekenen.




    27-09-2013, 20:26 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn handen ...
    Schilderen van ons hand.
    Afdrukken van ons hand.
    Onze handjes wassen
    volgens bepaalde stappen!
    Iedereen heeft propere handen.
    Nu helpen we Hans
    (op de prentjes) met het
    wassen van zijn handen.




    27-09-2013, 20:25 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn voeten ...

    Onze schoentjes uit ...
    anders kunnen we niet voelen!
    Over de steentjes, knoopjes,
    wattenbolletjes, blokken, ...
    Oei, eventjes afgeleid.
    Juf Mia kwam eventjes kijken.
    Stempelen voor ons
    ballonnenmannetje.




    27-09-2013, 20:21 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn zintuigen 2 ...
    Stoere Warre!
    Wat een mooie jongen!
    Hier nog eentje!
    Met de schuddoosjes.
    Ons schuddoosje vullen!





    27-09-2013, 19:33 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn zintuigen 1 ...






































    27-09-2013, 19:26 geschreven door Juf Kim  
    14-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jules is jarig!

    Beste ouders,

     

    Ons 2de weekje van het nieuwe schooljaar is voorbij. Wat gaat dat snel …

    Deze week was het de ganse week feest in de klas.

    Maandag was Jules jarig, dinsdag was Mattheo jarig en we vonden het zo leuk dat het feest bleef.

     

    Wat deden we allemaal rond jarig zijn? En misschien wel meer …

     

    Beeldende opvoeding:

    -          We schilderden onze kroon. Nu willen wij allemaal heel snel jarig zijn!

    -          We kleurden een taart in. Wanneer we jarig zijn, mogen wij hier 3 of 4 kaarsje op kleven.

    -          Stempelen met ballonnen.

    -          Scheuren van snippers en op een luchtballon kleven.

    -          Feest in de klas: Knippen van vlaggetjes + stempelen van ballonnen.

    -          Inkleuren van vlaggetjes (om onze klas te versieren).

     

    Denkvorming:

    -          Geef Jules de juiste ballon. (Gooien met de kleurendobbelsteen.)

    -          Zet het juiste aantal kaarsjes op de taart. (Tellen)

     

    Waarneming:

    -          Waarneming van verjaardagskoffer (slingers, kaarsjes, kroon, …).

    -          Waarneming ballonnen.

     

    Verhalen:

    -          Jules is jarig.

    -          Anna is jarig.

     

    Versje:

    -          Ballonnetje, ballonnetje, …

     

    Volgende week staat ons lichaam en onze zintuigen centraal.

    Stempelen met ballonnen!
    Gele, groene, blauwe en rode
    ballonnen!
    Wout en Farah aan het
    puzzelen.
    Evita belt eventjes naar huis!
    Verdwenen tussen de knuffels!
    Lotte is geconcentreerd!
    Gilles die heeft
    veel plezier!
    Warre speelt met de blokken.
    Scheuren van snippers om op
    onze luchtballon te kleven.
    Leon aan het werk!




    14-09-2013, 18:42 geschreven door Juf Kim  
    08-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste week naar school 1 ...

    Liefste mama en papa,

     

    Op deze blog kan je de avonturen van jullie kleuter volgen in het klasje van juf Kim.

     

    Het eerste weekje van het nieuwe schooljaar zit er op!

    Dit schooljaar zijn wij heel blij, want we hebben 2 juffen. Juf Rosy en en juf Kim.

    Deze week mochten we al kennismaken met ons nieuwe klasje. We hebben niet alleen 2 juffen, maar ook 2 klassen.

     

    Wat hebben we deze eerste week gedaan in het klasje van juf Kim?

     

    Sommigen deden de opdrachten bij juf Rosy, anderen bij juf Kim.

     

    Beeldende opvoeding:

    -          Afdrukken van ons voetje …

    -          Schilderen en tamponneren van een boekentasje.

    -          Verfdotteren van de inhoud van onze boekentas.

    -          Inkleuren van een klein boekentasje voor aan onze boekentas. Zo weten we van wie

    -          de tas is …

     

    Denkontwikkeling:

    -          Maken van een puzzel ‘Naar school’. 3 of 6 stukken.

    -          Leg de boekentasjes bij het juiste kleurtje (rood, geel of blauw).

    -          Kimspel: Wat is er verdwenen en heeft Jules in zijn boekentas gestoken?

     

    Muzikale ontwikkeling:

    -          Aanleren van de liedjes voor elke dag.

    -          Aanleren van het liedje: Dag lieve, nieuwe klas.

    -          Spelen met het themaliedje: We gaan op stap met onze boekentas.

     

    Verhalen:

    -          Knuffelklasje.

    -          Milan gaat naar school.

    -          Papa in de tas.

    -          Kleine Huppel gaat naar school.

     

     

    Volgende week is het feest in onze klas, want we hebben een aantal jarigen.

    Jules is maandag jarig en Mattheo dinsdag.

     

    Geniet van de foto’s van jullie kleine spruit.

    Dit zijn de foto’s uit de klas van juf Kim

     

    Schilderen en tamponneren
    van een boekentasje.
    Inkleuren van een boekentasje
    om aan de onze te hangen.
    Nog een beetje kleuren.
    Met deze boekentasjes maken
    we 2 groepen.
    De blauwe en de rode groep!
    Zo weten we wanneer wij bij
    juf Kim moeten gaan!
    Verfdotteren van de inhoud van
    onze boekentas.
    We kleven de juiste
    boekentasjes bij het juiste
    kleur.
    Maken van een puzzel.
    Goed zo, Seven!



    08-09-2013, 13:49 geschreven door Juf Kim  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste week naar school 2 ...
    Nog foto's ...
    Geniet ervan!

    Elena op wandel met de buggy!
    Jules is volop aan het spelen
    aan onze groene tafel!
    Wat een lieve papa, die Joppe!
    Ook Ilyandro zorgt goed voor
    onze baby'zs.
    Thomas maakt onze klas mooi ...
    Wout aan de afwas!
    Warre belt eventjes naar mama:
    'Het is hier fijn hoor!'
    Farah op wandel met de baby!
    Nog een echt mamaatje.
    Ons Mona!
    Jade en Joppe kammen het haar van
    de baby.
    Onze klas gaat netjes zijn, hoor.
    Ook Mattheo is aan het poetsen.
    Lukas op de wip!
    Wat een gezellige boel!
    Lukas, Tjennie, Jules en Ona.
    Lotte slaat aan het puzzelen.
    Warre en Thomas lezen een boekje!
    Vrijdag geen pyjamaparty voor ons.
    Wel een bezoekje van de piraten.
    We moesten een schat zoeken.
    Ilyandro heeft hem gevonden!
    Goed zo!
    Straks lekker smullen!
    Dank je wel, piraten!





    08-09-2013, 13:41 geschreven door Juf Kim  
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs