Inhoud blog
  • Namiddagje Aalst
  • Nieuwe foto's
  • Foto-update!
  • Foto's Foto's Foto's
  • Een namiddag HOEKENWERK
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Klas 1A
    Welkom op onze blogpagina!
    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag deed de juf iets raar ze begon zomaar lijnen met een pijl te tekenen op de grond en daarop zette ze dan streepjes.
    Dit hadden we onze juf nog nooit zien doen, daarna deed ze hetzelfde op bord. Ze vertelde ons dat dit een getallenlijn was... Elk streepje
    staat voor een cijfer en alle cijfers staan op dezelfde onderlinge afstand van elkaar. Het is ook heel belangrijk om te kijken in welke richting
    de pijl wijst!

    Nadien kregen we een toets! Een leestoets (deel 1): de juf zei letters en woordjes en wij moesten telkens de juiste ballon kleuren, nadien
    hakte de juf 2 woordjes, wij moesten ze in ons hoofd gaan plakken en vervolgens het juiste prentje aankruisen. Deze week en volgende
    week komt deel 2 van de leestoets.

    Vervolgens kregen we een herhalingslesje over splitsen! Dit lukt bij de meeste zeer vlot, bij een paar kindjes moet hierop nog een beetje geoefend worden. Maar met tijd en boterham en oefening komt dat ook wel goed! Donderdag volgt er een 2de herhalingsmoment.

    Opnieuw maakten we een auditief visuele oefening in ons werkboek van taal. De juf las de zinnen voor en gaf ons de opdracht om het eerste woord
    of het laatste woord in de zin te gaan kleuren.

    Bij schrift leerden we opnieuw een woord schrijven. Ditmaal was het 'beer'! Wat is dit een moeilijk woord om te schrijven! Maar oefening baart kunst,
    dus blijven oefenen is de boodschap!

    Voor muzo hebben we vandaag gedramatiseerd en gekleurd. We kregen een gedichtje van Mol en Beer en moesten dit op verschillende manieren naar voor brengen (vb als een muisje, een reus, woedend, bang....). We maakten ook een draaischijf van Franciscus (deze meneer leerden we kennen tijdens de godsdienstles), we kleurden ook het vredesteken (i.f.v. de Vlaamse Vredesweek en de fotowedstrijd).

    Vandaag was Kiki, de kanarievogel van Hanne op bezoek. Hij stond een hele dag in onze klas! Dit vonden we natuurlijk heel leuk! Op tijd eens gaan kijken naar het vogeltje kon natuurlijk niet ontbreken. In de namiddag mocht Hanne vertellen over haar vogel. Iedereen luisterde heel aandachtig en stelde achteraf heel interesante vragen aan Hanne. (foto's volgen)

    Bij godsdienst ten slotte leerden we Franciscus kennen. Hij was een rijke jongeman die graag een feestje bouwde, hij had alles wat hij wou, maar toch was hij niet gelukkig. Op een dag werd hij ziek. Hij had geen zin om iets te doen, tot op de moment dat hij voor zijn raam een vogeltje hoorde fluiten. Hij was nieuwsgierig en ging kijken. Het vogeltje vloog weg in de prachtige natuur en hupte van tak naar tak. Franciscus keek voor de eerste keer echt naar de natuur. Hij trok naar buiten om de natuur in zich op te nemen. Hij besloot om eenvoudig te gaan leven en van de natuur te gaan genieten. Hij is God heel dankbaar voor de natuur!

    Zo dit was onze dinsdag...
    Tot morgen!

    29-09-2010 om 06:58 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De waterschildpadden van Arne op bezoek
                   

                   

                             

         

    28-09-2010 om 00:00 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag moesten we op de speelplaats blijven staan, directeur Jan kondigde de Vlaamse Vredesweek aan
    en legde de bedoeling uit van deze week.
    In de klas legde de juf nog eens de nadruk op het lief zijn voor elkaar en het zorg dragen voor elkaar, kindjes
    die pesten vinden wij niet leuk in onze klas!

    Nadien startten we met onze rekenles. We kregen luisteropdrachten zoals kleur het haar van het vierde kindje,
    kleur de schoenen van het tweede kind op de middelste rij... ook deden we nog eens oefeningetjes van +1 en -1.
    Dit als voorbereiding op onze rekenles van morgen (de getallenas t.e.m. 5)

    Voor taal deden we een auditieve oefeningen: het herkennen van het eerste en het laatste woord in een zin, en zinnen
    aanvullen als het eerste of het laatste woord gegeven is. Dit ging niet bij iedereen even vlot... Maar dat komt wel nog.

    En dan was het tijd om te gaan turnen bij juf Hilde. In de namiddag kregen we nog een uurtje extra sport. Sporten vinden
    we kei leuk!

    In de namiddag nog een spellingslesje: uit welke letters bestaat het woord beer + herhaling van thema 1.

    De helft van de klas heeft ook al een individuele leesbeurt bij de juf gekregen, dit als voorbereiding op het groepjeslezen.
    Morgen doen we hiermee verder.

    Ons huiswerk voor vandaag is een schrijfwerkje. Sommige kinderen hebben ervoor gekozen om extra schrijfblaadjes mee te nemen naar huis. Deze oefeningen zijn totaal vrijblijvend! Ze MOGEN de blaadjes maken, ze moeten het niet! Maar extra inoefening kan natuurlijk nooit kwaad.

    Ik zie jullie morgen terug voor een nieuwe vredevolle dag!

    Tot morgen!

    PS: vandaag waren de waterschildpadden van Arne op bezoek, morgen volgt het fotoverslag! Bedankt voor de interessante uitleg meester Arne

    27-09-2010 om 18:38 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefenmateriaal
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/1/25/index.html (splitsen t.e.m. 5)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/1/22/index.html (getalbeelden t.e.m. 5)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/1/65/index.html (getalbeelden t.e.m. 5)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/2/16/index.html (evenveel)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/1/2/690/index.html (rekentaal)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/7/1/756/index.html (één meer, één minder)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/7/1/477/index.html (van klein naar groot)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/7/1/399/index.html (van leeg naar vol)
    http://www.openleerhuis.be/oefeningen/3/1/1/13/1/45/index.html (links, rechts, boven, onder)

    23-09-2010 om 18:21 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's kleine Picasso's
             

             

             

             

    23-09-2010 om 18:03 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 september
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag alweer donderdag. En het was een drukke dag!
    We kwamen binnen in de klas en deden onmiddellijk onze sportkledij aan.
    De juf zag dat we nog een beetje tijd over hadden, dus hebben we nog een paar taaloefeningetjes gemaakt.
    En toen vertrokken we naar het grasveld aan de burcht voor de Scholenveldcross!
    De zenuwen stonden gespannen en we gingen allemaal voor de eerste plaats!

    Eerst waren de meisjes van het eerste leerjaar aan de beurt! Iedereen heeft de 400 m kunnen uitlopen.
    KNAP GEDAAN! Nadien waren onze jongens aan de beurt, en hier sleepten we een podiumplaats
    in de wacht. Ilias behaalde de 2de plaats en Toon (uit 1B) behaalde de 3de plaats.
    PROFICIAT!!!!
    We moesten wachten tot het 2de leerjaar gedaan had met lopen om de podiumplaatsen in te nemen.
    Na de loopwedstrijd kregen we van de gemeente (sportdienst) een drankje en een gezonde appel.
    Terug op school kregen we eerst nog een kwartiertje speeltijd.

    Na onze wedstrijd deden we terug onze gewone kleren aan, en hebben we er een nieuwe leeslesje
    bijgedaan. De wisselrijtjes na het woordje 'an'.

    Na de middag startten we met godsdienst. We mochten onze natuurfoto's tonen en bespreken wat erop
    te zien was. We maakten 2 groepjes: de natuur en de invloed van de mens op de natuur.
    Nadien maakten we op de kast in de godsdiensthoek een herfsthoekje met herfstvruchten en bosdieren.
    De 4 natuurelementen kregen ook een plaatsje.

    Nadien mochten we in 2 groepjes bij de juf naar filmpjes komen kijken van dieren, morgen gaan we hiermee
    verder in de klas. Maar nu hebben we toch al een idee over hoe deze dieren leven en hoe ze eruit zien.
    Vervolgens gingen we terug naar onze plaats en maakten wij onze boekentas. Leesboekje, huiswerk en agenda
    in de huiswerkmap. Letterdoosje in de boekentas... en ... iedereen kreeg een sportbrevet voor de geleverde
    prestaties van de voormiddag!

    Als we hiermee klaar waren, werden we allemaal omgetoverd tot kleine Picasso's en gingen we aan de slag met
    een stempelkussen, onze vingerafdruk en tekenpotlood. Er zijn terug heel knappe dingen bij! Tof!

    Morgen is het alweer vrijdag, wat vliegt de tijd in onze klas!

    Tot morgen!

    PS: Meer foto's volgen op de schoolwebsite (www.vbsh.be)


             

             

             

    23-09-2010 om 17:58 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we onze dag gestart met het splitsen van hoeveelheden tot 5.
    Gisteren mochten we zelf kiezen in welke 2 groepjes we gingen verdelen.
    Vandaag kregen we één groepje gegeven en het totale aantal. Het andere groepje
    moesten we zelf zoeken. Sommigen hadden het trucje snel door, andere kindjes
    werken nog met blokjes. Volgende week lassen we een extra lesje splitsen in.

    Voor taal hebben we woorden auditief geanalyseerd (vorige week was het synthetiseren).
    De juf gaf ons een woord (bvb boekentas) en wij moesten het woordje dan in stukjes hakken.
    Dit ging bij het merendeel vrij vlotjes.

    We leerden ook dat 'an' bestaat uit 'a' en 'n'. We maakten de oefeningetjes in ons werkboek
    waarbij we moesten luisteren naar zit er een 'a' in het woord? Zit er een 'n' in het woord?
    De laatste oefening was de 'a' blauw kleuren en de 'n' rood kleuren.

    En met dit alles zit ons half dagje er al op!
    Morgen is er de scholenveldloop, het eerste leerjaar start om half 10!

    Tot morgen!

    22-09-2010 om 22:31 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    21-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we gestart met Beer Snoet en zijn rijmpjeshoed. We bekeken de prenten van Beer Snoet
    en beschreven wat we zagen. Elke prent hebben we samengevat in één zinnetje en zo hebben we ontdekt
    dat we telkens 2 prenten bij elkaar konden leggen omwille van het rijmpje.
    bvb. Beer Snoet eet taart - Beer Snoet zit op het paard.

    Na onze rijmpjesles kwam juf Christa terug om het tweede deel van de LVS-toetsen af te nemen.
    Binnenkort krijgen we hiervan de resultaten. Deze kunnen verder besproken worden op een oudercontact.

    Nadien hebben we het woordje "an" leren auditief en visueel herkennen en ook leren lezen! Dit is dan ons 4de
    woordje!!! Wat gaat dit allemaal snel!

    We herhaalden bij schrift de letter 'b' en omdat dit al goed ging, deden we er nog een lettertje bij de "ee".
    Sommigen vonden het eerder krulletjes schrijven.

    Bij de rekenles leerden we splitsen tot en met 5. We herhaalden eerst nog eens het huisje van 1, 2 en 3
    en nadien deden we er 4 en 5 bij. Hiervoor hebben we ons groot "splitsmachien". We stoppen er knikkers
    in en de machine verdeelt ze telkens in twee groepjes.  Nadien mochten we werken met onze cijferkaartjes
    en blokjes. Dit ging al vrij goed!

    In de namiddag was er de integratie met de derde kleuterklas. We zijn gaan spelen aan de burcht! Dit was
    kei tof! De bedoeling van deze activiteit was dat de kinderen plezier beleven aan het spelen met leeftijdsgenootjes,
    maar ook met kinderen die jonger zijn dan henzelf. Een tweede doelstelling is leren van elkaar tijdens een spelmoment.
    Een mooi voorbeeld: Doïna legt uit aan een ander kindje hoe ze zelf moet schommelen: "En nu moet je je beentjes naar
    voor doen..."

    Hieronder al enkele foto's, de rest volgt op de schoolwebsite (
    www.vbsh.be)

    Tot morgen!


        

        

        

    21-09-2010 om 19:52 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM MARGAUX!

    Vandaag kregen we het berichtje dat de mama van Lara bevallen is van een flinke dochter.
    Zij luistert naar de naam:


    MARGAUX

    Wij wensen mama en papa proficiat met de geboorte van hun kleine spruit
    en wij wensen Lara en haar grote zus proficiat met de geboorte van hun kleine zusje!

    20-09-2010 om 22:21 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we gestart met het dagboek van Baloe, hij beleefde opnieuw een fantastisch weekend.
    Ditmaal bij Hanne. Bedankt voor de leuke logeerpartij!

    Nadien luisterden we naar een track van Mol en Beer... Opeens begonnen er koeien te loeien, vroegen
    ze ons in het Engels waar mama was... Rara toeren allemaal! Dit was een oefening op het herkennen
    van talige en niet-talige geluiden: wat hoor je, waar zou je het kunnen horen, wie zou dit kunnen zeggen....

    Voor rekenen was er vandaag de toets van het leerlingvolgsysteem. Dit zijn genormeerde toetsen die in
    alle leerjaren worden afgenomen voor de zorgbegeleider. Morgen volgt deel 2.

    Voor taal maakten we onze eerste oefeningen in ons spellingsboek (het is eindelijk op school toegekomen!)
    we leerden welke letters er in 'ik' en 'mol' zitten... Dit konden we heel snel doen, omdat we deze woordjes
    al heel goed kunnen hakken en plakken.

    Tijdens ons lesje schrift leerden we opnieuw een nieuwe letter, de 'b'. Deze lijkt enorm veel op de 'l'.
    Het schrijven ging bij vele kindjes heel goed! Wat zijn jullie knappe schrijvers!

    De briefjes werden opgehaald voor wero (huisdieren in de klas). Deze week wordt er een seintje gegeven
    wanneer welk diertje ons een bezoekje mag brengen!

    Tijdens de les beeldopvoeding werkten we onze bladwijzer met koude en warme kleuren verder af...
    De juf voorziet ze deze week nog van een koordje en dan kunnen we ze gebruiken in onze schoolagenda.

    Dit was het voor vandaag! Tot morgen!

    20-09-2010 om 22:14 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    16-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele trucjes uit de klas
    Dag mama,
    Dag papa,

    hieronder twee documentjes met trucjes die we in de klas ook gebruiken.
    - tekeningen en gebaren om de letters te onthouden en te automatiseren
    - de splitshuisjes t.e.m. vijf (morgen doen we het huisje van 4 en 5).

    Bijlagen:
    prenten letters onthouden.pdf (432.7 KB)   
    splitshuisjes t.e.m. 5.pdf (62.2 KB)   

    16-09-2010 om 18:32 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    We startten onze dag met een rekenles. We herhaalden de cijfers van 1 t.e.m. 3
    en we deden er een nieuw cijfer bij. De "0". Nul kan je wel schrijven, maar niet
    tekenen, want nul is niets... We maakten de bijhorende oefeningetjes in de
    werkboek en we maakten het een beetje moeilijker. We zijn vandaag ook begonnen
    met de splitsingen. We splitsen de hoeveelheden 1, 2 en 3. Dit ging onmiddellijk bij
    sommigen al heel vlot. Morgen krijgen de kinderen het splitsschema in hun rekendoosje.
    Het rekendoosje gaat dan mee naar huis zodat de kinderen dit alles thuis eens kunnen tonen.
    (Graag alles terug mee op maandag!)

    Bij taal leerden we het woordje "beer" hakken en plakken. Zo konden we zien dat "beer" bestaat
    uit "b", "ee" en "r". We leerden luisteren naar woordjes met "b", woordjes met "ee" en woordjes met "r".
    We kregen ook een nieuwe leesles, nieuwe wisselrijtjes na het woord "beer". De kinderen kregen
    in hun huiswerkmap een leesraam (leesmol) mee. Ze kunnen dit gebruiken samen met hun letterdoosje
    om de woordjes van de wisselrijtjes te leggen en zo eerst kopje-buikje-staartje te lezen en dan pas
    de letters te synthetiseren. Veel succes!

    We leerden een nieuwe letter schrijven, de "o". Wat lijkt deze verdacht veel op de "0". We leerden dat
    we bovenaan moeten beginnen en zo naar links draaien en dan naar de "grond" komen en ons lettertje
    vervolgens dicht maken.

    Bij godsdienst leerden we over de axenroos. De kinderen kenden de 10 diertjes al vanuit de kleuterschool.
    Deze maand staat de PAUW in de kijker (zie VBSHaatje). De kinderen leerden dat de pauw graag zichzelf
    in de kijker zet, en we proberen dit altijd met een positieve ondertoon te doen. vb "kijk eens hoe mooi ik kan tekenen" of
    "hier heb ik toch netjes gewerkt hé", en niet "ik heb mooiere vlechtjes dan jij" of "iedereen moet naar mij kijken als ik
    een koprol maak". Zowel thuis als op school moeten de kinderen de kans krijgen om pauw te zijn.

    Bij wero leerden we over de klas van vroeger. We leerden dat het nu veel plezanter is dan vroeger: wij hebben mooie
    en leuke werkboeken met tekeningen en kleurtjes, we doen bewegingstussendoortjes, we mogen allemaal gaan turnen...
    Wist je dat vroeger de banken uit één stuk bestonden! Wij hebben het geluk van op school nog enkele van deze modellen
    te hebben... We gingen dit van dichtbij bestuderen: de stoelen hangen vast aan de bank, er is ruimte voorzien voor een inktpotje,
    we zitten met ons armen gekruisd, een rechte rug en de voeten mooi naast elkaar. Het resultaat ziet u op de foto's.

    Huiswerk: blaadje: "beer" kleuren. Indien nog zin mag je de figuur van "beer" ook kleuren.
    Meebrengen indien mogelijk: kleurstiften

    Tot morgen!


        

        

        

        

    16-09-2010 om 17:39 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag maakten we deel 2 van onze allereerste rekentoets.
    Deze toets ging peilen naar wat we nog kenden uit de kleuterklassen.
    Bij alle kinderen was deze goed tot heel goed!
    Later in de rekenles leerden we de cijfers 1, 2 en 3. We leerden ze herkennen,
    leerden ze schrijven (hierop moet nog een beetje geoefend worden), we leerden
    groepjes maken (van 1, 2 en 3).

    Bij taal kregen we een oefening op het herkennen van korte en lange woorden,
    dit ging overal heel vlot. In de tweede taalles van deze dag leerden we het woordje
    'beer' auditief en visueel herkennen. Morgen leren we 'beer' lezen! Dit is dan al ons
    VIJFDE woordje!

    De juf gaf ons vandaag ook een nieuwe plaats. Maar eerste had ze onze bankjes
    opnieuw anders gezet. De juf projecteert vanaf vandaag alle werkblaadjes met
    de overhead projector, zodat we alles goed kunnen meevolgen en zodat we
    weten waar we moeten werken! Je ziet onze nieuwe klasschikking op de foto's!


        

        

    16-09-2010 om 06:43 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    14-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    We begonnen onze dag "waterachtig". We gingen meten met drinkbekers en water.
    Hoeveel bekertjes gaan er in een fles, in een strandemmertje...
    Welke beker is bijna leeg, halfvol, bijna vol...
    Ordenen van leeg naar vol en van vol naar leeg.

    We leerden vandaag de letter 'm' schrijven. We kunnen nu al 3 letters en 1 woordje schrijven!
    'i', 'k', en 'm' en het woordje 'mol' !

    We leerden zinnetjes aanvullen zoals "zo rond als...", "zo zacht als...". Nadien mochten we de
    passende stickers in ons werkboek van taal plakken.

    Voor wero werkten we onze maquette af en hebben we opdrachtjes gemaakt op de plattegrond
    van onze klas: kleur jouw bankje oranje, kleur het bord groen, teken de weg van jouw bank naar
    het bord... We kregen ook onze vaste plaats in de klasrij. Beginnend bij Jari (nummer 1) en eindigend
    bij Arne (nummer 15).

    Voor godsdienst mochten we onze foto's van het gezin tonen en hierover vertellen! Wat heeft iedereen
    een interessante familie. Er zijn zelfs 2 papa's met dezelfde voornaam! Super tof om dit allemaal te
    weten te komen.

    OPROEP: indien er grootouders vrij zijn op donderdag namiddag die willen vertellen over hun schooltijd,
    graag een seintje!

    Huiswerk: schrijven: patronen afwerken.

    Tot morgen!


         

          



    14-09-2010 om 20:38 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    13-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we begonnen met een onthaalgesprekje over het weekend.
    We lazen ook in Baloe zijn dagboek, het zag er heel tof uit bij Xander,
    bedankt dat Baloe bij jullie mocht komen logeren.

    Nadien moesten we één voor één bij de juf komen voor een auditieve oefening,
    we moesten het langste woord herkennen. Dit ging bij iedereen vrij vlot.

    Nadien gingen we rekenen, het was vooral de getallenrij opzeggen tot 10 en
    auditieve en visuele teloefeningen doen. Als afsluiter maakten we een werkblaadje
    in ons werkboek.

    Vandaag gingen we maar liefst twee keer turnen bij juf Hilde. In de voormiddag ons
    vast turnuur en na de middag kregen we een uurtje extra sport. We zijn dan gaan
    oefenen aan de burcht voor onze loopwedstrijd van volgende week.
    Dan is er de scholenveldloop! Allen daarheen!

    Na de boterhammetjes of patatjes kwam we terug in de klas. Plotseling haalde de juf
    onze foto's van het bord en veegde ze de bordtekening weg.
    De juf legde uit dat als er een thema gedaan was alles van het bord verdween, zodat het
    nieuwe thema kan voorgesteld worden.
    De juf overliep met ons aan de hand van prenten de verschillende thema-activiteiten.
    Er werd gevraagd naar een oma, opa, meme of pepe die op donderdag wil komen
    vertellen over de klas van vroeger (cfr. brief in de agenda).
    Als alle activiteiten voorgesteld waren, zijn we samen een maquette beginnen knutselen
    van onze klas. Morgen werken we hier verder aan, want we waren nog niet klaar.

    Brieven: wero + taal
    Huiswerk: rekenblaadje + lezen elke dag oefenen

    Tot morgen!

    13-09-2010 om 19:09 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    11-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hulp bij aanvraag schooltoelage
    http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/

    11-09-2010 om 08:12 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Alweer vrijdag vandaag! Wat vliegt de tijd!

    Vandaag op het programma:

    We startten onze dag met de startviering in de kerk, van elke klas werd 1 boekentas gewijd
    om ons succes te wensen gedurende dit schooljaar. We zongen drie mooie liedjes...
    Maar een hostie hebben we nog niet gekregen. Iedereen is heel flink geweest in de kerk,
    en daarvoor kregen we een extra sticker op onze stickerkaart! Joepie!

    Bij de rekenles leerden we het verloop van onze dag: ochtend - middag - namiddag - avond.
    We leerden de dagen van de week: deze werden voorgesteld door de 7 dwergen (cfr. Sneeuwwitje).
    Deze dwergen waren vast geplakt aan een plastic flesje met daarin gekleurd zand. Het zand maakt ons duidelijk
    of we een ganse dag, een halve dag of niet naar school moeten komen.
    Belangrijke begrippen waren ook: vandaag, morgen, gisteren.

    We herhaalden ook nog eens onze wisselrijtjes in ons leesboek en de leesles op blz. 11. Het blijft
    voor sommige kindjes nog steeds moeilijk. Een trucje is het woordje hakken en plakken... maar dan soms is het
    plakken moeilijk. Opnieuw: oefening baart kunst, maar je mag uw kind niet forceren.

    Tijdens de les schrift schreven we ons allereerste volledige woordje: "ik". Dit ging bij sommige kinderen echt
    fantastisch goed! Opnieuw een heel fiere juf!

    Tijdens onze knutselles maakten we een potlodenkokertje om daarin ons schrijfgerief van de school te bewaren.

    Enkele foto's ziet u hieronder:



           

         

             

              

    10-09-2010 om 22:57 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Tijdens onze rekenles van vandaag leerden we een nieuw begrip en een nieuw pictogram,
    nl. "schatten" dit is nog niet echt gaan wegen of meten, maar we gaan het resultaat zo goed
    mogelijk proberen te raden. We gingen op zoek naar wat zou zwaarder zijn: een hoopje zand
    of een hoopje stenen...

    We leerden ook ons vierde woordje: "de", nadien volgden er 2 moeilijke leeslessen.
    De leesles van "de mol" en de wisselrijtjes... Dit ging niet van een leien dakje, dit is
    dus een leeslesje dat we thuis goed moeten oefenen! Maar toch maak ik de bedenking:
    oefenen en niet drillen, het lezen moet leuk blijven...

    Tijdens de les wero hebben we ons persoonlijk charter gemaakt voor dit schooljaar.
    De kinderen knipten en plakten 4 afbeeldingen van positieve acties die ze dit jaar
    willen realiseren en 4 afbeeldingen van negatieve acties die ze dit jaar zo min mogelijk
    proberen te stellen... We duimen dat dit lukt!

    Bij de les verkeer hebben we de omgeving van de schoolpoort verkend, meer bepaald
    het zebrapad... Alvorens over te steken kijken we goed naar links, naar rechts en opnieuw
    naar links. Alles veilig? Dan pas mag ik oversteken, tijdens het oversteken blijf ik naar links
    en rechts kijken... Misschien kunnen jullie dit thuis verder oefenen?

    Bij de les muzisch taalgebruik leerden we het gedichtje "Flater". Het gaat over een jongen
    die te laat uit bed komt en zich moet haasten om tijdig op school te zijn... Maar hij heeft
    zich zo gehaast, dat hij op school toekomt in zijn pyjama!

    's Avonds was het de beurt aan de mama's en de papa's en zelfs een oma. Zij kwamen eens
    luisteren hoe het er bij ons in de klas aan toe gaat en hoe wij werken en wat wij leren.
    Moesten er nog vragen zijn, altijd welkom op school na afspraak of telkens via mail:
    db.dorien@gmail.com

    Tot morgen!

    10-09-2010 om 22:44 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag leerden we het woordje "mol" lezen.
    Nadien gingen we "mol" in stukjes "hakken"
    en dan opnieuw aan elkaar "plakken".
    Zo weten we nu dat mol bestaat uit 'm', 'o' en 'l'.
    We kregen de letters van 'mol' en het woordje 'mol'
    mee in onze letterdoos.

    Voor rekenen hebben we eerst de getalbeelden en de cijferkaarten
    t.e.m. zes aan het bord gebracht, dit kenden we nog uit de kleuterschool.
    Nadien gingen we oefeningen maken in ons werkboek. Dit ging allemaal
    vrij vlot.

    Voor de tweede rekenles mochten we acrobatentoeren uithalen, zo kon de
    juf zien of we alle begrippen begrepen: op, naast, links, rechts, voor, achter.
    Nadien gingen we rijtjes maken: eerste, tweede, derde, vooraan, achteraan,
    middelste... Dit was allemaal heel goed gekend!

    Als afsluiter van de dag zijn we gaan zingen in de turnzaal... Dit is ons vaste
    stekje als we de liedjes oefenen voor een misviering. Vrijdag worden we
    om 9u in de kerk verwacht voor de startviering.

    Huiswerk: lezen in het leesboek p. 6 - 7. Hiervoor hebben we ook ons letterdoosje nodig.

    Niet vergeten: morgen is er de infoavond, iedereen welkom om 19u30!

    Tot morgen!

    08-09-2010 om 13:13 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    07-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    We begonnen vandaag onze dag met een rekenles.
    We moesten matrices oplossen. Dit zijn rooster waarin je gegevens moet combineren...
    Eerste maakten we zo 2 roosters samen aan bord, nadien hebben we voor de eerste
    keer volledig alleen gewerkt in ons werkboek. Dit ging super goed!

    Nadien hebben we gezien dat er verschillende soorten teksten bestaan: een
    brief, een gedicht, een recept,...
    De juf vroeg van wie schrijft er nu teksten? Welke naam heeft die persoon.

    Arne: "Een schrijvenaar"
    Xander: "Een schriftenaar"

    We hebben besloten dat we zo iemand een schrijver noemen. Nadien moesten we
    een eigen verhaal bij prenten bedenken met onze buur en dicht kwamen we dan
    vooraan vertellen. Dit vonden we toch niet zo makkelijk.

    We leerden opnieuw een nieuwe letter schrijven, de letter 'k'. Opnieuw vertelde de juf
    een schrijfverhaaltje.
    "We gaan de achtbaan naar omhoog, maken een lus, komen recht naar beneden, gaan
    hetzelfde straatje naar omhoog, we geven hem een buikje en een beentje."
    Wat blijkt nu??? Dit letter 'k' is geen doetje om te schrijven, hierop gaan we deze week
    nog een beetje oefenen.

    We leerden ook opnieuw een nieuw woordje lezen. Ons DERDE woordje al!
    We kennen al 'ik' en 'is' en nu kennen we ook 'mol'. Deze week leren we 'mol'
    visueel herkennen, lezen en in stukjes hakken.

    Bij godsdienst leerden we dat anders-zijn mag! Elk kindje is anders, maar dat
    is geen reden om iemand uit te lachen of uit te sluiten. We hebben in klasverband
    besloten dat wij met IEDEREEN spelen! Tof zeg!

    Bij wero spraken we over de dingen die we in het eerste leerjaar al gedaan hebben en wat
    we nog willen leren en wat we wel of niet graag doen. We mochten ook eens stoefen over
    onszelf tijdens wero, we mochten vertellen wat wij allemaal al super goed kunnen!
    Sommigen spreken zelfs al een paar woordjes Frans!!!

    We sloten onze dag af met Beer Snoet en zijn rijmpjeshoed. Wat hebben we dat laatste half
    uurtje gedicht, amai! We stopten met een heel leuk rijmpjeslied, nl. 'k zag twee beren.

    Huiswerk: schrijven: kapsels verder afwerken.

    Tot morgen allemaal!

    PS: de lettertjes uit ons letterdoosje worden niet ingeplakt in ons leesboekje 

    07-09-2010 om 18:05 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)


    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs