Inhoud blog
  • Namiddagje Aalst
  • Nieuwe foto's
  • Foto-update!
  • Foto's Foto's Foto's
  • Een namiddag HOEKENWERK
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Klas 1A
    Welkom op onze blogpagina!
    30-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De hond van Lara op bezoek
                       

                  

             

    30-09-2010 om 19:16 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag al 30 september Onze eerste maand in het eerste leerjaar zit er al op. Wat vliegt de tijd!
    Morgen vind je in het VBSHaatje een overzicht van onze eerste maand! Onze juf heeft een samenvatting gemaakt van al wat we geleerd en gedaan hebben en heeft er ook een paar foto's bijgeplaatst. Morgen krijgen we ook onze appel, aangeboden door de Milieuraad van Herzele.

    We werkten deze ochtend onze meetles van gisteren af. We gingen vandaag meten met een krijtje. We moesten schatten hoeveel keer het krijtje in de breedte van een zijflap van het bord gaat en hoeveel keer het in de lengte van onze lessenaar kan. We noteerden onze schatting (door te turven) en nadien moesten we natuurlijk ook controleren. Sommige kinderen konden echt super goed schatten!

    Nadien kwam ons nieuwe woordje aan bod: 'tom'. We leerden ons woordje opnieuw auditief en visueel herkennen, en gingen onze vertrouwde oefeningen maken in het werkboek. Dit kunnen wij u al zonder uitleg en hulp van onze juf. De juf zette het eierwekkertje op 10 minuten en als bij wonder was iedereen tijdig klaar!

    Nadien ging de juf ons geheugen testen. Elk kind kreeg 2 woordenreeksen. Een reeks van 3 woorden en een reeks van 4 woorden. Deze reeks moesten wij dan steeds herhalen... Bij de meeste ging dit heel goed, anderen gingen de woordjes (bij de reeks van 4) door elkaar slaan...

    Na de speeltijd nam de juf haar geldbeugel en spreidde allemaal geld uit op de grote tafel... we keken onze ogen uit wat zouden we dit allemaal graag in onze spaarpot gestopt hebben. We bekeken de munten en biljetten. We gingen dieper in op 1 euro en 2 euro. We bekeken de muntstukken aandachtig. 1 euro is het muntstuk met een gouden rand en een grote 1. 2 euro is het muntstuk met de zilveren rand en een grote 2. We leerden ook dat we super goed moeten kijken naar welk cijfer er op de munt staat als we een bedrag moeten tellen. Een munt met 1 erop mag ik maar 1 keer tellen, een munt met een 2 erop moet ik 2 keer tellen.

    Daarna keken we nog eens naar ons woordje 'tom'. En weet je wat? We kennen daar al 2 letters van! De 'o' en de 'm'. Dus we deden er dan maar vlug de letter 't' bij. Ons trucje hiervoor is een treintje die zegt: "t - t - t - t...". We maakten ook de bijhorende oefeningen in ons boek.

    Als afsluiter van de voormiddag leerden we de letter 'a' schrijven. Hierin zit de 'o' verstopt, maar om de 'a' te maken, moeten we de 'o' een omgekeerd wandelstokje geven.

    Na de middag was Frauke op bezoek. Dit is de hond van Lara. Frauke was dolenthousiast. Ze ging aan alles en iedereen snuffelen, dit vonden we natuurlijk heel plezant! Na het bezoek en het vele aaien, gingen we allemaal op een rij aan de wastafel staan, de juf deed bij iedereen een beetje zeep op de handen en dan was het handenwastijd.

    Bij godsdienst leerden we het verhaal van Heer Aarde. Heer Aarde bezat heel veel grond, en hij vond dat hij dit niet alleen kon onderhouden. Daarom ging hij zijn land verdelen onder zijn 3 zonen en 1 dochter. Eerst waren zij niet zo blij met de verdeling. Maar Heer Aarde kwam met hen tot een afspraak: 1 jaar lang krijg je de tijd om jouw stuk grond te beheren en er iets mee te doen. Als het na 1 jaar nog steeds niet lukt, dan kunnen jullie van grond wisselen. Zo gezegd zo gedaan. 1 jaar lang ging elk kind zijn of haar stukje land beheren, na 1 jaar kwamen ze opnieuw samen. Wat blijkt nu? Iedereen heeft zijn draai gevonden op zijn of haar stukje land en niemand wil nog wisselen! Nadien maakten we ons blaadje in onze werkbundel: hoe kan ik goed zorgen voor de natuur?

    We werkten onze tekeningen af voor de Vredesweek en dan was het al opnieuw speeltijd!

    Na de speeltijd kwam meester Gert langs om ons te helpen met onze digitale foto voor de Vredesweek. Hopelijk komen we tot een knallend resultaat! Want er hangt een prijs aan vast!

    We kwamen terug in de klas... en wat zagen we... KONIJNEN! In 1B waren vandaag 2 konijnen op bezoek, en wij mochten ze ook eens bewonderen en bestuderen. De juf heeft een konijntje uit zijn kooi gehaald zodat we eens konden aaien, maar het konijntje had zoveel schrik dat de juf het moest terug zetten in z'n kooitje... In onze werkbundel tekenden we de gangen en het hol van het konijn en we gingen ook eens kijken naar de voeding van deze diertjes.

    Ondertussen tikt de tijd razendsnel verder en plotseling DDRRRRIINNNNGGG.... Tijd om naar huis te gaan!

    Morgen maken we er een gezonde namiddag van...

    Tot morgen!

    PS: morgen komt de schoolfotograaf voor individuele foto's en de klasfoto

    30-09-2010 om 19:12 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag was het een korte dag, want het is woensdag.
    We starten met een grote herhalingsles van wiskunde: groepjes maken, splitsen, getallenassen...
    Alles kwam aan bod... Weet je dat onze 1ste rekenboek al bijna volledig gemaakt is!

    Nadien kregen we allemaal rare opdrachten van de juf: zet je schooltas op je bank, doe de deur open
    en ga naar de gang, tik op het raam... Natuurlijk was dit niet zomaar een spelletje. Het was een auditieve
    oefening op het begrijpen van opdrachten. De kinderen werden bij hun naam aangesproken, kregen daarna
    een zin (opdracht) auditief aangeboden die ze dan moesten uitvoeren.

    Ziezo, thema 1 van taal zit er nu volledig op! Tijd voor thema 2. Opnieuw startten we met een themaverhaal.
    Ditmaal begint Mol een mollenschool en natuurlijk wil Beer ook wel naar die school gaan! Dus Mol verhuist zijn school van onder de grond naar onder de hangmat van Beer zodat hij de lessen kan meevolgen... Tom krijgt het reuze idee om een klasfoto te nemen... Maar dit loopt niet zo goed af... Vraag maar aan jullie zoon of dochter!

    En dan was het speeltijd. Na de speeltijd leerden we ons 1ste nieuwe woord van thema 2. De kinderen konden het al raden, dit was 'tom'. Zoals bij de aanbreng van elk nieuw woord gingen we zitten als we in een woordenreeks het woord 'tom' hoorden, tikten we met ons potlood als we in de zin 'tom' hoorden en gingen we rijmwoorden zoeken die bij 'tom' passen.

    En als laatste les van de dag gingen we meten! We leerden hierbij drie nieuwe begrippen: bijna, juist en ruim. We hebben de deur en de kast gemeten. De juf tekende streepjes op de deur en de kast zodat we nu weten hoeveel meetlatten er in de lengte van de deur en de kast gaan.

    We hadden vandaag nog 5 minuutjes over, dus kreeg de juf het idee om iedereen nog eens van plaats te verhuizen!

    Tot morgen!

    29-09-2010 om 17:16 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kanarie van Hanne op bezoek
             

             

             

        

    29-09-2010 om 07:04 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag deed de juf iets raar ze begon zomaar lijnen met een pijl te tekenen op de grond en daarop zette ze dan streepjes.
    Dit hadden we onze juf nog nooit zien doen, daarna deed ze hetzelfde op bord. Ze vertelde ons dat dit een getallenlijn was... Elk streepje
    staat voor een cijfer en alle cijfers staan op dezelfde onderlinge afstand van elkaar. Het is ook heel belangrijk om te kijken in welke richting
    de pijl wijst!

    Nadien kregen we een toets! Een leestoets (deel 1): de juf zei letters en woordjes en wij moesten telkens de juiste ballon kleuren, nadien
    hakte de juf 2 woordjes, wij moesten ze in ons hoofd gaan plakken en vervolgens het juiste prentje aankruisen. Deze week en volgende
    week komt deel 2 van de leestoets.

    Vervolgens kregen we een herhalingslesje over splitsen! Dit lukt bij de meeste zeer vlot, bij een paar kindjes moet hierop nog een beetje geoefend worden. Maar met tijd en boterham en oefening komt dat ook wel goed! Donderdag volgt er een 2de herhalingsmoment.

    Opnieuw maakten we een auditief visuele oefening in ons werkboek van taal. De juf las de zinnen voor en gaf ons de opdracht om het eerste woord
    of het laatste woord in de zin te gaan kleuren.

    Bij schrift leerden we opnieuw een woord schrijven. Ditmaal was het 'beer'! Wat is dit een moeilijk woord om te schrijven! Maar oefening baart kunst,
    dus blijven oefenen is de boodschap!

    Voor muzo hebben we vandaag gedramatiseerd en gekleurd. We kregen een gedichtje van Mol en Beer en moesten dit op verschillende manieren naar voor brengen (vb als een muisje, een reus, woedend, bang....). We maakten ook een draaischijf van Franciscus (deze meneer leerden we kennen tijdens de godsdienstles), we kleurden ook het vredesteken (i.f.v. de Vlaamse Vredesweek en de fotowedstrijd).

    Vandaag was Kiki, de kanarievogel van Hanne op bezoek. Hij stond een hele dag in onze klas! Dit vonden we natuurlijk heel leuk! Op tijd eens gaan kijken naar het vogeltje kon natuurlijk niet ontbreken. In de namiddag mocht Hanne vertellen over haar vogel. Iedereen luisterde heel aandachtig en stelde achteraf heel interesante vragen aan Hanne. (foto's volgen)

    Bij godsdienst ten slotte leerden we Franciscus kennen. Hij was een rijke jongeman die graag een feestje bouwde, hij had alles wat hij wou, maar toch was hij niet gelukkig. Op een dag werd hij ziek. Hij had geen zin om iets te doen, tot op de moment dat hij voor zijn raam een vogeltje hoorde fluiten. Hij was nieuwsgierig en ging kijken. Het vogeltje vloog weg in de prachtige natuur en hupte van tak naar tak. Franciscus keek voor de eerste keer echt naar de natuur. Hij trok naar buiten om de natuur in zich op te nemen. Hij besloot om eenvoudig te gaan leven en van de natuur te gaan genieten. Hij is God heel dankbaar voor de natuur!

    Zo dit was onze dinsdag...
    Tot morgen!

    29-09-2010 om 06:58 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De waterschildpadden van Arne op bezoek
                   

                   

                             

         

    28-09-2010 om 00:00 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag moesten we op de speelplaats blijven staan, directeur Jan kondigde de Vlaamse Vredesweek aan
    en legde de bedoeling uit van deze week.
    In de klas legde de juf nog eens de nadruk op het lief zijn voor elkaar en het zorg dragen voor elkaar, kindjes
    die pesten vinden wij niet leuk in onze klas!

    Nadien startten we met onze rekenles. We kregen luisteropdrachten zoals kleur het haar van het vierde kindje,
    kleur de schoenen van het tweede kind op de middelste rij... ook deden we nog eens oefeningetjes van +1 en -1.
    Dit als voorbereiding op onze rekenles van morgen (de getallenas t.e.m. 5)

    Voor taal deden we een auditieve oefeningen: het herkennen van het eerste en het laatste woord in een zin, en zinnen
    aanvullen als het eerste of het laatste woord gegeven is. Dit ging niet bij iedereen even vlot... Maar dat komt wel nog.

    En dan was het tijd om te gaan turnen bij juf Hilde. In de namiddag kregen we nog een uurtje extra sport. Sporten vinden
    we kei leuk!

    In de namiddag nog een spellingslesje: uit welke letters bestaat het woord beer + herhaling van thema 1.

    De helft van de klas heeft ook al een individuele leesbeurt bij de juf gekregen, dit als voorbereiding op het groepjeslezen.
    Morgen doen we hiermee verder.

    Ons huiswerk voor vandaag is een schrijfwerkje. Sommige kinderen hebben ervoor gekozen om extra schrijfblaadjes mee te nemen naar huis. Deze oefeningen zijn totaal vrijblijvend! Ze MOGEN de blaadjes maken, ze moeten het niet! Maar extra inoefening kan natuurlijk nooit kwaad.

    Ik zie jullie morgen terug voor een nieuwe vredevolle dag!

    Tot morgen!

    PS: vandaag waren de waterschildpadden van Arne op bezoek, morgen volgt het fotoverslag! Bedankt voor de interessante uitleg meester Arne

    27-09-2010 om 18:38 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs