Inhoud blog
  • Namiddagje Aalst
  • Nieuwe foto's
  • Foto-update!
  • Foto's Foto's Foto's
  • Een namiddag HOEKENWERK
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Klas 1A
    Welkom op onze blogpagina!
    16-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele trucjes uit de klas
    Dag mama,
    Dag papa,

    hieronder twee documentjes met trucjes die we in de klas ook gebruiken.
    - tekeningen en gebaren om de letters te onthouden en te automatiseren
    - de splitshuisjes t.e.m. vijf (morgen doen we het huisje van 4 en 5).

    Bijlagen:
    prenten letters onthouden.pdf (432.7 KB)   
    splitshuisjes t.e.m. 5.pdf (62.2 KB)   

    16-09-2010 om 18:32 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    We startten onze dag met een rekenles. We herhaalden de cijfers van 1 t.e.m. 3
    en we deden er een nieuw cijfer bij. De "0". Nul kan je wel schrijven, maar niet
    tekenen, want nul is niets... We maakten de bijhorende oefeningetjes in de
    werkboek en we maakten het een beetje moeilijker. We zijn vandaag ook begonnen
    met de splitsingen. We splitsen de hoeveelheden 1, 2 en 3. Dit ging onmiddellijk bij
    sommigen al heel vlot. Morgen krijgen de kinderen het splitsschema in hun rekendoosje.
    Het rekendoosje gaat dan mee naar huis zodat de kinderen dit alles thuis eens kunnen tonen.
    (Graag alles terug mee op maandag!)

    Bij taal leerden we het woordje "beer" hakken en plakken. Zo konden we zien dat "beer" bestaat
    uit "b", "ee" en "r". We leerden luisteren naar woordjes met "b", woordjes met "ee" en woordjes met "r".
    We kregen ook een nieuwe leesles, nieuwe wisselrijtjes na het woord "beer". De kinderen kregen
    in hun huiswerkmap een leesraam (leesmol) mee. Ze kunnen dit gebruiken samen met hun letterdoosje
    om de woordjes van de wisselrijtjes te leggen en zo eerst kopje-buikje-staartje te lezen en dan pas
    de letters te synthetiseren. Veel succes!

    We leerden een nieuwe letter schrijven, de "o". Wat lijkt deze verdacht veel op de "0". We leerden dat
    we bovenaan moeten beginnen en zo naar links draaien en dan naar de "grond" komen en ons lettertje
    vervolgens dicht maken.

    Bij godsdienst leerden we over de axenroos. De kinderen kenden de 10 diertjes al vanuit de kleuterschool.
    Deze maand staat de PAUW in de kijker (zie VBSHaatje). De kinderen leerden dat de pauw graag zichzelf
    in de kijker zet, en we proberen dit altijd met een positieve ondertoon te doen. vb "kijk eens hoe mooi ik kan tekenen" of
    "hier heb ik toch netjes gewerkt hé", en niet "ik heb mooiere vlechtjes dan jij" of "iedereen moet naar mij kijken als ik
    een koprol maak". Zowel thuis als op school moeten de kinderen de kans krijgen om pauw te zijn.

    Bij wero leerden we over de klas van vroeger. We leerden dat het nu veel plezanter is dan vroeger: wij hebben mooie
    en leuke werkboeken met tekeningen en kleurtjes, we doen bewegingstussendoortjes, we mogen allemaal gaan turnen...
    Wist je dat vroeger de banken uit één stuk bestonden! Wij hebben het geluk van op school nog enkele van deze modellen
    te hebben... We gingen dit van dichtbij bestuderen: de stoelen hangen vast aan de bank, er is ruimte voorzien voor een inktpotje,
    we zitten met ons armen gekruisd, een rechte rug en de voeten mooi naast elkaar. Het resultaat ziet u op de foto's.

    Huiswerk: blaadje: "beer" kleuren. Indien nog zin mag je de figuur van "beer" ook kleuren.
    Meebrengen indien mogelijk: kleurstiften

    Tot morgen!


        

        

        

        

    16-09-2010 om 17:39 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag maakten we deel 2 van onze allereerste rekentoets.
    Deze toets ging peilen naar wat we nog kenden uit de kleuterklassen.
    Bij alle kinderen was deze goed tot heel goed!
    Later in de rekenles leerden we de cijfers 1, 2 en 3. We leerden ze herkennen,
    leerden ze schrijven (hierop moet nog een beetje geoefend worden), we leerden
    groepjes maken (van 1, 2 en 3).

    Bij taal kregen we een oefening op het herkennen van korte en lange woorden,
    dit ging overal heel vlot. In de tweede taalles van deze dag leerden we het woordje
    'beer' auditief en visueel herkennen. Morgen leren we 'beer' lezen! Dit is dan al ons
    VIJFDE woordje!

    De juf gaf ons vandaag ook een nieuwe plaats. Maar eerste had ze onze bankjes
    opnieuw anders gezet. De juf projecteert vanaf vandaag alle werkblaadjes met
    de overhead projector, zodat we alles goed kunnen meevolgen en zodat we
    weten waar we moeten werken! Je ziet onze nieuwe klasschikking op de foto's!


        

        

    16-09-2010 om 06:43 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    14-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    We begonnen onze dag "waterachtig". We gingen meten met drinkbekers en water.
    Hoeveel bekertjes gaan er in een fles, in een strandemmertje...
    Welke beker is bijna leeg, halfvol, bijna vol...
    Ordenen van leeg naar vol en van vol naar leeg.

    We leerden vandaag de letter 'm' schrijven. We kunnen nu al 3 letters en 1 woordje schrijven!
    'i', 'k', en 'm' en het woordje 'mol' !

    We leerden zinnetjes aanvullen zoals "zo rond als...", "zo zacht als...". Nadien mochten we de
    passende stickers in ons werkboek van taal plakken.

    Voor wero werkten we onze maquette af en hebben we opdrachtjes gemaakt op de plattegrond
    van onze klas: kleur jouw bankje oranje, kleur het bord groen, teken de weg van jouw bank naar
    het bord... We kregen ook onze vaste plaats in de klasrij. Beginnend bij Jari (nummer 1) en eindigend
    bij Arne (nummer 15).

    Voor godsdienst mochten we onze foto's van het gezin tonen en hierover vertellen! Wat heeft iedereen
    een interessante familie. Er zijn zelfs 2 papa's met dezelfde voornaam! Super tof om dit allemaal te
    weten te komen.

    OPROEP: indien er grootouders vrij zijn op donderdag namiddag die willen vertellen over hun schooltijd,
    graag een seintje!

    Huiswerk: schrijven: patronen afwerken.

    Tot morgen!


         

          



    14-09-2010 om 20:38 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    13-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 september
    Dag mama,
    Dag papa,

    Vandaag zijn we begonnen met een onthaalgesprekje over het weekend.
    We lazen ook in Baloe zijn dagboek, het zag er heel tof uit bij Xander,
    bedankt dat Baloe bij jullie mocht komen logeren.

    Nadien moesten we één voor één bij de juf komen voor een auditieve oefening,
    we moesten het langste woord herkennen. Dit ging bij iedereen vrij vlot.

    Nadien gingen we rekenen, het was vooral de getallenrij opzeggen tot 10 en
    auditieve en visuele teloefeningen doen. Als afsluiter maakten we een werkblaadje
    in ons werkboek.

    Vandaag gingen we maar liefst twee keer turnen bij juf Hilde. In de voormiddag ons
    vast turnuur en na de middag kregen we een uurtje extra sport. We zijn dan gaan
    oefenen aan de burcht voor onze loopwedstrijd van volgende week.
    Dan is er de scholenveldloop! Allen daarheen!

    Na de boterhammetjes of patatjes kwam we terug in de klas. Plotseling haalde de juf
    onze foto's van het bord en veegde ze de bordtekening weg.
    De juf legde uit dat als er een thema gedaan was alles van het bord verdween, zodat het
    nieuwe thema kan voorgesteld worden.
    De juf overliep met ons aan de hand van prenten de verschillende thema-activiteiten.
    Er werd gevraagd naar een oma, opa, meme of pepe die op donderdag wil komen
    vertellen over de klas van vroeger (cfr. brief in de agenda).
    Als alle activiteiten voorgesteld waren, zijn we samen een maquette beginnen knutselen
    van onze klas. Morgen werken we hier verder aan, want we waren nog niet klaar.

    Brieven: wero + taal
    Huiswerk: rekenblaadje + lezen elke dag oefenen

    Tot morgen!

    13-09-2010 om 19:09 geschreven door juf Dorien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs