Hopelijk heeft iedereen een goed weekend achter de rug, de kinderen waren alvast heel enthousiast. Baloe was dit weekend het logeervriendje van Senne, Arne leerde karate en blijkbaar spreekt men daar Frans, Janicka behaalde een Bloso medaille, Doïna ging spelen met een hond... Het was blijkbaar voor iedereen een bewogen weekend.
Na het gesprekje over het weekend stond er ons al een leeslesje te wachten. We herhaalden het leeslesje met 'ik' en deden er een nieuw lesje bij: zinnetjes met 'is'. Dit ging heel vlot! Super!
We leerden schelpjes rangschikken volgens bepaalde criteria en merkten dat sommige schelpjes in verschillende groepjes thuis horen. We leerden ook een nieuw teken, nl. "=" d.w.z. is evenveel. Nadien gingen we oefeningen maken in de werkboek: allemaal heel flink gewerkt!
Vandaag leerden we juf Hilde kennen, zij geeft ons turnen en zwemmen. We kregen nieuw materiaal voor de spelkoffer en kregen ook onze turnkledij. Gelieve deze thuis te passen en als ze goed is te voorzien van een naam.
We plakten onze prenten van het themaverhaal van Mol en Beer in in onze "oefenschrift". Dit was het schriftje die moe(s)t gekaft worden, maar de juf is het vrijdag vergeten meegeven met de kinderen. Sorry.
Voor wero gingen we onszelf van dichtbij verkennen: hoe zie ik eruit?, wat is mijn naam?, wat is de kleur van mijn haar?, wat is mijn lievelingskleur? ...
De dag hebben we zingend en dansend afgesloten. We leerden het eerste deel van het liedje "Hé, doe maar mee" van Tonya, en we bedachten een dansje op dit lied.
Ons huiswerk: blaadje: 'ik' kleuren. De kleurtjes mag je zelf kiezen.
We leerden de symbolen "+" en "-" "+" wil zeggen "bijdoen" "-" wil zeggen "wegdoen"
We gingen nog een stapje verder en leerden ook "+1" en "-1) "+1" wil zeggen ik moet er eentje meer tekenen "-1" wil zeggen ik moet er eentje minder tekenen.
We leerden ook rangschikken van vol naar leeg en van leeg naar vol.
Voor de rest was het een taaldagje: we leerden het woordje "ik" lezen (aandacht vestigen op het aanduiden van de leesrichting: telkens van links naar rechts) we weten nu ook dat "ik" bestaat uit 'i' en 'k'. Hierop gebruiken we de hak- en plakbeweging.
We leerden ook naar de 'i' luisteren in woordjes zoals vis, kip, kin... en we leerden naar de 'k' luisteren in woordjes zoals kok, kip, koek...
Ons tweede woordjes kunnen we ook al lezen: "is". We weten ook al dat dit bestaat uit 'i' en 's'.
We leerden op onze schrijfbordjes het lettertje 'i' schrijven. Wat ging dit goed! De juf was super fier op de kapoenen van 1A! Ze schreven echt hele mooie lettertjes a.d.h.v het letterverhaaltje
"Ik ga de glijbaan naar omhoog tot het bovenste lijntje, ik ga recht naar beneden tot het onderste lijntje en dan spring ik eraf en zet er mijn puntje op."
Voor wero gingen we opnieuw op ontdekking in de school. We leerden meester Wim en juf Nathalie van het derde leerjaar kennen, juf Betty van het secretariaat en directeur Jan. Onze kinderen dachten dat directeur Fabian de burgemeester van de school was!
Als afsluiter hebben we vandaag ook geknutseld voor onze verjaardagskalender! Dit wordt een leuke rups!
Ons huiswerk voor dit weekend: leesboekje p. 4 - 5. Oefenen met de lettertjes en de woordjes van ons letterdoosje. Opgelet: dit alles terug meebrengen op maandag.
Voor de mama's en de papa's zit er een briefje in omtrent de ouderavond van 9 september en het schoolreglement.
Sommige kinderen hebben op vrijwillige basis een schrijfblaadje mee naar huis: dit mogen ze maken, maar moet niet. In de agenda staat ook 'schriftje kaften', dit kan nog niet gebeuren aangezien de juf de schriftjes is vergeten mee te geven. Sorry!
Ik wens jullie alvast een prettig weekend en hoop jullie maandag opgewerkt terug te zien.