We startten onze dag met de startviering in de kerk, van elke klas werd 1 boekentas gewijd om ons succes te wensen gedurende dit schooljaar. We zongen drie mooie liedjes... Maar een hostie hebben we nog niet gekregen. Iedereen is heel flink geweest in de kerk, en daarvoor kregen we een extra sticker op onze stickerkaart! Joepie!
Bij de rekenles leerden we het verloop van onze dag: ochtend - middag - namiddag - avond. We leerden de dagen van de week: deze werden voorgesteld door de 7 dwergen (cfr. Sneeuwwitje). Deze dwergen waren vast geplakt aan een plastic flesje met daarin gekleurd zand. Het zand maakt ons duidelijk of we een ganse dag, een halve dag of niet naar school moeten komen. Belangrijke begrippen waren ook: vandaag, morgen, gisteren.
We herhaalden ook nog eens onze wisselrijtjes in ons leesboek en de leesles op blz. 11. Het blijft voor sommige kindjes nog steeds moeilijk. Een trucje is het woordje hakken en plakken... maar dan soms is het plakken moeilijk. Opnieuw: oefening baart kunst, maar je mag uw kind niet forceren.
Tijdens de les schrift schreven we ons allereerste volledige woordje: "ik". Dit ging bij sommige kinderen echt fantastisch goed! Opnieuw een heel fiere juf!
Tijdens onze knutselles maakten we een potlodenkokertje om daarin ons schrijfgerief van de school te bewaren.
Tijdens onze rekenles van vandaag leerden we een nieuw begrip en een nieuw pictogram, nl. "schatten" dit is nog niet echt gaan wegen of meten, maar we gaan het resultaat zo goed mogelijk proberen te raden. We gingen op zoek naar wat zou zwaarder zijn: een hoopje zand of een hoopje stenen...
We leerden ook ons vierde woordje: "de", nadien volgden er 2 moeilijke leeslessen. De leesles van "de mol" en de wisselrijtjes... Dit ging niet van een leien dakje, dit is dus een leeslesje dat we thuis goed moeten oefenen! Maar toch maak ik de bedenking: oefenen en niet drillen, het lezen moet leuk blijven...
Tijdens de les wero hebben we ons persoonlijk charter gemaakt voor dit schooljaar. De kinderen knipten en plakten 4 afbeeldingen van positieve acties die ze dit jaar willen realiseren en 4 afbeeldingen van negatieve acties die ze dit jaar zo min mogelijk proberen te stellen... We duimen dat dit lukt!
Bij de les verkeer hebben we de omgeving van de schoolpoort verkend, meer bepaald het zebrapad... Alvorens over te steken kijken we goed naar links, naar rechts en opnieuw naar links. Alles veilig? Dan pas mag ik oversteken, tijdens het oversteken blijf ik naar links en rechts kijken... Misschien kunnen jullie dit thuis verder oefenen?
Bij de les muzisch taalgebruik leerden we het gedichtje "Flater". Het gaat over een jongen die te laat uit bed komt en zich moet haasten om tijdig op school te zijn... Maar hij heeft zich zo gehaast, dat hij op school toekomt in zijn pyjama!
's Avonds was het de beurt aan de mama's en de papa's en zelfs een oma. Zij kwamen eens luisteren hoe het er bij ons in de klas aan toe gaat en hoe wij werken en wat wij leren. Moesten er nog vragen zijn, altijd welkom op school na afspraak of telkens via mail: db.dorien@gmail.com
Vandaag leerden we het woordje "mol" lezen. Nadien gingen we "mol" in stukjes "hakken" en dan opnieuw aan elkaar "plakken". Zo weten we nu dat mol bestaat uit 'm', 'o' en 'l'. We kregen de letters van 'mol' en het woordje 'mol' mee in onze letterdoos.
Voor rekenen hebben we eerst de getalbeelden en de cijferkaarten t.e.m. zes aan het bord gebracht, dit kenden we nog uit de kleuterschool. Nadien gingen we oefeningen maken in ons werkboek. Dit ging allemaal vrij vlot.
Voor de tweede rekenles mochten we acrobatentoeren uithalen, zo kon de juf zien of we alle begrippen begrepen: op, naast, links, rechts, voor, achter. Nadien gingen we rijtjes maken: eerste, tweede, derde, vooraan, achteraan, middelste... Dit was allemaal heel goed gekend!
Als afsluiter van de dag zijn we gaan zingen in de turnzaal... Dit is ons vaste stekje als we de liedjes oefenen voor een misviering. Vrijdag worden we om 9u in de kerk verwacht voor de startviering.
Huiswerk: lezen in het leesboek p. 6 - 7. Hiervoor hebben we ook ons letterdoosje nodig.
Niet vergeten: morgen is er de infoavond, iedereen welkom om 19u30!
We begonnen vandaag onze dag met een rekenles. We moesten matrices oplossen. Dit zijn rooster waarin je gegevens moet combineren... Eerste maakten we zo 2 roosters samen aan bord, nadien hebben we voor de eerste keer volledig alleen gewerkt in ons werkboek. Dit ging super goed!
Nadien hebben we gezien dat er verschillende soorten teksten bestaan: een brief, een gedicht, een recept,... De juf vroeg van wie schrijft er nu teksten? Welke naam heeft die persoon.
We hebben besloten dat we zo iemand een schrijver noemen. Nadien moesten we een eigen verhaal bij prenten bedenken met onze buur en dicht kwamen we dan vooraan vertellen. Dit vonden we toch niet zo makkelijk.
We leerden opnieuw een nieuwe letter schrijven, de letter 'k'. Opnieuw vertelde de juf een schrijfverhaaltje. "We gaan de achtbaan naar omhoog, maken een lus, komen recht naar beneden, gaan hetzelfde straatje naar omhoog, we geven hem een buikje en een beentje." Wat blijkt nu??? Dit letter 'k' is geen doetje om te schrijven, hierop gaan we deze week nog een beetje oefenen.
We leerden ook opnieuw een nieuw woordje lezen. Ons DERDE woordje al! We kennen al 'ik' en 'is' en nu kennen we ook 'mol'. Deze week leren we 'mol' visueel herkennen, lezen en in stukjes hakken.
Bij godsdienst leerden we dat anders-zijn mag! Elk kindje is anders, maar dat is geen reden om iemand uit te lachen of uit te sluiten. We hebben in klasverband besloten dat wij met IEDEREEN spelen! Tof zeg!
Bij wero spraken we over de dingen die we in het eerste leerjaar al gedaan hebben en wat we nog willen leren en wat we wel of niet graag doen. We mochten ook eens stoefen over onszelf tijdens wero, we mochten vertellen wat wij allemaal al super goed kunnen! Sommigen spreken zelfs al een paar woordjes Frans!!!
We sloten onze dag af met Beer Snoet en zijn rijmpjeshoed. Wat hebben we dat laatste half uurtje gedicht, amai! We stopten met een heel leuk rijmpjeslied, nl. 'k zag twee beren.
Huiswerk: schrijven: kapsels verder afwerken.
Tot morgen allemaal!
PS: de lettertjes uit ons letterdoosje worden niet ingeplakt in ons leesboekje
Hopelijk heeft iedereen een goed weekend achter de rug, de kinderen waren alvast heel enthousiast. Baloe was dit weekend het logeervriendje van Senne, Arne leerde karate en blijkbaar spreekt men daar Frans, Janicka behaalde een Bloso medaille, Doïna ging spelen met een hond... Het was blijkbaar voor iedereen een bewogen weekend.
Na het gesprekje over het weekend stond er ons al een leeslesje te wachten. We herhaalden het leeslesje met 'ik' en deden er een nieuw lesje bij: zinnetjes met 'is'. Dit ging heel vlot! Super!
We leerden schelpjes rangschikken volgens bepaalde criteria en merkten dat sommige schelpjes in verschillende groepjes thuis horen. We leerden ook een nieuw teken, nl. "=" d.w.z. is evenveel. Nadien gingen we oefeningen maken in de werkboek: allemaal heel flink gewerkt!
Vandaag leerden we juf Hilde kennen, zij geeft ons turnen en zwemmen. We kregen nieuw materiaal voor de spelkoffer en kregen ook onze turnkledij. Gelieve deze thuis te passen en als ze goed is te voorzien van een naam.
We plakten onze prenten van het themaverhaal van Mol en Beer in in onze "oefenschrift". Dit was het schriftje die moe(s)t gekaft worden, maar de juf is het vrijdag vergeten meegeven met de kinderen. Sorry.
Voor wero gingen we onszelf van dichtbij verkennen: hoe zie ik eruit?, wat is mijn naam?, wat is de kleur van mijn haar?, wat is mijn lievelingskleur? ...
De dag hebben we zingend en dansend afgesloten. We leerden het eerste deel van het liedje "Hé, doe maar mee" van Tonya, en we bedachten een dansje op dit lied.
Ons huiswerk: blaadje: 'ik' kleuren. De kleurtjes mag je zelf kiezen.