1. Rekenen: afwerken van de herhalingsoefeningen 2. Afwerken van de leesevaluaties 3. Rekenen: ruimtelijke oriëntatie: in de ruimte en op papier 4. Wero: wat past er bij de herfst? welke kledij dragen we in de herfst? 5. Schrift: het woord 'pen' en de letter 'j'
Namiddag: integratie in de sporthal van de Steenoven (foto's: www.vbsh.be)
Huiswerk: lezen sommige kinderen hebben op vrijwillige basis hun oefenschrift mee naar huis. Zij oefenden graag de letters en woordjes nog eens. (MAG-taak)
1. Rekenen: + en - door elkaar, herhalingsoefeningen. (Sommigen willen snel werken en daardoor kijken ze niet zo goed naar het bewerkingsteken.) 2. Taal: taalschat: zo hoort het wel, zo hoort het niet 3. Taal: leesevaluatie na thema 2: - klassikaal: letter- en woordherkenning, auditieve synthese - individueel: letter- en woordlezen, wisselrijen en zinnen lezen, auditieve analyse 4. Schrift: de letters 'p' en 'e' 5. Godsdienst : oktober = missiemaand, wij hebben nu eens extra aandacht voor de mensen rondom ons en hoe we hen kunnen helpen 6. Wero: de vier seizoenen: herfst - winter - lente - zomer 7. Muzo: seizoenenklok maken
Vandaag onze allereerste zwembeurt in het vernieuwde zwembad van Zottegem. Dit vonden we te gek! Juf Hilde liet ons oefeningetjes doen en op basis daarvan werden we ingedeeld in groepjes. Volgende zwemles: 9 november!
Hoe zag er onze dag uit?
1. Zwemmen 2. Rekenen: aanbrengen van de meter (1 m) 3. Lezen: leesles blz 35 en 37 (samen met juf Christa) 4. Spelling: de letters van 'jas' en 'pen' 5. Wero: verwerking van de herfstwandeling op maandag 6. Godsdienst: Missio 2010: luister- en spreekspelletjes 7. Naar huis tijd!
Ons huiswerk?: rekenblaadje en op ons vrij dagje misschien toch wel een beetje lezen.
Vandaag herhaalden we het axendier van september. DE PAUW: ik durf mij tonen, ik durf fier zijn op mezelf.
Opdracht: kies een pose waar jij jezelf toont. Ik ben mooi, lief, stoer, sterk...
Het axendier van deze maand hebben we ook geoefend. DE WASBEER: ik kan opkijken naar een ander, ik kan iemand een compliment geven.
Dit kwam er uit de bus: Een complimentje voor: Hanne: ze heeft een mooie rok Janicka: ze heeft een mooi haarlint Démy: ze heeft mooie oorringen Ilias: hij heeft mooi haar Emile: hij heeft een mooie schrijfpen Lara: zij heeft mooie haren Jari: hij heeft een coole pull Mayti: zij heeft een mooie glitterarmband Senne: hij heeft mooie blonde haren Sam: hij heeft leuke schoenen Doïna: zij is een mooi meisje Arne: hij is stoer Jente: zij heeft een mooi truitje July: zij heeft mooie ogen Xander: hij heeft mooi haar
Deze complimentjes komen uit de mond van de kinderen.
Vandaag donderdag 7 oktober. Morgen is het weeral vrijdag! Vandaag zijn we onze dag gestart met rekenen: we maakten allerlei plusoefeningen. Dit gaat bij de meesten al goed, sommigen hebben nog blokjes nodig. Tellen op de vingers mag niet! Als we op onze vingers rekenen, verplicht de juf ons om blokjes te nemen!
We leerden ook 2 nieuwe leeslesjes: het stripverhaal (Een reep en een peer) en een leeslesje met 'één', 'een' en 'en'. Een geluk dat er prentjes stonden om ons te helpen.
Na de plusoefeningen, kwamen vandaag ook de minoefeningen. Min wil zeggen 'wegdoen'. Onze bus rijdt dan van school richting huis en de kindjes moeten afstappen. bvb: de bus vertrekt aan de school met 5 kinderen (5 blokjes leggen), aan de eerste halte stappen er 3 kinderen af (3 blokjes aan kant leggen), met hoeveel kindjes rijdt de bus nu nog verder? (restgroepje) Vandaag kwam de klassikale aanbreng en inoefening aan bord, morgen maken we oefeningen in het werkboek.
We leerden ook een nieuw woordje: 'jas'. Dit is het laatste woordje uit ons eerste leesboekje! Het tweede leesboek komt steeds dichter! Spannend! Morgen oefenen we dit woordje verder in.
Bij godsdienst leerden we God ontdekken in de natuur. De juf vertelde het scheppingsverhaal en toonde hierbij de prenten uit de kinderbijbel. We keken en luisterden vol verwonderen. De juf vertelde ook het verhaal van David en van Mozes. Waar we God leerden kennen als een goede herder voor zijn schaapje en God in de brandende braamstruik.
Bij wo begonnen we aan thema 4. Dit thema duurt maar 4 dagen. Over dit thema kunnen we al super veel vertellen, het gaat nl. over de KERMIS.
Als afsluiter van de dag leerden we het liedje 'Kermis' van Samson&Gert, we mochten ook kijken naar het klikje dat erbij hoort. We kennen nu alleen nog maar het refrein, morgen oefenen we verder.
Ons huiswerk voor vandaag: 'pen' herkennen.
Tot morgen!
PS: De foto's van de dierenweek en de foto's van het fruitsla maken staan op de schoolwebsite (www.vbsh.be)
Vandaag opnieuw een speciale dag. Het is vandaag de dag van de leerkracht.
We startten onze dag met het afgeven van ons huiswerk en onze agenda.
Nadien kregen we een rekenlesje: wat hoort niet in de rij, zet de rij verder en matrices.
Na een aantal oefeningen aan bord gingen we oefenen in het werkboek. Juf Christa kwam
langs om ons een beetje te helpen.
Na rekenen kwam taal. We leerden luisteren naar het woordje 'pen'. Dit is ons nieuwe woord
van deze week.
Na de speeltijd kwam juf Christa. We maken samen met 1B 3 leesgroepjes van telkens 10 kinderen.
Zo kunnen we alle kinderen meer leesbeurten bieden.
Nadien speelde de juf, Martine. Martine rijdt elke dag met de bus samen met Daniël (gespeeld door Emile).
Daniël en Martine rijden met de schoolbus en stoppen aan haltes om kinderen op te pikken. Kinderen stappen op de bus, er komen dus kinderen bij (+). En zo leerden wij onze eerste optellingen. Alle kinderen kregen een afbeelding van de busroute. Deze houden ze bij in hun huiswerkmap.
Zo gaat deze prent altijd heen en weer tussen klas en thuis. De kinderen krijgen vandaag hun rekendoosje mee zodat zij eens kunnen tonen hoe ze moeten werken met de tekening. Indien het nog moeilijk gaat, gebruiken ze ook nog blokjes.
Net voor de middag leerden we het gedicht "Alle hokken mogen open". Dit nog in thema van Werelddierendag. De olifant kreeg een slinger, de krokodil een vlag enz. De kinderen kregen afbeeldingen van de dieren en moesten deze aanvullen met het juiste attribuut.
Na de middag werkten we ons WO-thema 'mijn dier' af en er volgde een kort toetsmoment. Wat hoort er bij de poes, wat hoort er niet bij de hond...
Bij godsdienst besproken we het verhaal van een meisje dat voor de natuur zorgde en we gingen eens bij onszelf kijken in hoever wij ons inzetten en zorgen voor de natuur. Iedereen ging ermee akkoord dat wij ons nu super goed gaan inzetten en gaan zorgen voor de natuur.
Opnieuw is het weekend voorbij gevlogen en zijn we terug maandag.
En niet zomaar een maandag. Vandaag is het werelddierendag!
We startten onze dag met het onthaalmoment: het dagboek van Baloe wordt voorgelezen en we mogen vertellen over ons weekend.
Baloe was gaan logeren bij Emile. Emile is dit weekend gaan voetballen en heeft een puppy gekregen. Het is een bruine labrador.
Na ons onthaalmoment kregen we een rekentoets! Het ging over de getallenas, de cijfers, +1, -1 en = en we moesten ook gaan splitsen!
De resultaten worden besproken op het oudercontact van 28 oktober.
Nadien leerden we een nieuwe leesles: de leesles van tom en het stripverhaal. Dit was de eerste keer dat we een stripverhaal lazen!
Dit vonden we natuurlijk fijn. Thuis blijven oefenen is de boodschap!
En dan gingen we turnen met juf Hilde, we moesten koprollen maken! Juf Hilde zei dat dit al heel goed lukte! Super!
Na de middag was er spelling. We weten nu dat 'an' bestaat uit 'a' en 'n'. En 'tom' bestaat uit 't', 'o' en 'm'. We maakten de oefeningen
in ons blauwe ringmapje.
Bij wero gingen we alle dieren nog eens kort bespreken: wat weet je nog over ...
We gingen ook eens bekijken en bespreken hoe we voor onze dieren kunnen/moeten zorgen.
Sommige kinderen moesten nog eens voor punten bij de juf komen lezen. Iedereen heeft nu zijn individuele leesbeurt gekregen.
Morgen vindt u een verslag in de agenda hoe dit gegaan is.
Als afsluiter van de dag moesten we praten! We kregen een onderwerp van de juf en daarover moesten we 1 minuut lang praten. Afhankelijk van het onderwerp duurde deze minuut lang of vloog hij voorbij.
Vandaag al 30 september Onze eerste maand in het eerste leerjaar zit er al op. Wat vliegt de tijd! Morgen vind je in het VBSHaatje een overzicht van onze eerste maand! Onze juf heeft een samenvatting gemaakt van al wat we geleerd en gedaan hebben en heeft er ook een paar foto's bijgeplaatst. Morgen krijgen we ook onze appel, aangeboden door de Milieuraad van Herzele.
We werkten deze ochtend onze meetles van gisteren af. We gingen vandaag meten met een krijtje. We moesten schatten hoeveel keer het krijtje in de breedte van een zijflap van het bord gaat en hoeveel keer het in de lengte van onze lessenaar kan. We noteerden onze schatting (door te turven) en nadien moesten we natuurlijk ook controleren. Sommige kinderen konden echt super goed schatten!
Nadien kwam ons nieuwe woordje aan bod: 'tom'. We leerden ons woordje opnieuw auditief en visueel herkennen, en gingen onze vertrouwde oefeningen maken in het werkboek. Dit kunnen wij u al zonder uitleg en hulp van onze juf. De juf zette het eierwekkertje op 10 minuten en als bij wonder was iedereen tijdig klaar!
Nadien ging de juf ons geheugen testen. Elk kind kreeg 2 woordenreeksen. Een reeks van 3 woorden en een reeks van 4 woorden. Deze reeks moesten wij dan steeds herhalen... Bij de meeste ging dit heel goed, anderen gingen de woordjes (bij de reeks van 4) door elkaar slaan...
Na de speeltijd nam de juf haar geldbeugel en spreidde allemaal geld uit op de grote tafel... we keken onze ogen uit wat zouden we dit allemaal graag in onze spaarpot gestopt hebben. We bekeken de munten en biljetten. We gingen dieper in op 1 euro en 2 euro. We bekeken de muntstukken aandachtig. 1 euro is het muntstuk met een gouden rand en een grote 1. 2 euro is het muntstuk met de zilveren rand en een grote 2. We leerden ook dat we super goed moeten kijken naar welk cijfer er op de munt staat als we een bedrag moeten tellen. Een munt met 1 erop mag ik maar 1 keer tellen, een munt met een 2 erop moet ik 2 keer tellen.
Daarna keken we nog eens naar ons woordje 'tom'. En weet je wat? We kennen daar al 2 letters van! De 'o' en de 'm'. Dus we deden er dan maar vlug de letter 't' bij. Ons trucje hiervoor is een treintje die zegt: "t - t - t - t...". We maakten ook de bijhorende oefeningen in ons boek.
Als afsluiter van de voormiddag leerden we de letter 'a' schrijven. Hierin zit de 'o' verstopt, maar om de 'a' te maken, moeten we de 'o' een omgekeerd wandelstokje geven.
Na de middag was Frauke op bezoek. Dit is de hond van Lara. Frauke was dolenthousiast. Ze ging aan alles en iedereen snuffelen, dit vonden we natuurlijk heel plezant! Na het bezoek en het vele aaien, gingen we allemaal op een rij aan de wastafel staan, de juf deed bij iedereen een beetje zeep op de handen en dan was het handenwastijd.
Bij godsdienst leerden we het verhaal van Heer Aarde. Heer Aarde bezat heel veel grond, en hij vond dat hij dit niet alleen kon onderhouden. Daarom ging hij zijn land verdelen onder zijn 3 zonen en 1 dochter. Eerst waren zij niet zo blij met de verdeling. Maar Heer Aarde kwam met hen tot een afspraak: 1 jaar lang krijg je de tijd om jouw stuk grond te beheren en er iets mee te doen. Als het na 1 jaar nog steeds niet lukt, dan kunnen jullie van grond wisselen. Zo gezegd zo gedaan. 1 jaar lang ging elk kind zijn of haar stukje land beheren, na 1 jaar kwamen ze opnieuw samen. Wat blijkt nu? Iedereen heeft zijn draai gevonden op zijn of haar stukje land en niemand wil nog wisselen! Nadien maakten we ons blaadje in onze werkbundel: hoe kan ik goed zorgen voor de natuur?
We werkten onze tekeningen af voor de Vredesweek en dan was het al opnieuw speeltijd!
Na de speeltijd kwam meester Gert langs om ons te helpen met onze digitale foto voor de Vredesweek. Hopelijk komen we tot een knallend resultaat! Want er hangt een prijs aan vast!
We kwamen terug in de klas... en wat zagen we... KONIJNEN! In 1B waren vandaag 2 konijnen op bezoek, en wij mochten ze ook eens bewonderen en bestuderen. De juf heeft een konijntje uit zijn kooi gehaald zodat we eens konden aaien, maar het konijntje had zoveel schrik dat de juf het moest terug zetten in z'n kooitje... In onze werkbundel tekenden we de gangen en het hol van het konijn en we gingen ook eens kijken naar de voeding van deze diertjes.
Ondertussen tikt de tijd razendsnel verder en plotseling DDRRRRIINNNNGGG.... Tijd om naar huis te gaan!
Morgen maken we er een gezonde namiddag van...
Tot morgen!
PS: morgen komt de schoolfotograaf voor individuele foto's en de klasfoto
Vandaag was het een korte dag, want het is woensdag. We starten met een grote herhalingsles van wiskunde: groepjes maken, splitsen, getallenassen... Alles kwam aan bod... Weet je dat onze 1ste rekenboek al bijna volledig gemaakt is!
Nadien kregen we allemaal rare opdrachten van de juf: zet je schooltas op je bank, doe de deur open en ga naar de gang, tik op het raam... Natuurlijk was dit niet zomaar een spelletje. Het was een auditieve oefening op het begrijpen van opdrachten. De kinderen werden bij hun naam aangesproken, kregen daarna een zin (opdracht) auditief aangeboden die ze dan moesten uitvoeren.
Ziezo, thema 1 van taal zit er nu volledig op! Tijd voor thema 2. Opnieuw startten we met een themaverhaal. Ditmaal begint Mol een mollenschool en natuurlijk wil Beer ook wel naar die school gaan! Dus Mol verhuist zijn school van onder de grond naar onder de hangmat van Beer zodat hij de lessen kan meevolgen... Tom krijgt het reuze idee om een klasfoto te nemen... Maar dit loopt niet zo goed af... Vraag maar aan jullie zoon of dochter!
En dan was het speeltijd. Na de speeltijd leerden we ons 1ste nieuwe woord van thema 2. De kinderen konden het al raden, dit was 'tom'. Zoals bij de aanbreng van elk nieuw woord gingen we zitten als we in een woordenreeks het woord 'tom' hoorden, tikten we met ons potlood als we in de zin 'tom' hoorden en gingen we rijmwoorden zoeken die bij 'tom' passen.
En als laatste les van de dag gingen we meten! We leerden hierbij drie nieuwe begrippen: bijna, juist en ruim. We hebben de deur en de kast gemeten. De juf tekende streepjes op de deur en de kast zodat we nu weten hoeveel meetlatten er in de lengte van de deur en de kast gaan.
We hadden vandaag nog 5 minuutjes over, dus kreeg de juf het idee om iedereen nog eens van plaats te verhuizen!