Inhoud blog
  • Bankgeheim
  • kassa horeca
  • Aanslag geheime commissielonen
  • Aangifte personebelasting
  • antiwitwaswetgeving
    Fiscale agenda

    Belangrijke fiscale data

    Van Caekenberghe & Co BVBA
    Boekhouding - Fiscaliteit - Bedrijfsadvies
    Beirstoppellos 18 9230 Wetteren Gsm: 0495/28 68 28 mail: wvcwetteren@me.com
    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BTW-aftrek op personenwagens
    De wet bepaalt reeds vele jaren dat de aftrek van de btw op de autokosten dient beperkt te worden tot maximaal 50%.  In praktijk werd de btw-aftrek in de boekhouding beperkt tot 50 % en werd bij controles niet gediscussieerd over de omvang van het private gebruik.

    Dit is echter volledig verleden tijd. De aftrek van 50% van de betaalde btw is helemaal geen evidentie meer. Bij btw-controles zal steeds onderzocht worden hoe groot het private gebruik is. Er bestaan 3 methodes en één tolerantie om dit private gebruik te gaan berekenen. Eén methode lijkt echter de meest realiseerbare.

    Het private gedeelte wordt door de btw-administratie omschreven als de som van het woon-werkverkeer en een forfait van 6.000 andere private kilometers. Zij zetten deze definitie om in volgende formule:

    ((enkm x 2 x 200) + 6000) x 100
    ------------------------------------------  =  pivkm%
    totkm

    waarbij:  enkm = enkele afstand in km van woonplaats naar werkplaats
    2 = 2 verplaatsingen per dag, heen en terug
    200 = vaste waarde, is aantal veronderstellen dagen per jaar dat de verplaatsing gedaan wordt
    6000 = vast bedrag andere private kilometers
    100 = voor omzetting naar %
    totkm = totaal aantal km gereden in boekjaar

    Het resultaat van deze formule is het percentage privaat gebruik van de wagen. Om het beroepspercentage te kennen maken we het verschil 100 - uitkomst formule. Het resultaat is het percentage beroepsgebruik.
    Als de uitkomst meer dan 50 %  beroepsgebruik bedraagt, dan mag je 50% van de btw op de autokosten terugvorderen.
    Als de uitkomst minder dan 50 % beroepsgebruik bedraagt, dan mag je slechts dit percentage van de btw op de autokosten terugvorderen.

    !!! Heel belangrijk is dat de belastingplichtige hierbij bij het begin van elk boekjaar/belastbaar tijdperk het correcte aantal kilometers op de teller van het voertuig noteert !!!

    In praktijk betekent dit dat wagens met een aanzienlijk aantal woon-werkkilometers zeer moeilijk nog aan een aftrek van 50% zullen raken. Ook personenwagen meet zeer weinig kilometers raken in problemen.
    voorbeeld 1:
    Zaakvoerder woont in Wenduine
    BVBA heeft zetel in Puurs
    enkel afstand 100 km
    Totaal afgelegd aantal km in boekjaar: 50.000 km

    ((100 x 2 x 200) + 6.000) x 100 / 50.000 = 92 % privaat gebruik
    beroepsgebruik: 100 - 92 = 8 %
    Je kan nog 8% van de btw terug vorderen!!!!

    voorbeeld 2:
    Zaakvoerder en vennootschap zitten op zelfde adres
    enkele afstand dus 0 km
    Belegging in ferrari rijdt jaarlijks 8.000 km
    Geen woon-werkverkeer dus.

    Formule wordt  bijgevolg: 6000 km x 100 / 8000 km = 75 % privaat gebruik
    beroepsgebruik: 100 - 75 = 25%
    Je kan nog 25 % van de btw terug vorderen

    voorbeeld 3:
    Zaakvoerder en vennootschap zitten op zelfde adres
    enkele afstand dus 0 km
    Gewone personenwagen rijdt 25.000 km op jaarbasis

    Formule wordt bijgevolg: 6000 km x 100 / 25.000 km = 24 % privaat gebruik
    beroepsgebruik: 100 - 24 = 76 %
    Je kan 50 % van de btw terug vorderen.

    Het lijkt ook volledig logisch dat we deze redenering  ook verder toepassen voor de bedrijfswagens met dubbel gebruik waar we het reeds in een eerdere tekst over gehad hebben.


    22-03-2013 om 12:00 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    21-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Privaat gebruik bedrijfswagens
    De fiscale wet behandelt personenwagens en bedrijfswagens (lees bestelwagens, vrachtwagens en omgebouwde personenwagens) op een volledige verschillende wijze.

    De kosten voor personenwagens ondergaan een aantal belangrijke beperkingen waardoor deze helemaal niet zo interessant zijn om te maken.
    1. De BTW is maximaal 50 % terugvorderbaar, ook al is het beroepsgebruik van het voertuig meer dan 50%
    2. Naargelang de wagen en de vorm van de zaak moet tot 50% van volledige kost geboekt worden als 'verworpen uitgave'.
    3. Indien de wagen in een vennootschap zit dient er een voordeel van alle aard toegekend te worden aan de zaakvoerder. 
    4. Ingeval van een éénmanszaak moet een deel van de kosten geboekt worden als privaat gedeelte.
    Door al deze beperkingen zal in vele gevallen slechts 1/3 van de kosten effectief fiscaal aanvaard worden.

    De kosten voor bedrijfswagens ondergaan deze belangrijke beperkingen helemaal niet.
    1. De BTW is maximaal 100% terugvorderbaar.
    2. Er is geen sprake van verworpen uitgaven.   
    3. De wet spreekt niet over de berekening en het aangeven van een voordeel van alle aard.
    4. In éénmanszaken wordt  in principe geen rekening gehouden met privaat gebruik.

    Zeker na de aanpassing van de berekeningswijze van de 'voordelen van alle aard' begin 2012 heeft menig belastingplichtige gemeend de nadelige autofiscaliteit te kunnen omzeilen door de hun personenwagen in te ruilen voor een bedrijfswagen.

    De wetgever was echter voorzien op deze tendens en past de wetgeving voor bedrijfswagens sindsdien zeer strikt toe. Waar in het verleden bedrijfswagens meestal zonder discussie werden aanvaard als 100% beroepsmatig gebruik, gaat de fiscus nu duidelijk op zoek naar het werkelijke gebruik van deze voertuigen. 
    We mogen stellen dat deze nieuwe aanpak voor alle schijn-bedrijfswagens een problematische wending betekent.

    1. De BTW is inderdaad maximaal 100%, maar als de fiscus kan bewijzen dat slechts 30% van de gereden kilometers beroepsmatig is, dan zal de BTW ook slechts 30% terugvorderbaar zijn.
    2. Over verworpen uitgaven wordt niet gesproken.
    3. De wetgever bepaalt niet hoe het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens moet berekend worden, maar dit betekent niet dat er geen voordeel moet toegekend worden voor het private gebruik van de wagen door de zaakvoerder of het personeel. Het bedrag zal moeten berekend worden op basis van de werkelijke kosten en het gedeelte privaat gebruik. In het voorbeeld van punt 1 betekent dit dat het voordeel van alle aard 70% van alle kosten zal bedragen.
    4. In een éénmanszaak zal het private gedeelte van de kosten ook niet fiscaal aanvaard worden.

    In de meeste gevallen zal de bedrijfswagen fiscaal nog steeds een voordeliger is dan een personenwagen, maar de omvang is een stuk kleiner geworden. Door de keuze voor een bedrijfswagen geef je echter toch wel een stuk luxe en comfort op, en het is ten zeerste de vraag of de fiscale winst wel opweegt tegenover het verlies aan comfort en luxe. Dit is iets wat elke belastingplichtige voor zichzelf moet uitmaken op basis van de betrokken voertuigen in de vergelijking.

    Als je personeel hebt dat met bedrijfswagens naar huis rijdt moet je toch echt wel opletten. De kilometers woon-werkverkeer die zij rijden zijn private kilometers en dit leidt tot beperking van het beroepsgebruik in uw zaak. Indien dit het geval is dan dien je de nodige handelingen te stellen en dit verkeer te verbieden aan Uw personeel. 



    21-03-2013 om 00:00 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    19-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balansencentrale
    In de rechtse kolom onder de opzoekingen hebben we een link naar de balansencentrale van de Nationale Bank van België toegevoegd.

    Via deze link kan je de balansen opvragen van alle Belgische vennootschappen die bij wet verplicht zijn elk jaar hun jaarrekening te publiceren. 

    Dit is zeer handig om de betrouwbaarheid van een bepaald bedrijf na te gaan. Je hebt enkel het btw-nummer nodig.

    Veel succes.

    19-03-2013 om 20:51 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding aangifte personenbelasting
    Binnen enkele maanden moet de aangifte personenbelasting voor het inkomstenjaar 2012 ingediend worden. Alhoewel de data nog niet gekend zijn kunnen we nu reeds stellen dat particulieren hun aangifte zullen moeten indienen ten laatste 30 juni of begin juli. Aangiften ingediend via een boekhouder moeten ten laatste ingediend worden 31 oktober. 

    De instanties/bedrijven met dewelke u als belastingsplichtige in 2012 handelingen heeft gesteld die mogen en/of moeten aangegeven worden op de aangifte personenbelasting zullen de komende weken de attesten opsturen die u nodig hebt als bewijsstukken bij het invullen van de aangifte. Wij raden u aan deze attesten samen te voegen in één bundel en ons deze te bezorgen samen met de papieren voor de btw-aangifte in juli.

    Graag geef ik een overzicht van de meest voorkomende attesten die je ontvangt de komende weken. Deze lijst is echter niet alles omvattend en u ontvangt enkel de toepasselijke attesten.
    1. Afrekeningen onroerende voorheffing 2012
    2. Alle fiches 281. xx (lonen, wedden, pensioenen, ...) betreffende inkomsten 2012
    3. Fiches betaalde bedragen voor kinderopvang
    4. Attesten aflossingen en intrestbetalingen op financieringen voor woonleningen bij banken
    5. Attesten groene leningen
    6. Attesten, facturen en betalingsbewijzen voor energiebesparende investeringen die in 2012 nog aftrekbaar zijn
    7. Attesten, facturen en betalingsbewijzen voor kosten van beveiliging van de woning in 2012
    8. Attesten pensioensparen
    9. Attesten levensverzekering
    10. Attesten aankoop dienstencheques
    11. Bewijs voorafbetalingen personenbelasting inkomsten 2012
    12. Attesten aflossingen en intrestbetalingen voor bedrijfsfinancieringen in 2012 voor belastingsplichtigen met éénmanszaak.
    13. Attest sociale verzekeringskas bijdragen betaald in 2012
    14. Attest instelling betaalde bedragen in VAPZ (vrij aanvullend pensioen zelfstandigen)
    15. Overzicht van alle personen ten laste van uw gezin (naam, verwantschap, geboortedatum)
    16. Overzicht van alle onroerende goederen in uw bezit in 2012, eventueel met datum van aankoop of verkoop
    17. Overzicht van alle huurinkomsten in 2012 genoten voor de hiervoor vermelde onroerende goederen, inclusief de melding of de huurder een particulier of een bedrijf is.
    18. Ter controle de melding van uw burgelijke stand in 2012, en de eventuele datum van verandering van deze toestand.

    Waarschijnlijk zal U ook dit jaar geen aangifteformulier ontvangen. Dit betekent echter niet dat u ontslagen bent van de verplichting uw aangifte in te dienen. Het is dus sterk aan te raden alles goed samen te voegen en ons in juli te bezorgen.

    19-03-2013 om 20:43 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indienen btw-aangiften
    In de btw-wetgeving staat vermeld dat de btw-aangiften moeten ingediend worden bij de btw-administratie via de module Intervat op de website van de FOD Financiën ten laatste op de 20e van de maand volgend op de periode waarop de btw-aangifte betrekking heeft.
       Bvb: voor het eerste kwartaal is dit 20 april, voor de maand januari is dit 20 februari.

    De uitzondering op deze regel is dat de 20e van de betreffende maand in het week-end of op een feestdag valt. In dit geval is de uiterste indieningsdatum de eerste werkdag na de 20e van de maand.

    Indien de aangifte niet wordt ingediend op deze uiterste datum, dan spreken we over een laattijdig ingediende aangifte en legt de btw-administratie de btw-belastingsplichtige een administratieve boete op.

    Tot op heden bestaat er een tolerantie bij de administratie zodat deze administratieve boete niet wordt opgelegd indien uw aangifte voor het einde van de maand wordt ingediend.

    In het veranderende fiscale klimaat zijn er sterke geruchten dat deze tolerantie niet langer meer zal toegepast worden.

    Wij raden U ten stelligste aan Uw dokumenten elke aangifteperiode ten laatste de 15e van de maand binnen te steken zodat er nog voldoende tijd is Uw aangifte op te maken en in te dienen. Gezien de werkdruk kunnen wij de tijdige indiening niet garanderen als de dokumenten later binnegestoken worden.

    18-03-2013 om 20:36 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorschotfacturen
    Sinds 01 januari 2013 is de btw opeisbaar op 2 momenten:
    1. de levering van een goed of het verricht zijn (!) van een dienst
    2. het ontvangen van (een deel van) de prijs als dat gebeurt voor de levering van een goed of de verrichting van een dienst.

    Bij het opmaken van een voorschotfactuur is technisch gezien in de nieuwe regeling nog geen btw verschuldigd aan de staat. Er is immers nog niet voldaan aan één van de 2 voorwaarden van opeisbaarheid.

    Er is echter nog een regel die zegt: Zodra iemand btw vermeldt op een document, dan is deze gehouden deze door te storten aan de staat.

    Het is vanaf heden dus ten stelligste af te raden nog voorschotfacturen op te maken!

    De oplossing!
    In plaats en een echte voorschotfactuur te maken waardoor de btw daarop verschuldigd wordt, is het beter te werken met een betalingsverzoek zonder vermelding van een btw-bedrag. Nadat de klant dit bedrag betaald heeft, maakt U onmiddellijk een factuur voor dit bedrag btw inbegrepen. Deze factuur voldoet aan punt 2 van de voorwaarden van opeisbaarheid.
     

    18-03-2013 om 14:53 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Links
    In de rechtse kolom vindt U ook een aantal links. Deze kunnen U van nut zijn als U niet over bepaalde gegevens beschikt.

    18-03-2013 om 13:58 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vermelding BTW
    Indien U een verkoopfactuur zonder BTW opmaakt, dan is het noodzakelijk dat U op Uw factuur vermeld waarom U deze opmaakt zonder aanrrekening van BTW.

    Sinds 01 januari zijn de regels van deze verplichtingen ook sterk versoepeld. De vrijheid die je hierbij krijgt kan je echter zelf beter beperken. Wij stellen voor dat je vanaf heden volgende vermeldingen gebruikt.

    Als aannemer factureren met medecontractant:

    btw verlegd, KB nr. 1, art. 20

    Intracommunautaire levering:

    Vrij van btw, intracommunautaire levering, art. 3bis W. BTW

    Intracommunautaire dienst:

    btw verlegd, art. 21, par. 2 W. Btw

    18-03-2013 om 13:58 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facturatie 2013
    Sinds 01 januari 2013 zijn de regels inzake de opmaak van verkoopfacturen grondig gewijzigd. 
    In het algemeen kan men stellen dat de wijzigingen een versoepeling van de vroegere regels betreffen. Dit was nodig om de wetgeving aan te passen aan de moderne vormen van handel waarbij wij onmiddellijk denken aan e-commerce, e-billing, ....

    De versoepeling van de regels betekent echter dat de waarde van het factuurdocument verminderd is. Het is niet langer zo dat het voorleggen van een factuur automatisch betekent dat er recht is op recuperatie van btw is. Het wordt zeer belangrijk alle nuttige documenten te verzamelen die de echtheid van de factuur bewijzen. Hierbij denken we aan bestelbonnen, leveringsbonnen, mails, ...

    De vermeldingen die zeker moeten voorkomen op Uw factuur zijn de volgende:
    1. de factuurdatum
    2. een volgnummer
    3. uw identiteitsgegevens
    4. uw eigen btw-nummer
    5. de identiteitsgegevens van de klant
    6. het btw-nummer van de klant
    7. !!! nieuw !!! de datum van de levering of van de beëindiging van de werken/diensten
    8. de omschrijving van de verkochte goederen of van de verrichte werken/diensten
    9. het bedrag waarop er btw verschuldigd is
    10. de eenheidsprijs
    11. eventueel verleende kortingen
    12. het toepasselijke btw-tarief en het totaalbedrag van de verschuldigde btw
    13.een eventuele reden van niet-vermelding van het btw-bedrag


     

    18-03-2013 om 13:58 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Beste,

    Graag heten wij jullie welkom op onze blog.

    Via deze blog zullen wij U vanaf heden regelmatig extra informatie bezorgen over de nieuwigheden in het boekhoudkundige en fiscale landschap.

    Graag raden wij U dan ook aan deze blog regelmatig na te lezen. Wij zijn er zeker van dat U voordeel zult halen uit de informatie die wij U hierin verstrekken. 

    Indien er opmerkingen zijn over deze blog, laat ze ons gerust weten. Dit gaat door in de rechtse kolom 'Gastenboek' aan te klikken. Wij zullen er in de toekomst graag rekening met houden. 


    Wim Van Caekenberghe.
    Zaakvoerder. 


    18-03-2013 om 13:57 geschreven door Van Caekenberghe & Co BVBA  




    Archief per week
  • 12/08-18/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Opzoekingen:
  • Opzoeken btw-nummer
  • Gestructureerde mededeling belastingen
  • Klassiek nummer omzetten naar IBAN
  • Handel, Diensten en Industrie vzw
  • Acerta vzw
  • NBB Balansencentrale

  • Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Startpagina !

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs