Binnen enkele maanden moet de aangifte personenbelasting voor het inkomstenjaar 2012 ingediend worden. Alhoewel de data nog niet gekend zijn kunnen we nu reeds stellen dat particulieren hun aangifte zullen moeten indienen ten laatste 30 juni of begin juli. Aangiften ingediend via een boekhouder moeten ten laatste ingediend worden 31 oktober.
De instanties/bedrijven met dewelke u als belastingsplichtige in 2012 handelingen heeft gesteld die mogen en/of moeten aangegeven worden op de aangifte personenbelasting zullen de komende weken de attesten opsturen die u nodig hebt als bewijsstukken bij het invullen van de aangifte. Wij raden u aan deze attesten samen te voegen in één bundel en ons deze te bezorgen samen met de papieren voor de btw-aangifte in juli.
Graag geef ik een overzicht van de meest voorkomende attesten die je ontvangt de komende weken. Deze lijst is echter niet alles omvattend en u ontvangt enkel de toepasselijke attesten. 1. Afrekeningen onroerende voorheffing 2012 2. Alle fiches 281. xx (lonen, wedden, pensioenen, ...) betreffende inkomsten 2012 3. Fiches betaalde bedragen voor kinderopvang 4. Attesten aflossingen en intrestbetalingen op financieringen voor woonleningen bij banken 5. Attesten groene leningen 6. Attesten, facturen en betalingsbewijzen voor energiebesparende investeringen die in 2012 nog aftrekbaar zijn 7. Attesten, facturen en betalingsbewijzen voor kosten van beveiliging van de woning in 2012 8. Attesten pensioensparen 9. Attesten levensverzekering 10. Attesten aankoop dienstencheques 11. Bewijs voorafbetalingen personenbelasting inkomsten 2012 12. Attesten aflossingen en intrestbetalingen voor bedrijfsfinancieringen in 2012 voor belastingsplichtigen met éénmanszaak. 13. Attest sociale verzekeringskas bijdragen betaald in 2012 14. Attest instelling betaalde bedragen in VAPZ (vrij aanvullend pensioen zelfstandigen) 15. Overzicht van alle personen ten laste van uw gezin (naam, verwantschap, geboortedatum) 16. Overzicht van alle onroerende goederen in uw bezit in 2012, eventueel met datum van aankoop of verkoop 17. Overzicht van alle huurinkomsten in 2012 genoten voor de hiervoor vermelde onroerende goederen, inclusief de melding of de huurder een particulier of een bedrijf is. 18. Ter controle de melding van uw burgelijke stand in 2012, en de eventuele datum van verandering van deze toestand.
Waarschijnlijk zal U ook dit jaar geen aangifteformulier ontvangen. Dit betekent echter niet dat u ontslagen bent van de verplichting uw aangifte in te dienen. Het is dus sterk aan te raden alles goed samen te voegen en ons in juli te bezorgen.
In de btw-wetgeving staat vermeld dat de btw-aangiften moeten ingediend worden bij de btw-administratie via de module Intervat op de website van de FOD Financiën ten laatste op de 20e van de maand volgend op de periode waarop de btw-aangifte betrekking heeft. Bvb: voor het eerste kwartaal is dit 20 april, voor de maand januari is dit 20 februari.
De uitzondering op deze regel is dat de 20e van de betreffende maand in het week-end of op een feestdag valt. In dit geval is de uiterste indieningsdatum de eerste werkdag na de 20e van de maand.
Indien de aangifte niet wordt ingediend op deze uiterste datum, dan spreken we over een laattijdig ingediende aangifte en legt de btw-administratie de btw-belastingsplichtige een administratieve boete op.
Tot op heden bestaat er een tolerantie bij de administratie zodat deze administratieve boete niet wordt opgelegd indien uw aangifte voor het einde van de maand wordt ingediend.
In het veranderende fiscale klimaat zijn er sterke geruchten dat deze tolerantie niet langer meer zal toegepast worden.
Wij raden U ten stelligste aan Uw dokumenten elke aangifteperiode ten laatste de 15e van de maand binnen te steken zodat er nog voldoende tijd is Uw aangifte op te maken en in te dienen. Gezien de werkdruk kunnen wij de tijdige indiening niet garanderen als de dokumenten later binnegestoken worden.
Sinds 01 januari 2013 is de btw opeisbaar op 2 momenten: 1. de levering van een goed of het verricht zijn (!) van een dienst 2. het ontvangen van (een deel van) de prijs als dat gebeurt voor de levering van een goed of de verrichting van een dienst.
Bij het opmaken van een voorschotfactuur is technisch gezien in de nieuwe regeling nog geen btw verschuldigd aan de staat. Er is immers nog niet voldaan aan één van de 2 voorwaarden van opeisbaarheid.
Er is echter nog een regel die zegt: Zodra iemand btw vermeldt op een document, dan is deze gehouden deze door te storten aan de staat.
Het is vanaf heden dus ten stelligste af te raden nog voorschotfacturen op te maken!
De oplossing! In plaats en een echte voorschotfactuur te maken waardoor de btw daarop verschuldigd wordt, is het beter te werken met een betalingsverzoek zonder vermelding van een btw-bedrag. Nadat de klant dit bedrag betaald heeft, maakt U onmiddellijk een factuur voor dit bedrag btw inbegrepen. Deze factuur voldoet aan punt 2 van de voorwaarden van opeisbaarheid.
Indien U een verkoopfactuur zonder BTW opmaakt, dan is het noodzakelijk dat U op Uw factuur vermeld waarom U deze opmaakt zonder aanrrekening van BTW.
Sinds 01 januari zijn de regels van deze verplichtingen ook sterk versoepeld. De vrijheid die je hierbij krijgt kan je echter zelf beter beperken. Wij stellen voor dat je vanaf heden volgende vermeldingen gebruikt.
Als aannemer factureren met medecontractant:
btw verlegd, KB nr. 1, art. 20
Intracommunautaire levering:
Vrij van btw, intracommunautaire levering, art. 3bis W. BTW
Sinds 01 januari 2013 zijn de regels inzake de opmaak van verkoopfacturen grondig gewijzigd. In het algemeen kan men stellen dat de wijzigingen een versoepeling van de vroegere regels betreffen. Dit was nodig om de wetgeving aan te passen aan de moderne vormen van handel waarbij wij onmiddellijk denken aan e-commerce, e-billing, ....
De versoepeling van de regels betekent echter dat de waarde van het factuurdocument verminderd is. Het is niet langer zo dat het voorleggen van een factuur automatisch betekent dat er recht is op recuperatie van btw is. Het wordt zeer belangrijk alle nuttige documenten te verzamelen die de echtheid van de factuur bewijzen. Hierbij denken we aan bestelbonnen, leveringsbonnen, mails, ...
De vermeldingen die zeker moeten voorkomen op Uw factuur zijn de volgende: 1. de factuurdatum 2. een volgnummer 3. uw identiteitsgegevens 4. uw eigen btw-nummer 5. de identiteitsgegevens van de klant 6. het btw-nummer van de klant 7. !!! nieuw !!! de datum van de levering of van de beëindiging van de werken/diensten 8. de omschrijving van de verkochte goederen of van de verrichte werken/diensten 9. het bedrag waarop er btw verschuldigd is 10. de eenheidsprijs 11. eventueel verleende kortingen 12. het toepasselijke btw-tarief en het totaalbedrag van de verschuldigde btw 13.een eventuele reden van niet-vermelding van het btw-bedrag
Via deze blog zullen wij U vanaf heden regelmatig extra informatie bezorgen over de nieuwigheden in het boekhoudkundige en fiscale landschap.
Graag raden wij U dan ook aan deze blog regelmatig na te lezen. Wij zijn er zeker van dat U voordeel zult halen uit de informatie die wij U hierin verstrekken.
Indien er opmerkingen zijn over deze blog, laat ze ons gerust weten. Dit gaat door in de rechtse kolom 'Gastenboek' aan te klikken. Wij zullen er in de toekomst graag rekening met houden.