Sinds 01 januari 2013 zijn de regels inzake de opmaak van verkoopfacturen grondig gewijzigd. In het algemeen kan men stellen dat de wijzigingen een versoepeling van de vroegere regels betreffen. Dit was nodig om de wetgeving aan te passen aan de moderne vormen van handel waarbij wij onmiddellijk denken aan e-commerce, e-billing, ....
De versoepeling van de regels betekent echter dat de waarde van het factuurdocument verminderd is. Het is niet langer zo dat het voorleggen van een factuur automatisch betekent dat er recht is op recuperatie van btw is. Het wordt zeer belangrijk alle nuttige documenten te verzamelen die de echtheid van de factuur bewijzen. Hierbij denken we aan bestelbonnen, leveringsbonnen, mails, ...
De vermeldingen die zeker moeten voorkomen op Uw factuur zijn de volgende: 1. de factuurdatum 2. een volgnummer 3. uw identiteitsgegevens 4. uw eigen btw-nummer 5. de identiteitsgegevens van de klant 6. het btw-nummer van de klant 7. !!! nieuw !!! de datum van de levering of van de beƫindiging van de werken/diensten 8. de omschrijving van de verkochte goederen of van de verrichte werken/diensten 9. het bedrag waarop er btw verschuldigd is 10. de eenheidsprijs 11. eventueel verleende kortingen 12. het toepasselijke btw-tarief en het totaalbedrag van de verschuldigde btw 13.een eventuele reden van niet-vermelding van het btw-bedrag
Via deze blog zullen wij U vanaf heden regelmatig extra informatie bezorgen over de nieuwigheden in het boekhoudkundige en fiscale landschap.
Graag raden wij U dan ook aan deze blog regelmatig na te lezen. Wij zijn er zeker van dat U voordeel zult halen uit de informatie die wij U hierin verstrekken.
Indien er opmerkingen zijn over deze blog, laat ze ons gerust weten. Dit gaat door in de rechtse kolom 'Gastenboek' aan te klikken. Wij zullen er in de toekomst graag rekening met houden.