Ik ben De Moor Kris
Ik ben een man en woon in Wetteren (Oost-Vlaanderen) en mijn beroep is industrieel ingenieur.
Ik ben geboren op 23/05/1966 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: wielrennen.
Ik ben gehuwd en vader van twee kinderen.
Ik ben werkzaam bij:
ON Semiconductor
Oudenaarde
Het parcours van de voorlaatste etappe in de Ronde van Frankrijk is nu ook officieel gewijzigd.
In de twintigste rit -loodzware tocht met aankomst op Alpe de Huez- worden de col du Télégraphe (1° cat) en de col du Galibier (buiten cat) vervangen door de col de la croix de fer.
Reden: De Chabron tunnel, op de D1091 tussen Grenoble en Briançon en gelegen op een 30 Km. van Alpe de Huez. Instortingsgevaar van een rotsblok van 345000 ton.
Deze blok verplaatst zich met een snelheid van 10 cm per dag en zou de uitgang van de tunnel kunnen bereiken tegen 10 juli e.k.
Een dag eerder wordt de col de la Croix de Fer ook al beklommen, weliswaar langs de andere kant. Na de afdaling van de col de la croix de Fer komt het peloton in Bourg d'Oisans opnieuw op het nog af teleggen parcours terecht.
Soms zeggen Nederlanders Janhagel als ze hageslag (muizestrontjes in chocolade) bedoelen, maar eigenlijk is dit een typisch Utrechts speculaaskoekje besprenkeld met grove suiker en amandelschilfers. In de Tweede wereldoorlog was Janhagel een scheldnaam voor landwachters die met jachtgeweren bewapend waren. De term "janhagel" bestaat overigens al sinds de 17e eeuw, en had toen waarschijnlijk betrekking op zeelieden die zich 'opgefokt' gedroegen.
Ingrediënten :
200 gram boter
1 theelepel bakpoeder
140 gram boter
75 gram basterdsuiker (bruine suiker genaamd)
25 gram grove suiker
50 gram amandelschilfers
1 theelepel kaneel
1/2 losgeklopt ei
Bereidingswijze :
Zeef de bloem met het bakpoeder in een grote kom. Voeg daarna de boter, basterdsuiker en kaneel toe. Snijd de boter in kleine stukjes. Kneed alles tot een soepele bal. Rol het deeg uit tot een lap van 3,5 mm. dikte en breng de lap over op een beboterd bakblik. Rol de deeglap om de met wat bloem bestoven deegrol heen en rol dezer weer van de deegrol op de bakplaat. Bestrijk de bovenkant van het deeg met wat losgeklopt ei. Strooi er de amandelen met de grove suiker over. Verwarm de oven voor op 150 graden C°. Bak de janhagel in het midden van de oven in 20 minuten gaar en goudbruin. Snijd de janhagel direct met een scherp mes in repen van 4 cm. breed. Verdeel deze repen in stukken van 8 cm., zodat er langwerpige koekjes ontstaan.
Beste sportliefhebbers, collega's en vrienden van ons duo Frederic en Kris, sympathisanten,
We staan er voor, nog een kleine week en het startschot is al in rook opgegaan. De gekte van de tour slaat nu al toe.
Geen persbericht wordt niet meer gelezen, alle tijdschriften spreken erover; de "Tour de France 2015". Froome (in zijn mobilehome), Nibali, Contador, enz. Zij zijn de favorieten van deze tour.
OK, maar we gaan onze Belgen niet laten vallen voor enkele ritzeges!! De verkenning van deze ritten zullen we overlaten aan onze twee renners, Kris en Frédéric.
Beiden hebben ze een goede voorbereiding doorgemaakt, van Fré weet ik nog dat hij vandaag de "Lucien Van Impe classic" gereden heeft, van Kris weet ik dat hij zich veel schuil gehouden heeft tot verleden week in de bosjes van de Ardennen en in Frankrijk.
Voor beiden een mooie en grote uitdaging en hopelijk ook een mooie reis, die zich hopelijk resulteert in een mooie opbrengst voor het Kinderkankerfonds.
Met dezer blog willen wij U alle dagen van dienst te zijn met weerbericht en verslag van hun etappe. Tijdstip zal afhankelijk zijn van de aankomst van onze vrienden en de tijd om achter mijn desk te zitten.
Vergeet ook niet de culinaire streekgerechten te lezen, wij komen ze graag achteraf proeven.
Een berichtje of een opstekertje voor onze vrienden mag u zeker niet vergeten, doe het via deze blog. Zij lezen dagelijks deze berichten. Bij een dergelijke opdracht kan een steuntje van de thuisbasis soms wonderen doen!!!
Bij dezer willen wij onze tweede deelnemer voorstellen voor de Tour de France 2015.
Kris De Moor is geboren in Wetteren op 23-mei-1966. Hij is gehuwd en papa van twee kinderen. Kris studeerde industrieel ingenieur en is Plant & Facilities Engineer bij ON Semiconductor in Oudenaarde.
Kris is een fervent wielrenner en bovenstaande collage geeft een duidelijk beeld van zijn sportverdiensten.
Kris rijdt evenals Frédéric, ten voordele van het Kinderkankerfonds van het U.Z. Gent.
Komt de tour naar Brugge in 2017? Als het van schepenen van financiën Boudewijn Laloo en burgemeester Renaat Landuyt uit gaat wel. Te samen met Yves Leterme zijn deze twee prominenten de kandidatuur gaan indienen bij Christian Prudhomme, bestuurder van organisator ASO.
Yves Leterme, goede vriend van Prudhomme, bepleitte voor de tweede maal de aanvraag tot Tourstad. Ieper was vorig jaar ook al een etappestad naar aandenking van "de grote oorlog".(Leterme is van Ieper).
Het is al ruim vijftig jaar geleden dat Brugge nog eens het decor vormde binnen de Tour. Het is nu tien jaren geleden dat Brugge ook al eens een aanvraag deed om de wielerkaravaan naar Brugge te krijgen
Op 28 juni 1914 weerklonk het startschot van de twaalfde editie van de Tour de France. Op die zelfde dag weerklonken ook dodelijke schoten voor aarts-hertog Frans Ferdinand van Oostenrijk in Sarajevo. wat een koelbloedige moordaanslag bleek, zou leiden tot verschillende incidenten binnen de hoge politieke kringen, met de gekende gevolgen nadien. In het verre Frankrijk werd daar nog niet aan gedacht en dacht men enkel aan koersen. De tour was en is nog steeds een publiekstrekker.
Het was de eerste editie van de Tour waar de renners nummerplaatjes op de fiets droegen. De grote belofte in die tijd was de 21-jarige Italiaan Costante Girardengo. De revelatie bij de kenners, maar al vlug bleek dat deze jonge renner de ervaring en bluf mankeerde. Het hooggebergte, waar hij iedereen de loef ging afsteken, bracht niets op. Reeds in de Pyreneeën na zes etappes kwam hij ten val.
Het was in dezelfde rit dat regerend Tourwinnaar Phillippe Thys de koers strak in handen nam (Bayonne-Luchon). Zijn leiderschap zou nog in het gedrang komen toen deze Belg op de voorlaatste dag mechanische problemen kreeg en zijn fiets moest laten repareren. Het was nog de periode waar tijdstraffen werden gegeven voor herstellen van fietsen. Thys werd bedacht met een tijdstraf van dertig minuten.
Zijn jonge ploeggenoot bij Peugeot, Henri Pélissier, kwam Thys kort op de hielen. Deze hield stand en kwam toch nog met een twee minuten voorsprong in de uitslag. Voor Thys zijn tweede eindzege na elkaar.
De slotetappe op 26 juli kwam precies op tijd. Twee dagen later brak de Eerste Wereldoorlog uit. Frankrijk werd er diep bij betrokken en er sneuvelden veel renners. Vijf jaar lang zou er geen Tour de France zijn verreden. Pas in 1919 ging de ronde weer van start.
Er bestond echter al een tour de France, maar die was al jaren een onderdeel van het plattelandsleven. Elke jongen die het vak (boerenleven) wilde leren, werd op reis getuurd naar verschillende dorpen die op een route ongeveer in de vorm van een zeshoek rond het centraal massief lagen. de Tour duurde voor elke jongen vijf à zes dagen. De Tour was zwaar voor de jongens en er was een grote rivaliteit, tot bloedens toe.
In januari 1903, werden een paar besprekingen gevoerd, en zou men de grootste tour ter wereld organiseren.
Een race die meer dan een maand duurde: Van Parijs naar Lyon, dan naar Marseille, Toulouse, Bordeaux, Nantes en terug naar Parijs. De wedstrijd zou vijf weken duren vanaf eind mei tot 5 juli. Maar naarmate de zomer dichterbij kwam waren er minder kandidaten, dan verwacht. Dat was niet genoeg, men wou spektakel. De start en einddatum van de tour werd dus verplaatst. De eerste Tour de France bedroeg 2428 km. en was verdeeld over zes etappes. de kortste etappe was 268 Km., de langste 471 Km. De twee of drie dagen tussen de etappes waren om te recupereren.
467 kilometers fietsen over wegen van stukgeslagen kiezels, weggetjes vol kuilen van karresporen of vee. Als het heet was, was de grond keihard, als het regende, een modderpoel.
En dan fietsen met stalen frames en sturen , houten velgen en ballonnen van banden. De fietsen wogen 15 Kg.
78 mannen schreven zich in. Er was één Belg bij Julien Lootens alias Samson. . Op 1 juli 1903 om 15.00 uur 's middags werd het startsein gegeven in Parijs, dicht bij het café "Au Reveil Matin". .
Het café staat er nog steeds.
Er waren verschillende favorieten; de Duitser Joseph Fisher, en twee Fransen Hyppolyte Aucouturier (de verschrikkelijke), , en Maurice Garin .
Garin won de eerste etappe van Parijs naar Lyon in 17 u 45 min en 13 sec. aan 26 Km. per uur. Tweeëntwintig renners haalden Lyon niet. Het verschil in kwaliteit van renners was enorm. Sommige waren fulltime beroeps en anderen hadden amper op een fiets gereden, zegge gezeten.
Maurice Garin (1871- 1957) was de grote winnaar van de Tour en won daarmee 6000 gouden franken. De Tour was een groot succes geweest, zowel voor de renners als voor de organisatoren.
September 1891, 206 fietspioniers rijden bijna twee dagen over een afstand van 1200 Km. van Parijs naar Brest en terug, in een tijd van 71 uren en 22 minuten.
Fougères was het controle dorp, waar men zijn wedstrijdkaart moest laten afstempelen. De fietspioniers reden dag en nacht.
In 1817 werd de houten tweewieler uitgevonden en deze werd nog voortgeduwd door de bestuurder.
In 1861 bevestigd een Parijse koetsbouwer pedalen aan het voorwiel. Men noemde zijn uitvinding de vélocipède.
Dat was dus de eerste fiets en op 31 mei 1868 werd de eerste wielerwedstrijd gehouden.
De eerste wedstrijd op de openbare weg was van Parijs naar Rouen, 120 Km.
De wielerwedstrijden werden erg populair en voor de eerste keer waren we getuige van een nieuwe manier van reizen, een nieuwe weg naar avontuur en plezier.
De fiets betekende vrijheid.
Mensen werden mobiel en in de twintigste eeuw begon er een enorme markt te ontstaan.
De fabrikanten moesten laten zien dat hun fietsen de beste en duurzaamste waren.
Parijs - Brest - Parijs was de langste wegwedstrijd en werd pas tien jaar later georganiseerd voor de tweede keer. Rond 1890 waren er wel al andere lange afstandwedstrijden. Bordeaux - Parijs was 600 Km. Er werden wedstrijden gehouden die zes dagen duurden en men fietste gewoon de klok rond, tijd voor rust was er niet.
De winnaar van Bordeaux - Parijs was een man uit Wales, Arthur Linton.
Een ooggetuige, Warburton, beschreef dat Linton binnenkwam met glazige ogen, wankele ledematen en zeer opgewonden. Warburton was een ex-profrenner en verdiende zijn geld als trainer van profrenners en fietsen. Telkens als Linton won, kreeg hij een percentage van de winst. Linton stierf aan tyfus op 24-jarige leeftijd.
Het bestaansrecht van de tour is altijd het grote geld geweest, maar de tour produceert helden en het spektakel kan adembenemend zijn.
Dat is passie. De passie houdt het levend. Als deze sport de mensen niet in hun hart en ziel zou hebben geraakt, zou de sport niet gegroeid zijn.
Dat is de echte reden voor de oprichting van de "Tour de France". Er kwamen gespecialiseerde sportkranten. De grootste fans waren Fransen. Het belangrijkste tijdschrift was "le Vélo", die publiceerde, wedstrijdverslagen, foto's, start- en eindtijden van de wedstrijden.
In het jaar 1900 waren er miljoenen fietsen in het land en er werd belasting op geheven. De fietsenmarkt was enorm en er waren amateurrenners, maar ook profrenners. Renners die door weer en wind kilometer na kilometer streden, en dat vond weerklank bij de Fransen.
Een jong wielerjournalist en ook een amateurrenner Lefèvre had een geweldig idee en ging praten met de redacteur Desgrange van het wielertijdschrift "l'auto". . Deze wilde geen wedstrijd die zes dagen duurde, maar een ronde door Frankrijk, binnen de grenzen die een hexagonale vorm als die van het land volgde. De wedstrijd zou starten en eindigen in Parijs.
Wat zo'n mooie dag ging worden volgens de weerberichten, was in de voorbije jaren nog nooit zo slecht geweest.
We zijn vertrokken in een druilige regen en wind met amper 6° op de thermometer. Wind, regen en kou zouden ons kwellen tot de eerste bevoorrading in Kortrijk.
Kortrijk, na 75 Km., was dan ook het eindpunt van vele wielertoeristen, alsook van een van onze groep. Drijfnat, verkleumd van de kou en onderkoeld was de richting thuisbasis niet meer weg te denken. Hadden de weergoden ons iets wat gunstiger geweest zijn, dan was dit zeker niet gebeurt.
De regen bleef even uit en in het begin van de Paddestraat leek alles vrij vlot rond te draaien. Niet denkende dat er nog een kwelduivel lag te lonken. Vermoeidheid en het slechte weer verplichtten onze vriend Kenneth tot opgave. De vrkoudheid van het begin deze week liet zich nog voelen en stoppen was de enige oplossing.
, , .
Even pauzeren op het "Romeinse plein".
,,.
De Koppenberg was een onderdeel dat echt niet te doen was. Door de regenval en de natheid van de baan was hijzelf te voet niet op te gaan, dan maar er rond.
Chapeau voor degenen die deze ronde hebben willen aanvatten. Een dikke proficiat aan degenen die hem uit reden vnl.: Dirk,Steven,Didier en Frédéric.
Ik ben Frédéric De Backer
Ik ben een man en woon in (OOST-VLAANDEREN) en mijn beroep is Zaakvoerder Wetthra Sport Webshop.
Ik ben geboren op 16/04/1983 en ben nu dus 42 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wielrennen.
Ik rij deze Tour de France 2015 1 dag voor de profs en dit ten voordele van het kinderkankerfonds!!