Sinds 2000 ben ik 'Vlaams Beweger'. Ondertussen heb ik al heel wat watertjes doorzwommen. In december 2007 werd ik verkozen tot provinciaal N-VA-voorzitter van Vlaams-Brabant en Brussel. In die hoedanigheid zetel ik ook in het nationale N-VA-partijbestuur.
Hier lees je mijn mening over de actualiteit en kom je meer te weten over mijn politiek en maatschappelijk engagement.
Een schalkse ruiter voor Vlaamse onafhankelijkheid
12-06-2008
Op 24 oktober, toen Prof. Eric Defoort de nieuwe voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging werd, schreef ik een stukje waarbij ik een eerder kritisch-afwachtende houding aannam (zie archief).
Wat Prof. Defoort vandaag allemaal uitkraamt in Knack doet voor mij de deur dicht. Ik viel zowat van mijn stoel toen ik onderstaand interview las, en dan krijgen we al eens een interview in Knack...
Volgende uitspraken stoten me ferm tegen de borst:
- Vooreerst snap ik niet goed welke boodschap hij in feite wenst te brengen met dit interview, als hij er al een wou brengen komt ze er alleszins niet goed door, althans niet bij mij... Buiten zijn onnodig en onbehouwen geschoffeer is zowat het enige wat ik van dit interview begrepen heb dat hij van de VVB "een lobbygroep wil maken die aanwezig is in het maatschappelijke weefsel". Kan het nog vager?
En dan nu...
- "Enkele weken geleden was er een meeting de soutien voor die geschorste faciliteitenburgemeesters. De mannen van het TAK (Taal Aktiekomitee) en Voorpost waren er natuurlijk ook. 'Franse ratten, rol uw matten', riepen ze. Wat voor griezels zijn dat toch?" Het TAK, griezels? HALLO? We mogen onze 'pollekes' kussen dat we in Vlaams-Brabant het TAK nog hebben, professor Defoort. Dit is gewoon een oerdomme uitspraak en getuigt van erg weinig realiteitszin en diplomatieke 'feeling'. Een 'De Guchtje doen' of wat? 'Friendly fire' op onze eigen troepen, en dan nog van de voorzitter. Man toch, we zijn weer goed bezig. (Voor de lekenlezers, het TAK is zowat de militante vleugel van de VVB, zo hebben ze o.a. een katern in het VVB-ledenblad 'Doorbraak').
- "Wat u daar zegt, kan inderdaad niet meer. In de VVB is de band met rechts en extreemrechts haast een tweede natuur geworden. Zowel inhoudelijk als strategisch is dat ongelooflijk dom." De band met rechts en extreemrechts is de tweede natuur van de VVB? Sinds wanneer is dat het geval? En wat dan toen Guido Moons, Jan Jambon of Peter De Roover voorzitter waren? Leuk voor hen om te lezen...
- "Hoe wordt er binnen de VVB aangekeken tegen de Forza Flandria waar Vlaams Belangvoorzitter Bruno Valkeniers van droomt? DEFOORT: Hij heeft me kwaad gemaakt, Bruno Valkeniers, toen hij daar weer mee op de proppen kwam. Als ik nu zou zeggen dat ik ijver voor de bundeling van alle homoseksuele krachten voor Vlaanderen - dan denkt u toch dat ik aan de drank zit? Maar Valkeniers redeneert zo." Buiten het feit dat ik totaal de humor niet zie in de vergelijking tussen Forza Flandria en het bundelen van alle homoseksuele krachten voor Vlaanderen (ik snap ze gewoon niet, maar soit), vind ik dat hij zich toch wel zwaar vergist als hij denkt dat er binnen de VVB niemand droomt van een Forza Flandria (of Forza Fiandre in het correct Italiaans (dank u, Walter Pauli)). Daarnaast vind ik de insinuatie als zou Valkeniers aan de drank zitten of toch minstens niet goed bij zijn verstand zijn erg laag bij de grond en contraproductief. Als Prof. Defoort een politieke afrekening wil met het VB, mij niet gelaten, maar dat hij dan een lidkaart koopt van een politieke partij en zich aan de kiezer presenteert. Als voorzitter van de partijonafhankelijke VVB is dit totaal ongepast. Hoe ging dat weer van die varkens, die stront en die trog?
- "Wij Vlamingen zijn inderdaad veel te weinig met die dingen bezig. Wij bewegen ons niet in de wereld, wij blijven liever in ons eigen kringetje. (zucht)" Hier gaat hij volledig mee in de redenering van Le Soir en co als zouden wij bekrompen racisten zijn. Niets is minder waar, de Vlaming is zowat de meest meertalige inwoner van Europa! Ik begrijp helemaal niet waarom Prof. Defoort meegaat in deze vernederende, stigmatiserende en totaal onjuiste redenering. (héél diepe zucht)
- "Wie nog naar een betoging of het zangfeest wil, die doet maar. Iedereen heeft recht op zijn familiefeest. Maar ken daar alsjeblieft geen politieke relevantie aan toe." Hopla, zo maar even het Vlaams-Nationaal Zangfeest belachelijk maken en terwijl even schamper opmerken dat betogen politiek irrelevant is. Kan iemand mij zeggen waarom die man eigenlijk ooit voorzitter geworden is van de VVB? Om lekker te kunnen 'netwerken' met de politieke vriendjes en vriendinnetjes van ons Kartel en om zich daarbij vooral héél belangrijk en onmisbaar te kunnen voelen? Ik zou het niet weten, alleszins om te betogen of om de Vlaamse Leeuw te zingen is het al zeker niet, dat staat vast ;-)
Voor diegenen die er niet genoeg van kunnen krijgen, het integrale interview:
Na het Zangfeest
De Vlaamse Volksbeweging (VVB) moet de 21e eeuw instappen en het oudbakken flamingantisme achter zich laten. Dat is de boodschap die VVB-voorzitter Eric Defoort op een studiedag nu zaterdag ingang wil doen vinden.
'De Brusselse muzikant Marc Moulin zei ooit over mij: " Il est autant nationaliste flamand qu'amoureux de la francophonie." Die uitspraak wil ik best boven mijn bed hangen', vertelt Eric Defoort, hoogleraar geschiedenis aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. Sinds oktober vorig jaar is hij de nieuwe voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, nadat de vorige voorzitter, Rita De Bont, haar functie had ingeruild voor het Vlaams Belang en een Kamerzetel. De kans dat Defoort ooit dezelfde beweging maakt, is onbestaande. 'Dat nooit, daar mag je donder op zeggen', aldus de gewezen ondervoorzitter van de Volksunie, die na de splitsing van die partij ook enige tijd ondervoorzitter was van de N-VA en zich maatschappelijk links van het centrum bevindt. Dit weekend organiseert Defoort met de top van de Vlaamse Volksbeweging een denkdag onder de werktitel 'het flamingantisme voorbij'. Dat wordt slikken voor sommigen, voorspelt Defoort. Maar het moet. Wil de VVB, die niet zo lang geleden haar vijftigste verjaardag vierde, opnieuw enige maatschappelijke invloed uitoefenen, dan moet ze op een moderne manier met haar ideeëngoed omgaan, en zich niet langer exclusief verlaten op rechtse en extreemrechtse politieke krachten in Vlaanderen.
Wat bedoelt u met het flamingantisme voorbij?
ERIC DEFOORT: Het flamingantisme als strijdmethode past nog bij een aantal onopgeloste taalconflicten uit de vorige eeuw: Brussel-Halle-Vilvoorde, de wrijvingen in de faciliteitengemeenten. Peter Deroover, mijn politiek secretaris in de VVB, sprak in een van zijn columns in De Standaard over het resterende zwerfvuil. Niet denigrerend bedoeld hoor - vraag maar eens aan de inwoners van Napels hoe storend zwerfvuil kan zijn - maar afgezien daarvan is de fase van het flamingantisme voorbij. Vandaag moeten we beginnen na te denken over een Vlaams staatsburgerschap in een nieuw confederaal verband en in Europa. De ondertitel van de VVB heb ik daarom ook laten veranderen in Bewegingvoor onafhankelijkheid en samenwerking. Want de Vlaamse onafhankelijkheid is maar een overgangsmoment en een middel om te komen tot zinvoller samenwerkingsverbanden met Wallonië en Nederland.
Uw zwerfvuil blijft anders wel de gemoederen beroeren.
DEFOORT: Enkele weken geleden was er een meeting de soutien voor die geschorste faciliteitenburgemeesters. De mannen van het TAK (Taal Aktiekomitee) en Voorpost waren er natuurlijk ook. 'Franse ratten, rol uw matten', riepen ze. Wat voor griezels zijn dat toch? Plannen ze grote verhuis-operaties? Wezembeek-Oppem, Linkebeek en Kraainem horen uiteraard bij Vlaanderen. Maar dat betekent ook dat de inwoners van die faciliteitengemeenten onze Franstalige medeburgers zijn. En dus zou ik Voorpost met kracht willen vragen mijn medeburgers met rust te laten. Wel verwacht ik dat de Franstaligen in Vlaanderen hun Vlaamse voogdijoverheid aanvaarden en een aantal administratieve verplichtingen naleven. Maar ik benader dit dus heel anders dan traditionele flaminganten.
U bent uitgekeken op de klassieke taalstrijd en de oude actiemiddelen van de Vlaamse Beweging. Maar zal de VVB, toch niet de meest vooruitstrevende loot van de Vlaams-nationalistische stam, u daarin volgen?
DEFOORT: Ook de VVB zal moeten inzien dat we al een groot stuk van de weg hebben afgelegd. En niet uit nostalgie en atavisme blijven vasthangen aan bepaalde gedragspatronen en redeneringen die eigenlijk tot het verleden behoren. Als B-H-V straks gesplitst is, waar gaan Voorpost en die ouderwetse taalflaminganten dan nog staan roepen? Die zullen in bezigheidstherapie kunnen gaan.
Geldt dat niet voor de hele VVB? Is dat niet een clubje bejaarde rechtse flaminganten, zonder enige maatschappelijke relevantie?
DEFOORT: Wat u daar zegt, kan inderdaad niet meer. In de VVB is de band met rechts en extreemrechts haast een tweede natuur geworden. Zowel inhoudelijk als strategisch is dat ongelooflijk dom. Ik heb daarover ernstige gesprekken met mensen binnen onze beweging en er zijn ook een paar afdelingen opgedoekt. De VVB moet zich omturnen tot een heuse lobbygroep en aanwezig zijn in het maatschappelijke weefsel.
Ik heb linkse Vlaams-nationalisten als Bernard Daelemans opgenomen in mijn politiek bestuur. Ook het ontstaan van de Gravensteengroep, waarvan ikzelf en andere VVB-leden lid zijn en die gesteund wordt door mensen als Karel Gacoms, hoofd van de metaalafdeling van het ABVV, maakt duidelijk dat Vlaamsgezindheid en rechts geen synoniemen hoeven te zijn. We hebben natuurlijk nog een aantal dwazen binnen het Vlaams-nationalisme, die er alles aan doen om de bestaande karikatuur te blijven voeden. Ik ben zoon van een oostfronter en daar ben ik fierop, en andere frisse slogans. Maar de media moeten beseffen dat dit marginale figuren zijn en dat de zaken aan het veranderen zijn.
Hoe wordt er binnen de VVB aangekeken tegen de Forza Flandria waar Vlaams Belangvoorzitter Bruno Valkeniers van droomt?
DEFOORT: Hij heeft me kwaad gemaakt, Bruno Valkeniers, toen hij daar weer mee op de proppen kwam. Als ik nu zou zeggen dat ik ijver voor de bundeling van alle homoseksuele krachten voor Vlaanderen - dan denkt u toch dat ik aan de drank zit? Maar Valkeniers redeneert zo.
De Forza Flandriagedachte zou links kunnen mobiliseren om het Vlaams-nationalisme niet helemaal aan rechts over te laten. Dat zou in elk geval de ambitie moeten zijn van de SP.A. Lees Jaurès, heb ik onlangs in een debat tegen Caroline Gennez gezegd: "Un peu d'internationalisme éloigne de la nation, beaucoup d'internationalisme y ramène."
Wat gebeurt er als op 15 juli blijkt dat het niets wordt met de staatshervorming?
DEFOORT: Ik denk en hoop dat het kartel dan uit de regering stapt. Men zegt altijd dat CD&V gegijzeld wordt door de N-VA. Maar daarbij vergeet men hoe sterk CD&V geradicaliseerd is. Dat is overduidelijk gebleken uit onze enquête bij CD&V-mandatarissen. Die enquête is overigens een goed voorbeeld van waar ik met de VVB naartoe wil: sluwere actiemethodes dan betogen en niet altijd zo nodeloos agressief.
Is de Vlaamse strijd niet overgenomen door de politieke partijen en zijn organisaties als de VVB niet overbodig geworden?
DEFOORT: Ik kan niet alles vertellen want lobbyen is een werk van discretie. Maar de VVB speelt wel degelijk een rol en praat met heel veel mensen. Met het kartel CD&V/N-VA hebben we bijvoorbeeld uitstekende contacten.
U ijvert voor een Vlaams staatsburgerschap binnen Europa. Moet Vlaanderen dan ook niet iets aan zijn imago gaan doen?
DEFOORT: In buitenlandse kranten als Le Monde staat te lezen dat de Vlamingen de Franstaligen hun politieke vertegenwoordiging afpakken. Wij Vlamingen zijn inderdaad veel te weinig met die dingen bezig. Wij bewegen ons niet in de wereld, wij blijven liever in ons eigen kringetje. (zucht) Een dorp als Liedekerke wordt dan plots op de wereldkaart gezet - de Franstaligen zijn daar heel handig in.
Word dan zelf ook eens handig.
DEFOORT: Dat klopt. Maar je imago in het buitenland oppoetsen of ervoor zorgen dat je correct wordt gepercipieerd, lukt niet met een ambtenaar of een nieuw krantje alleen. Dat is op de eerste plaats het resultaat van netwerking. En dat hebben de Vlamingen, ook binnen de VVB, veel te lang verwaarloosd.
De in de Vlaamse Beweging vaak verguisde Hugo Schiltz is er in zijn levensdagen wél in geslaagd Vlaams-nationalisme met internationalisme te combineren en voor zijn overtuiging bij de Franstaligen respect af te dwingen.
DEFOORT: Dat klopt. Hugo en ik hebben enorme woorden gehad tijdens de deconfiture van de Volksunie. De toen nog jonge Bart De Wever en ikzelf hebben toen een vrije tribune geschreven waarin we Hugo bijzonder hard hebben aangepakt. Ik heb daar nog altijd spijt van, dat was een van mijn heel zwakke momenten. Ik was het met een aantal dingen van Hugo niet eens, maar hij bezat kwaliteiten die we in het Vlaams-nationalisme veel te lang gemist hebben. Je zou kunnen zeggen dat wat ik nu doe als voorzitter van het VVB een soort postuum eresaluut is aan Hugo. Hij zou zich daarin herkennen, denk ik vaak.
Wie nog naar een betoging of het zangfeest wil, die doet maar. Iedereen heeft recht op zijn familiefeest. Maar ken daar alsjeblieft geen politieke relevantie aan toe. Politiek speelt zich af in het parlement en zo hoort het. Daarom zit ik vol spanning te kijken naar wat CD&V zal doen. Dat is de belangrijkste wijziging in het spel vandaag: CD&V heeft ontdekt dat de wereld niet instort als het kiest voor de Vlaamse staatsraison, wel integendeel. Neem nu Yves Leterme. Die had toch allang kunnen zeggen dat Eric Van Rompuy maar golf moet spelen in Zaventem en verder zijn mond houden?
Aan de andere kant zou Leterme wat minder provinciale ambities moeten koesteren. Wie wil er nu premier worden van een imploderend systeem? Nee, dan zit Vlaams minister-president Kris Peeters veel comfortabeler. Het zou toch mooi zijn als Kris Peeters en zijn Waalse evenknie Rudy Demotte samen met de Brusselaars en los van de Belgische gekkernij de communautaire knoop zouden ontwarren? Een voorafspiegeling van hoe een confederatie uitstekend zou kunnen werken.
Publicatie: Knack / Knack Publicatiedatum: 11 juni 2008 Auteur: HAN RENARD;
VVB-voorzitter Erik Defoort: I think I lost you Eddy, euh Erik
Reacties op bericht (4)
12-06-2008
Go, Eric!
Mij heeft hij alleszins niet verloren, integendeel! Hij is een van de weinige redenen waarom ik nog lid ben van de VVB. Zie ook mijn reactie hierop.
12-06-2008 om 16:55
geschreven door Peter Dedecker
Nieuwe tijden
Onafhankelijkheid in Europa is iets anders dan soevereiniteit in een vijandige verhouding met de buren. Bovendien kan het zijn dat sommige momenten "stoottroepen" nodig zijn, maar misschien moet men ook eens kijken hoe het roepen van dergelijke strijdkreten elders wordt opgevangen. Dan is het niet evident om goede wil en intenties te kweken.
Nu, wellicht kan men er niet onderuit dat er in deze samenleving nog weinig uitdagingen zijn en dat het opnemen van de oude strijd en het in de rangen treden van oude strijders best boeiend is.
Feit is dat de discussie over de wijze waarop we ons aan de buitenlanden willen presenteren best aandacht verdient. Of Erik Defoort ongelijkheid heeft, doet eindelijk niet ter zake. Wel de vraag hoe we onze ratio, onze argumentatie voor wat we doen over de Moerdijk, de Rijn en het Kanaal verkocht krijgen. In Lutetia of Parijs zal men daar nog moeilijker oog voor hebben.
Moeten die bewegingen opgegeven worden? Er is vrijheid van vereniging en manifesteren is ook een burgerrecht dus waarom zou men het omwille van Defoort moeten laten? Niet dus, wel om een hogere Vlaamse Staatsraison te dienen. En daarover hoeven we toch niet weer taboes in leven te houden.
12-06-2008 om 15:36
geschreven door Bart Haers
Over bokken en geiten
Beste Björn,
Ik spreek me niet uit over Voorpost omdat ik er niemand van ken. Dan zouden we maar eens dringend beter moeten kennismaken, niet?
12-06-2008 om 10:17
geschreven door theo tuurt
Oogst Defoort wat hij zaait ?
Leuk dat u uitdrukkelijk stelt dat er niets griezelig aan TAK is. We delen daarin een mening.
Ik krijg helaas de indruk dat u Defoort niet tegenspreekt wat Voorpost betreft. Daarin delen we geen mening.
Ik ben het volkomen met Defoort oneens in zijn poging de "bokken" van de "geiten" te scheiden omdat ik van oordeel ben dat in de VVB inderdaad alle Vlaams-nationalisten, van uiterst-links tot uiterst-rechts, thuishoren. U bent het kennelijk slechts ten dele oneens met Defoort wat die poging betreft: u vindt dat hij sommige "geiten" ten onrechte bij de "bokken" klasseert.
Beetje spijtig dat Defoort op die manier, onrechtstreeks, het pleit wint. Uiteindelijk gaat het er niet meer om dat iederéén mag blijven, maar om wié mag blijven ...