U bent geflest
Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening probeert de flessenindustrie te verslaan op haar eigen terrein, de verpakking
Een eigenschap van water is dat het kleurloos en geurloos is. Het wordt bovendien rechtstreeks tot in uw keuken aangevoerd door middel van de kraan. Geen verpakking, geen transport nodig. Kraantjeswater is daarbij tot duizend keer goedkoper dan flessenwater. Je zou dus denken dat we met z'n allen massaal onder de gootsteen hangen. Maar dat is zonder de innovatieve ondernemers uit de drankenindustrie gerekend. Zij zijn er in geslaagd om een nood te creëren waar er vroeger geen was. En dat in tijden dat iedereen zijn mond vol heeft over Kyoto, carbon voetafdrukken en ecologisch zakendoen. Een sterk staaltje marketing. Niettegenstaande de waterkraan en het ontluikend wereldwijd milieubewustzijn kochten we ons vorig jaar te pletter aan water uit de fles. In totaal voor meer dan 170 miljard liter in de meest vervuilende verpakking op aarde. Bij het vervaardigen van die voorraad plastic flessen komt er bovendien nog eens drie keer zoveel water kijken. The Earth Institute maakte onlangs bekend dat de planeet bevoorraden met flessenwater 100 miljoen vaten olie kost. Maar dat lijkt ons consumenten niet te deren, want daar is de watersommelier. Zowaar een nieuw beroep dat wijst op de niet aflatende groei in de watermarkt. Enkele weken geleden deelde een lid van dat recente species ons in De Standaard Magazine mede dat het coolste water van het ogenblik het Noorse Voss is. 'Madonna drinkt het, de hele jetset drinkt het. Wanneer je één keer Voss gedronken hebt, wil je geen ander water meer.' Rep je dus naar de winkel van die man in Nieuwmunster waar hij enkel luxewaters verkoopt. Daar kunt u zich onder andere Bling aanschaffen. Een fles water waarin de naam van het merk met Swarovski kristallen is geslepen. Prijs: vijftig euro voor een fles. Of had u liever een vat Cloud9, 'geoogst in de Tasmaanse wildernis?' U weet het vanaf nu, als u op restaurant geen waterkaart wordt aangeboden, bent u in een ordinaire brasserie beland. In de VS pleit de 'Think Outside the Bottle'-campagne voor het herstel van het vertrouwen in kraantjeswater. En ook hier is kraantjeswater aan een pr-offensief begonnen. Vorige week kreeg ik, via een vriend van me, een cadeautje van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Slimme jongens, want ze proberen de flessenindustrie te verslaan op eigen terrein, dat van de verpakking. Een hip, recycleerbaar pakketje bevatte leidingwater onder het motto 'eerlijk en gezond'. Het medium is hier meteen ook de boodschap. Op het kartonnen flesje leerde ik dat minder dan 1% van de watervoorraad in de wereld gebruikt kan worden als drinkwater en dat vijf minuten douchen 80liter water kost. Of nog dat een olifant water ruikt op een afstand van 4,8kilometer. En dat onze Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening ons water dagelijks aan 60strenge kwaliteitseisen onderwerpt. We zijn vrij om te geloven wat we willen en aan te kopen wat we lekker vinden. Maar water uit de kraan is net zo gezond, mineraalrijk, geurloos en smakeloos als flessenwater. Al willen de bonzen bij Coke, Nestlé en Pepsi ons anders doen geloven. Vorig jaar hadden ze alleen al in Noord-Amerika meer dan 160miljoen marketing dollars veil om ons van de kraan te houden. Zou het toeval zijn dat het werkwoord 'flessen' in Van Dale wordt uitgelegd als 'afzetten'? Lorin Parys is voorzitter van Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel. Meer informatie op: www.flandersdc.be lorin.parys@flandersdc.be.
|