Sinds 2000 ben ik 'Vlaams Beweger'. Ondertussen heb ik al heel wat watertjes doorzwommen. In december 2007 werd ik verkozen tot provinciaal N-VA-voorzitter van Vlaams-Brabant en Brussel. In die hoedanigheid zetel ik ook in het nationale N-VA-partijbestuur.
Hier lees je mijn mening over de actualiteit en kom je meer te weten over mijn politiek en maatschappelijk engagement.
Een schalkse ruiter voor Vlaamse onafhankelijkheid
01-04-2008
DE 'THEO TUURT REEKS'
DE KAAKSLAGNOTA: DEEL 1
Onder impuls van de huidige Vlaamse Regering werd een aantal gemeenschapsvormende en versterkende initiatieven genomen. Deze initiatieven zijn het voorwerp van heel wat controverse. Vooral de Franstaligen beschouwen dit Nieuw-Vlaams beleid als een reeks pijnlijke kaakslagen. In deze reeks ga ik elke dag dieper in op één van die zogenaamde 'kaakslagen'. Eerst leg ik uit waarover het juist gaat, vervolgens geef ik de meest actuele stand van zaken om te eindigen met een anekdote of interessant 'weetje'.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De eerste kaakslag: de niet-benoeming van 3 incivieke FDF-burgemeesters
Keulen besliste in november 2007 om de drie kandidaat-burgemeesters van de faciliteitengemeenten Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem niet te benoemen wegens hun systematisch overtreden van de Vlaamse decreetgeving.De burgemeester van Sint-Genesius-Rode werd wel benoemd.
De beslissing van minister Keulen kwam er na het advies van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant. Deze was na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 door de minister met een onderzoek naar de verantwoordelijkheid van de kandidaat-burgemeesters belast. Door oproepingsbrieven in het Frans te versturen, overtraden de vier kandidaat-burgemeesters uit Sint Sint-Genesius-Rode, Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem de zogeheten rondzendbrief-Peeters. Deze rondzendbrief bevat duidelijke aanwijzingen voor een correcte interpretatie van de faciliteitenwetgeving.
Bij de federale verkiezingen van juni jongstleden volhardden drie van de vier kandidaat-burgemeesters in de boosheid. In Sint-Genesius-Rode werd de wet toen wel correct toegepast. De spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen kwam er op 22 oktober, toen in Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem gemeenteraden werden georganiseerd waarbij de voertaal Frans was. Bovendien verklaarde een kandidaat-burgemeester voor de tv-cameras bewust de wet te negeren, waarna diezelfde persoon een week later na de stemming van in de federale Kamercommissie over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle/Vilvoorde sprak over een oorlog met de Vlamingen als vijanden (zie filmpje).
Nochtans is het overduidelijk dat de burgemeester het voorbeeld dient te geven bij het naleven van de wet. Het is onaanvaardbaar dat een burgemeester voorop loopt bij het overtreden van de wet. Een burgemeester dient respect op te brengen voor de voogdijoverheid en voor al de inwoners van zijn gemeente. Het is onaanvaardbaar dat een burgemeester zich voortdurend weerspannig opstelt tegenover de toezichthoudende overheid en zich misprijzend uitlaat over die overheid en over een belangrijk deel van de inwoners van zijn gemeente.
STAND VAN ZAKEN
Het FDF blijft de benoeming eisen en wil dit in het federale onderhandelingspakket, de Vlaamse Regering blijft bij haar standpunt. Er zijn nog steeds geen nieuwe namen voorgedragen door de resp. gemeenteraden. Als ze dit blijven weigeren zal minister Keulen zelf iemand benoemen tot burgemeester, desnoods iemand van buiten de gemeenteraad.
ANEKDOTE/WEETJE
Het feit dat er 'incivieke' burgemeesters rondlopen in de faciliteitengemeenten is natuurlijk niet nieuw, het is een fenomeen waarmee Vlaanderen al jaren kampt. Hoe komt het dan dat er nu plots wel tegen opgetreden wordt? Wel, sinds het Lambermontakkoord van 2000 is Vlaanderen bevoegd voor de gemeente- en de provinciewet met als gevolg dat er nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 een geheel nieuw gemeentedecreet werd voorbereid en gestemd in het Vlaams Parlement. Het is dit Vlaams gemeentedecreet dat deze burgemeesters nu de das om doet. Meer bepaald het feit dat de controle en bestraffing nu in handen van de Vlaamse Regering liggen. In het verleden was immers de federale overheid bevoegd en gebeurde er, door haar paritaire samenstelling, niets. Tot slot nog dit, dé auteur bij uitstek van deze passage in het Vlaams gemeentedecreet is Didier De Tollenaere. Didier is de adjunct-kabinetschef (AKC) 'binnenlands bestuur' van minister Keulen en is 'uit het goede hout gesneden'... Didier komt uit de Volksunie, was ook al raadgever binnenlands bestuur van onze gewezen VU-minister Van Grembergen. Of hoe de geest van de teloorgegane Volksunie nog rond spookt in de Wetstraat.
Morgen ga ik dieper in op de tweede 'kaakslag': De taalbereidheidsvereiste in de sociale huisvesting