Er is heel wat ophef ontstaan over de bouw van een appartementsblok te Lubbeek-centrum. Ik klaagde de situatie aan en het kwam eergisteren op het schepencollege. Blijkbaar is men er ook niet uit geraakt... Wordt vervolgd.
UIT HET LAATSTE NIEUWS 20/03/2008 Auteur: Bart Vanspauwen
Geen consensus over 15 flats
Lubbeek
Het Lubbeeks schepencollege heeft dinsdag geen consensus bereikt over de bouwaanvraag van Geert Sempels, de aannemer die 15 flats wil bouwen in een bocht van de Dorpsstraat. Een meerderheid stemde voorlopig voor. Het dossier wordt nu overgemaakt aan Stedenbouw Leuven. «De 15 appartementen zijn allemaal kleiner dan 70m2. Met verkeersveiligheid is geen rekening gehouden, de toegelaten woondichtheid wordt overschreden met 60 procent en 1,5 meter van de beplanting moet gratis worden afgestaan, anders kunnen we de straat niet herinrichten», aldus het schepencollege. (BVH)
© 2008 De Persgroep Publishing |
UIT HET LAATSTE NIEUWS 17/03/2008 Auteur: Bart Vanspauwen
Mogelijk 15 flats in scherpe bocht
Lubbeek
Een aannemer wil in de scherpe bocht in de Lubbeekse Dorpsstraat vijftien flats neerpoten. «Dat zijn er niet alleen te veel, het gebouw zou ook te dicht bij de straat komen», vindt Theo Francken (N-VA). Het schepencollege buigt zich dinsdag over de zaak.
Bart Vanspauwen
Volgens Theo Francken wil de aannemer te veel flats bouwen op een te kleine oppervlakte. «Ondernemer Sempels heeft het bewuste huis aan de binnenkant van de bocht gekocht. Het stond al een tijdje leeg. Hij wil er vijftien appartementen van telkens 45 à 50 m2 bouwen, wat piepklein is in vergelijking met de normale 80 m2 per appartement. Zeven à acht flats op dit perceel van 15 are zou veel zinvoller zijn dan er dubbel zoveel bij elkaar te proppen. Bovendien zouden het OCMW-flats worden, maar de straat heeft al heel wat sociale huurders.»
Ook de bouwlijn moet volgens Francken met minstens 1,5 meter opschuiven. «De huidige bouwplannen zijn veel te minimaal afgemeten. Het gebouw zou te dicht bij de straat komen. Dat getuigt niet alleen van winstbejag, maar ook van weinig respect voor de buurt. De aannemer zou beter wat achteruitschuiven. Het vrije basisschooltje, de nieuwe kinderkribbe, café Sint-Martinus en een winkeltje liggen allemaal in de onmiddellijke nabijheid en moeten het nu al doen zonder een voet- en fietspad. Als de straat ooit heraangelegd moet worden, loopt de gemeente het risico om een schadevergoeding te betalen aan de eigenaar van de flats.»
Veiligheid
Het raadslid wil een voet- en fietspad die naam waardig. «De Dorpsstraat is prioritair voor de gemeente, ook al zit de vernieuwing ervan in het slop nu de riolering naar intercommunale Riobra is overgeheveld. Een groot appartementsblok past er hoe dan ook niet. De gemeente zou beter werk maken van veiligheid in plaats van die hoek te laten dichtbouwen.»
Burgemeester Freddy Vranckx (Open Vld) bespreekt de kwestie dinsdag in het schepencollege. «Dit is een gevoelig dossier waar veel over gepraat wordt», zegt hij. «Die hoek ligt er inderdaad niet mooi bij, maar hij kan wel worden opgesmukt. Wij wachten het advies van de dienst Ruimtelijke Ordening af om de aanvraag al dan niet goed te keuren. Zeker is wel dat de Dorpsstraat veiliger moet worden», stelt Vranckx. «Met de bestaande OCMW-woningen hebben we geen probleem, maar verloedering zullen we niet toelaten.»
foto Vertommen
Theo Francken (N-VA) wil de plannen voor vijftien flats in de bocht van de Dorpsstraat aangepast zien.
© 2008 De Persgroep Publishing |
|