Sinds 2000 ben ik 'Vlaams Beweger'. Ondertussen heb ik al heel wat watertjes doorzwommen. In december 2007 werd ik verkozen tot provinciaal N-VA-voorzitter van Vlaams-Brabant en Brussel. In die hoedanigheid zetel ik ook in het nationale N-VA-partijbestuur.
Hier lees je mijn mening over de actualiteit en kom je meer te weten over mijn politiek en maatschappelijk engagement.
Een schalkse ruiter voor Vlaamse onafhankelijkheid
11-10-2007
GO! voor verdraagzaamheid?
In het Atheneum Pottelberg aan de De Bethunelaan te Kortrijk hangt dit 'portret' boven de doorgang.
De tekst luidt: Wij zijn geen Vlamingen, maar wereldburgers. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De tekst wordt vergezeld van een aantal afbeeldingen; het hoofd van Martin Luther King jr. en een reeks hakenkruisen met een kruis (X) erdoor.
Deze tekening vormt in mijn ogen een belediging voor iedereen die zich Vlaming noemt. En ik die dacht dat net het Gemeenschapsonderwijs (tegenwoordig gewoon GO! genoemd) zo hard opkwam voor verdraagzaamheid...
Reacties op bericht (3)
03-01-2008
kunstwerk in het atheneum
Geachte Bavo en Wouter bedankt om eens duidelijkheid te scheppen in deze zaak, ik heb dit werk inderdaad 3 jaar gelden gemaakt in het kader van de lessen beeldende vorming en zoals u zegt is dit een werk tegen racisme en is het zeker geen uithaal naar vlamingen. U heeft gelijk dat niemand van de N-VA ooit aan mij om uitleg is komen vragen. De heisa was al maanden bezig en ik was niet eens op de hoogte. Via school heb ik net nu een verklaring gestuurd. Dezelfde als bij de discutie op de website van het Nieuwsblad
Ik hoop dat men eens de moeite zal nemen om die eens te lezen. Als ze er dan nog steeds hetzelfde over denken dan is dat hun zaak. Iedereen mag dit werk interpreteren zoals hij of zij wil alleen vind ik het spijtig dat men er zo op reageerd.
mvg, Karen ook een ex-atheneumganger en maker van het werk
03-01-2008 om 13:35
geschreven door Karen, de kunstenaar
Kunstwerk te Atheneum Kortrijk
zeer betreurenswaardig is onze profesionele berichtgeving: ten eerste hangt dit werk er al 3 jaar. ten tweede zijn de hakenkruisen doorstreept. ten derde worden associaties als 'door de kustenaar bedoeld' voor waar gehouden ( naar bloed refererent...waar heeft u dat vandaan? van de site van de nva ongetwijfelt. en waar hebben zij hun informatie vandaan? juist ja, van een fotograaf die ongevraagt een foto heeft genomen in het atheneum en daarvoor op straat is gegooid. zeer betrouwbaar allemaal.)ik kan mijn minachting voor deze partij niet onder stoelen en banken stoppen. dergelijke denegrerende en respectloze uitspraken verwacht ik van een dictatoriale, underground partij, niet van een partij die beweert de maturiteit te hebben om aan de regeringstafel te zitten. maar dit terzijde, nva heeft zich in de zonderbokpositie gestopt, een mooi manoeuvre dat is overgenomen van het vlaams belang. en dit werk heeft niet gerefereert naar de nva, dames en heren. ik wil de heren van de nva dit 'smaakeloos geklieder' wel eens zien namaken. een beetje respect voor de ambacht, dat moet een partij als nva toch ook wel snappen, denkt u niet nva heeft het op hun site over een tekening. het gaat hier over een stencil, waarmee nva bewijst dat ze een discussie aangaan waarvan ze helemaal geen dossierkennis hebben. provocatie is slechts een fenomeen in tijd en cultuur. de impressionisten zijn ook ooit vanalles naar het hoofd gegooid. mag ik erop wijzen dat grote stencilkunstenaars zoals banksy (stencilhumor in engeland en de gazastrook) of de gebroeders cum (pornografie in de stencilkunst) nooit meer te horen krijgen dat hun geklieder geen kunst is?...wat misschien iets te maken heeft met hun naambekendheid. moeten we die ook verbieden, heren van de nva? grafiti is al verboden! u komt ruim een eeuw te laat! even over dat choquerend aspect. u vind martin luther king jr choquerend? u vindt doorstreepte hakenruisen choquerend? u bent bang dat de slogan uw identiteit ontkent? mag ik erop wijzen dat de identiteit van het werk berust op associatie, dus wat u voor de boodschap houdt heeft zich in uw eigen hoofd gevormd. u denk dat u beledigt wordt, terwijl u niet eens de beweegredenen kent van de kunstenaar? dat is fijn, dat bewijst dat u zich aangevallen voelt en leeft met angst en haat in uzelf of met haat in de wereld staat. maar verward u dat niet met dé boodschap van het werk. nva spreekt over verbieden. wat heeft nva eigenlijk te zoeken in een school? nva neemt ongevraagd en onuitgenodigd fotos in een school en vertrekt zonder de mening en toestemming te vragen aan de kunstenaar? nva spreekt van verbieden, ik spreek van communiceren. nva spreekt van choquerend en haatoproepend. ik spreek van dialoog en discussie. want is een school geen wereld aan meningen, een plaats om te vallen en terug op te staan, een plaats om een mening te leren vormen? mij treft de vergelijking met entartete kunst, de kunst die verboden werd omdat ze rascistisch van aard zou zijn, die het gezag zou ondermijnen. de enige racist was de persoon die de kunst verbood... u spreekt dat een kunstenaar zou moeten...of dat kunst moet... kunst MOET helemaal niks. de eerste taak van een goede kunstenaar is aanzet geven tot discussie. zijn eigen mening niet naar voren schuiven en ruimte laten voor interpretatie kenmerkt goede kunst. kunst moet aanzetten tot praten en de discussie vuur inblazen. opdat gerechtigheid overal zou ontstaan. ik zeg HOERA voor dit werk, opdat elk kunstwerk deze status zou mogen verdienen. opdat de kunstenaar de status krijgt in het politiek landschap die hij verdient: de schepper van het beeld, de schepper van de dialoog. u merkt ongetwijfelt welk een interessante discussie dit zou zijn, moest u die op voorhand niet doodmeppen met partijdogmas. als u over kunst wil discurieren, maak dan dat je er de geest en maturiteit toe hebt. nva kortrijk beseft hopelijk dat ze niet alleen zichzelf, maar de ganse nva te kijk hebben gezet met kinderachtig gedrag en getoond hebben niet in staat te zijn een deftige kunstdiscussie te voeren. "dit smaakloze geklieder niets met kunst te maken heeft en alles met hatelijke insinuaties en wraakroepende associaties" zomaar een zinssnede waaruit blijkt dat nva nog een hoop onderzoek mag doen voor ze een degelijke discussie zal kunnen aangaan met gelijk welke kunstenaar of kunst(hoge)school. Als nva zover is om in de regering te stappen stuur ik ze een olieverfschilderij met wat vlaskappeltjes op.
wouter s. Sint-Lucas Gent
03-01-2008 om 12:03
geschreven door wouter s.
28-12-2007
Kunstwerk te Atheneum Kortrijk
Het feit dat u dit een belediging vindt voor Vlamingen, hangt sterk samen met het feit dat u totaal geen kennis heeft van de situatie, de motieven van de kunstenaar, de school zelf, de directie van de school, de sfeer op de school, het beleid van de school,....
Eerst en vooral hangt het kunstwerk er al vele jaren, minstens al 3 (gezien ik het al drie jaar heb zien hangen). Ten tweede werd het in het kader van anti-racisme gemaakt, en bedoelde de kunstenaar dat we bovenal Wereldburgers zijn, dat ieder gelijk is, ongeacht afkomst, vermogen, ... Maar dit "vergat" de N-VA uiteraard te vermelden, of ook maar te onderzoeken. Nee, in plaats daarvan gaan ze ongevraagd naar de school, nemen ze ongevraagd een foto, en verzinnen ze er tenslotte een verhaaltje rond doordrenkt van hun eigen (onwetend) perspectief. Tevens indien u dit artikel las in Het Nieuwsblad: deze krant is een perfect staaltje van amateurjournalistiek, waar de tekst letterlijk (!) overgenomen werd van de site van N-VA Kortrijk en dus doordrenkt is van subjectiviteit.
Mijn beste heer, ik heb 4 jaar op het Atheneum doorgebracht, ik zag het kunstwerk iedere dag, ik ben pro-Vlaanderen, maar GEEN DAG heb ik me er ook maar druk om gemaakt. Want het kleinste kind, in het Atheneums geval 14jarigen, zien duidelijk dat het kunstwerk een boodschap van verdraagzaamheid uitdraagt, wat tevens ook door de kunstenaar zelf beweerd werd nog voor de controverse errond. Maar met de kunstenaar heeft niemand gesproken natuurlijk, hoe zouden ze anders komen tot "rode verf die naar bloed verwijst" en dergelijke, terwijl het heel duidelijk te zien is dat dit te wijten is aan het amateurisme van de kunstenaar, die nog nooit met grafitti gewerkt had. Dit weet ik, in tegenstelling tot u, beste heer, uit GOEDE bron, met name de kunstenaar zelf en de lerares destijds.
Kan je alsjeblieft de moeite doen een minima aan onderzoek en reflectie te doen, niet alleen jijzelf, maar ook de wereld zou een betere plaats zijn moest iedereen dit doen.
Met vriendelijke groet, Bavo Delbeke, ex-Atheneumganger