Filmpje Britain's Got Talent : Dit filmpje ben ik tegengekomen tijdens het surfen op youtube. Het filmpje raakt me omdat de jongens hun verhaal vertellen over pesten. De rapper zelf is ook tijdens zijn lagere schoolperiode gepest geweest waardoor het zeker ontroerd. Het mooie aan het liedje is dat de jongen het met 100 procent inleving zingt. Het is ook mooi om te zien hoe het publiek en de jury er stil van wordt. Voor mij zijn deze twee jongens het ideale voorbeeld voor kinderen die ooit gepest geweest zijn. Ze uiten hun emoties aan de hand van een liedje in plaats van in te gaan op de pesterijen. Dit filmpje kan je zeker gebruiken voor kinderen die gepest worden en niet weten wat te doen. Ze halen hun kracht als het ware uit het pesten. Een echt voorbeeld.
Als leekracht ben je in dat geval actief als Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen en opvoeder.
Invloed van roken (filmpje) : Ik zat te surfen op het internet toen ik plots dit filmpje tegenkwam. In het filmpje bespreekt men de invloed van roken op de longen. Het resultaat is simpelweg traumatisch. Met dit filmpje kan je zeker heel wat rokers raken aangezien ze vaak niet beseffen hoe schadelijk de verschillende stoffen zijn die je oprookt. Dit kan je dus zeker ook als extra bijlage gebruiken tijdens een les waarbij je het ademhalingsstelsel en de invloed van buitenaf op het ademhalingsstelsel bespreekt. Was ik een roker zou ik nu toch eens tweemaal nadenken alvorens ik nog een sigaret opsteek. De longen zijn essentieel voor het leven en je hebt er maar één paar van, verzorg ze dan ook!
Met deze video ben ik actief als : inhoudelijk expert, begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen en onderzoeker, innovator.
Rode kruis : Als leerkracht lichamelijke opvoeding is één van de les prioriteiten de veiligheid. De bedoeling is dat je de leerling een leuke ervaring toebrengt zonder al te veel kans op lichamelijke letsels. Toch is niet elk ongeluk vermijdbaar. Daarom is het handig als je in het bezit bent als leerkracht van een diploma eerste hulp. Het is iets dat zeer gemakkelijk aan te leren is en waar je mensenlevens mee kan redden bij ernstige gevallen. Ik heb al een diploma EHBO en heb nog iets extra's die altijd handig is als geheugensteuntje wanneer je niet goed weet wat je precies moet doen. Met de app van het Rode Kruis heb je altijd je handleiding bij in noodgevallen. De app is gratis en bruikbaar voor iedereen met een smartphone. Met deze app bereiken we de leerresultaten : Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen, opvoeder en inhoudelijk expert.
iMuscle 2 : iMuscle 2 is een sportapplicatie waarin men allerlei verschillende oefeningen uitlegt en demonstreert. Deze app is vrij handig wanneer je een les wil geven over de stretching van de spieren en krachttraining. De app bevat zowel toesteloefeningen en grondoefeningen. Een groot voordeel van iMuscle 2 is dat je het altijd bij je hebt en dat je enorm veel verschillende oefeningen kan geven. Deze app is ook zeer zinvol als je bezig bent in je lessen over de verschillende soorten spieren. De app beschrijft ook iedere spier van je lichaam met de daarbij horende oefeningen. Een echte aanrader voor de leerkracht lichamelijke opvoeding en fysiologie.
Met deze app kan je de sleerresultaten begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen, en inhoudelijk expert bereiken.
Klasse voor leraren : Afgelopen semester werd er af en toe eens verwezen naar artikels uit het populaire tijdschrift Klasse. In deze boekjes staan voornamelijk tips en aandachtspunten waar een leerkracht moet opletten tijdens zijn loopbaan in het onderwijs. Deze tips zijn zowel gericht op de omgang met de leerlingen en de houding van de leerkracht zelf. Wanneer je dus met een onduidelijkheid zit kan je vaak dit boekje raadplegen. De artikels worden voornamelijk geschreven door professoren en andere onderzoekers. Ook op het internet vind je vaak het antwoord op je vraag als je er het woord 'Klasse' bij zet. Uit deze artikels kan ik afleiden dat we voornamelijk actief zijn als inhoudelijk expert en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. De bedoeling van deze artikels is uiteraard de leerkrachten steeds te verbeteren.
Gratis gaan zwemmen met de klas : Iedereen die aanwezig was tijdens de meeste zwemlessen heeft een toegangskaart gekregen om eens gratis te gaan zwemmen ( initiatief van de Brugse Zwemweek). Uiteraard wilt niet iedereen gaan zwemmen in zijn vrije tijd en waren er dus maar enkele kandidaten die mee wilden gaan zwemmen. Door deze vrije zwembeurt hadden we nu de mogelijkheid om onze examenleerstof in te oefenen. Hierdoor zijn we dus actief als inhoudelijk expert, aangezien we onze zwemvaardigheden aan het bijschaven zijn. Natuurlijk werd er ook wat gespeeld tijdens het zwemmen, zoals we in iedere les wel eens doen.
Kerstloop : Als praktijk examen voor atletiek zijn we verplicht de kerstloop te lopen op 12 december. De afstand die we moeten lopen is 10 km. Voor velen is dit een serieuze uitdaging aangezien we binnen de 52 minuten moeten aankomen. Anderzijds vind ik persoonlijk dat dit een zeer originele manier is van een examen afnemen. Tijdens een loopwedstrijd is er altijd een super sfeer. Dat kan ik bevestigen aangezien ik al enkele keren aan 'Dwars door Brugge' heb meegedaan. Door de sfeer alleen al zal je sneller lopen en zal deze activiteit niet als een examen aanvoelen. Dit item heb ik gekozen omdat ik vind dat je bezig bent met je vaardigheden te verbeteren buiten de schooluren. De meesten bereiden zich op deze activiteit voor waardoor je dus je sportvaardigheden aan het verbeteren bent. Als leerkracht lichamelijke opvoeding kan je dit dus linken aan begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen.