Het Lichaam van Coppens : Mijn favoriet programma de laatste weken is zonder twijfel Het Lichaam van Coppens. De reden dat ik dit programma graag zie is dat het allemaal te maken heeft met wetenschappelijke experimenten die in de meeste gevallen ook zinvol zijn in het hedendaagse leven. Ik heb al veel bijgeleerd door dit programma. Dat kan ik afleiden uit enkele onderwerpen die in de klas besproken werden waarbij ik af en toe het antwoord wist door Het Lichaam van Coppens. Ontspanning kan dus ook wel leerrijk zijn! Bij dit item kan ik mezelf vinden als innovator of onderzoeker.
Een boswandeling maken in
de les biologie : een boswandeling maken is een creatievere manier van lesgeven
dan altijd je les te geven aan de hand van slides en een cursus. Zo ga je nu
samen met leerlingen de wildernis in en ben jij voor de leerlingen de expert
(leerkracht geeft uitleg over bepaalde planten tijdens de wandeling). Tevens
zijn de leerlingen en leerkracht ook actief als innovator en onderzoeker
(Leerlingen krijgen de opdracht van de leerkracht om een bepaalde plant te
bestuderen en ze te leren benoemen aan de hand van de kenmerken die de plant
heeft). Het puntje organiseren komt hier ook sterk aan bod voor een leerkracht
(de leerkracht moet voorbereid aan de boswandeling beginnen zodanig dat hij de
belangrijkste zaken in het bos kan tonen aan de kinderen) een goede
lesvoorbereiding, in dit geval een boswandeling is het begin van een geslaagde
les.
Afbeeldingen kunnen niet geopend worden op de blog maar zijn er wel in het klaslokaal Biologie SJS.E.2.03
Geubels en de belgen : Uiteraard kijk ik zoals iedere student wel eens graag achter het studeren en trainen naar de televisie. één van mijn favoriete programma's is Geubels en de Belgen. Voor de mensen die niet weten wat Geubels en de belgen is : Geubels en de belgen is een programma waarbij Komiek Philippe Geubels de dagdagelijkse problemen van de belg bespreekt. In één van zijn afleveringen ging het dus ook over het onderwijs. Hierbij lacht hij met de leerkrachten maar hoofdzakelijk met de Turnleerkracht. In zijn ogen is het leven vanw de turnleraar perfect, hij moet niets bijna doen en heeft veel vakantie. Uiteraard heeft een turnleerkracht veel meer werk dan enkel dit, tenminste als je een goede turnleerkracht bent. Door dit filmpje wil ik vooral aantonen dat niet iedere turnleerkracht lui is en dat het niet zo'n gemakzuchtig leventje is dan dat hij denkt. Ik kan dit moeilijk bij één van de leerresultaten plaatsen maar ik vind dat het toch belangrijk is dat ik dit item toch eens vermeld.
Taalbaddag : Tijdens onze eerste dagen op de school werd er een taalbaddag georganiseerd. Niemand wist wat we ons hierbij moesten voorstellen waardoor iedereen met veel nieuwsgierigheid naar deze dag uitkeek. De dag bestond uit verschillende workshops waarin ik vooral heb onthouden hoe belangrijk de stem van een leerkracht is. Vooral de stem van een leerkracht lichamelijke opvoeding wordt zwaar belast. Hierdoor is het belangrijk dat je verstandig omgaat met je stemgebruik. Ook is het belangrijk om dus je stem te verzorgen anders zal je deze nooit over je ganse loopbaan kunnen gebruiken. Tijdens de workshops werd uitgelegd wat de eventuele stemproblemen zijn en wat je er kan tegen doen. We kregen ook enkele tips om je stem te verzorgen. Vb. Om het kwartier de stem smeren met water tijdens het lesgeven.
Deze ervaring kan ik dus linken aan het leerresultaat : Inhoudelijk expert. Je leert als het ware meer bij over je stem. Geen goed stemgebruik = Geen goede leerkracht!
Tijdens deze workshops werden er geen foto's genomen.
Zich verdiepen in een bepaalde vraag : Tijdens de eerste wandeling die we gemaakt hebben met de klas biologie kregen we voor het eerst uitleg over de verschillende soorten planten. Na de wandeling waren er uiteindelijk enkele vragen nog niet beantwoord. Hierdoor kregen we de opdracht onze vraag grondig te onderzoeken en voor te stellen. Zoals ik al reeds vermeldde in de voorgaande zin zijn we dus actief als onderzoeker of innovator. Iets wat je als toekomstig leerling zeker moet doen is je verdiepen in een bepaalde vraag zodanig dat je buiten je lesuren ook bezig bent als inhoudelijk expert.
Een experiment uitvoeren in
de klas : aan de hand van het begin van een nieuw hoofdstuk (in mijn geval de Kick off dagen), de les starten aan
de hand van een proefje. Uit dit proefje komt dan een verschijnsel waaruit men
een conclusie kan waarnemen. Uit die waarneming kan dan verder gebouwd worden
voor de volgende lessen zodanig dat de kinderen op een creatieve manier aan een
nieuw hoofdstuk kunnen beginnen. Voor de leerkracht komt er hier natuurlijk weer
heel wat bij kijken waardoor de leerresultaten innovator en onderzoeker,
inhoudelijk expert en organisator sterk aan bod komen.