Organiseren van een oriëntatieloop : In de inleefweek hadden we als eerste activiteit een oriëntatieloop. Deze activiteit was zeer leuk en leerrijk want we kregen vooraf de theorie van hoe we dergelijke activiteiten kunnen organiseren. We hebben vooral geleerd dat in dergelijke activiteiten veel voorbereiding aan te pas komt en dat het niet zo simpel is dan dat het lijkt. Hierdoor leerden we heel wat bij op het vlak van organiseren. Dit was ook het doel van deze activiteit. Leerresultaat : Organisator
Het deelnemen aan een initiatie muurklimmen : Iedereen vind het wel leuk om eens een sport te doen die je niet iedere dag doet. Tijdens de inleefweek hebben we een initiatie muurklimmen van 2 lessen gehad waarbij we de basis van het muur klimmen kregen en de didactiek. Zo kregen we tijdens de uitleg van de initiator handige tips hoe je dit het best kan overbrengen bij jonge kinderen. Onbewust waren we dus bezig met onze kennis en de manier van overbrengen op jongere kinderen bij te schaven. Dit kunnen we linken aan begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen en een beetje aan inhoudelijk expert. De bedoeling van deze initiatie is les te kunnen geven in de toekomst om zo andere leerlingen te leren klimmen.
Tweede workshop op de cultuurdag : Mijn tweede workshop op de cultuurdag ging over diversiteit. In die twee uren hebben we het voornamelijk gehad over de diversiteit in Belgie en het onderwijs. De belangrijkste accenten lagen op hoe we moeten omgaan met mensen van een andere origine en hoe het komt dat die mensen moeite hebben met bepaalde aanpassingen die ze hier moeten doen. We hebben geleerd aan de hand van enkele interviews hoe die mensen in elkaar zitten en hoe zij soms redeneren over bepaalde situaties. Voor mij was deze workshop zeer leerrijk want ik wist vooraf totaal niet hoe ik moest omgaan met leerlingen van een andere origine in bepaalde situaties. (Voorbeeld : Een meisje wilt niet zwemmen in een zwempak maar wel in een surfpak).
Over deze probleemstellingen hebben we veel gedebatteerd met de lesgever waardoor we uiteindelijk tot belangrijke besluiten zijn gekomen.
Uiteraard behoort dit ook tot het leerresultaat : Cultuurparticipant
Eerste activiteit van de cultuurdag : Ik had als eerste activiteit Cacao Bleu. Cacao Bleu is een dansgroep die ontstaan is wanneer enkele studenten geld nodig hadden voor hun eindwerk. De lessen in verband met Cacao Bleu bestaan uit verschillende soorten oefeningen en bewegingen waarbij men probeert het schaamtegevoel te overwinnen. Men probeert bij iedere oefening een bepaald vertrouwen te winnen.
Volgens mij was dat het doel van de activiteit. De uitleg van de lesgever was dan weer dat de werking van Cacao Bleu surft van het ene domein naar de andere, waardoor de expertise en ideeën van het ene domein het andere domein inspireert, in vraag stelt en verrijkt.