Taalbaddag : Tijdens onze eerste dagen op de school werd er een taalbaddag georganiseerd. Niemand wist wat we ons hierbij moesten voorstellen waardoor iedereen met veel nieuwsgierigheid naar deze dag uitkeek. De dag bestond uit verschillende workshops waarin ik vooral heb onthouden hoe belangrijk de stem van een leerkracht is. Vooral de stem van een leerkracht lichamelijke opvoeding wordt zwaar belast. Hierdoor is het belangrijk dat je verstandig omgaat met je stemgebruik. Ook is het belangrijk om dus je stem te verzorgen anders zal je deze nooit over je ganse loopbaan kunnen gebruiken. Tijdens de workshops werd uitgelegd wat de eventuele stemproblemen zijn en wat je er kan tegen doen. We kregen ook enkele tips om je stem te verzorgen. Vb. Om het kwartier de stem smeren met water tijdens het lesgeven.
Deze ervaring kan ik dus linken aan het leerresultaat : Inhoudelijk expert. Je leert als het ware meer bij over je stem. Geen goed stemgebruik = Geen goede leerkracht!
Tijdens deze workshops werden er geen foto's genomen.
Zich verdiepen in een bepaalde vraag : Tijdens de eerste wandeling die we gemaakt hebben met de klas biologie kregen we voor het eerst uitleg over de verschillende soorten planten. Na de wandeling waren er uiteindelijk enkele vragen nog niet beantwoord. Hierdoor kregen we de opdracht onze vraag grondig te onderzoeken en voor te stellen. Zoals ik al reeds vermeldde in de voorgaande zin zijn we dus actief als onderzoeker of innovator. Iets wat je als toekomstig leerling zeker moet doen is je verdiepen in een bepaalde vraag zodanig dat je buiten je lesuren ook bezig bent als inhoudelijk expert.
Een experiment uitvoeren in
de klas : aan de hand van het begin van een nieuw hoofdstuk (in mijn geval de Kick off dagen), de les starten aan
de hand van een proefje. Uit dit proefje komt dan een verschijnsel waaruit men
een conclusie kan waarnemen. Uit die waarneming kan dan verder gebouwd worden
voor de volgende lessen zodanig dat de kinderen op een creatieve manier aan een
nieuw hoofdstuk kunnen beginnen. Voor de leerkracht komt er hier natuurlijk weer
heel wat bij kijken waardoor de leerresultaten innovator en onderzoeker,
inhoudelijk expert en organisator sterk aan bod komen.