Dieren in Nesten : 6 december is het nieuwe seizoen gestart van het programma Dieren in Nesten. Als trouwe kijker was ik natuurlijk ook weer van de partij. Zoals iedereen wel weet is Dieren in Nesten een programma waarin men verschillende wilde dieren onderzoekt en volgt. Anderzijds worden er ook huisdieren besproken die ziek zijn. Dit programma is zeer interessant en leunt zeer sterk aan bij mijn studies. Voor mij is dit een manier van ontspannend leren!
In dit geval ben ik dus vooral actief als inhoudelijk expert.
Werking van drugs (video) : Dit filmpje hebben we bekeken in de les. In het filmpje wordt er uitgelegd hoe cocaïne en crack werken in ons lichaam. Hierbij wordt er ook nog eens uitgelegd wat er precies gebeurt in de hersenen en wat er voor zorgt dat je nood hebt naar een volgende dosis. Dit filmpje kan je zeker ook gebruiken in je lessen om aan te tonen hoe de verschillende soorten drugs werken en wat de gevaren ervan zijn met betrekking tot verslaving. Hierdoor vorm je een onderdeel van de opvoeding van de leerlingen. Ook ben je in dat geval actief als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen en inhoudelijk expert. Nog een voordeel van het filmpje is dat het niet te lang duurt en simpel wordt uitgelegd aan de hand van tekeningen. Het is dus zeker eens handig om dit filmpje in je les te verwerken.
De televisiezenders National Geographic en Discovery Channel : Deze zenders behoren al jaren tot de top voor mij. De documentaires op National Geographic Wild zijn prachtig en worden opgenomen over de hele wereld. Ieder dier dat in de documentaire komt wordt uitbundig besproken van voortplanting tot levenswijze. Ook de andere programma's van National Geographic en Discovery Channel die zich verdiepen over het heelal spreken mij enorm aan. Ik ben vooral gefascineerd over de vraag als er ooit ergens anders leven was. Al jaren doen ze onderzoek bij NASA om dit te weten te komen en steeds krijgen ze meer en meer informatie over de mogelijke planeten waarop er ooit eventueel leven is geweest. Deze documentaires op zich zijn al een les als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp. Hierdoor zie ik mezelf als inhoudelijk expert en Innovator of onderzoeker.
Training geven aan kleine sporters : Tijdens de proeflessen en op mijn voetbalploeg help ik vaak met trainingen of lessen van kinderen. Hierdoor leer ik ze bepaalde handelingen aan die ze kunnen gebruiken in het voetbal. Door deze tips en trainingen ben ik actief als een deel van hun leer-en ontwikkelingsproces en is het belangrijk dat ik de jongens de juiste uitvoeringen van bewegingen meegeef. Ook sta ik vaak in contact met de ouders. Gelukkig gaat dit nog niet over negatieve commentaar op je training geven maar eerder aanmoedigende steun die ze je geven aangezien je nog zo jong bent. Ik vind het top om te doen en dat is ook één van de redenen waarom ik in het onderwijs wil stappen. Ik wil de kinderen iets leren op een leuke en creatieve manier!
Inleiding van een nieuw onderwerp waar we het over gaan hebben in Biologie : Je hebt zoveel manieren om een les in te leiden. Je kan een proefje doen, probleemstelling bespreken in de klas, op voorhand zelf op onderzoek gaan over het onderwerp waar we het over gaan hebben of natuurlijk een interessant filmpje bekijken. In het onderstaand filmpje gaan we nog dieper in de cel kijken zodanig dat we de fysiologie van de cel kunnen bespreken en bestuderen. Aan de hand van dit filmpje is het de bedoeling dat je hiermee de leerlingen probeert te inspireren. Het filmpje is gemaakt door een Amerikaans onderzoekprogramma waardoor vaak de karakter trekken van de Amerikaan naar boven komt. Hierdoor durft de man vaak dingen te herhalen op een andere manier en is hij vaak over enthousiast waardoor vaak verwarring wordt gestrooid bij de leerlingen. Ook hier ben je als leerkracht actief als inhoudelijk expert en begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen.
Extra filmpje " The mathematics of weight loss" : Dit filmpje kan je gebruiken als extra bijlage wanneer men de vraag stelt : waar gaat het gewicht naar toe gaat bij het vermageren van een mens. Dit filmpje legt aan de hand van verschillende proefjes uit hoe dit systeem in elkaar zit zodanig dat het begrijpbaar is voor iedereen. Het enige minpuntje van dit filmpje is dat het in het Engels wordt uitgelegd. Als leerkracht ben je nu ook aan het uitweiden over je lesgeven waardoor je actief bent als Inhoudelijk expert, innovator, onderzoeker en als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen.
Een film / documentaire bekijken over het
ontstaan van het leven op onze planeet : We hebben in de les naar een film
gekeken over het ontstaan van het leven op onze aarde. Zo kregen we enige
kennis hoe de wereld er vroeger uit zou gezien hebben en welke diersoorten
en plantensoorten er eerst waren. Voor de kinderen is de film /
documentaire kijken een ontspannende manier van leren want ze doen het
graag en nemen vaak onbewust leerstof op.
Een groepswerk in de les Biologie : We hadden de laatste weken vaak met de microscoop gewerkt waardoor we als eindopdracht zelf een proefje mochten opstellen waarbij we iets bewijsden (inquire). Het onderwerp van het proefje moest wel linken aan de voorgaande lessen (bouw en fysiologie van de cel). Hierdoor zijn we dus opzoek gegaan naar een interessant onderzoek en hebben we die de les erop uitgevoerd. Ons onderzoek heeft ons duidelijk enkele dingen aangeleerd aangezien niemand van de 3 een volledig juiste hypothese had. Door dit onderzoek waren we actief als :
- Organisator : We moesten zelf het materiaal regelen die we nodig headden voor de opdracht.
- Innovator, Onderzoeker : We hebben zelf de proef opgesteld en onderzocht zonder enige inbreng van de lector.
- Inhoudelijk expert : Deze eindopdracht was eigenlijk bedoeld als verdere uitdieping over de bouw van de cel.
Organiseren van een oriëntatieloop : In de inleefweek hadden we als eerste activiteit een oriëntatieloop. Deze activiteit was zeer leuk en leerrijk want we kregen vooraf de theorie van hoe we dergelijke activiteiten kunnen organiseren. We hebben vooral geleerd dat in dergelijke activiteiten veel voorbereiding aan te pas komt en dat het niet zo simpel is dan dat het lijkt. Hierdoor leerden we heel wat bij op het vlak van organiseren. Dit was ook het doel van deze activiteit. Leerresultaat : Organisator
Het deelnemen aan een initiatie muurklimmen : Iedereen vind het wel leuk om eens een sport te doen die je niet iedere dag doet. Tijdens de inleefweek hebben we een initiatie muurklimmen van 2 lessen gehad waarbij we de basis van het muur klimmen kregen en de didactiek. Zo kregen we tijdens de uitleg van de initiator handige tips hoe je dit het best kan overbrengen bij jonge kinderen. Onbewust waren we dus bezig met onze kennis en de manier van overbrengen op jongere kinderen bij te schaven. Dit kunnen we linken aan begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen en een beetje aan inhoudelijk expert. De bedoeling van deze initiatie is les te kunnen geven in de toekomst om zo andere leerlingen te leren klimmen.
Tweede workshop op de cultuurdag : Mijn tweede workshop op de cultuurdag ging over diversiteit. In die twee uren hebben we het voornamelijk gehad over de diversiteit in Belgie en het onderwijs. De belangrijkste accenten lagen op hoe we moeten omgaan met mensen van een andere origine en hoe het komt dat die mensen moeite hebben met bepaalde aanpassingen die ze hier moeten doen. We hebben geleerd aan de hand van enkele interviews hoe die mensen in elkaar zitten en hoe zij soms redeneren over bepaalde situaties. Voor mij was deze workshop zeer leerrijk want ik wist vooraf totaal niet hoe ik moest omgaan met leerlingen van een andere origine in bepaalde situaties. (Voorbeeld : Een meisje wilt niet zwemmen in een zwempak maar wel in een surfpak).
Over deze probleemstellingen hebben we veel gedebatteerd met de lesgever waardoor we uiteindelijk tot belangrijke besluiten zijn gekomen.
Uiteraard behoort dit ook tot het leerresultaat : Cultuurparticipant
Eerste activiteit van de cultuurdag : Ik had als eerste activiteit Cacao Bleu. Cacao Bleu is een dansgroep die ontstaan is wanneer enkele studenten geld nodig hadden voor hun eindwerk. De lessen in verband met Cacao Bleu bestaan uit verschillende soorten oefeningen en bewegingen waarbij men probeert het schaamtegevoel te overwinnen. Men probeert bij iedere oefening een bepaald vertrouwen te winnen.
Volgens mij was dat het doel van de activiteit. De uitleg van de lesgever was dan weer dat de werking van Cacao Bleu surft van het ene domein naar de andere, waardoor de expertise en ideeën van het ene domein het andere domein inspireert, in vraag stelt en verrijkt.
Archief Brugge : Tijdens mijn bezoekje aan de Brugse vrije heb ik ondertussen eens mijn oude collega's begroet. Ik was immers tijdens de maand augustus de magazijnier van dienst in het archief van Brugge. Bijna niemand krijgt ooit het 6 km lange archief te zien van Brugge. Ik ben dus één van de weinigen die daar aan de slag mocht tijdens mijn vakantie. In de kelders liggen zeer oude stukken. De voornaamste zaken die er aanwezig zijn is rijksarchief, bouwvergunningen en allerlei geschonken privé archieven. Ook is het archief in bezit van enkele rollen perkament wat eigenlijk vrij uniek is. Hier heb ik ook veel geleerd over de geschiedenis van Brugge. Het was leuk om deze mensen nog eens terug te zien. Met dit bezoekje bereikte ik het leerresultaat cultuurparticipant.
Museum Brugse vrije : Toen ik me kwam inschrijven in Howest was ik nog aan het twijfelen tussen de studies geschiedenis en biologie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor biologie. De interesse voor geschiedenis is er wel nog altijd waardoor ik op mezelf probeer wat bezienswaardigheden te bezoeken. Ik ben al naar verschillende museums geweest in Brugge en vandaag stond de Brugse vrije op het programma. De Brugse vrije is een museum waarbij je een renaissance zaal binnen gaat. In de zaal zie je enkele schilderijen uit die tijd en natuurlijk de prachtige schouw uit eikenhout. De schouw is 16de Eeuws en is prachtig om te zien. Door mijn kennissen aan stad Brugge had ik dan nog eens het geluk dat de persoon van dienst een kennis van mij was. Hierdoor kreeg ik alle uitleg over de kamer zoals een privé gids. Het was een zeer leuke ervaring. Een echte aanrader als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van onze stad.
Met dit bezoekje was ik actief als cultuurparticipant.
Verplichte activiteit : Van teacherplus kregen we op de vrijdag middag een verplichte activiteit waarbij we naar de bioscoop gingen. De film " The art of becoming" ging over 3 verschillende soorten personages :
- 1 jongen die in België in een opvang zit en hoopt dat zijn ouders ook naar België komen.
- 1 jongeman die zich volledig aangepast heeft aan de belg en toch uit het land wordt gezet ondanks dat hij alles doet om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij.
- 1 jongeman die niet voor altijd een arbeider wil zijn en zo probeert in andere landen binnen te geraken om er de kans te krijgen tot studeren.
Achteraf de film kwam er nog iemand getuigen over de harde wereld die er vandaag is. Deze man werd ook nergens toegelaten en heeft in wantoestanden moeten overleven. Hij vertelde ons heel zijn verhaal waardoor iedereen toch wel stil werd, het raakte iedereen.
Uit deze film en presentatie heb ik vooral geleerd dat je niet iedereen snel mag veroordelen als een niets nut of een profiteur. Deze jongens deden alles om in België te kunnen blijven en waren soms beter dan de gemiddelde Belg. Veralgemeen dus nooit dat iedere allochtoon lui is en profiteert van ons systeem want dit klopt niet!
Atlas voor de jeugd : Ik heb 2 maanden geleden me de boeken atlas voor de jeugd aangeschaft. De boeken lagen bij mijn oma waardoor ze nooit gebruikt werden. Het zijn 3 boeken waarin de basis vermeld staat van verschillende thema's : De dieren, ons lichaam en ons zonnestelsel. Zoals de naam van de boeken verklapt, zijn ze dus bedoelt voor de jeugd die geïnteresseerd is in de wetenschap. Uit deze boeken kan je veel informatie halen met betrekking tot je lesgeven in het secundair onderwijs. Zeker in klassen waar we nog geen gebruik maken van Latijnse woorden kunnen we zeker deze boeken gebruiken. Alles wordt uitgelegd in een verstaanbaar Nederlands voor iedereen.
Met deze boeken bereiken we de leerresultaten : Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen, innovator, onderzoeker, inhoudelijk expert.
De Film : Entre les murs : Is een Franse film waarin een jonge leerkracht te maken krijgt met een moeilijke klas. De klas gemotiveerd krijgen voor de lessen is vrij moeilijk waardoor er vaak conflicten ontstaan tussen de jonge leerkracht en de leerlingen. Deze film is vrij leerrijk voor de beginnende leerkracht. De film toont in welke moeilijke situaties je kan terecht komen tijdens het schoolleven als leerkracht. Soms lijkt het misschien wel wat overdreven, maar het is volgens mij wel mogelijk dat je in deze moeilijke situaties zal terecht komen tijdens je loopbaan als leerkracht. Zeker in je eerste jaren als leekracht zullen dergelijke conflicten veel invloed op je hebben. Bij deze film behoren de leerresultaten : Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen en opvoeder.
Het Lichaam van Coppens : Mijn favoriet programma de laatste weken is zonder twijfel Het Lichaam van Coppens. De reden dat ik dit programma graag zie is dat het allemaal te maken heeft met wetenschappelijke experimenten die in de meeste gevallen ook zinvol zijn in het hedendaagse leven. Ik heb al veel bijgeleerd door dit programma. Dat kan ik afleiden uit enkele onderwerpen die in de klas besproken werden waarbij ik af en toe het antwoord wist door Het Lichaam van Coppens. Ontspanning kan dus ook wel leerrijk zijn! Bij dit item kan ik mezelf vinden als innovator of onderzoeker.
Een boswandeling maken in
de les biologie : een boswandeling maken is een creatievere manier van lesgeven
dan altijd je les te geven aan de hand van slides en een cursus. Zo ga je nu
samen met leerlingen de wildernis in en ben jij voor de leerlingen de expert
(leerkracht geeft uitleg over bepaalde planten tijdens de wandeling). Tevens
zijn de leerlingen en leerkracht ook actief als innovator en onderzoeker
(Leerlingen krijgen de opdracht van de leerkracht om een bepaalde plant te
bestuderen en ze te leren benoemen aan de hand van de kenmerken die de plant
heeft). Het puntje organiseren komt hier ook sterk aan bod voor een leerkracht
(de leerkracht moet voorbereid aan de boswandeling beginnen zodanig dat hij de
belangrijkste zaken in het bos kan tonen aan de kinderen) een goede
lesvoorbereiding, in dit geval een boswandeling is het begin van een geslaagde
les.
Afbeeldingen kunnen niet geopend worden op de blog maar zijn er wel in het klaslokaal Biologie SJS.E.2.03
Geubels en de belgen : Uiteraard kijk ik zoals iedere student wel eens graag achter het studeren en trainen naar de televisie. één van mijn favoriete programma's is Geubels en de Belgen. Voor de mensen die niet weten wat Geubels en de belgen is : Geubels en de belgen is een programma waarbij Komiek Philippe Geubels de dagdagelijkse problemen van de belg bespreekt. In één van zijn afleveringen ging het dus ook over het onderwijs. Hierbij lacht hij met de leerkrachten maar hoofdzakelijk met de Turnleerkracht. In zijn ogen is het leven vanw de turnleraar perfect, hij moet niets bijna doen en heeft veel vakantie. Uiteraard heeft een turnleerkracht veel meer werk dan enkel dit, tenminste als je een goede turnleerkracht bent. Door dit filmpje wil ik vooral aantonen dat niet iedere turnleerkracht lui is en dat het niet zo'n gemakzuchtig leventje is dan dat hij denkt. Ik kan dit moeilijk bij één van de leerresultaten plaatsen maar ik vind dat het toch belangrijk is dat ik dit item toch eens vermeld.