Eindelijk, ruim een half jaar later dan dat hier mijn sporenplan verscheen, krijgt mijn baan min of meer haar definitieve vorm! Er is nogal wat veranderd ondertussen aan dat oorspronkelijke baanplan. Terwijl je bezig bent met de opbouw van je baan, bekijk je de dingen soms toch vanuit een heel ander oogpunt dan wat er op het stukje papier tevoorschijn is gekomen tijdens de "ontwerpfase"... Daardoor worden soms beslissingen genomen om die of gene hoek toch maar een andere plaats toe te wijzen, dan oorspronkelijk de bedoeling was. Door bvb een voorlopige plaatsing van een aantal huizen/gebouwen in het "stadsgedeelte", kwam ik tot de vaststelling dat de industrie beter een plaats zou krijgen, waar de boerderij/landbouwzone voorzien was (ook uit praktisch oogpunt-sporenverloop). De landbouwzone verhuisd daardoor naar de rechterzijkant, in de hoek vóór de ingemaakte kast. Waar aanvankelijk de industrie gepland was volgens het baanplan, zijn de sporen lichtjes verhoogd gelegd om een beetje glooïing te krijgen, en in het middendeel van deze langgerekte 180°-bocht is een autosloperij gekomen, en een spoor-onderdoorgang voor de toegangsweg naar de treinwerkplaatsen/loodsen. Het stadsgedeelte komt volledig op de "mangat"-plaat, zodat deze indien nodig volledig kan worden weggenomen, zonder veel gedoe met sporen, en/of andere leidingen/bedradingen. De voeding voor de huisjes- en straatverlichting op dit gedeelte kan gemakkelijk door middel van twee stekkers worden opgevangen, waardoor het geheel eenvoudig en snel los te koppelen blijft voor eventuele werkzaamheden. Het stations- en rangeergedeelte heeft ook enkele wijzigingen ondergaan, waardoor ondermeer het bevoorradings- en onderhoudsgedeelte voor de stomers beter uitkomt, en er plaats voor 3 overdekte perrons is gecreëerd. Daarnaast blijven er nog een aantal opstelsporen over, waarvan er twee werden voorzien van een ontkoppelingsrail, om indien nodig de loc's te kunnen ontkoppelen om te wisselen, te keren of te voorzien in onderhoud/bevoorrading. Het keren van de (stoom)loc's kan nodig zijn, daar uiteindelijk toch werd gekozen voor tweerichtingverkeer, dat ook in tegenstelling van wat in een eerste ontwerpfase de bedoeling was. Tweerichtingsverkeer is echter zoveel realistischer (en boeiender), dat er uiteindelijk toch toe werd besloten. Dat wil ook zeggen dat er nog een draaischijf dient voorzien te worden. Het zal een kleine functionele draaischijf worden van het merk peco, voor loc's tot een lengte van ong. 15 cm. . De grotere merken (fleischmann, arnold) bieden enkel veel grotere draaischijven aan (ong. 22 cm), die te overheersend zouden zijn in mijn stationsbeeld (meestal gemaakt naar duits voorbeeld trouwens!), en waarvoor te veel plaats opgeofferd dient te worden (welke eigenlijk niet voorhanden is!). Deze draaischijf zal trouwens uitsluitend een loc-draai-functie hebben, met slechts één toegangsspoor, en zal manueel bediend worden. Verder is er nog een extra wissel voorzien, welke later eventueel toegang zal verschaffen naar een (nog te bouwen) fiddle-yard, die de mogelijkheid moet voorzien tot het wegbergen van nog meer rollend materiaal (buiten de baan). Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek.