Na veel denken, schetsen, wijzigen, raad vragen aan collega-modelbouwers, terug beginnen, enz is het eindelijk een feit: het nieuwe baanplan is er!Ten opzichte van de vorige editie zijn er, na opmerkingen van collega's enerzijds, en vaststellingen via proefrijden anderzijds, een aantal wijzigingen doorgevoerd, die het geheel moeten verbeteren, en waardoor ik tot een aanvaardbare oplossing/eindresultaat ben gekomen. Het ideale baanplan bestaat niet! Wat voor de één belangrijk is, is voor een ander absoluut niet nodig, behoeftes, en benadering van het thema, zijn voor alle modelspoorders waarschijnlijk verschillend. Dat maakt het trouwens boeiend, iedereen zijn eigen visie. Het eerste punt wat aangepast werd is het verkorten van de linkerlus van beide hoofdsporen, welke niet meer onder de industriezone doorloopt, waardoor meer plaats vrijkomt voor industrie-scenery, en waarbij vooral een aantal (te) scherpe bochten uit het plan gehaald zijn.Zowel optisch als technisch geven krappe bochtstralen een slecht resultaat. R1 bochten kan je beter niet gebruiken op een (spoor N) modelbaan, is mijn bevinding! Dat geeft gegarandeerd problemen met sommige rijtuigen. Vooral bij (lange) stoomlocs met vier of meer vaste assen, alsmede sommige voorlopers, heeft dat een hoog ontsporingsrisico tot gevolg, zeker wanneer er ook nog een wissel of dergelijke toegevoegd wordt aan zulke bocht. Bij sommige wagons haken de buffers in elkaar, wat omkantelen tot gevolg heeft. Het probleem is dan wel dat de enige bochtstraal waar ik in praktijk kan mee werken R2 is. R3&R4 zijn te ruim op de meeste plaatsen van mijn baan (beschikbare ruimte!). Daarmee krijg je dan wel een probleem bij het leggen van dubbelspoor. Aan een R2 kun je geen R3 leggen, omdat het straalverschil (veel) te groot is. Ik zal dit moeten oplossen door het gebruik van flexrails.De industriezone heeft een aparte toegang gekregen via de rangeer/opstel/werksporen. Daardoor blijven de beide hoofdsporen ongemoeid tijdens deze treinbewegingen. Hierdoor denk ik erover om het volledige blok opstel/rangeer/werk/industrie te isoleren van de rest, en aan te sturen met een aparte bijkomende trafo. Op deze wijze kom ik uit op volgende (analoge) aansturing: trafo1 voor het eerste hoofdspoor, trafo 2 voor het tweede hoofdspoor, en trafo 3 voor het "werk"blok.Ik zou ook reeds enkele blokken willen isoleren in de beide hoofdsporen, met het oog op een (eventuele) latere plaatsing van (treinbeïnvoedbare) seinen. Het kost weinig moeite om dit nu bij het bouwen reeds te integreren, ipv het later te moeten aanpassen, wanneer het balast e.d. reeds zijn aangelegd. Een andere wijziging welke doorgevoerd is in huidige editie, is het achteruitbrengen van de decor (achter) wand. Hierdoor krijg ik veel meer dieptegevoel in de baan, en meer plaats voor scenery. Het "mangat" valt met deze opstelling wel in het "decor"gedeelte. Het luik, welke dit gat moet bedekken, zal dus de nodige aandacht vragen, om het op een aanvaardbare (lees zo onzichtbaar mogelijk) manier te integreren in het geheel. Het zal (een gedeelte van) de plattelands- en stedelijke scenery bevatten. Gezien de meeste tentoonstellingsbanen zgn modulebanen zijn, en dus met hetzelfde probleem kampen, lijkt het mij niet onmogelijk om hiervoor een aanvaardbare oplossing uit te werken. Zo, hiermee wordt het hoofdstuk planning afgesloten. Op naar een nieuwe fase: het bouwen van de baan!
Dit weekend zijn we naar Middelburg geweest, naar de treinenbeurs "Middelburg modelspoorstad". Er was (heel) weinig n-spoor, ik had er eigenlijk meer van verwacht. Op een manier ook niet erg, zo blijft je portemonnaie dicht... Op zondag ook nog naar de modelspoorclub van St.Niklaas, waar het open dagen waren, met een prachtige tijdperk III stoombaan! Uiteraard heb ik daar mijn ogen goed open gehouden (en mijn fototoestel!), want van zulke ervaren clubbouwers kan je uiteraard nog wel wat bijleren! Toch weer een aantal details gezien, die ik nog niet eerder zag, en die soms o zo simpel zijn bij nader inzicht! Je moet er maar opkomen! Toch wel inspirerend, zo'n beurs. Als je dan terug thuis bent, zou je zo direct de treinenkamer instormen om te gaan bouwen... Ja, de treinenkamer: Het leggen van het sporentrace wil niet zo opschieten. Je plant alles op voorhand, en nog eens, en nog eens, .. en in de praktijk blijken er dan toch weer een aantal zaken niet naar wens. Dan ga je hier en daar wat "kleinigheden" aanpassen, en voor je het weet rest er van de aanvankelijke plannen niet zo bijster veel meer! Eens een paar stukjes uit de puzzel verlegd worden, passen de anderen ook niet meer! Het volgen van diverse fora, lezen van modeltijdschriften, en gaan kijken bij de collega's, maakt je natuurlijk "rijker" in je hobby, maar maakt het anderzijds niet eenvoudiger. Je leest, ziet, hoort hier en daar een aantal interessante zaken, er wordt op fouten of gebreken gewezen, goede raad gegeven, en je denkt ja, dat wil ik er eigenlijk ook bij, of daar moet ik iets wat gepland was net niet uitvoeren om die of gene reden, en zo blijf je de plannen wijzigen. Ik ben nu alles terug op een rijtje aan het zetten (op papier), en na samenspraak met forumleden her en der, moet er dan maar eens een definitieve oplossing uit de bus komen. Ik denk dat, als ik het zo niet aanpakt, er binnen een jaar nog steeds geen definitieve planversie is, en dat ik dan nog steeds even ver sta: eigenlijk nergens! Ach, laat ons als troost maar denken dat de huidige fouten die er inzaten, er bij deze toch uitgegooid zijn, dat is dan toch een pluspunt, ook al zullen er weer andere in de plaats opduiken. De perfectie bestaat niet, en is het nu misschien nét dat, wat de hobby zo boeiend maakt?