In alle opzichten zijn we in het midden van ons avontuur
gekomen: Al ruim 7 weken hier en nog een kleine 8 weken te gaan. Voor ons is nu
de 2de en meteen laatste periode op school aangebroken. Die 2de
periode eindigt begin December, dus vanaf dan zouden we kunnen terug keren en
dan wacht er in België voor ons 3 maanden vakantie. We gaan echter nog een
klein reisje en originele terugtocht aan ons verblijf vastbreien. De exacte
datum dat we terug zijn weten we zelf nog niet, maar verdere details hiervan
vernemen jullie alvast hier! De tweede periode dus dat betekent hier een hoop miserie met
lessen die verplaatst worden, overlappen en wegvallen. Door ons statuut als uitwisselingsstudent
kunnen we best wat op privileges en goodwill rekenen van de leerkrachten. Maar
soms verwachten ze je net dat meer van je. Zoals onze Duitse lerares Ursulla
die van ons een presentatie van België verwachtte in het Duits. Met ons plat
Pfaff-duits babbelde we toch anderhalf uur rond! Gelukkig is er hier in Mukkula nog genoeg tijd voor verstrooiing.
Op dinsdag mochten we de Geburtstag van Angela vieren en woensdag was het weer tijd
voor een avondje Onnela. Naar het einde van de week mochten we ons klaarmaken voor
Strategic Marketing Applications. Een intensief marketing spel van 4 dagen (ook
zaterdag) gegeven door een Engelse gastdocent uit Aberdeen. Bedoeling was om in
groepjes de positionering en targeting van een bepaald product op zich te nemen,
als een virtueel bedrijf. Wie op het einde van de 4 dagen de grootste winst had
was gewonnen. Al de andere groepjes bezitten hetzelfde product en zitten dus
allemaal in dezelfde markt, allemaal concurrenten dus. Je kan bijna alles
veranderen om zoveel mogelijk winst binnen te rijven: reclamebudget,
verkoopspersoneel, productkenmerken, marktonderzoek . Een computer berekende
dan wat je nieuwe budget, winst en marktaandeel was zodat je wist waar je
bedrijf aan toe was. Het marketing spel was echt een heel leerrijke en
spannende ervaring die ik elke marketeer in spé kan aanbevelen. Dinsdag was de
laatste dag en werden de resultaten bekend gemaakt. De groep van Philippe had de
meeste winst verzameld en was winnaar. Met mijn groep wist ik de prijs voor de
beste presentatie en analyse in de wacht te slepen. Samen op de foto met de
prof en voor de winnaars was er een doos negerinnentetten met banaansmaak! ( FOTO )Als ik de indruk had gewekt dat ik het hele weekend niets anders had
gedaan dan marketingspelletjes gespeeld, vergeet het maar. Vrijdag stond er een
verjaardag-sauna-zwembadfeestje gepland van een of andere Fin die de afgelopen
weken mythische afmetingen qua mond-aan-mondreclame had gekregen. Zo het was in
de buurt dus dat moesten we met onze eigen ogen wel gezien hebben. De jongeman
had een heel saunacomplex met zwembad en bar afgehuurd om zijn verjaardag
onvergetelijk te maken. De kerel zijn naam kende ik wel niet maar zijn feestje
zal ik inderdaad nog lang herinneren. Het zwembad was niet meer dan 6 graden
warm en diende ter afkoeling na een sauna, echt een zalig gevoel. Of net niet?
Mijn maag dacht er anders over zaterdagochtend in de les. Na een half uur nucleaire
oorlog moest ik me gewonnen geven en spurtte ik naar de toilet die helaas
gesloten was in het weekend. Ik kon nog net alles ophouden tot buiten op het
straat. Na nachtbraken dus ook dagbraken ;)