Naar aanleiding van Werelddierendag kwamen Miranda en de mama van June op bezoek naar school met hun hond. Prutske en Lotte waren erg geliefd bij de kleuters: ze werden geaaid, mochten rondwandelen op de speelplaats, kregen lekkere koekjes,...
BEDANKT mama, zus van June en Miranda om op bezoek te komen!!!
Juf Stefanie is ook een grote dierenvriend! Ze bracht een waterschildpad en een poes mee naar de klas. Dit was een hele belevenis voor de kleuters. Dankjewel juf Stefanie om ons te laten kennismaken met je huisdieren.
Deze week maakten de kleuters kennis met het prentenboek "Klein wit visje" van Guido Van Genechten. Om de week te openen werd het verhaal op een Chinese wijze verteld, namelijk met een vertelkastje: de kamishibai. We trokken ook naar de klas van L5 om er de digitale versie van het boek te beluisteren. http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=uK-6or_LWfg De kleuters genoten van een poppenkast met de vrienden van klein wit visje. We speelden spelletjes in de kring met de kleuren die in het verhaal voorkomen. Volgende week zwemmen we verder met klein wit visje.
Deze week stond onze school op stelten. Mevrouw de directeur had een fles met een brief gevonden. De brief kwam van de baas van Axenland. Hij vroeg de hulp van de kinderen om zijn dieren terug te halen. Die waren betoverd nadat ze ruzie hadden gemaakt. Alle kinderen waren natuurlijk bereid om te helpen. Na het volbrengen van een opdracht waarbij we goed moesten samenwerken, werd de betovering van ITSJ, de uil uiteindelijk verbroken. Elke maand zullen we kennis maken met 1 van zijn vriendjes: Sjef de leeuw, Kadosj de kameel, Slosse de schildpad, Bizi de bever, Zieme de pauw, Bolletje de poes, Dag de wasbeer, Bonkie de steenbok, en Krik de havik. De dieren van dierenstad zullen ons dit schoolkaar laten zien dat wij soms net zoals zij zijn... iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en talenten. OKTOBER is de maand van UIL... verklap dit maar aan niemand.
Ik ben de uil met mijn geheim doe tegen mij maar niet zo zot. 'k Heb alles dichtgeplakt met lijm. Mijn kistje is goed op slot.
Maandag kwam Liv héél fier naar school, ze mocht de verjaardags-t-shirt aantrekken. Op de verjaardagstaart mocht ze kaarsjes uitblazen. Hoera, hoera, hoera voor Liv. Dankjewel mama voor de lekkere cakejes.
Volgende week gaan we van start met een nieuw thema. We zullen kennismaken met het prentenboek: "Klein wit visje" van Guido Van Genechten.
Zaterdag 4 oktober is het Werelddierendag. Dit gaan we vieren in klas. Wie heeft er een dier die een dag in de klas mag blijven? (cavia, hamster, vogeltjes, konijn,...) Een hond of poes is ook welkom, maar dan met een volwassen baasje mee.
Deze week stond alles in het teken van de zintuigen: horen, zien, voelen, ruiken en proeven. Iedere dag kwam een ander zintuig aan bod. In de kring en klas werden voel- ruik- en luisterspelletjes gespeeld. We proefden van citroen, chocolade en een beschuitje. Dit smaakte telkens anders. Verder oefenden we nog wat in het benoemen van onze lichaamsdelen. We zongen in de kring verschillende liedjes: Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin, dit is mijn mondje met tandjes erin Dit zijn mijn oortjes mijn ogen mijn haar nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar.
20 september werd Lila 3 jaar! Lila had een cadeautje voor de hele klas: een prentenboek. (Heksje Mimi heeft nieuwe laarsjes) Voor de herfstvakantie komt dit boekje aan bod tijdens ons thema LAARSJES. DANK JE WEL!!!
Jules had tijdens het weekend heel veel in het zand gespeeld. Dit was er goed aan te zien. Jules was van kop tot teen vuil! Hoog tijd dus voor een bad. Maar... wat hadden we daar allemaal voor nodig? We gebruiken we allemaal als wij ons moeten wassen. Aan de hand van een plangesprek tekende ik wat de kleuters aanbrachten en gingen we op zoek in de klas. De badspullen waren in de hoekjes verstopt, als we alles gevonden hadden, konden we aan de slag gaan. Stap voor stap gingen we te werk: 1. Bad vullen 2.Schuim maken 3.Jules zijn kleren uidoen 4.Jules in bad 5.Jules van kop tot teen wassen 6.Jules afdrogen 7.Jules zijn kleren weer aandoen. Na deze stappen was Jules weer helemaal proper.
Na de wasbeurt van Jules kregen we ook een goed zicht op wat ons lichaam allemaal heeft:een buik, armen met handen, benen met voeten,... Dinsdag brachten we spiegels in de kring en we bekeken ons gezicht eens héél goed: 2 ogen, een neus, 2 oren, een mond en haar. En toch was het bij iedereen anders. Aan de knutseltafel maakten we het gezicht van Jules af. In de hoekjes speelden we verder met de spiegels en de gevoelens (nadoen van de gevoelens --> sommige kleuters hebben echt iets van een acteur in zich, zo goed deden ze het) We konden Jules en Marie ook maken als puzzel, en hen aan-en uitkleden. Sommigen vonden het ook fijn om Jules eens een kleedje te laten aandoen. Wie nog niet genoeg had van het wassen, kon ook poppen wassen aan de tafel.
Volgende week werken we nog verder rond het thema. We schenken ook aandacht aan VEILIG NAAR SCHOOL, vergeet de fluojas dus niet! Woensdag gaan we tanden poetsen: vergeet de tandeborstel, tandpasta en beker niet mee te geven!
Maandag ging onze klas met juf Veerle buiten trekken. De kleuters stapten op verschillende manieren van de ene naar de andere kant. Raden jullie mee welke dieren ze uitbeelden?
Dinsdag mocht Amber onze nieuwe verjaardagt-shirt aantrekken, want het was groot feest! Ze mocht 3 kaarsjes uitblazen op har verjaardagstaart. Amber trakteerde met lekkere cake en koekjes en we dronken ook een fruitsapje.
Juf Amélie vroeg me vorige week of ik iets kon doen met een restje bordverf. Het deksel van onze zandtafel werd vrijdag na school onder handen genomen en zo werd een nieuw hoekje in de klas geboren. Onze kleuters hadden meteen dolle pret bij het experimenteren van grootmotorische bewegingen met krijt. We tekenden er op los, sommigen tekenden hele leuke ventjes of hoofdjes.
Woensdag 24 september zullen we met de kleuters de tandjes poetsen in klas. Uw kleuter mag zijn/haar tandenborstel, tandpasta en beker meebrengen. Gelieve op alles een naam te voozien, zodat er geen spulletjes verloren gaan. DANK U.
De nieuwe peuters en kleuters vinden steeds meer hun weg in onze klas! Dit komt omdat we deze week verschillende zoekspelletjes speelden in de klas. Bv. uit iedere hoek een gekleurd voorwerp zoeken. Ook Jules speelde graag met ons mee. Want hij ging zich in de hoekjes verstoppen en de kleuters moesten hem zoeken. Donderdag genoot ons klasje van het TIKTAK moment. We gingen met verf aan de slag. Er kwamen geen borstels aan te pas, neen, we gingen met onze handen te werk. Tijdens het hoekenwerk maakte ik ook even tijd om in de hoekjes mee te spelen.
Deze week was het vooral veel torens bouwen met verschillende materialen.
Volgende week starten we met een nieuw thema: "Kiekeboe, dat ben ik!"
Louisa ging vrijdag héél fier naar huis: ze mocht Jules in de logeertas meenemen naar huis. Maandag vernemen we wat ze allemaal in het weekend beleefden.
Iedere donderdagnamiddag zullen de kleuters genieten van een TIK TAK voorstelling. Zoals de foto's vertellen, genoten de kleuters van de eerste voorstelling.
Voor 1 keer mochten de boekentassen mee in de kring. We bekeken eens goed de boekentassen uit onze klas. Wat zit er allemaal in? Hoe gaat ze open en dicht?
De eerste schooldag hebben we gezond ingezet: We genoten van een lekker ontbijt in onze klas. De chocomondjes en melksnorretjes verklapten het: de kleuters vonden het héél lekker.
Een nieuw schooljaar... nieuwe vriendjes in de klas
Maandg verwelkomde ik samen met jufVeerle 22 blije gezichtjes in de klas. Voor Casey, Jitse, Noémie, Louisa en Yelena was het een spannende dag: Hun allereerste schooldag! Welkom in de peuterklas! Ik hoop dat we een leuk en leerrijk schooljaar beleven.
Voor Malak en Aliya was het hun eerste schooldag in een nieuwe school. Ook hen heet ik van harte welkom in onze klas.
En uiteraard ook welkom aan mijn andere 15 flinke kapoenen die vorig jaar als peuter bij mij instapten.
Vrijdag experimenteerden we met kranten in de zaal. We verstopten onze voeten, handen, oren, buik, onder de krant en zongen een leuk lied; MIJN ........... ZIJN VERDWENEN IK HEB GEEN ............. MEER WAAR ZIJN ZE NU GEBLEVEN? AAAH, DAAR ZIJN ZE WEER. In klas vulden we de ontdekbak met kranten en scheurden we het papier in 100 stukken. Om juist te scheuren gebruikten we een klein versje VOGELTJE HIER (duim en wijsvinger nemen papier vast) VOGELTJE DAAR (andere duim en wijsvinger nemen ook papier vast) VOGELTJE VOGELTJE DICHT BIJ ELKAAR (vingers bij elkaar houden) FLIEDERFLADDERFLUIT DE VOGELTJES VLIEGEN UIT (scheur bewegingmaken)
De stukjes gescheurd papier vlogen door de klas en de zaal. Wat een pret? Zelfs bij het opruimen was er veel plezier. Dikke duim voor alle flinke opruimers.
Dinsdag kwam Ninthe heel fier naar onze klas. Haar mama en haar broertje van 3 weken oud zou naar onze klas komen. Alle kleuters hadden veel bewondering voor het kleine broertje van Ninthe. Ninthe verzorgde haar broertje als een echte mama. Tot slot gaven we nog een knutselwerkje cadeau en kregen alle kleuters nog een leuke attentie. Dank je wel mama om op bezoek te komen.
Dinsdag kleurde onze klas: rood, geel, zwart... Ja, onze kleuters weten nu heel goed dat dit de kleuren zijn van België. We zochten in de klas naar voorwerpen die ook rood, geel en zwart waren. Gingen met de verf en penseel te werk voor een Belgisch kunstwerk. Kortom, het was een leuk Belgisch dagje!
Nog 2 weken en dan is het grote vakantie. Hieronder vindt je een overzichtje van wat er allemaal nog gaat gebeuren: - Dinsdag 17 juni: Belgisch voetbalfeest: kleuters mogen verkleed naar school komen in de Belgische kleuren. -Dinsdag 24 juni: Fietsdag: kleuters mogen hun fiets meebrengen naar school. Oudercontact -Woensdag 27 juni: doorschuifdag: eerste kleuter gaat op verkenning in de klas van het tweede kleuter. De peuters blijven bij mij in de klas, we krijgen bezoek van het zesde leerjaar. -Donderdag 26 juni: Oudercontact -Vrijdag 27 juni: Playback show met de hele school. Afsluit van een héél leuk schooljaar.
Wie jarig is tijdens de grote vakantie en graag zijn/haar verjaardag in klas viert, kan dit zeker doen. Laat het weten in het heen-en weerschriftje, dan spreken we af wanneer het kan.
De avonturen van de peuters op de kinderboerderij, deel 5
Zoals de foto's het zeggen: iedereen had een leuke schoolreis op de kinderboerderij. Bedankt aan Tania en Miranda om mee te gaan en aan juf Amelie en juf Stefanie voor het nemen van de mooie kiekjes!
Donderdagnamiddag maakten de kleuters een lekkere smoothie met vers fruit. Na een korte waarneming van de soorten fruit, gingen de kleuters zelf aan het werk. Het lekkere vitamienendrankje kende een groot succes bij de kleuters.
We werkten verder rond het prentenboek: Wiebelbillenboogie. Zoals in het verhaal konden de olifanten genieten van een lekker badje vol schuim. Hoe zouden we schuim kunnen maken? Wat hebben we allemaal nodig? We probeerden vanalles uit... en dan plots hadden we schuim... de pret kon niet meer op. Aan tafel probeerden we met rietjes bellen te blazen. We trokken ook naar buiten om met kokers en pijperagers bellen te blazen. Na al het spelen met schuim gingen we spelen met handdoeken en washandjes. Op muziek wasten we ons hele lichaam. We zochten hetzelfde washandje bij je juiste handdoek.
We oefenden deze week ook nog ons versje voor vaderdag. En werkten ons cadeautje af. En ondertussen wordt onze klas ook opgefleurd met de zelfgemaakte olifantenkoppen.
Maandag genieten we nog van een vrij dagje. Dinsdag starten we dan met een nieuw thema: "De dieren op de boerderij". Wie spulletjes heeft van de boerderij, mag deze meebrengen. Voorzie op alles een naam a.u.b.
EN AAN ALLE PAPA'S : Prettige vaderdag, geniet van jullie dag!!!
De komende week werken we rond het prentenboek: Wiebelbillenboogie van Guido Van Genechten. Alles draait nu in klas rond papa olifant met zijn kindjes. Ze beleven heel wat pret: spelen van indiaan, in bad gaan met heel veel schuim, maar het plezantste van al is de billenboogie: EEN VOOR DE DE CENTJES TWEE VOOR DE SHOW OP DRIE DAN BEN JE KLAAR VOOR DE WIEBELBILLENBOOGIE, GO! Ook in klas kent deze billenboogie een groot succes! Probeer het maar eens uit, wedden dat uw kleuter spontaan begint te dansen.
We keken in boeken van de bibliotheek: Hoe ziet een olifant er uit? Dik en grijs, grote flaporen, een slurf, dikke poten en een staart. En natuurlijk mogen de olifanten in onze klas niet ontbreken. Aan de knusteltafel experimenteren we met zwart en witte verf Wat keken de kleuters verwonderd toen ze zagen dat die 2 kleuren samen grijs worden. In de kring zongen we nog een ander olifantenlied. OLI OLI OLIFANT PAS OP, GA MAAR AAN DE KANT WANT DE POTEN GAAN VAN STAMP STAMP STAMP EN ZIJN OREN GAAN VAN FLAP FLAP FLAP. EN ZIJN SLURF DOET SPETTERSPAT HIJ SPUIT JE NAT PSSSSJJJJJJ....
Volgende week werken we verder rond dit prentenboek. Wie thuis nog spullen heeft van olifanten, mag deze zeker meebrengen.
Zaterdag 24 mei was het schoolfeest! Tijdens het optreden was de zon gelukkig van de partij en het mag gezegd worden: Onze dwergen dansten FANTASTISCH!!!! Dikke duim voor al mijn kleuters.
Na een geslaagd moederfeest, focussen we ons nu volledig op het schoolfeest. Wat we precies gaan doen, verklap ik nog niet. Misschien leveren de volgende foto's wel een tipje op. Tot zaterdag op ons schoolfeest!
PRAKTISCHE INFO VOOR HET SCHOOLFEEST: * Wie nog geen zwarte broek meebracht, gelieve deze dinsdag mee te geven ( MAANDAG= geen school)
* De kleuters worden zaterdag in klas verwacht om 14u om de kleertjes voor ons optreden aan te doen.
Woensdag hadden we een hele leuke dag op school! Alle mama's waren uitgenodigd voor het MOEDERFEEST. Vol spanning was het wachten tot de mama's er waren. Ze werden verwelkomt met een dans, daarna mochten de mama's meedansen! Dan volgden de versjes. Sommige kleutes vonden dit héél leuk, andere dan weer niet
BEDANKT MAMA'S en (oma van Siebe) om aanwezig te zijn! Geniet zondag van jullie moederdag!!
Tijdens de voorbije weken stond alles in het teken van: Een bloemtje voor mama. Zoals je al eerder op de blog kon zien, hebben we met de kleuters zonnebloemen geplant. Iedere ochtend in het onthaal kijken we even naar onze potjes aarde. Het was een enorm euforisch moment als de kleuters zagen dat de plantjes begonnen te groeien. We geven hen nog iedere dag water, zodat ze kunnen uitgroeien tot een mooie zonnebloem. Verder in de hoekjes speelden we mama na in de poppenhoek, maakten we een mooie ketting, puzzelden we, speelden met plasticine,....
In de kring speelden we pluimpjes. De kleuters genoten ervan dat het pluimpje op hun gezicht kwam dansen. Of was het eerder kriebelen?
Vrijdagnamiddag kwam de mama van Brent om gezelschapsspelletjes te spelen. Wie heeft zin om dat ook eens te komen doen? Laat gerust weten!
Tijdens onze nieuwe thema : "Een bloemetje voor mama" hebben we aandacht voor bloemen en voor alle lieve mama's. In de kring hebben we woensdag zonnebloempitjes in de aarde gestopt, (dit naar aanleiding van het verhaal: De bloemen van Jules) Iedere dag geven we onze bloempotjes water en kijken we uit naar wat zal gebeuren. Tijdens het hoekenspel wordt er ijverig gewerkt aan de knutseltafel voor onze lieve mama. Wat we maken verklappen we lekker nog niet, dit blijft een verrassing.
Lieve mama's jullie zijn welkom op ons moederfeest op woensdag 7 mei om 9u30!! Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen op de brief in het schriftje van je kleuter.
Tijdens de vakantie vierden Manon en Siebe hun derde verjaardag. Deze werden ook in de klas gevierd. Dinsdag mocht Jeremey ook 3 kaarsjes uitblazen voor zijn verjaardag. Hiep hiep hoera aan onze 3 jarigen.
Tijdens de vakantie stikten juf Stefanie en ik onze kleertjes voor het schoolfeest. Wat we precies maakten verklappen we lekker nog niet... dat komen jullie nog wel van jullie kleuter /peuter te weten. We kunnen wel al verklappen dat jullie kleuter/peuter een zwarte broek zal moeten meebrengen, wij zorgen voor de rest.
Woensdag 7 mei vieren we met de kleuters MOEDERFEEST. Uiteraard mogen de mama's daar niet bij ontbreken. Alle mama's ontvangen na de vakantie een uitnodiging!
Deze week werd het het verhaal van Anna en de paashaas in de kring voorgelezen. Anna en haar broertje Lars gaan op zoek naar paaseitjes in de tuin, ze vinden een mooie grote paashaas van chocolade. Anna bijt een stukje uit zijn oor en Lars volgt haar voorbeeld. Maar dan laat hij de paashaas vallen. Wenend loopt Anna naar binnen maar mama heeft een oplossing: ze maakt er lekkere chocolademelk van. En dat hebben we ook met de klas gedaan. Wat waren de kleuters verwonderd dat we van witte melk, bruine melk konden maken en bovendien was die chocolademelk nog héél lekker ook.
Vrijdagochtend was het hele zoektocht, de paashaas had onze mandjes gevuld en verstopt in de klas.
Gelieve na de vakantie de knutselzak van je kleuter weer mee te geven. De werkjes die erin zitten, mogen thuisblijven.
De hele week stond in het teken van de kip en het ei. Samen met juf Amelie werd er donderdag in klas gekookt. Onze keukenpieten maakten hard gekookte eitjes en een roerei. (En zoals Sergio Herman het altijd zegt, werden ook kruiden gebruik, zodat de smaak goed zat)
Maandagochtend kregen we bezoek van Kaatje Kip in onze klas. Ze was erg verdrietig, ze wou haar eitjes uitbroeden, maar vond het veel te koud in het kippenhok. Dus vroeg ze of in onze klas haar eieren kon uitbroeden. Samen met de kleuters maakten we nestje voor Kaatje Kip, zodat ze niet meer verdrietig moest zijn. Iedere dag keken we vol spanning naar de eieren, maar nu blijkt dat eieren uitbroeden hééééééél lang kan duren.
We gingen met de klas op bezoek bij de vriendjes van Kaatje Kip, namelijk naar het kippenhok. Daar zagen we de fiere haan heel mooi rechtop lopen. En we hadden geluk, hij liet zich ook enkele keren horen: Kukelekuku !!!!! We zochten de verschillen tussen de haan en de kippen: 1) De haan heeft een mooie staart en kippen niet. 2) Kippen leggen eieren en de haan niet. 3) De haan kraait en de kip niet. 4) De kip kakkelt en de haan niet.
Haantje Ku en kipje Tok wonen in het kippenhok. Tok zat op een ei Ku kwam erbij. Ze hoorden KRAK Dat was de schaal die brak. Een kuiken lief en klein kwam te voorschijn.
Vorige week werd het verhaal "Anna op de fiets" verteld in de kring. Kyandré vertelde heel fier dat zijn papa een speciale fiets had. Maandag kwam zijn papa met zijn ligfiets naar school. De kleuters ontdekten het verschil met een gewone fiets. Als afsluiter mochten ze allemaal in de fietskar een ritje maken in de fietskar. Bedankt papa van Kyandré om tijd vrij te maken om de kleuters te laten kennis maken met je leuke fiets!
Na de vakantie zijn we van start gegaan met een nieuw thema: Het verkeer. We trokken de fluojas aan en maakten een wandeling, wat zien we op straat? Wit en zwarte strepen op de straat? Gelukkig wist Ninthe het! Het is een zebrapad, om over te steken. Eerst goed kijken of er geen auto komt, en dan oversteken zoals het hoort. Aan het Poelenbos hielden we even halt om naar de beginselen van de lente te kijken. Aan de takken van de bomen zitten al heel veel knopjes klaar waar binnenbort weer groene blaadjes zullen komen.
In de klas werd ook heel veel rond verkeer gedaan. We reden met auto's door de verf, maakten ons eigen zebrapad en verkeerslicht. Het werd ook uitkijken voor voorbijrijdende auto's en fietsen in klas. Gelukkig stoppen onze chauffeurs ook aan het zebrapad. We speelden spelletjes waarbij we bij rood moesten stoppen en bij groen verder konden doen. In de kring genoten we van een poppenspel van Nellie en Cezar, en zongen uitbundig een lied: ZIE JE, ZIE JE ZIE JE DAT? WIT EN ZWART EEN ZEBRAPAD. WITTE STREPEN OP DE WEG. BLIJVEN STAAN TOT IK HET ZEG.
Vrijdag vierden we 2 x feest. Tijdens de vakantie werd Kyandré 4 jaar. En Leonie mag zaterdag 3 kaarsjes uitblazen. Hieperdepiep hoeraaaaaa voor onze 2 jarigen.
Maandag verwelkomden we 2 nieuwe peuters in onze klas. Brent en Armin kwamen met een blij gezicht naar school en beleefden een eerste fijne schoolweek.
Het is zover! Carnaval staat voor de deur! En dat is ook te merken in de klas. Na een inleidend verhaal van "Anna viert carnaval" werden de verkleedattributen uitgehaald. Door de gekke brillen, pruiken, hoedjes en verkleedkleren kan de pret niet meer op in de klas. Ook onze confettitafel kent een groot succes bij de kleuters. In de hoekjes zochten we de juiste hoeden bij elkaar, speelden we een memory spel van Anna, maakten we ons eigen carnavalsmannetje of - vrouwtje. Ook aan de knutseltafel werd niet stilgezeten: we kleefden propjes papier op de narrenmuts van Jules, stempelden met een oorstokje confetti en kleurden we een clown in zoals het voorbeeld.
Vrijdag kwamen 2 muzikanten naar de turnzaal om er een voorstelling te geven aan onze klas, de kleuters van de Droomhut en de peuters van de creche het Pinkeltje. Meneer Toets en meneer Tats wonen in een speelgoedwinkel. Noortje een pop uit de winkel was erg verdrietig. Samen met de kleuters en de peuters probeerden we haar op te vrolijken. We zongen, dansten, speelden op instrumenten... maar niks hielp, ze bleef verdrietig. Gelukkig konden we haar toch blij maken door haar een zoentje te geven. De kleuters en peuters genoten héél erg van deze voorstelling.
Deze week werden 2 verjaardagen gevierd. Dinsdag werd Dilan 4 jaar en Nio mocht vrijdag 3 kaarsjes uitblazen. Hieperdepipe hoeraaaaa voor onze 2 jarigen!
Deze week kwamen heel wat muzieknoten uit onze klas. In de kring ,tijdens het hoekenspel, werden de instrumenten uitgehaald en konden de kleuters zich als een echte muzikant uitleven. Verschillende instrumenten werden ook van dichtbij bestudeerd. Zo zagen we dat het ene instrument snaren heeft, het andere dan weer toetsen. Voor het ene instrument heb je stokjes nodig en voor andere dan weer niet. We speelden met de begrippen LUID en STIL, SNEL en TRAAG. We maakten ook even tijd om te luisteren naar geluiden in de klas. Wat horen we als het stil is... Door deze muzikale week komen we helemaal in de stemming van FEEST, hoog tijd dus voor ons nieuw thema van volgende week: CARNAVAL.
Deze week speelden we verder met rollend materiaal. We haalden er rollen en buizen bij en zochten uit welke ballen door welke buizen konden gaan. We fantaseerden wat we met een wc-rolletje konden doen. Aan de knutseltafel stempelden we met verschillende rollen. Grote dikke rollen, kleine fijne rollen,.... dit in combinatie met blauw, geel, rood en groen, leverde heel wat mooie resultaten op. Kortom, we hadden weer een fijne tijd in de klas.
Volgende week werken we nog een weekje rond muziek en dan met het thema CARNAVAL. Donderdag 27 februari zullen de kleuters verkleed naar school mogen komen om carnaval te vieren. Wie geen verkleedkleren heeft, moet er zeker geen aankopen, laat het me gewoon weten en dan zoeken we wel iets uit van de klas.
Bal, bal ronde bal. Raad naar wie ik rollen zal Rollen, rollen , rollen ....... krijgt de bal. Zo openden we onze nieuwe thema: Rollen. De kleuters mochten elk een voorwerp meebrengen dat rolt, en zoals je raadt werd er heel wat gespeeld met ballen. We schilderen met een verfrolletje, sorteerden ballen per kleur, rolden met de bal of auto over lijnen, tekenden ballen,...
Deze week stond alles in het teken van mijn lichaam. We speelden allerlei spelletjes, zongen liedjes, speelden met een versje: Ik geef een handje aan mijn hoofd Dag hoofd! Ik geef een handje aan mijn oog Dag oog! Ik geef een handje aan mijn ander oog Dag ander oog! Ik geef een handje aan mijn neus Dag neus! Ik geef een handje aan mijn mond Dag mond! Ik geef een handje aan mijn hand Dag hand! Klap klap klap
Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin dit is mijn mondje met tandjes erin. Dit zijn mijn oogjes mijn oortjes mijn haar nu nog mijn neusje ik ben nu klaar.
Dinsdag namiddag werd het erg stil in de klas. Emilien, het kleine broertje van Manon, kwam op bezoek in onze klas. De kleuters hadden veel bewondering voor dit kleine jongentje. We gaven een kadootje aan mama en tot slot trakteerde Manon met een lekker snoepje
VOLGENDE WEEK: werken we rond een nieuw thema: "Alles wat rolt." Uw kleuter mag voorwerpen meebrengen waarmee we in klas kunnen rollen bv. een bal. Voorzie wel een naam op de voorwerpen.