Deze week stond onze school op stelten. Mevrouw de directeur had een fles met een brief gevonden. De brief kwam van de baas van Axenland. Hij vroeg de hulp van de kinderen om zijn dieren terug te halen. Die waren betoverd nadat ze ruzie hadden gemaakt. Alle kinderen waren natuurlijk bereid om te helpen. Na het volbrengen van een opdracht waarbij we goed moesten samenwerken, werd de betovering van ITSJ, de uil uiteindelijk verbroken. Elke maand zullen we kennis maken met 1 van zijn vriendjes: Sjef de leeuw, Kadosj de kameel, Slosse de schildpad, Bizi de bever, Zieme de pauw, Bolletje de poes, Dag de wasbeer, Bonkie de steenbok, en Krik de havik. De dieren van dierenstad zullen ons dit schoolkaar laten zien dat wij soms net zoals zij zijn... iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en talenten. OKTOBER is de maand van UIL... verklap dit maar aan niemand.
Ik ben de uil met mijn geheim doe tegen mij maar niet zo zot. 'k Heb alles dichtgeplakt met lijm. Mijn kistje is goed op slot.
Maandag kwam Liv héél fier naar school, ze mocht de verjaardags-t-shirt aantrekken. Op de verjaardagstaart mocht ze kaarsjes uitblazen. Hoera, hoera, hoera voor Liv. Dankjewel mama voor de lekkere cakejes.
Volgende week gaan we van start met een nieuw thema. We zullen kennismaken met het prentenboek: "Klein wit visje" van Guido Van Genechten.
Zaterdag 4 oktober is het Werelddierendag. Dit gaan we vieren in klas. Wie heeft er een dier die een dag in de klas mag blijven? (cavia, hamster, vogeltjes, konijn,...) Een hond of poes is ook welkom, maar dan met een volwassen baasje mee.
Deze week stond alles in het teken van de zintuigen: horen, zien, voelen, ruiken en proeven. Iedere dag kwam een ander zintuig aan bod. In de kring en klas werden voel- ruik- en luisterspelletjes gespeeld. We proefden van citroen, chocolade en een beschuitje. Dit smaakte telkens anders. Verder oefenden we nog wat in het benoemen van onze lichaamsdelen. We zongen in de kring verschillende liedjes: Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin, dit is mijn mondje met tandjes erin Dit zijn mijn oortjes mijn ogen mijn haar nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar.
20 september werd Lila 3 jaar! Lila had een cadeautje voor de hele klas: een prentenboek. (Heksje Mimi heeft nieuwe laarsjes) Voor de herfstvakantie komt dit boekje aan bod tijdens ons thema LAARSJES. DANK JE WEL!!!
Jules had tijdens het weekend heel veel in het zand gespeeld. Dit was er goed aan te zien. Jules was van kop tot teen vuil! Hoog tijd dus voor een bad. Maar... wat hadden we daar allemaal voor nodig? We gebruiken we allemaal als wij ons moeten wassen. Aan de hand van een plangesprek tekende ik wat de kleuters aanbrachten en gingen we op zoek in de klas. De badspullen waren in de hoekjes verstopt, als we alles gevonden hadden, konden we aan de slag gaan. Stap voor stap gingen we te werk: 1. Bad vullen 2.Schuim maken 3.Jules zijn kleren uidoen 4.Jules in bad 5.Jules van kop tot teen wassen 6.Jules afdrogen 7.Jules zijn kleren weer aandoen. Na deze stappen was Jules weer helemaal proper.
Na de wasbeurt van Jules kregen we ook een goed zicht op wat ons lichaam allemaal heeft:een buik, armen met handen, benen met voeten,... Dinsdag brachten we spiegels in de kring en we bekeken ons gezicht eens héél goed: 2 ogen, een neus, 2 oren, een mond en haar. En toch was het bij iedereen anders. Aan de knutseltafel maakten we het gezicht van Jules af. In de hoekjes speelden we verder met de spiegels en de gevoelens (nadoen van de gevoelens --> sommige kleuters hebben echt iets van een acteur in zich, zo goed deden ze het) We konden Jules en Marie ook maken als puzzel, en hen aan-en uitkleden. Sommigen vonden het ook fijn om Jules eens een kleedje te laten aandoen. Wie nog niet genoeg had van het wassen, kon ook poppen wassen aan de tafel.
Volgende week werken we nog verder rond het thema. We schenken ook aandacht aan VEILIG NAAR SCHOOL, vergeet de fluojas dus niet! Woensdag gaan we tanden poetsen: vergeet de tandeborstel, tandpasta en beker niet mee te geven!
Maandag ging onze klas met juf Veerle buiten trekken. De kleuters stapten op verschillende manieren van de ene naar de andere kant. Raden jullie mee welke dieren ze uitbeelden?
Dinsdag mocht Amber onze nieuwe verjaardagt-shirt aantrekken, want het was groot feest! Ze mocht 3 kaarsjes uitblazen op har verjaardagstaart. Amber trakteerde met lekkere cake en koekjes en we dronken ook een fruitsapje.
Juf Amélie vroeg me vorige week of ik iets kon doen met een restje bordverf. Het deksel van onze zandtafel werd vrijdag na school onder handen genomen en zo werd een nieuw hoekje in de klas geboren. Onze kleuters hadden meteen dolle pret bij het experimenteren van grootmotorische bewegingen met krijt. We tekenden er op los, sommigen tekenden hele leuke ventjes of hoofdjes.
Woensdag 24 september zullen we met de kleuters de tandjes poetsen in klas. Uw kleuter mag zijn/haar tandenborstel, tandpasta en beker meebrengen. Gelieve op alles een naam te voozien, zodat er geen spulletjes verloren gaan. DANK U.
De nieuwe peuters en kleuters vinden steeds meer hun weg in onze klas! Dit komt omdat we deze week verschillende zoekspelletjes speelden in de klas. Bv. uit iedere hoek een gekleurd voorwerp zoeken. Ook Jules speelde graag met ons mee. Want hij ging zich in de hoekjes verstoppen en de kleuters moesten hem zoeken. Donderdag genoot ons klasje van het TIKTAK moment. We gingen met verf aan de slag. Er kwamen geen borstels aan te pas, neen, we gingen met onze handen te werk. Tijdens het hoekenwerk maakte ik ook even tijd om in de hoekjes mee te spelen.
Deze week was het vooral veel torens bouwen met verschillende materialen.
Volgende week starten we met een nieuw thema: "Kiekeboe, dat ben ik!"
Louisa ging vrijdag héél fier naar huis: ze mocht Jules in de logeertas meenemen naar huis. Maandag vernemen we wat ze allemaal in het weekend beleefden.
Iedere donderdagnamiddag zullen de kleuters genieten van een TIK TAK voorstelling. Zoals de foto's vertellen, genoten de kleuters van de eerste voorstelling.
Voor 1 keer mochten de boekentassen mee in de kring. We bekeken eens goed de boekentassen uit onze klas. Wat zit er allemaal in? Hoe gaat ze open en dicht?