Deze week kwam juf Lisa in onze klas stage doen. Alles stond in het teken van KLEUREN. Maandag en dinsdag zat boordevol ROOD, woensdag en donderdag zagen we alles door een GELE bril. En we sloten de week af met BLAUW (volgende week doen we daaraan verder). Juf Lisa deed onze kleuters en peuters genieten van TIK TAK. De kleuters vonden het fijn om er naar te kijken. Volgende week spelen we verder met kleuren.
Deze week stond alles in het teken van fruit. Iedere dag proefden we een ander stukje fruit. Maandag (groen doosje van de weekkalender): groene appel, groene peer, groene druiven Dinsdag (geel doosje " "): banaan en citroen Woensdag (rood doosje" "): rode appel Donderdag (blauwe doosje " "): blauwe druiven Vrijdag (oranje doosje " "): appelsienen. We genoten ook van het verhaal van Anna. Anna ging samen met mama fruit kopen op de markt en ze maakten er lekkere vruchtensap van. Zo zijn we vrijdag ook met da appelsienen aan de slag geweest en maakten we ons zefgeperst bekertje fruitsap. Mmmmm..... lekkere vitamientjes. We maakten kennis met meneer en mevrouw Pit die in het klokhuis van de appel en de peer wonen, zongen liedjes en leerden versjes over fruit: Appelsien laat je zien Alle indiaantjes Appeltje rood, appeltje rond Pas maar op! schieten met banaantjes mmmm, lekker en gezond Of ik eet je op Pief, poef paf Hap, ik steek je in mijn mond onze broek zakt NIET af! In de hoekjes konden we ook heel veel met fruit spelen. Kortom, we beleefden een héél gezonde en lekkere week! Volgende week komt juf Lisa in onze klas 2 weken stage lopen. Ze koos als thema: "Kijk eens, al die kleuren". Het zou fijn zijn, als uw kleuter iets in het dagkleur draagt tijdens de stage, hierbij een klein overzichtje: maandag en dinsdag: Rood woensdag en donderdag: geel vrijdag en maandag: Blauw dinsdag en woensdag: groen donderdag: oranje vrijdag: rood, geel, blauw groen of oranje
Vrijdag kregen we van juf Stefanie een nieuw vriendje in de klas. Raden jullie mee wie het is? 1) Hij/zij heeft geen voeten en armen 2)Hij/ zij is altijd nat 3) Hij/zij is oranje 4) Hij/zij is een ..................................... VIS. De kleuters waren onmiddellijk enthousiast om ons nieuw vis vriendje de naam BLUBJE te geven. En vanaf maandag mag het baasje van de dag ook ons klasdiertje eten geven.
Deze week zijn we de gestart met een verhaal van Jules. Jules had reuzenhonger en ging zelf zijn boterham smeren. Jules kon niet echt kiezen wat hij op de boterham wilde, en smeerde er van alles op (zoals choco, kaas, confituur, schelletje hesp,...) Als Jules van zijn boterham moest opeten, bleek dat dit allemaal samen niet zo lekker was. Zo volgde er een kringgesprek van wat de kleuters lekker vonden en wat niet. Al snel bleek dat boterhammetjes met choco heel erg in de smaak vielen bij de kleuters. En woensdag zijn we dan zelf aan de slag gegaan: we smeerden onze eigen boterham met choco. En ik moet eerlijk toegeven: ze deden het erg goed! Er werd weinig geknoeid! Nellie en Cezar kwamen dinsdagnamiddag weer langs voor het poppenspel met juf Stefanie. Daarbij hadden we aandacht voor wat gezond is wat niet gezond is. Donderdagnamiddag maakten we met oud brood, lekkere broodpudding. (Helaas, vergaten we in alle drukte foto's te nemen, SORRY) Het recept vinden jullie volgende week in het heen-en weerschrift. TOT VOLGENDE WEEK!
Na het maken van de broodpudding, hadden we nog heel wat oud brood over. We genoten er nog eens van om met de klas naar buiten te treden en gaven de ganzen aan het Poelenbos oud brood.
Juf stefanie had vrijdag haar 2 schildpadjes Anna en Schilpje mee naar de klas. De kleuters keken vol verwondering naar deze schattige diertjes. Enkele kleuters durfden het zelfs aan om de schildpad vast te houden.
Deze week stond alles in het teken van de gevoelens. BLIJ en BOOS stonden centraal, want dit zijn ook de eerste gevoelens die we vaak terug vinden in de klas: blij zijn omdat we weer naar de klas mogen komen, en boos omdat we de blokken moeten opruimen. Aan de hand van voorbeelden verwoordden de kleuters hoe ze zich daarbij voelen. We maakten onze BLIJ BOOS medaille en ook die werd gebruikt om het kring gesprek wat op gang te doen komen. De kleuters genoten van een poppenspel die juf Stefanie en juf Heleen speelden. Cezar maakte Nellie blij met een blij. Daarbij speelden we dan ook met het korte versje: BEN JE BOOS PLUK DAN EEN ROOS GEEF ZE AAN MIJ DAN MAAK JE ME BLIJ. En zoals je om de foto's kunt zien, kunnen de kleuters daarbij de passende gelaatsuitdrukking laten zien.
Volgende week staat alles in het teken van GEZOND NAAR SCHOOL. Kijk dus volgende week maar weer naar de blog om te kijken wat we allemaal hebben beleefd.
Deze week stond alles in het teken van "zakken en tassen." Maandagochtend vonden we in de kring een grote tas, die zat vol met allerlei tassen. In de zandtafel en experimenteertafel leefden de kleuters zich helemaal uit met zakjes vullen. Bij de experimenteertafel moesten de kleuters goed kijken naar de juiste kleur en bij de zandtafel was het kleine en grote zakjes vullen. We leerden in de kring een lied over de boekentas waar we spelletjes mee speelden? Wat steekt mama allemaal in de boekentas? Wat was er verdwenen? IK KREEG VAN MIJN MAMA EEN MOOIE BOEKENTAS VOOR DE EERSTE KLEUTERKLAS ZE STOPTE ER EEN KOEKJE (APPEL, KNUFFEL, ZAKDOEK) IN DAT WAS NAAR MIJN ZIN! Aan de knutseltafel versierden we onze werkjeszak (deze krijgen jullie mee naar huis met de werkjes erin, gelieve deze telkens weer mee te geven naar school, dank u) + we maakten nog onze eigen boekentas. Om onze energie kwijt te spelen, sprongen we als echte kangoeroes op het springkasteel: de kleuters amuseerden zich kostelijk.
De eerste schoolweek zit er al op! Alle kleutertjes/peutertjes stonden vrijdag met een glimlach in de rij: geen enkel traantje meer te bespeuren! Flink zo! We namen deze week tijd om iedereen wat te leren kennen. Ook met de klasafspraken maakten de kleuters/peuters al kennis: we blijven met het zand in de zandtafel, we gooien geen blokken van het verdiep naar beneden,... We helpen opruimen met Jules. In de kring genoten we van de verhaaltjes van Anna en Karel die naar school gaan. En we leerden ons eerste liedje zingen. Misschien hoorde je al enkele deuntjes van je peuter/kleuter: IK ZIT HIER EN JIJ ZIT DAAR ALLEMAAL GEZELLIG BIJ ELKAAR. IK ZIT HIER EN JIJ ZIT DAAR TIK EENS OP JE NEUSJE EN DAN IS ONS LIEDJE KLAAR.
Juf Stefanie is de kinderverzorgster van onze school. Dit jaar komt ze iedere namiddag een handje helpen in de klas. Ik mag haar vragen om: pampers te verschonen, te helpen bij de toiletbezoekjes, helpen opruimen, knutselwerkjes af te werken,... kortom juf Stefanie helpt me zoveel mogelijk waar ze kan!
Na 2 maanden zomervakantie, kwamen maandag 2 september de vriendjes van Jules naar school. We verwelkomden 5 nieuwe kleuters (2 eerste kleuters en 3 peuters) Welkom Sarah, Ruben, Nio, Marina en Maxime. Tijdens de eerste schoolweek maakten de kleuters nader kennis met elkaar. 's Morgens hier en daar nog een traantje bij enkele peuters, maar eenmaal we in de klas zijn, voelt iedereen zich snel thuis. In de hoekjes konden de kleuters torens bouwen, spelen met de auto's, zand opscheppen en taartjes maken en jawel de eerste kunstwerkjes van jullie kleuter/ peuter werden al verwerkt in onze verjaardagskalender.
De kleuters wisten het maar al te goed: bij het blauwe doosje mogen we onze fiets meebrengen! We hadden geluk! De weerman gaf geen regen uit, dus kon onze fietsdag doorgaan. En of de kleuters fietsten? In de voormiddag versierden we ons rugnummer en pimpten we ook wat onze fiets. En dan na de speeltijd was het zover.... 1,2,3, PANG het startschot werd gegeven voor onze fietsdag. In de voormiddag warmden wat onze spiertjes op om dan in de namiddag de grote tour van de Startbaan te rijden. U heeft het misschien ook gemerkt... uw kleuter had een zalige vermoeiende fietsdag.
Voor we de vakantie inzetten, vierden we nog enkele verjaardagen. Osman wordt 3 jaar en Mercy en Soraya mogen tijdens de vakantie 4 kaarsjes uitblazen. GELUKKIGE VERJAARDAG aan onze vakantiejarigen.
Dinsdag genoten we met alle kleuters van een aperitiefje. Een chipje en een glaasje fruitsap of ice-tea. Meer moet het echt niet zijn. We lieten de glaasjes klinken en riepen luidkeels: SANTE!!!
Vrijdag was het dan zover: 14u59: we telden af naar de vakantie. 5,4,3,2,1,0 RINNNNNNG! Joepie! Vakantie!
Voor iedereen een prettige (hopelijk zonnige) vakantie! Bedankt voor alle leuke attenties die ik van jullie kleuter/peuter kreeg. Tot 2 september, dan maken we er weer een spetterend schooljaar van en kunnen jullie onze klasavonturen verder volgen op onze klasblog.
Sniif, snif,... het laatste thema vanhet schooljaar werd opgestart. De vakantie staat voor de deur, niet raar dus dat we in de klas rond VAKANTIE werken. Jules die had het wel een beetje verkeerd op: hij was al op vakantie vertrokken. Gelukkig stuurde hij ons een brief waarin hij schreef dat hij op camping Zonneschijn verbleef. Na wat zoekwerk hadden we heel veel geluk. We vonden Jules in zijn kampeertent. Vooraf gingen we eens kijken of Jules in de mobilhome of de caravan verbleef. Wat waren de kleuters onder de indruk.