Zoals u deze week al kon merken hadden onze kleuters wat last van Sinterklaaskoorts. Ze konden zo moeilijk wachten tot hij eindelijk naar onze school kwam. Dinsdag was het dan zover. We kwamen in de klas en de chocolademelk was uitgedronken, onze schoen was leeg, maar er rond stonden heel veel leuke dingen om in de klas te gebruiken. Lang leve Sinterklaas. Samen hebben we ze open gemaakt en mochten we ermee spelen. Nieuwe blokken, een boerderij, stapeldieren, magneetblokken,een winkelkar,... We wisten niet met wat eerst gespeeld. In de namiddag kwam de Sint met zijn Piet nog eens naar school. Daar hebben we een versje voor hem opgedragen. De kleuters van de andere klassen hebben ook iets heel moois gedaan. Sinterklaas was heel blij en we kregen wat snoep en nog een pakje voor de klas erbij! Onze vreugde kon niet op Toch was het soms eens moeilijk om alles te kunnen delen. Logisch ook, want alles ziet er zo fantastisch leuk en nieuw uit. Naar het einde van de week, zijn we al begonnen aan de voorbereidingen voor Kerst. Hierover kunnen we helaas nog niet zoveel vertellen, maar de foto's maken het al iets duidelijker.
Vrijdagnamiddag, vlak voor we naar huis gegaan zijn, mochten we nog eens alle remmen loslaten. We haalden er de bellenblazers bij en de kinderen mochten zoveel mogelijk bellen vangen. Eens allemaal samen, dan eens de meisjes en natuurlijk ook eens de jongens. Wat een plezier! Helemaal klaar voor het weekend
De eerste week rond sinterklaas zit er op. Waarschijnlijk is Sinterklaas bij vele kinderen al langsgekomen. Aanstaande dinsdag komt hij nog even bij ons langs, voor hij op nieuw naar Spanje gaat.
In onze klas zijn we er alvast klaar voor. In de klas konden we naar hartelust Sinterklaas of Zwarte Piet spelen. Vrijdag zorgden we nog voor een gezond drankje, door de sinaasappels van Sinterklaas. Die groeien gewoon in zijn tuin. mmmmmmmmmmmmmmmm... Wat lekker zeg! Voor de meesten dan toch
Na afgelopen week, lijkt onze klas wel op een dierenboel met alle knuffels bij elkaar. Weldra mogen alle knuffels op een matras zodat we er een knuffelhoek van maken waar de kinderen tussen de knuffels tot rust kunnen komen.
Het was een boeiende week waar we een knuffel mochten bekleven met zijdepapier en dat er achterna terug af moesten doen... Wel, wel zeg, eerst kleven en dan alles er terug af. Hoe gek kan het nog worden. Maar het resultaat mocht er dan ook wezen. Daarna mochten we schilderen met zwarte verf. Helemaal niet raar zou je denken, tot er nog eens lijm en zand de verfpot in ging. Alles samen hebben we veel kunnen ontdekken deze week.
Maandag mochten we opnieuw een 'muziek- en ritme spel' spelen. Wat een leuke dingen! Hier alvast ook wat foto's van. En natuurlijk nog enkele sfeermomenten uit de klas.
Maandag gaan we er weer tegenaan met een nieuw thema. Dat is waarschijnlijk zoals jullie al verwacht hadden: 'sinterklaas'
Na een weekje te werken over slapen en naar bed, gaan we volgende week over naar knuffels. Graag had ik een knuffelhoek vol beren gemaakt in de klas. Helaas heb ikzelf niet voldoende beren endoe ik een oproep om zoveel mogelijk oude beren mee te brengen naar school. Zo kan ik een hoek uitbouwen, die in de klas kan blijven bestaan en die ook gedurende het schooljaar kan groeien. U mag gerust ook 1 beer meegeven die terug mee naar huis moet. GELIEVE DEZE DAN OOK GENAAMTEKEND MEE TE GEVEN.
Onze eerste week zit er al op en we hebben elkaar al goed leren kennen. Het was een leuke week, waarin we rond slapen gaan hebben gewerkt.
De poppenhoek werd omgetoverd in een donkere hoek waar de kinderen met hun lichtjes en dekentjes konden spelen. In de winkel mochten ze ook een pyjama kopen om aan te doen in de poppenhoek.
Aan de werktafel hebben we het bed van Jules gemaakt. Onze doos hebben we helemaal geschilderd, daarna mochten we met textielstiften het dekentje kleuren. Helemaal als laatste moesten we een slapende Jules kleuren.
Maandag verwelkomden we 3 nieuwe peuters in onze klas! Thibaut, Maury en Déan vergezellen vanaf nu ons klasje. In totaal zijn we nu met 17 vriendjes in de klas (11 eerste kleuters en 6 peuters) Welkom aan onze nieuwe peuters! Deze week stond alles nog wat in het teken van kennismaken met elkaar en de klas. Maandagnamiddag kwam juf Fabiennen met de kleuters musiceren. Het werd een heel gezellige bedoening: herfstblaadjes wegblazen, spelen met de tamboerijnen, met de muisjes. Allemaal leuke activiteiten op vrolijke muziek, De kleuters genoten met volle teugen.
Door mijn zwangerschap ben ik verplicht door de arbeidsgeneesheer te stoppen met werken. Jammer! Juf Joke neemt vanaf maandag de klas over en ik ben ervan overtuigd dat de kleuters het naar hun zin zullen hebben bij haar. Uiteraard blijf ik me voor school inzetten (op de achtergrond) en zullen jullie me dus zeker nog zien op schoolactiviteiten. Voor alle kleuters van mijn klas nog een stevige knuffel!!! Heel veel groetjes Juf Heleen
Donderdagvoormiddag 20 oktober verdienden mijn kleuters een grote pluim! We zijn naar het Culureel centrum om er een voorstelling bij te wonen van Jeugd en Muziek, iedereen bleef supergeboeid zitten en luisterde aandachtig naar de mooie muziek. Ik was zéér fier op mijn kleuters.
Afgelopen vrijdag werden alle kleuters (eerste, tweede derde kleuter) in 4 groepen verdeeld. Iedere groep had een kleur (rood, geel, blauw en groen) en kon bij een juf iets leuks doen. Bij juf Stefanie een huisjesslak knutselen, bij juf Kathy bewegingsspelletjes spelen bij juf Catherine tikspelletjes spelen en bij juf Heleen werden enkele kinderdansen gedaan. De kleuters vonden het een zéér geslaagde namiddag.
Deze week stond alles in het teken van: "Het weer in de herfst". We begonnen met een waarneming van de paraplu. Met hoeveel kleuters kunnen we onder de paraplu? Hoe gaat een paraplu open?Wanneer gebruiken we een paraplu,... Allemaal vragen waar we nu met de kleuters een antwoord op weten. Van de winkel werd een parapluwinkel gemaakt, zo konden de kleuters verder experimenteren met de paraplu's. Dinsdag hadden we héél veel geluk. Er viel regen uit de wolken. We trokken meteen onze laarzen aan en gewapend met paraplu maakten we een wandeling. Wat was het leuk om eens in de plassen te stappen.Terug in de klas werden de laarsjes in de winkel gezet. In de kring leerden we een lied: Met mijn paraplu en regenjas loop ik door het natte natte gras Ik zie een grote regenplas Ik spring En kijk... mijn jas is nat De kleuters mochten om beurt het lied uitbeelden. Dat vonden ze erg plezant. We maakten ook onze eigen paraplu. In een deksel legden we een blad en daarop werden enkel druppels verf en knikkers gedaan. De kleuters schudden met het deksel zodat de knikkers door de verf sporen achterlieten.
Donderdagvoormiddag verdienden alle kleuters een grote pluim! We zijn naar het Culureel centrum om er een voorstelling bij te wonen van Jeugd en Muziek, iedereen bleef supergeboeid zitten en luisterde aandachtig naar de mooie muziek. (foto's volgen nog) Ik was zéér fier op mijn kleuters. In klas speelden we met de instrumenten het concert na. In de namiddag smeerden we onze eigen boterham omdat het de "dag van het brood" was. We smulden hem lekker op.
Het was weer zoals u leest: een super-formidabbele week!
MAANDAG KOMT DE FOTOGRAAF ONZE KLAS FOTOGRAFEREN! Smile... Volgende week werken we verder rond de herfst.
Deze week kwam juf Thamara in onze klas stage lopen. Alles stond in het teken van kleur. Bedankt aan de ouders, het was leuk dat zoveel kleuters telkens in het kleur van de dag naar school kwamen."H
Volgende week staat "Het weer in de herfst" centraal. Uw kleuter mag daarom regenlaarzen, regenjas of paraplu meebrengen naar school. Donderdagvoormiddag gaan we met de kleuters naar het Cultureel centrum om er een voorstelling van jeugd en muziek bij te wonen. De vriendenkring staat in voor de kosten. BEDANKT VRIENDENKRING! Donderdag 20 oktober is het DAG VAN HET BROOD. In de namiddag zullen we met de kleuters een boterham smeren met choco en die lekker opsmullen.
Op de kinderboerderij had juf een pompoen gekocht. In het rode doosje (woensdag-doosje) van onze weekkalender hingen we een prent van een grote kookpot, zo konden de kleuters aftellen naar deze kookactiviteit. En dan was het eindelijk zover! Woensdag verwerkten we pompoen tot een lekkere pompoensoep. We begonnen onze kookactiviteit met het waarnemen van het nodige materiaal: het kookvuur, de kookpot, de mixer,...De kleuters zochten uit waarom dat mixer het niet deed. Ze dachten niet aan de stekker die we in het stopcontact moetsen steken. Ook werden alle ingrediënten vooraf besproken: ,ui, pompoen, prei, boter. Nadat we onze handen hadden gewassen konden we eindelijk aan het werk! We mochten om beurt wat pompoen versnijden in kleine stukken. Mmm... wat begon het lekker te ruiken in de klas. Na de speeltijd volgde dan eindelijk het proefmoment. Iedereen vond de soep superlekker. Er waren zelfs soepkampioenen bij die 3 tassen dronken! Bravo!
Deze week stond alles in het teken van de boerderij. Alle dieren van de boerderij werden uitgebreid besproken en nagedaan. De kleuters kunnen als de besten loeien als een koe, hinniken als een paard, blaffen als een hond,... Vrijdag (30 sept) konden de kleuters nog nagenieten van het boerderijbezoek: juf had de foto's op de computer gezet en in diavoorstelling kon zo naar de foto's gekeken worden, ze vonden het héél vreemd om zichzelf op de computer te zien. De kleuters kregen dinsdag (werelddierendag) allemaal een staart, we deden onze staart van HIER naar DAAR zwaaien op het bewegingslied: Het schaap, het varken en de koe hebben allemaal een staart. Hij zwaait steeds van HIER naar DAAR van HIER naar DAAR, van HIER naar DAAR van HIER naar DAAR, van HIER naar DAAR (sneller) Wordt een staart nooit moe? We maakten voor Werelddierendag ook een masker, de kleuters konden kiezen: varken of koe. Iedereen maakte er iets moois van. En mama en papa, weten jullie dat de boer altijd eerst de koe vriendelijk aanspreekt voor hij ze gaat melken? De kleuters hebben het echt in zich om een goeie boer(in) te zijn. Ze deden supergoed mee met het versje: Dag koetje met je uier Dag uier met je spenen Mag ik met je spelen? Zwiepe zwoppe, zwiepe zwop Zwiepe zwoppe, zwiepe zwop Nu heb ik voor elk een lekker glaasje melk. We sloten de week af met poppenkast. De winkel werd omgebouwd tot poppenkast en juf Stefanie en juf Heleen speelden een verhaal van boer Teun en zijn dieren. Boer Teun was verschrikkelijk moe, maar hij had nog zoveel werk te doen! Toen hij de koe had gemolken, besloot hij toch even te gaan zitten. Hij viel al snel in slaap. Bella de koe, Knorrie het varken en Wollie het schaap bleven maar in de wei wachten op het eten. Ze hadden al snel door dat er iets niet klopte. Eén voor één probeerden ze de aandacht van de boer te trekken door luid te loeien, knorren of te blaten.Gelukkig had Knorrie een geod idee, misschien moesten ze allemaal samen van zich laten horen en zo kregen de dieren boer Teun wakker. De kleuters genoten van het verhaal en vonden het zéér plezant. De poppenkast is dus zeker voor herhaling vatbaar!
Volgende week komt juf Thamara stage doen in de klas. Zij neemt dus de klaswerking over en zal met de kleuters werken rond KLEUREN. Elke dag staat een kleur centraal, uw kleuter mag gekleed zijn in het kleur dat centraal staat die dag: Maandag= rood Dinsdag= geel Woensdag= blauw Donderdag= groen Vrijdag= alle kleuren herhalen
Maandag mochten we een nieuwe kleuter verwelkomen in de klas. Vanaf nu zijn we met 14 kleuters (11 eerste kleuters en 3 peuters) in de klas. Welkom Nyson in onze klas! (foto's volgen)
Maandag kwam Sten héél fier naar school. "De baby is uit mama's buik", vertelde hij in de kring. Hij had voor alle kleuters een doosje lekkere snoepjes mee! Hiep hiep hoera voor zusje LIV. En een dikke proficiat aan mama, papa en de broers.
Deze week sloten we thema "mijn lichaam" af. Maandag deden we met de kleuters een waarneming van onze voeten. We telden de tenen aan de ene voet en aan de andere voet. Hihih... wat gek... we hadden aan beide voeten 5 tenen. We gebruikten onze voeten om te stappen, te lopen, te springen, te dansen,.. Met het voetparcour konden we stappen in verschillende bakjes. De ene was gevuld met zand, de andere met knikkers... Telkens andere materialen die ook weer anders aanvoelden. In sommige bakjes was het niet zo leuk om te stappen zoals bij de blokken en de houten stokjes want die voelden HARD aan. Bij andere bakjes was het dan weer zalig ZACHT zoals bij de pluimpjes en de wol. Na afloop probeerden we zelf onze kousen aan te doen, een niet zo makkelijke opdracht! We hadden ook aandacht voor onze tanden. Zoals u in het schriftje zag, zullen we nu wekelijks onze tanden poetsen. De kleuters genoten vooraf van een leuk verhaaltje van Anna die ook haar tanden poetst. We maakten een knipoefening en knipten witten tanden die we op een mond kleefden.
Na het bezoek aan de kinderboerderij zullen we volgende week werken rond de boerderij. Juf kocht op de kinderboerderij een pompoen en woensdag zullen we daar lekkere pompoensoep van maken. Wie thuis een kookschortje heeft mag die zeker meebrengen.
Om het boerderij bezoek af te sluiten, had de boerin nog een kleine verrassing voor de kleuters. Iedereen mocht nog eens een ritje doen op Sofietje de pony.
Samen met mijn enthousiaste bende van 13 kleuters vertrokken we donderdag naar de kinderboerij in Deerlijk. De zon was ook van de partij dus onze dag kon niet meer stuk. We zagen een heleboel dieren en mochten helpen om die eten te geven. Neem gerust uw kleuter op de schoot en laat hem/haar maar vertellen over de foto's van deze leuke dag.
Deze week stond alles in het teken van ons lichaam. In de kring werd heel wat gezongen, gedanst,... om onze lichaamsdelen beter te leren kennen. Er werd een grote spiegel gezet, zodat we eens heel goed konden kijken naar onszelf en de andere kleuters uit de klas. We merkten al snel op dat iedereen anders is: jongens/ meisjes, lang/kort haar, wit/bruin/zwart haar,... Maar sommige dingen waren dan wel weer hetzelfde: iedereen heeft twee ogen, twee oren, twee handen,... Spelenderwijs leerden we zo over de delen van ons lichaam. We keken even hoe groot Jules was. Waren de kleuters nu groter of kleiner dan Jules. We maakten een van "groot naar klein" trein en dansten zo op een vrolijk lied.
Volgende week (tot woensdag) doen we nog even verder met het thema. Donderdag gaan we met de klas naar de kinderboerderij in Deerlijk. Gelieve 5,10 te betalen tegen dinsdag. En niet vergeten: donderdag= lunchpakket meegeven!!! Volgende week komt juf Sofie (stagiair kinderverzorging) ons klasje vergezellen voor twee weken.
Donderdagnamddag kwam de klas van Dominique op bezoek in onze klas. Ze hadden in klas zelf een puzzel gemaakt en waren op zoek naar goeie puzzelaars om hun puzzel eens uit te proberen. De kleuters vonden het zeer leuk en de puzzels werden goedgekeurd!
Samen met de kleuters nemen we deel aan een kleurwedstrijd van Boektoppers (van uitgeverij Van In). We gaven de kleurplaat van Anna een mooi kleurtje met vingerverf. Hopelijk winnen we 1 van de boektoppers of het grote knutselpakket.
Vrijdagnamiddag genoten we van heel wat zonneschijn. Een ideale gelegenheid dus om er met ons klasje en juf Stefanie eens op uit te trekken. De kleuters reageerden meteen enthousiast als ze hoorden dat we naar "het Poelenbos" zouden gaan. We zagen de ganzen en kippen, appel- en perenbomen en reuzengrote zonnebloemen.
Deze week werkten we verder rond het thema: "Welkom in mijn klas". De kleuters konden nog wat op verkenning gaan in de hoeken. We werkten verder rond de afspraken in de hoeken, en experimenteerden met enkele knutseltechnieken. Aan de hand van een leuk lied leerden we onze jas zelf aan te doen, van enkele kleuters gaat dit al zéér goed!
Kijk, mijn jas ligt vlak voor mij, kriebel hier en kriebel daar zwieren zwaaien handen vrij dag, dag, ik ben klaar!
In de kring werden de 4 gevoelens: blij, bang, boos en verdrietig besproken. Enkele kleuters konden ook heel boos kijken, (gelukkig zien we dat niet veel). Juf had ook foto's van Jules waarop hij boos, bang, blij en verdrietig kijkt, zij krijgen een plaatsje aan de muur en we zullen geregeld de geveoelens bespreken in de volgende thema's.
Deze week dansten we op een danslied: handen klappen, voeten stampen, in het rond draaien,... de kleuters kregen er maar niet genoeg van. We trokken naar de zaal met de grote trom en het belletje. Als juf de trom liet horen, moesten de kleuters stappen en bij het belletje trippelden ze door de zaal.
Vanaf oktober doen we met de school mee aan het fruitproject "Tutti frutti". We eten dan iedere donderdag een lekker stukje fruit. Gelieve 2 mee te geven met uw kleuter. Dank u!
Niet te geloven, de eerste schoolweek zit er weeral op! Een nieuw schooljaar, een nieuwe klas, nieuwe vriendjes, nieuwe boekentas, nieuwe afspraken,... daar ging het dfe voorbije week allemaal over. Een korte samenvatting: - Wat zit er allemaal in de boekentas? Sten die had een fluohesje zitten die héél belangrijk is : onder het motto 'reflecteer in het verkeer' worden de kleuters warm gemaakt om een fluojasje te dragen om naar school te komen of naar huis te gaan. We keken ook eens naar de verschillende sluitingen van de boekentassen: enkelen hadden een rits, anderen klittenband,... Alles maakte ook een verschillend geluid en zo hadden we een heus boekentassenconcert. - op een vrolijk melodietje beweegden we met onze boekentas: boekentassen op het hoofd, boekentassen op de rug. Als er geen muziek meer was, legden we de boekentas op de grond. -We hadden aandacht voor de groene en rode sleutels aan de speelhoeken. Een groene sleutel wil zeggen dat we er mogen spelen. En als er een rode sleutel hangt, mogen we er niet spelen. -We beschilderen onze boekentas en stempelden met kurk op onze verjardags T-shirt. -We musiceerden met ritmestokjes op het lied: "Een, twee, doe nu maar mee." -We speelden een kringspel: zoek de juiste boekentas. -We telden de stippen (1 of 2) op de reuzengrote dobbelsteen en zetten daarna evenveel boekentassen in de kring. -Tijdens het onthaal mocht het baasje Jules aankleden en bij het afsluiten van de dag de pyama van Jules weer aandoen. -Vrijdag vierden we de verjaardag van Jules. We mochten 3 kaarsjes uitblazen en lekkere cakjes eten die juf Stefanie voor ons bakte. Mmmmm...
1 september was een héél speciale dag voor Vincent, Kaat, Rania en Adrian. Zij kwamen voor de allereerste keer naar school. Nu, (een weekje later) zijn de traantjes helemaal weg en vinden ze het heel plezant om naar de klas te komen!