Maandagnamiddag kwam meester Jan op bezoek in onze klas. Hij kwam dramatiseren met de kleuters. In het begin keken de kleuters wat raar toen hij vertelde dat ze naar voorwerpen uit de klas moesten luisteren want deze vertellen heel vaak een verhaal. Een klein houten blokje werd plots een telefoon waarmee we mama en papa konden opbellen. We gaven een blokje door en deden alsof die heel warm was, echt zo warm dat we onze vingers konden verbranden. Het kwam er dus op neer dat de kleuters hun fantasie mochten gebruiken.
Deze week kwam juf Shana in onze klas stage lopen. Shana zit in haar 7de jaar kinderzorg en deed met het eerste kleuter een voel- en raad spel. Juf Shana blijft volgende week nog een weekje bij ons in de klas.
Eerst en vooal wil ik al mijn zieke vriendjes van de klas héél veel beterschap wensen. Hopelijk is iedereen er snel weer in de klas en kunnen we nog samen genieten van een weekje carnavalsgekte.
Dinsdag exeperimenteerden de peuters en kleuters met een ballon tijdens de turnles. In de kring vertelden ze honderduit hoe plezant ze het vonden om met de ballonnen te spelen.
Je kan er niet naast kijken in onze klas: binnenkort is het CARNAVAL! Onze winkel werd omgetoverd tot een hoedjeswinkel, de confettitafel werd geopend. Met perforators maakten we onze eigen confetti, we oefenden al eens om serpentine uit te blazen. Kortom... één en al carnavalsfeer. In de kring speelden we met een lied: TIERELIERELOP, ZO ZET IK MIJN HOEDJE OP! En ook in de zaal gingen we gek doen met de hoedjes. Donderdag hadden we ook even aandacht voor gedichten en versjes want het was GEDICHTENDAG. We brachten een carnavalsversje op verschillende manieren: boos, blij, bang, verdrietig, luid, stil,... Tijdens het hoekenspel kunnen we ons nu uitleven met nieuwe blokken. Deze mogen we lenen van juf Nathalie van de Droomhut (wijkschool) we maakten meteen de afspraak dat we héél goed voor deze blokken zullen moeten zorgen, want als je iets leent, moet je dit nadien terug geven. De blokken zijn een groot succes voor onze bouwkapoenen.
Maandagochtend keken de kleuters boos naar Jules. Hij had
tijdens het weekend een pudding willen eten, maar at dit niet zo proper op. Zijn
kleren waren helemaal besmeurd . Wat konden we hieraan doen. Wat hadden we
nodig om te wassen? Aan de hand van een kringgesprek kwamen we erbij dat we
water en zeep nodig hadden om zijn kleren weer mooi te maken. Aryen stelde voor
dat zijn mama de kleertjes zou wassen, maar ik dacht dat mama Kim al genoeg was
had. Dus gingen we zelf aan de slag. In de keuken van Carline (oma van Déan) en
Conny gingen we opzoek naar de wasmachine.
Wat waren de kleuters /peuters onder de indrukvan de machine, het water die in de wastrommel kwam, het schuim,
In de kring gebruikten we onze neus om de verschillende soorten waspoeder waar
te nemen. En aan de knutseltafel gingen we experimenteren met verf, waspoeder
en vloeibaar wasmiddel. Wat rook het lekker in onze klas! Met het eerste kleuter werkten we rond de draaibewegingen van de wasmachine en schilderen onze eigen 'draaiende' wasmachine.
We maakten in klas ons eigen wassalon, met wasmachine, droogrek en strijkplank
waar de kleuters zich helemaal konden uitleven als een echte mama. Het ziet er
zelfs naar uit dat er later enkele nieuwe papas zullen zijn die met veel
plezier de strijk zullen doen J
We oefenden om wasknijpers aan de wasdraad te hangen, sorteerden kleertjes
volgens kleur,
VOLGENDE WEEK: * komt juf Shana 2 weken in onze klas stage lopen. Shana zit in het 7de jaar kinderzorg. * beginnen we met het thema "Carnaval, een gek bal". Donderdag 7 februari vieren we met de kleuters carnaval. Dan mogen de kinderen verkleed naar school komen. (Meer info volgt nog) In de klas zullen we een confettietafel maken, uw peuter/kleuter mag daarom confetti en serpentines meebrengen naar de klas. We zullen die dan ook gebruiken op het carnavalsfeest.
Dinsdagnamiddag musiceerden we nog een keertje met juf Fabienne. De kleuters hadden er zeer veel zin in. We zongen een lied van het wasknijpermannetje en - vrouwtje. We speelden op een ritmisch zinnetje met een plastic eendje. Met een bellenkrans in de hand (of nog gekker: aan onze voet) stapten we vrolijk door de kring. Het was zoals u leest een gezellige bedoening.
Gedurende de voorbije weken werkten we in klas rond het thema: Wat trek ik aan vandaag? We werkten met het boek van Liesbeth Slegers: De kleertjes van Karel. Wat trekt Karel aan als hij gaat slapen? Wat trekt hij aan om buiten te spelen in de sneeuw?... In de kring keken we eens goed naar elkaars kleren, de ene had een trui met knopen, een andere met een rits,... Wat dragen meisjes/ jongens? Met onze klaspop Jules oefenden we om onze kleren aan te doen in de juiste volgorde. Eerst de slip, dan de broek, dan T-shirt,... (en niet omgekeerd zoals juf eerst deed, want een slip boven de broek is wel een heel gek zicht.
Maandag kwam juf Fabienne van de muziekacademie met onze peuters en kleuters experimenteren met muziek. Het mag gezegd worden: jullie kinderen hebben echt talent! Laat uw kind maar meekijken naar de foto's en laat hen maar eens vertellen wat we allemaal deden, want ze genoten met volle teugen.
Vanaf maandag begonnen we af te tellen naar donderdag! Nog 3,2,1, keer slapen...dan zouden we naar de ijspiste gaan! En dan was het eindelijk zover! Goed ingeduffeld trotseerden onze vriendjes de kou op de ijspiste. Bedankt aan alle mama's en papa's uw peuter/kleuter te voorzien van muts, sjaal en handschoenen want die hadden we zeker nodig. Ook nog eens een hele grote DANK U WEL aan juf Lisa, de mama en papa van Zeppe, en de pepe van Xander voor het vele trekwerk op het ijs. Ook een dikke DANK UW WEL aan de oma van Siebe die de kindjes (die te koud hadden) opving naast de piste.
Kijk, mijn jas ligt vlak voor mij! (jas met kraag aan de voetjes klaarleggen) Kriebel hier en kriebel daar (handen in de mouw steken) Zwieren, zwaaien (jas over hoofd zwaaien) Handen vrij (handen helemaal door mouw steken) Dag, dag, ik ben klaar!
Onder het motto "Van proberen kan je leren" oefenden we om onze jas ZELF aan te doen!
Na 2 weken kerstvakantie vlogen we er maandag weer in! We mochten 4 nieuwe vriendjes verwelkomen! Dinsdag kregen we er nog een vriendje bij: Marley. Vanaf nu zijn Siebe, Ninthe, Elena en Osman, Marley ook vriendjes van onze klaspop Jules. We hopen dat ze zich snel "thuis" zullen voelen in onze school.
Donderdag vierden we met de klas al Kerstmis. Samen met juf
Stefanie (die voor haar Kerstmis een nieuwe schort cadeau kreeg van juf Heleen)
en Jules gingen we in de voormiddag naar de refter om het deeg voor de
pannenkoeken klaar te maken. Na een korte waarneming van de benodigdheden en
ingrediënten gingen we al vlug aan de slag.
Na de speeltijd begon juf Stefanie met het bakken van de pannenkoeken. In de
klas begon het al meteen lekker te ruiken. Mmmm wat hadden alle kleuters al
zin in een pannenkoek, maar helaas, ze moesten nog even wachten.
Om het kerstfeestje helemaal compleet te maken, speelden we muzikaal pak. Op
een vrolijk deuntje gaven we het pakje door. Wat spannend! Wat zou erin zitten?
Bij ieder papiertje die van het cadeautje mocht stond een opdracht: kerstbal
door de benen doorgeven, kersttekeningen raden, kerstlied zingen, Allemaal
leuke dingen waar de peuters/ kleuters veel pret aan beleefden.
En dan was het EINDELIJK zover!! Pannenkoekentijd! De kleuters smulden van juf
juf Stefanie haar baktalenten.
Bedankt juf Stefanie!
Om
het nieuwe thema: een mooie boom in te leiden, genoten de kleuters van een
verhaal van Jules. Het verhaal werd niet uit een boek verteld. Neen, de kleuters
kunnen genieten van een kamishibai-verhaal. Dit is een Japans verteltheater
waarbij de kleuters naar de prenten kunnen kijken.
Al vlug werd er dan ook (zoals in het verhaal van Jules), ook een dennenboom in
de klas gehaald. We maakten er met slingers, ballen en lichtjes een pracht van
een kerstboom van. Iedere ochtend tijdens het onthaal lieten we de lichten nog
eventjes uit, zodat we konden genieten van de kerstsfeer met de lichtjes in de
boom.
We namenkerstversiering ook eens goed
onder de loep. Wat kunnen slingers lang zijn? En hé wat gek! In de ene
kerstbal konden we onszelf zien en de andere dan niet.
We speelden allerlei spelletjes met de kerstballen. Zo waren de grote en kleine
kerstbal de dirigenten van ons kerstorkest. (grote kerstbal = luid, kleine
kerstbal= klein.)
En zoals je kon zien zijn we ook aan het werk geweest aan de knutseltafel. We
experimenteerden met behangerslijm en groene verf waarvan we onze eigen
kerstboom maakten. En we gingen aan het werk voor onze nieuwjaarsbrief.
Tussen al dat spelen door, maakten we ook tijd om ons versje in te oefenen. Je
moet maar eens OLLEKEBOLLE zeggen tegen je kleuter of ROMMELE ROMMELE ROOSJE,
ze zullen je gegarandeerd de rest van het versje verklappen.
Nu nemen we 2 weekjes vakantie en maandag 7 januari verwacht ik uw peuter/
kleuter weer in de klas om samen weer leuke dingen te gaan doen.
Prettige feestdagen voor iedereen!