Hoe ga je als kleuterleidster om met de verschillende feestdagen in de kleuterklas, rekening houdend met de verschillende religies?
23-03-2015
Bronnen
- Geentjens, K & Wens, K.(2012) Gewoon een gewoonte: Rituelen in de kleuterklas met oog op het multiculturele. Vorselaar Katholieke Hogeschool Kempen - http://www.vragenoverkerst.nl/religie - http://www.moskeewoerden.nl/public/wp-content/uploads/2014/02/Mogen_moslims_kerstmis_vieren.pdf - http://nl.wikipedia.org/wiki/Isa_%28profeet%29 - http://nl.wikipedia.org/wiki/Chanoeka - http://buddhavacana.be/uposatha_teksten.htm# - http://www.ohmnet.nl/hindoewijzer/radio/hindoes-vieren-ook-kerst/ - Levende bron: leerkracht uit het Sint-Pieterscollege te Brussel, tweede kleuterklas: juf Jessika rondleiding: mevrouw Lore Arnauts - Keulen, A van (2004). Jonge kinderen discrimineren niet?! Omgaan met
diversiteit in kindercentra en op school.B.V. Uitgeverij SWP: Amsterdam. - Feller, J, B. Volgens de Joodse traditie. Feestdagen, religieuze en
culturele gebruiken, verhalen, liederen en culinaire specialiteiten.
Uitgeverij Elmar b.v.: Rijswijk. - https://www.youtube.com/watch?v=l2KQXPiZGYg - http://www.vlaamsbelang.org/nieuws/11078 - Neven, M. (2015-2015). Leraar worden II. Algemene beroepsgerichte competenties II. KHLeuven: Heverlee. - http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/ - http://screening.steunpuntdiversiteitenleren.be/sites/default/files/visie_op_omgaan_met_diversiteit_waarom_werken_aan_deze_competentie.pdf
Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik opmerk dat er in het Katholieke onderwijs steeds meer verschillende religies aan te pas komen. Dit vind ik erg goed, doordat er op die manier meer diversiteit in de klas aanwezig is. Wat dan weer meer leerkansen creëert, voor zowel de kinderen als de kleuterleidster. Daarnaast wordt er bij cliché jaarlijkse thema's (zoals Kerstmis en Pasen) vertrokken vanuit de leefwereld van kinderen en krijgen deze een interessante nieuwe invulling. Wat het voor de kleuterleidster steeds een nieuwe uitdaging, boeiende maakt.
Persoonlijk vind ik het belangrijk hierop in te spelen, het is een deel van de eigenheid van het kind en dit dient gerespecteerd te worden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat men als leerkracht kan inspelen op de diversiteit die religies met zich meebrengt, denk ik toch dat het even belangrijk is om naar gelijkenissen te zoeken binnen deze feestdagen. Op die manier kan er in een veilige omgeving gesproken worden over de verschillende geloven en de persoonlijke belangen van het kind.
Daarnaast vind ik dit een goede manier om de leefwereld van kinderen uit te breiden en ze steeds meer kennis te laten ervaren en opdoen over de wereld. Ook het inlevingsvermogen wordt hierdoor gestimuleerd, doordat kinderen verschillende rituelen kunnen ervaren.
Wat volgens mij een probleem is in de maatschappij waarin we momenteel leven, is de angst voor het onbekende. Hierdoor reageren mensen vaak negatief. Door de verschillende culturen en religies in de klas bespreekbaar te maken, wordt deze angst toch voor een stukje weggenomen. Het angstige, onbekende wordt omgezet tot bruikbare kennis.
Door deze bevindingen en mijn mening, ben ik tot de onderzoeksvraag gekomen: "Hoe ga je als kleuterleidster om met de verschillende feestdagen, rekening houdend met de verschillende religies?" "Hoe ga je met de verschillende religies concreet om in de kleuterklas?" Bijvoorbeeld met Kerstmis of Pasen.
Bron: Geentjens, K & Wens, K.(2012) Gewoon een gewoonte: Rituelen in de kleuterklas met oog op het multiculturele. Vorselaar Katholieke Hogeschool Kempen