Inhoud blog
  • Godsdienst, cultuur en opvoeding
  • Lezersbrief à la klasse
  • Verplichte bronnen: religious freedom
  • Pauze van de feesten?!
  • Volgens de Joodse traditie... Feestdagen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Feestdagen & religies
    Hoe ga je als kleuterleidster om met de verschillende feestdagen in de kleuterklas, rekening houdend met de verschillende religies?
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview met een leerkracht uit het Brusselse

    Dit interview heb ik voorbereid door op voorhand vragen op te stellen, met de nadruk op diversiteit. Door hier de nadruk op te leggen, wilde ik vooral weten hoe ze in, zo een diverse culturele school, hiermee omgingen. Dat de verschillende feestdagen hierdoor mee aan bod kwamen was mooi meegenomen en lag mee in mijn interesse, doordat dit elk schooljaar opnieuw aan bod komt.

    Voorbeeldvragen zijn: "Hoe werkt u aan diversiteit in de klas? Op welke manier wordt er met de ouders gecommuniceerd? Hoe wordt er omgegaan met anderstalige nieuwkomers? Op welke manier wordt er gecommuniceerd met kinderen die geen Nederlands begrijpen?"

    Vooraleer we in de school waren,  had ik geen hoge verwachtingen. De buurt zag er erg kansarm uit, we zagen veel verlaten gebouwen met krakers in. Eenmaal we binnen kwamen gingen mijn ogen open, de school zag er modern uit. Er waren veel overeenkomsten met de scholen waar we hier, in Leuven, stage lopen. Bij de aankomst kregen we een uitgebreide rondleiding, waardoor er al veel vragen beantwoordt waren, en veel nieuwe vragen ontstonden.

    Deze school is een totaal anderstalige, Katholieke school. Ze bevindt zich recht over een krakerspand. De inrichting is modern, licht en open. Het Sint-Pieterscollege wilt graag een thuishaven zijn voor iedereen. Dit begint vanaf de crèche, bevindt zich bovenaan de school, tot aan het eerste leerjaar. De school bestaat momenteel vier jaar, en wenst mee te groeien met zijn/haar leerlingen.

    Doordat er slecht één tot twee gezinnen over de gehele school Nederlandstalig zijn, is er sprake van meertaligheid. De school gaat hier mee om door buitenschoolse activiteiten te organiseren. De kinderen kunnen dansen, crea,… volgen. Om de Nederlandse taal te stimuleren kunnen de kinderen gaan lezen bij Nederlandstalige gezinnen.  In de vakanties wordt er opvang voorzien, die gepaard gaan met diverse, thematische activiteiten. Dit is een onderdeel van brede school. Een thuishaven willen zijn voor iedereen gaat verder dan deze opvang en organiseren van buitenschoolse activiteiten. Om de kinderen thuis te stimuleren om te leren, werd er een project opgestart. In het weekend worden er rugzakjes meegegeven om te spelen, rond talenten. Dit gaat over rekenen, taal, motoriek, natuur en knutselen. Dit gebeurt enkel tot het tweede leerjaar.

    Anderstalige nieuwkomers vanaf het basisonderwijs, spenderen het eerste jaar in de OKAN-(onthaal)klas. Dit is een klas waar de nadruk ligt op de taalontwikkeling. Kinderen uit de gehele basisschool zitten hier samen in één klas. Er wordt lesgegeven op het kind zijn/haar eigen tempo en niveau. Nadat het kind hier een jaar doorgebracht heeft, sluit het terug aan bij zijn/haar leeftijdsgenoten. Kleuters sluiten aan in hun klas, en leren de taal spelenderwijs.

    In de klassen wordt er aan diversiteit gewerkt door stil te staan bij de verschillende origines en culturen. Bijvoorbeeld: Pasen brengt vasten met zich mee, dit brengt vervolgens de Ramadan ter sprake. Samen met de kleuters wordt er gezocht naar verschillen en gelijkenissen. In de klassen wordt er steeds een halve dag een extra SES-leerkracht ingezet om het mee te begeleiden van activiteiten.

    Op de speelplaats wenst de school het leren door te trekken, dit zouden ze doen door een spiegel, krijtbord, speelboot, fontein en verkeersparcour te plaatsen. Op deze manier is het leren een continue proces. Ook wordt er een ruimte voorzien om de ouders op te vangen. Hier kunnen de ouders steeds terecht met problemen of om bij te praten, er zullen ook begeleiders aanwezig zijn.  Dit is een deel van ‘brede school’ waarnaar dit beleid streeft.

    Het contact gebeurt schriftelijk. Deze briefjes bestaan uit korte zinnen, samen met pictogrammen. De mondelinge communicatie met de ouders verloopt in het Nederlands en Frans. De ouders hebben een eigen ruimte in de school om te praten. Er is een oudercomité aanwezig in de school. De ouders kunnen deelnamen aan diverse activiteiten om de school, georganiseerd door Femma.

    Wat ik hier vooral uit geleerd heb is om gesprekken open te trekken en niet enkel stil te staan bij de eigen, christelijke, godsdienst. Dat het ene gesprek kan overlopen in andere gesprekken over andere godsdiensten, en op die manier aansluit bij interesse en leefwereld van alle kleuters. Op die manier wordt er gewerkt aan diversiteit en de eigenheid van kleuters.
    Een tweede punt dat ik hieruit geleerd heb is dat het bijbrengen van leerstof, ook op godsdienstelijk vlak, op allerlei manieren kan gebeuren, ook buiten de klas. En dat kinderen niet onderschat mogen worden door hun origine of culturele achtergrond.
    Elke origine heeft zijn eigen invalshoek, maar sluit op de een of andere manier toch aan bij elkaar.

    Bewijsmateriaal: aanwezigheid bij abc II - Brusseldag.
    Bron: leerkracht tweede kleuterklas: juf Jessika
              rondleiding: mevrouw Lore Arnauts

    21-04-2015 om 00:00 geschreven door Sophie Vernimmen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/08-16/08 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 23/03-29/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs