Camille Rose Garcia brengt Low brow art van de bovenste plank. Haar creepy sprookjesboeken zijn telkens weer een schot in de roos. Alvast een dikke aanrader.
Last Gasp omschrijft haar boek als volgt:
This large, lavishly produced hardcover serves as the catalog for Camille Rose Garcia's first solo museum show outside of Los Angeles. Tragic Kingdom surveys her work with an emphasis on her most recent creations, showcasing paintings, drawings, sketchbooks, prints, and more. Garcia is a notable member of a Los Angeles underground contemporary art movement known as the "Pop Surrealists" or "Lowbrow" artists, who combine dark surrealism with an eclectic array of pop culture sources, including comics, animation, and 1950s television. In this collection she draws upon diverse artistic and cultural sources, such as the work of her former teacher Paul McCarthy, illustrations by nineteenth-century artist Aubrey Beardsley, myths and fairy tales, and Japanese art, specifically traditional woodblock prints and the anime inspired work of Yoshitomo Nara and Takashi Murakami. From these references, she has crafted both a style that is unique and content that is a good deal more political than the work of her contemporaries.
Written by Geoff Johns, Grant Morrison, Greg Rucka, Mark Waid; Breakdowns by Keith Giffen; Art by various; Cover by J.G. Jones
After
the INFINITE CRISIS, the DCU spent a year without Superman, Batman and
Wonder Woman - a year in which those heroes were needed more than ever
as the fate of the world hung in the balance. Don't miss the first of a
four-volume collection featuring the lead stories from 52 WEEK 1-13 of
the unprecedented, critically acclaimed weekly series of death, danger,
romance, terror and the never-ending search for heroism in the DC
Universe's most eventful year ever. 52: A year without Superman; a year
without Batman; a year without Wonder Woman but not a year without
heroes.
Dit is zo één van die trades van DC waarbij je zo goed als geen voorkennis nodig hebt. Mijn interesse voor de onbekendere DC heroes werd eigenlijk gewekt door Identity Crisis, (niet te verwarren met Infinty Crisis). Deze trade is hierop een mooie aanvulling en een extra verkoopsargument is dat er grote namen aan meewerkten. Het moest eigenlijk een tegenwicht bieden aan Civil War. DC revampte zo de wekelijkse comics into a succes story, met Countdown als opvolger. Momenteel is enkel volume 1 uit, deel 2 is voor één dezer weken.
Written by CHRISTOS GAGE; Penciled by MIKE PERKINS; Cover by MIKE PERKINS
Spinning
out of CAPTAIN AMERICA, Britain's premier super hero has mere hours to
prevent multiple terrorist attacks on London by an army of
super-villains! Union Jack leads Sabra and the new Arabian Knight into
battle! But when his boss at MI5 risks innocent lives to bring down the
enemy, Union Jack faces a tough choice -- and the fate of London itself
rests on his decision. Don't miss the book that redefines Union Jack
for the 21st century, with stunning pencils by fan-favorite Captain
America artist Mike Perkins! Guest-starring Sabra, Arabian Knight,
Batroc the Leaper, Machette, Zaran, Boomerang, Crossfire, Jack
O'Lantern, Shockwave and more! Collecting UNION JACK #1-4.
Christos Gage is één van de runner-ups in comic writers universe. Zo werkt hij al een geruime tijd aan Stormwatch. Hier vind je een link naar mijn bespreking van die serie. Gewoon lezen is de boodschap!
Meet the original antihero Joe Matt: a master of a domain that includes
more than twenty-three self-edited eight-hour-long videotapes of
bootlegged pornography; a penny-pincher who never fails to make a dime
off his friends; a chronic masturbator who doesn t understand why he
never has a girlfriend; an obsessive collector frantically searching
for the toys of his childhood; a callous son who throws out every gift
his adoring mother gives him; a man so lazy that he urinates in a
bottle rather than walk to the bathroom. Everyone
and everything is fodder for Matt s autobiographical comics, even
having lost the love of his life for documenting his crush on her best
friend in the pages of his legendary comic book series "Peepshow,"
Matt s biggest target for ridicule, however, is himself.Wearing his
neuroses and fetishes on his sleeve, he knows he is a jerk and does
nothing to hide it. This humiliating honesty has made Matt a comedic
genius who has been hilariously and shamelessly chronicling his
pathetic existence for close to twenty years.
Joe Matt hoeft voor de Graphic Novel fans allang geen introductie meer. Samen met Seth, Crumb, Adrian Tomine, ... behoort hij tot de uitverkorenen van het "betere werk". Lees de achterkant en overtuig uzelf ...
Ik ben eigenlijk nooit echt dol op Green Lantern geweest. Iemand die zijn krachten krijgt van een power-ring en deze nog op tijd en stond moet opladen in een lantaarn, leek me altijd een beetje ouderwets, totaal voorbij gestreefd en zelfs gewoon "dom". Naar de reden waarom ik ooit de "Emerald Knight" trades ben beginnen te lezen, ben ik nooit te weten gekomen en zo één van mijn grote "comic raadsels". Waarschijnlijk zat de relaunch van de huidige serie, geschreven door Geoff Johns, er voor iets tussen. Misschien zat ik in mijn Keith Giffen periode?? Eerlijk gezegd, ben ik er nu af en toe wel voor te vinden in een stevig verhaal met de GL.
Sinestro Corps is er zo eentje. Wanneer Hal Jordan werd ingelijfd in "The Corps", werd Sinestro aangewezen als zijn mentor. Jordan kon zich niet vinden in de fascistische en dictatorale trekjes van zijn mentor en sloot zich aan bij de revolutionairen. De hele planeet, onder bewind van Sinestro, kwam in opstand. Sinestro viel in ongenade en werd zelfs berecht door "The Guardians". Vanaf dat moment werden ze aartsrivalen. "The Weaponers", een groep strijders en geleerden met een grondige haat jegens The Guardians, gaven Sinestro een gele ring. Blijkbaar hebben de groene ringen een zwak voor de gele kleur, the yellow impurity. Die laatste leidde zelfs tot het ontstaan van "Parallax". Hal Jordan smelt in een ultime poging om het universum te redden samen met Parallax en dat draait helemaal anders uit.
Tja, eigenlijk kan je een 8 tal trades moeilijk samenvatten in enkele regels. Zij, die zich geprkkeld voelen, weten alweer wat te lezen. Ik heb alvast genoten van het eerste deeltje en kijk uit naar de volgende delen. Een leuke noot is: "Het is geen immense & eindeloze crossover" wat weer leuk is voor je portemenee.
Short Chronological must read list: Green Lantern: Emerald Dawn TP een nieuwe jump-in point / zoals Frank Miller's Batman Year One; Green Lantern: Emerald Dawn II TP na het succes moest er natuurlijk nog een vervolg komen en dit leidde tot Green Lantern: Emerald Twilight TP storyline Final Night TP Day of Judgement TP Green Lantern: Rebirth TP
www.gheehappy.com is zeker een bezoekje waard. Sanjay Patel tekent op leuke wijze indiase & hindu mythologische figuren. Hij heeft juist een boekje uit in eigen beheer. Ik ben naarstig op zoek om hem te pakken te krijgen. Hopelijke meer ... later.
Watch out !! Here are the prairie niggers from the rez !!
American loopt vol met ethnische minderheden die door immigratie onderaan de sociale ladder staan en een leven vol geweld, overvallen en drugs kiezen. Over hen zijn er al talloze verhalen geschreven.
The niggers from the Bronx. De italiaanse maffia . The hispanics in LA. De wijd verspreidde white trailer trash. Maar hoe zit het met de oorspronkelijke bewoners?
Jason Aaron brengt ons met Scalped een loeihard verhaal met een tot nog toe wat onbekendere ethnische groep met een hoog crimineel gehalte vanwege hun marginale leefomstandigheden in de reservaten. Na een paar honderd paar van systematische uitroeiing sloten rond 1960 enkele stammen overeenkomsten met de regering over de soevereiniteit over hun grondgebied en compensatie voor verloren land. Het casino dat de Seminolen in 1979 openden in Hollywood, Florida, was het eerste op indiaanse grond. De staat probeerde de tent te sluiten, maar haalde na een lange rechtsgang bakzeil. De zaak bereidde de weg voor de wet waarmee het stammen in 1988 mogelijk werd gemaakt casinos te openen. De wet is bedoeld om de armoede in de reservaten te bestrijden; de gokwinsten moeten ten goede komen aan de stam. Sommige indianen twijfelden of ze zich wel moesten inlaten met casinos. De blanken hadden immers al genoeg ellende gebracht: eerst alcohol en ziekten, later dood, verderf en deportatie, opsluiting in reservaten en ten slotte een uitzichtloze, schrijnende armoede. En als al zoveel indianen verslaafd waren aan alcohol en drugs, was het dan een goed idee ook nog gokverslaving binnen te halen? Door de casino's is de collectieve rijkdom fors toegenomen, maar de individuele armoede ook. Een groot deel van de gokkers komt immers uit de reservaten zelf. De casinos produceren gokverslaving, schulden, huiselijk geweld, criminaliteit, corruptie, georganiseerde misdaad, prostitutie en andere sociale ellende.
Genoeg materiaal dus om ons te voorzien van een stevig crime-fiction van formaat, gevuld met gokken, meth labs en dit alles verwoven met Native American History. We ontdekken algauw dat Aaron een brede waaier van personnages ten tonele brengt.
Daniel "Bad Horse", een undercover FBI agent die tegen wil en dank wordt te werk gesteld in het reservaat die hij als tiener onvluchtte, schopt vanaf de eerste pagina ongelooflijk veel keet. Hij verloochent en verafschuwt zijn roots maar wordt er telkens weer mee geconfronteerd. Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen the good guys en de villians. Zo heb je Red Crow die in de jaren 70 een activist voor de rechten van Native Americans was. Uiteindelijk wordt hij zodanig in de politieke molen meegesleurd, dat de morele keuzes die hem voorgeschoteld worden het heel onduidelijk maken of hij inderdaad de strijd voor zijn reservaat wint of verliest.
(On)bewust heeft Aaron ervoor gezord dat elke comic apart redelijk "self containing" is en daarom gemakkelijk instapbaar is voor elke lezer.
Ik ben alvast een fan van het eerste uur. De trade is beschikbaar vanaf augustus, voorbestellen kan hier.
Israel het land van de zelfmoorden, lange legerdiensten en ontwrichte maatschappijen. Waar niemand nog opkijkt van een lijk meer of minder of wanneer iemand verdwijnt.
"Exit Wounds" vertelt het verhaal van een jonge taxi chauffeur die door een onbekende vrouwelijke soldaat wordt opgebeld. Zijn vader, waarvan hij niet al te veel goede herinneringen heeft, zou in een plaatselijk aanslag om het leven zijn gekomen. Koby, de taxi chauffeur, hecht eerst niet veel belang / geloof aan het verhaal van Numi, de vrouwelijke soldaat. Hij gaat op onderzoek uit en treft een leeg appartement aan, zijn zus heeft ook niets gehoord van hun vader. Met vele ups and down starten Koby & Numi aan de zoekzocht. Al gauw wordt duidelijk dat niet alles is zoals ze verwacht hadden, iedereen heeft zijn geheimen.
"Exit Wounds" is het eerste Graphic Novel debuut van Rutu Modan, één van Israel's bekenste cartoonisten.
In eigen land maakte ze al naam en faam met "Nobody said it was going to be fun", een isrealische bestseller.
Echt spannend is deze Graphic Novel niet. Toch kan je hem niet laten liggen en lees je hem in een ruk door. Het verhaal is eenvoudig maar eerlijk en gevoelig. Ik heb er alvast van genoten!
Ok, Warren Ellis is voor velen al geen onbekende meer. Zijn reeksen, zoals Transmetropolitan, Authority, Planetary bewezen keer op keer dat hij talent heeft. Met de regelmaat van de klok, komt er wel iets nieuws uit van zijn hand. Bij Avatar leverde hij al volgende reeksen af zoals Scars, Bad Signal en Dark Blue. Nu komt hij op de proppen met een nieuwe serie, Black Summer, waarvan ik juist de preview gelezen heb.
Inhoudelijk is het een kruising van Transmetropolitan en The Boys. Natuurlijk kan je met 15 pagina's niet veel voorspellen.
John Horus is / was lid van The Eight Guns, die na een fatale missie enkele van leden verloor, ééntje zelfs een ledemaat. The Eight Guns waren populair tot op het moment van 09/11. De publieke opinie keerde sindsien zich tegen hun omdat ze de aanslag op WTC-torens niet hebben kunnen verhinderen. Ondertussen krijgen we de oorlog in Irak, de huidige president steelt twee verkiezingen etc. John Horus besluit daarom de President van de States te vermoorden en het land terug te geven aan de bevolking. Hij wil terug een people-democratie ipv een corperate-democratie.
Warren Ellis dijnt mee op het bon-ton gedachtegoed door zich uit te spreken tegen de Bush administratie en speelt daarmee goed in op huidige politieke sfeer. De tekeningen van Juan Jose Ryp doen me denken aan Geoff Darrow en sluit perfect aan bij de (another superf*cks) story setting.
Benieuwd wat de auteurs met de volgende nummers van plan zijn ... ? Ik ben alvast geprikkeld.
Op de vraag "Wat ik weet en vind van
Certified Graded Comics":
Persoonlijk vind ik dit
enkel interessant voor de echte prijsbeesten onder je
collectie. Ze kijken jouw comic na
op:
Kreuken, scheuren,
gaafheid, konditie van de nietjes (niet verroest), ontbrekende paginas
etc.
Papierkwaliteit. Oude
comics zijn gemaakt van houthoudend papier en dit is onderhevig aan licht, lucht
en vochtigheid. De nieuwe comics worden eerder gedrukt op chemisch papier en is
het aandeel van hout te verwaarlozen.
Drukfouten. Aangezien
vroeger gebruik werd gemaakt van rasterprinten / offset vertonen sommige comics
verschoven kleuren. Precies alsof een kind buiten de lijntjes gekleurd
heeft.
Restoratie. Zoals oude
boeken en eerste drukken van Kuifjes is het in sommige gevallen zo dat
verzamelaars meerdere beschadigde exemplaren van een nummer kopen om zo een gaaf
exemplaar te laten samenstellen door professionals.
...
De firma die dit doet,
is een onderdeel van een groter restauratie bedrijf dat al gespecialiseerd was
in oude munten en boeken. Waarschijnlijk met het
opkomen van e-bay was er duidelijkheid nodig over de toestand van de
comics. Veel te veel mensen
hebben een verschillende opinie over de toestand van een
comic.
Ik herinner mij van de
winkel verscheidene klanten die alle exemplaren uit de bak haalden van een nieuw
nummer en deze dan grondig bestudeerden om zo het beste exemplaar eruit te
halen. Het andere uiterste heb ik ook gekend, een klant die met opgerolde comics
in hun achterzak rondliepen. The Overstreet Price
Guide had al duidelijke en eerlijke richtlijnen over het graden van
comics. Dat er natuurlijke
bedrijfsmensen hier hun brood in zagen, was
onvermijdelijk. Zoals alles wordt dit
ook uitgebuit. Nu kan je nieuwe comics al gegraded op voorhand bestellen aan
persoonlijk waanzinnige prijzen ( 60 tot 90$ ).
Uw gegraded comics
worden gesealed terug opgestuurd, kan je ze wel terug openen om te lezen maar
dan moet je terug opsturen, anders verliezen ze hun certificaatwaarde (5$ per
stuk zonder shipping ipv 15$ per stuk). Je moet ze dan ook nog in dure Mylar bags opsturen onder speciale voorwaarden met UPS (waarschijnlijk niet de goedkoopste oplossing)
Persoonlijk zie ik er
enkel het commerciële van uitgeverijen en bedrijven in, voor de klant denk ik
dat dit enkel interessant is voor echte oude prijsbeesten uit de jaren 30 tot
eind 70. Ieder zijn mening natuurlijk.
Voor zover ik weet, is
deze service enkel in de States te verkrijgen. http://www.cgccomics.com/index.asp
is trouwens ook de enige die dat doet of anders op zijn minst
marktleider.
Indien er mensen zijn die hier al ervaringen mee hebben, laat me maar iets weten.
Het antwoord op je vraag "wat moet ik nu van Civil War" lezen en in welke volgorde is het antwoord eigenlijk heel eenvoudig:
Gewoon dit lijst je volgen
1) Prelude to CW
2) Civil War TP
3) Cw Frontline TP
de twee laatste moeten terug binnen komen.
Deze drie zijn essentieel genoeg om het geheel te kunnen volgen zonder teveel te missen.
De rest lees je tussendoor en slechts diegene waarvan je de karakters leuk vindt. CIVIL WAR: Black Panther TP is wel een goede introductie op de vernieuwde Fantastic Four. CIVIL WAR: X-MEN UNIVERSE TP is dan weer een goede aanloop op de nieuwe X-factor reeks die echt wel de moeite is. Peter David is terug van weggeweest en heeft duidelijk nieuwe ideeën.
Als ik me niet vergis vormt het ook een link met Son of M en Silent War. Ook dikke aanraders.
Hopelijk helpt je dit op weg.
Mvg,
Alison Bechdel hield reeds van haar 10 jaar nauwgezet een dagboek bij. Daarom kan ze putten uit een diepe bron van herinneringen om deze Graphic Novel neer te poten. Liefhebbers van "Blankets" (Een deken van sneeuw) gaan hier zeker hun gading vinden.
Vakkundig brengt ze verschillende facetten uit haar leven. Ze start met de introductie van familie door een vergelijking te maken met het griekse "Daedalus & Iccarus" epos. Het verhaal verlaat de traditionele manier van rechtlijnige cronologische opbouw en maakt verschillende sprongen om de familiale sfeer te verduidelijken. Al snel begin je vragen te stellen bij geestelijke gezondheid van haar vader, de kleurloze relatie van haar ouders en het obsessieve bijna manische restauratie gedrag van haar vader. Op sommige momenten krijg je het gevoel van een voyeur te zijn door intense detaillering en repeterende gedrag van de gebeurtenissen die haar leven tekenden. Ik ben blij dat ze uiteindelijk haar draai gevonden heeft in het leven, want de doorspekking van "I think ..." in het verhaal wekt de indruk dat ze een onzeker persoon was of misschien nog is. Het leuke aan deze graphic novel is dat hij toegankelijk is voor elke lezer. De sporadische, regelmatige of iets meer eisende lezer komt hier zeker aan zijn trekken. Het leest vlot, boeiend en aangrijpend.
Het verdient daarom zeker om mee te kunnen dingen naar "Graphic Novel" van het jaar!
Jaja, het helpt allemaal niet meer, het verstoppen van papa's comics achter gesloten deuren. Het maakt haar alleen des te nieuwsgieriger. Ze is 20 maanden ...
Wat doet papa allemaal achter die deur?? Welke schatten kan ik daar vinden??
Ik denk dat ik dat leuk ga vinden ...!! WOW, Cool "Mars Attacks". Papa let toch niet op !!
Cult-regisseur Tim Burton ("Batman", "Nightmare before X-mas", "Corpse Bride", "Edward Scissorhands"& ...) is gefascineerd door het leven van Marilyn Manson en Dita Von
Teese. "Het is zoals een sprookje van de Gebroeders Grimm". Perfect
materiaal voor een film dus.
Ok, het niet veel met comics en strips te maken, maar dit moest ik gewoon posten.
Als trouwe fan van Burton, hoop ik dat hij deze rechten te pakken kan krijgen.
Mijn favoriete acteur voor Manson is vast en zeker Johnny Depp. Er is er maar eentje die in de gestoorde leefwereld van Manson kan inleven. Alhoewel hij tegenwoordig een beetje teveel in de zalen te zien is. Oppassen voor de overkill, Johnny !!
Wanneer iemand zich het leven beneemt, blijven de nabestaanden in de kou staan. Als je daarbovenop niet echt antwoord hebt op het waarom van die dramatische gebeurtenis.
Het overkwam Willy Linthout, tekenaar van Urbanus, shrijvende medewerker van RoboBoy en gepassioneerd comicliefhebber. Linthout wil met Het jaar van de olifant aandacht vragen voor de
zelfdodingsproblematiek, en indirect voor de bestaande professionele
begeleiding van wie achterblijft, want zonder hulp riskeer je achteraf
knettergek te worden. Op een serene manier probeert hij dit rouwproces en dat vele anderen te verwerken en koos daarom voor een kleinere uitgeverij en potloodtekeningen.
Willy Linthout is de eerste om te zeggen dat de strip therapeutisch
werkt. 'Ik heb al dingen verzonnen voor die strip als ik echt diep zat,
maar om hem te tekenen moet ik me goed voelen, of ik zink er nog dieper
in weg. Ik zit wel eens te wenen aan mijn tekentafel als ik eraan werk.
Dat is allemaal niet erg, maar ik mag niet helemaal de dieperik ingaan
door aan de strip te werken, dan ben ik fout bezig. Maar als ik er aan
zit te tekenen voel ik me bijna altijd ontzettend goed. Omdat ik dan
het gevoel heb dat ik dichter bij mijn zoon kom.'
David Steenhuyse omschrijft "Het Jaar van de Olifant" als volgend:
"Het Jaar van de Olifant" slorpt je op, stoot af, is ontroerend, is bevreemdend surrealistisch, is emotioneel, is paranoïde,... Het is zoveel ineens. Hierna lees je best geen andere strip. De pietluttigheid van dat verhaal zou in schril contrast staan met de aanpak van Linthout... Wat een fantastisch medium is de strip toch als doorgeefluik."
Persoonlijk sluit ik mij hier volledig bij aan, ik had niet beter kunnen omschrijven. Momenteel zijn er al twee deeltjes van de acht verschijnen bij Bries, en liggen op jou te wachten in de betere stripwinkels.
Een bundeling van deze acht verdient zeker de term van "Graphic Novel" en hopelijk komt er engelstalige editie bij een gerenommerde uitgever zoals: Top Shelf, Drawn & Quaterly of Pantheon.
We bewonderen Willy Linthout en zijn vrouw alvast om hun doorzettingsvermogen in het dagelijkse leven en hun onvoorwaardelijke hulp aan lotgenoten.