De oproep voor kickoff evaluatie project Managers van Diversiteit wordt op 19 februari 09 gelanceerd door alle projectleiders van Managers van Diversiteit 2006 uit te nodigen.
Er werden 6 thematische experten afgevaardigd, die - elk op hun domein - een evaluatierapport moet klaarstomen tegen juni. Alle rapporten worden samengebracht tegen september 09 met als doel een beleidsplan voor volgend jaar uit te werken.
Deprojectleider Managers van Diversiteit 2006 zijn dé frontlijnwerkers waar het om draait tijdend deze kickoff-dag.
Doel van de dag
In de voormiddag worden de projectleiders per thema samen gezet. De zes themas met hun respectieve experten zijn:
-cultuur en beeld (expert: Koen Van den Broeck)
-jeugd (expert: Ben Verstreyden)
-onderwijs (expert: Bea Bossaerts)
-welzijn (expert: Isabelle Rosaert)
-buurt (expert: Els Tijskens)
-arbeid (expert: Michel Albertijn)
De algemene spelleiders van de dag isStef Steyaert.
Per tafel zat er de hele dag ook een facilitator: gespreksleider en moderator.
VOORMIDDAG
Sessie 1: kennismakingsronde per thema
Thema Cultuur & Beeld:
· Het Roze Huis: betrekken van allochtone holebis bij een bestaand holebi-project
· Winterslag Genk: de rol van de moskee in de wijk (stad, provincie) duiden en de werking van de moskee ook naar niet-moslims duidelijk maken
· Samen lachen = Samen Leven: samen met allochtone en autochtone jongren werken aan een humoristisch dvd-project dat als smaakmaker vooreen diepergaander gesprekover diversiteit naar alle Vlaamse middelbare scholen werd gestuurd
· Gemeentebestuur Willebroek: in het kader van het Jaar van de Lach werd ook de allochtoonse gemeenschap mee betrokken bij humor in al zijn vormen (cartoons, standup, )
·Kopspel Borgerhout: theateropleiding voor anderstalige nieuwkomers, die resulteerde in een beeldende theatervoorstelling.
· Toemeka: een reeds bestaand nationaal project mensen te laten kennismaken met het parlement en onze politiek & democratie ook verder opnetrekken naar etnische minderheden door laagdrempelige informatie aan te bieden.
· Rwina: het vertalen van een bestaand theaterproject met allochtone amateurspelers in Mechelen naar een 5-delig sketchenprogramma dat op Eén werd uitgezonden
Sessie 2: waarom was het project succesvol?
Per twee deelnemers proberen tot een antwoord komen (voorbereiding: dialoog van 15 minuten).
Kopspel/Samen Lachen
· goede uitwisseling van informatie tussen professionelen en amateurs
· er werd veel van mekaar opgestoken (echte wisselwerking)
· onder het mom van workshops kwamen vele persoonlijke verhalen naar boven
· de inzet van iedereen maakte het project succesvol
· het project was echt een project van hen, van de doelgroep zelf
· de uitbouw van een breed netwerk van organisaties (recrutering, ondersteuning en promotie) bleek erg verrijkend, ooktussen de verschillende deelnemers van de workshops onderling
· mensen trots laten zijn op hun eigen verwezenlijking
Toemeka/Winterslag Genk
· bekendmaking door terplaatse te gaan het veld persoonlijk te bezoeken
· elkaar vinden over de bestaande organisaties heen
· persoonlijke contacten leggen en mekaar op die manier beter leren kennen
· een combinatie van gemoedelijke uitstappen & een aantrekkelijke formule met educatie
· in het geval van Toemeka: een goede samenwerking met het parlement
· Toemeka: een verkiezingsdebat organiseren dat zich niet louter toespitst op diversiteitsthemas
· de etnische minderhedengroepen werden niet uitgenodigd als kansengroep maar als burger onder de burgers
Rwina/Willebroek/Roze Huis
· een stem geven aan de doelgroepen zonder vooraf een richting te bepalen (laat het project zichzelf ontwikkelen)
· stimulatie tot netwerken die ook nadien bleven bestaan
· humor als emancipatorische kracht door de toegankelijkheid maakt ze dingen bespreekbaar
· focussen op gelijkenissen ipv. verschillen
Sessie 3: wat waren de hinderpalen die werden ondervonden?
Ook hier werd deze praatronde in groepjes van twee projectleiders een kwartiertje voorbereid.
Volgende themaskwamen nadien in een algemene gesprek aan bod:
Financieel
· Het kiezen tussen een betaalde job en vrijwilligerswerk was voor de meeste allochtonen niet makkelijk vandaar dat in sommige projecten werd besloten de deelnemers aan het project een minimumloon uit te betalen.
· continuïteit verzekeren via vrijwilligers bleek moeilijker dan gedacht (moskee Winterslag)
· Het Roze Huis: door een fout in de budgettering, bleek er veel te weinig geld om het project te financieren
· Het personeel werd slechts voor 50% gefinancierd, ook al werkten ze er fulltime aan (door het rigoureus toepassen van de wet)
· De administratie bleek moeilijk in projecten die geleid werden door hoofdzakelijk vrijwilligers met beperkte administratieve know-how.
Bereikbaarheid
· Sommige bevolkingsgroepen werden niet of nauwelijks bereikt
èin het parlement waren er bvb. veel meer mannen dan vrouwen bereikt
èorthodoxe joden werden zo goed als niet bereikt
· Het zoeken naar de doelgroepen/medewerkers ging trager dan vooraf gedacht.
Beleving binnen verschillende groepen
· Sommige themas bleken erg moeilijk bespreekbaar, oa. door een volledig andere vorm van humor (waar in sommige projecten de humor moest dienen om een problematiek aan de kaak te stellen, werd ze als louter racistisch ervaren)
· Het zoeken naar een evenwicht in niveau binnen erg diverse groepen zorgde soms voor spanning
èer moest immers rekening gehouden worden met verschillende niveaus op gebied van intellectueel niveau en taalvaardigheid
èhet evenwicht moest bewaard blijven zodat iedereen op zijn/haar niveau gerespecteerd kon worden
Sessie 4: duurzaamheid van het project
Wat maakte dat het project ook nu nog zijn nut blijkt te hebben?
· Het ontstaan van opvolgprojecten
èbvb. doorstroming van acteurs naar bekende theatergroepen
èbvb. vervolgproject Samen lachen naar lagere scholen toe
· Nieuwe projecten worden makkelijker opgestart
· Mensen vragen nu zelf om samen te werken, ze moeten niet meer gezocht worden.
· De zichtbaarheid en het bereik zijn verbeterd, ook naar volgende projecten toe.
· Blijvende contacten met mensen waarmee werd samengewerkt + nieuwe initiatieven via deze mensen.
· De moskee is uit haar isolatie geraakt en heeft de deuren naar de buitenwereld toe opengezet (en dit in twee richtingen!).
· De participatie van de doelgroep is groter geworden (voorbeeldgedrag).
· Het gemeentebestuur van Willebroek durft, door het project, nu ook out of the box denken & handelen (cfr. standup-cup organiseren terwijl dat vroeger zo goed als geen aandacht kreeg).
· Sommige vooroordelen tegenover elkaar zijn minder groot geworden.
· Het Roze Huis: samenwerkingsverbanden met allochtone organisaties blijven bestaan.
NAMIDDAG
In de namiddag werd twee maal een zestal themas voorgesteld. Iedereen kon individueel (en los van de themagroep van de voormiddag) beslissen bij welk thema hij of zij wilde aansluiten. Over dat thema werd dan telkens een half uur durend groepsgesprek gehouden.
Thema 1: Analyse van de beginsituatie
èWat maakt dat je aan een diversiteitsproject begint?
èWeeg je je concept af tov alternatieven of niet?
· Je begint een dergelijk project uit idealisme, om mensen te overtuigen van je eigen ideeën of net omgekeerd: uit nieuwsgierigheid.Het afwegen van mogelijke aternatieven bleek voor sommige projectleiders interessant, voor andere dan weer helemaal niet.
Thema 2: Ontsluiten van informatie/opbrengst
èdoorgeven van expertise
èstilstaan terugblikken leren van elkaar samen slimmer worden
· Sommige projectleiders hadden problemen met het gebrek aan centralisatie van informatie
èwaarom elk apart informatie opzoeken en niet al deze informatie samenbrengen op een internetsite ofzo?
èLangs de andere kant kan de zoektocht naar informatie nieuwe ideeën aanleveren die je an,ders niet zou krijgen
· Het zou evenwel een leuk idee zijn om de voortgangsverslagen die elke projectleider moet maken op een bepaalde website te centraliseren en ze toegankelijk te maken voor andere projectleiders.
· Ook de emailadressen van alle projectleiders zouden moeten worden vrijgegeven, zodat ze met elkaar kunnen contact opnemen als ze dat wensen. Soms is het fijn om met gelijkgestemde zielen van gedachten te wisselen. Ook zo kunnen nieuwe ideeën ontstaan!
BEZOEK SINT JANSSCHOOL KNOKKE Interview met Marc Moeyaert
Van een volledige concentratieschool
naar een basisschool met een 350 tal leerlingen en één Russisch meisje.
Voor de tweede keer word ik zeer gastvrij ontvangen en zelfs opgehaald aan het station van Knokke.
Ook Knokke rust niet op lauweren. Integendeel, zij gaan Europees.
Luister maar
HetComeniusproject tussen Knokke, Ijsland, Wallonië en Hongarije:
Puppets with a mission.
De eerste ontmoeting zit erop. Het is een fantastisch idee ! Amélie Poulain in het Comenius project verweven. De pop-mascotte van de kleuters in Knokke wordt met de taxi opgehaald en vertrekt op reis met haar koffer en een Belgisch cadeautje. In de koffer zitten liedjes, woordjes en een verhaaltje. De kindejes kunnen de reis volgen. De kleuters zien de pop die in hun klas woont toekomen in een ander land, een buitenlandse school en horen de buitenlandse kindjes spreken in hun eigen taal. Ondertussen komt er op de school een Hongaarse pop op bezoek met haar koffer en in Wallonië
Opvallend is die koffer die terug opduikt.
Een Turkse koffer, eenspeelkoffer, een pop met haar koffer,
Koffer hier en koffer daar.
Bij het gesprek met Marc zijn we vertrokken vanuit het thema humor.
Humor voor en door kinderen
Humor wordt niet altijd begrepen door kinderen. Het mag niet te moeilijk zijn en het wordt vooral heel letterlijk genomen cfr anekdote
Zo dient een leerkracht zichzelf af en toe te relativeren, door te benadrukken dat niet alles echt is wat zij beweren. Tenminste toch deze die soms graag de zot uithangen..
Duidelijke humor zoals Quick en Flupke, Jommeke,Samson en Urbanus slaat nog steeds aan bij kinderen.
Humor wordt dus begrepen als hij heel letterlijk gebracht wordt.
Taalspelletjes, versprekingen, woorden bewust op een verkeerde plaats gaan zetten dat werkt allemaal maar metaforen zijn taboe.
En clichés zijn produkten van onze volwassen wereld blijkbaar
Belangrijk is ook duidelijk te maken dat er geen grappen om iemand gemaakt worden maar wel voor iemand.
Voor de kleinsten
Een foto-stripverhaal wordt geopperd als idee, om mee te lachen als het ware.
Een heel duidelijk filmpje als voorbeeld om te tonen, is dan wel onontbeerlijk.
Dan kunnen de kinderen hetzelfde proberen te doen, maar met een ander verhaal.
De iets ouderen
Een mop vertellen is iets wat de 6- 7-8 jarige zeer interesseert
En taalspelletjes.
De oudsten
De oudsten verteren de eerder vernurftige audiovisuele spelletjes als de besten.
De voordelen van een figuur/een pop/stripidool/clown/nar
Een pop mag grappen maken, een clown ook. Een figuur die met alles lacht, kan zich heel veel permitteren.
Een rode draad in een programma kan een verhaallijn zijn die best wel hard is en een beetje een spiegel voorhoudt...zoals bij Samen Lachen = Samen Leven I.
Kinderen kunnen dit zeker verdragen.
Formules
Één draaischijf die scholen per graad uitnodigt.
In Knokke werken de scholen nauw samen met het Cultuurcentrum. Het cultuurcentrum is een actieve draaischijf in deze streek en nodigt de scholen uit.
Rasa *organiseert in t Cultuurcentrum een thematentoonstelling voor de kleinsten (4-9jr) en de groten (10-14 jr).
De scholen komen per leeftijdsgroep een workshop volgen, die meestal pure verwennerij is voor de zintuigen! En met heel veel humor gebracht..
Volgens Marc zijn 2 workshops ontwikkelen niet voldoende om een leeftijdscategorie van 6-12 jaar te dekken.
Workshops op school tijdens projectweek of in lessen WO*
Met als opwarmer een sketch-strip, die ze namaken/naspelen
Train de Trainer
De leerkrachten krijgen een workshop en materiaal om aan de slag te gaan vanuit het thema Samen Lachen = Samen Leven.
Een leuke anekdote
Een leraar die nogal een figuur is in het 4e leerjaar en al eens de zot durft houden met de leerlingen, zegt tegen een leerling omdat hij niet goed uit zijn doppen kijkt: Zoudt gij geen bril dragen ?
Twee weken later op het oudercontact
Mama vraagt aan de leraar : Waarom denkt gij dat er iets mis is met mijn zoon zijn ogen?
Vraagt de leraar : Hoezo ?
Mama : U vroeg toch aan hem of hij niet beter een bril zou dragen?
Straffe uitspraak
Horen is vergeten
Zien is onthouden
Doen is begrijpen
Have2See
Lectuur :
Strips : Quick en Flupke, Jommeke, Urbanus
Boek : Contactsleutels zijn leefvaardigheden voor kinderen. Dit programma van De Sleutel is een positieve vaardigheidsbenadering van preventie, ...
Koning Mathijsje project : Janusz Korszak : literatuur voor kleine mensen.
Cafe : Tracks en Travellers :aan de overkant van het station van Knokke.
- Directie van een school Oostende, waarer 23 verschillende talen gesproken worden.
- Directie van een school in Mechelen. Een jonge directeur die een school in Antwerpen van zijn failliet geholpen heeft. Deze man heeft nog in een Antwerpse privéschool voor joodse kinderen gewerkt.
Marc geeft mij de gegevens nog door van deze twee laatste.
Ideeën die hieruit voortspruiten
Dit idee vertrekt vanuit een Stand Up Comedy Cup voor juniors. (5e en 6e leerjaar).
Junior 1
Junior II
De Juniors
Doel : Kinderen maken een handleiding voor humor en ontwikkelen een vaktijdschrift Humorologie voor kinderen :De Juniors.
Workshop clownerie voor kinderen
Cultuurcentrum nodigt per graad de scholen uit voor Samen Lachen = Samen Leven en biedt workshops aan :
-clownerie
-stop motion
-stripverhaal met fotos
-lachworkshop
De lachcaravan
Caravan waarin de kinderen gaan lachen, luid lachen, iemand geeft een lachworkshop
De lachcaravan wordt een onderdeel van het programma. Die caravan wordt gemanaged door de juniors (zie boven) en tourt door Vlaanderen.
Krante-artikels : zoals in een oude uitgeverij met grote prints :
De juniors leren de mensen terug Samen Lachen en daardoor Samen Leven.
Deze caravan kan het decor (uitklapbaar ) van de sketch zijn, het podium, het filmzaaltje en de montagekamer.. Mogelijkheden zat!
De caravan is het huis van de Marokkaanse of Turkse pop, een figuur die met alles lacht.
Verklarende woordenlijst
Comenius projecten : Europese projecten voor basis en secundair onderwijs. ( zoals men Erasmus heeft voor hogeschool en unif) Het doel van Comenius is het samenbrengen van leerlingen en docenten uit verschillende landen en hen samen aan projecten te laten werken. Dit als onderdeel van de eenwording van Europa
RASA : Ervaringsgerichte kunsteducatie voor kinderen en jongeren . Zij werken in opdracht themas uit.