Een prettig weerzien met onze creatieve duizendpoot Peter Goes
UPDATE WEBSITE SAMEN LACHEN
02/04/09 14u
Aanwezig:
An Larssen
Peter Goes
Nicola Bové
Siska De Groote
De website www.samenlachen.be is nog steeds online sinds het project Samen Lachen = Samen Leven in 2007.
Aangezien het doelpubliek van onze JUNIOR-versie van het project verschillend is, zijn we genoodzaakt om onze website in een nieuw kleedje te steken. Het is meteen duidelijk dat we de oude site niet zomaar willen laten verdwijnen. De oplossing hiervoor is een button die op de nieuwe site zal staan waarmee je de oude site weer naar voor kan halen met al de info, fotos, links en persberichten. De nieuwe site kan opgebouwd worden volgens eenzelfde principe als haar voorganger zijnde eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Hetgeen waar wel tijd en aandacht aan besteed dient te worden, is het vernieuwen van de globale lay-out. Zijnde jonger en frisser. De opbouw van het logo met de drie gezichten kan behouden worden met het verschil dat de figuren leuker/frisser en kleurrijker zijn bv manga-achtige figuren met ronde vrolijke gezichtjes. Ook het lettertype dient aangepast te worden opdat het wat aantrekkelijker is voor onze nieuwe potentiële bezoekers.
Het is de bedoeling dat de vernieuwde site tegen 21/04/09 online is. We gaan dan ook ons best doen om de site zoveel mogelijk te promoten bij de nieuwe contacten die we leggen ivm dit project en de scholen waar we mee samen werken.
Betreffende de eenvoud zou het aantal buttons beperkt moeten blijven maar wordt wel gedacht aan de mogelijkheid om de bezoekers filmpjes te laten uploaden evenals de verhaaltjes/opstellen of anekdotes die de kinderen uit de workshops gemaakt hebben.
Dit om de deelnemers een blijvend forum aan te bieden waarop zij ook de feedback kunnen raadplegen die de kinderen uit andere scholen ons geven.
Wijzelf dienen ook de site te voorzien van fotomateriaal die we maken bij de uitvoering van de workshops en de opnames van de dvd etc...
Meeting met Tom en Kurt op 2/4/2009. Over de workshops.
Voordien.. Voorbereiding op school mag zich tot het minimum beperken dwz dat we vertellen dat er 2 mannen op bezoek komen om humor te onderzoeken. Voor de rest is alle informatie overbodig, want dat beperkt alleen maar de spontaneïteit.
Tijdens Juffen of geen juffen ? Geen juffen. Juffen als t echt niet anders kan. De kinderen zijn gemakkelijker los te krijgen zonder juffen. Als ze er echt op staan, dan kunnen ze er bij zijn.
Nadien Een nabereiding is interessant. Sowieso kunnen we aan de juffen 10 min aandacht besteden om kort samen te vatten hoe de workshop verlopen is. We kunnen vragen aan de leerkrachten dat ze de kinderen de opdracht geven om een opstel te schrijven na de workshop. (en/of tekeningen) Dit kunnen we dan linken/gebruiken voor de website. We kunnen dit verder uitbreiden tot het meegeven van enkele oefeningen, handleiding voor humor, Maar dat hoeft niet.
De juffen wordt wel gevraagd om de nabereiding op te volgen. De kindjes van de voormiddag kunnen in de namiddag een opstel schrijven over de workshop. De kindjes van de namiddag kunnen dat s avonds doen en s morgens deze bespreken met de juf en eventueel op onze site uploaden? We kunnen een cartoon bezorgen met lege tekstballonetjes die zij moeten invullen. Ze kunnen mopjes doormailen. Ze krijgen de dvd in oktober.
Eentje binnen / eentje buiten... Babbelbox Een lege doos van 3 planken met een gat in, waar op statief een camera voor staat. Een kind wordt even alleen gelaten met een opdracht : - een beschrijving van een object - een brainstorm van woorden die te maken hebben met.. - Dit doen we alleen als het niet te veel stoort! Dit bereiden wij verder voor. Ideeën zijn altijd welkom!
Effe tussendoor.. Wat is een Marokkaan in de lucht .? Luchtvervuiling. = Alleen grappig indien er geen Marokkaanse kinderen in het midden zijn. Omgekeerd ook : een Marokkaanse jongen mag en kan een Belg nadoen, maar als een Belgische jongen een Marokkaan overdreven nadoet, dan wordt dit als racistisch beschouwd. Waar ligt de grens bij kinderen.
Kinderen vinden racistische uitlatingen not done. Een beetje opletten geblazen dus. Wat is een beetje lachen/wat is uitlachen/lachen om een detail. We hebben geen pedagogische ambities : sfeer lachen kinderlijk enthousiasme zijn onze drijfveren. We gaan geen les zedenleer geven. We gaan de kinderen een beetje om de tuin leiden om tot het thema diversiteit te komen.
Door de opdrachtjes na de opwarming, zullen zelfs de meer timide kinderen uit hun kot komen. vb 1 Iemand vertelt een mop. Resultaat: iedereen lacht Een Sloveens kind vertelt diezelfde mop in het Sloveens. Resultaat : niemand lacht. We gaan een gesprek aan, maar heel kort. We gaan vooral veel doen. Vb 2 Een gesprek van 2 kinderen in hun eigen (maar andere) taal. Vb 3 één kind moet iets bekomen van een ander kind, maar spreekt een andere taal.(bvb de weg vragen, .. Hoe pak je dat aan? Deze opdrachtjes zullen nog verder uitgebreid worden na de repetitieweek. Misschien kunnen we de kinderen sommige dingen zelf laten filmen met hun gsms.
In ons sjakosj tijdens de workshop alleen voor de brave kinderen ! Drankjes en snoepjes voor de kinderen om even uit te blazen of om het creatieve proces te ondersteunen.
TO DO Kurt : *fotos van Mortsel bezorgen * kan de babbelbox een rustige ruimte krijgen in de loods in Antwerpen? *bankjes, zwarte doeken en statieven meepakken op try-out van 8 april An : * een nieuwe camera voor de babbelbox + statief checken Nicola : * hotel checken, overnachting regelen van 27 op 28 april. (van Lokeren naar Genk) * planning doormailen Siska : *Checken of de woonwagen in Kortrijk reeds op 5 mei mag stationeren op de schoolkoer + we willen daar om 9 u beginnen.
BEZOEK STANDPLAATS WOONWAGENS oP TAKELDIENST 20/03/09 14u
Aanwezig: An Larssen,Siska De Groote en Nicola Henk Rabau Geluid Sammy Goemaere - Camera Brecht - Alles Loopt op Rolletjes
Benieuwd en vol verwachtingen trekken we naar Gentbrugge waar de woonwagens tijdelijk geplaatst werden voor het volgende transport. Ze bevinden zich op de terreinen van de takeldienst die voor het transport zorgt. We hebben hier een afspraak met Brecht van AloR en de filmploeg die de workshops zal registreren. Dit alles om te kijken wat de mogelijkheden zijn van de woonwagens en op welke manier we verbeteringen kunnen aanbrengen om de filmploeg in staat te stellen optimale beelden te kunnen schieten.
Brecht toont ons de binnen en buitenkant van de woonwagens die er beide erg leuk en veelbelovend uitzien. Betreffende licht en geluid zou er met verschillende factoren rekening gehouden moeten worden. Licht: -voorziening van extra belichting naar het podium toe => dit kan voorzien worden door het ophangen van kleine belichting met een fixeersysteem aan het plafond van de woonwagens -grote woonwagen: bij de registratie van het openingsmoment en het slotmoment zou de lichtinval via het dak moeten vermeden worden en dit kan dmv doeken -er zal een duidelijk keuze gemaakt moeten worden afhankelijk van de dag, het weer en de plaats waar de woonwagens staan om te zien of de ramen die zich op de zijkant van de woonwagens bevinden al dan niet open kunnen blijven bij het filmen. Camera: -grote woonwagen: openingsmoment en slotmoment => bij de registratie hiervan dienen de bankjes met de kinderen tegen de linkerkant van de woonwagen te staan waardoor de Sammy de mogelijkheid heeft om rechts vooruit en achteruit te kunnen bewegen bij het filmen + een vaste camera op statief achteraan de woonwagen of een camera die achteraan de woonwagen gefixeerd zou kunnen aan het plafond +voorzien van een extra doek op het kleine podium zodat een sketch/optreden echt kan ingezet worden Geluid: -grote woonwagen: Henk is ervan overtuigd dat er geen extra investeringen of ombouw dient te gebeuren betreffende de registratie van het geluid
Babbelbox: -de registratie van beeld en geluid van de gesprekken in de babbelbox zouden geen probleem mogen betekenen voor een kleine camera op statief, voorzien van een externe micro of een ingebouwde
De conclusie is dat we er allemaal in geloven en veel zin hebben om hier een leuk project van te maken!
Bezoek in Kortrijk aan Sint Jozef. Afspraak met Dhr Gino Lefebvre, directie van de basisschool.
Na de zoektocht in West-Vlaanderen naar een gemengde school wat allochtone en autochtone kinderen betreft, kom ik terecht in Kortrijk.Richting Groeningelaan, in t centrum van t stad. Na het trotseren van de wegenwerken kom ik bij een sympathiek schoolke terecht met een kleine 200 tal leerlingen: Sint Jozef. Ik word ontvangen door de vriendelijke directie, Mr Lefebvre.
Wat doet de school rond diversiteit ?
De school zet geen speciale acties in rond het thema diversiteit. Zij zijn divers. Door de allochtone aanwezigheid kinderen op de school sluipt diversiteit binnen zonder concrete acties. t Schoolfeest vorig jaar was een absolute multiculurele hit. 7 verschillende culturen werden vertegenwoordigd door ouders die samen met de kinderen een standje verzorgden met nationale vlag, landeigen hapjes en traditionele klederdracht. Ook muziek en dans kwam er aan te pas. Pakistan was niet vertegenwoordigd omdat zij de uitnodiging niet hadden gelezen. Zij hebben geen schriftelijke cultuur. Grappig beeld : de leerkrachten in traditionele klederdracht en de Marokkaanse ouders in Westerse outfit.
Biefstuk Friet De autochtone ouders waren in mindere getale aanwezig op t schoolfeest en daarom wordt er dit jaar een schoolfeest gegeven met een gemeenschappelijk thema, namelijk : zon, zee en strand op 7 juni 2009.
Een schriftelijke of mondelinge cultuur Of waarom een brief schrijven als je t ook kan zeggen. 'n schril contrast onze bureaucratische samenleving : een cultuur waar de mond aan mond reclame op de eerste plaats komt! En dat voelen ze ook in Kortrijk. Een brief aan de ouders gaat al dikwijls verloren in de boekentas of in de prullenmand. Om dit te voorkomen is de school in een nieuw project gestapt : Steunouders : Ouders voor ouders of steunouders Om de ouders van autochtone kinderen te motiveren en enthousiasmeren deel te nemen aan de activiteiten die de school organiseert, bvb schoolfeest, klassenraad, worden er nu steunouders ingezet. Een idee dat werkt als het olievlekprincipe : er wordt gewerkt met één betrokken ouder die aan de schoolpoort de andere ouders aanspreekt en motiveert. Zo bereikt elke geëngageerde ouder een 5 tal andere ouders en zo worden er meer ouders bereikt.
ATN : afkorting voor Anderstalige Nieuwkomer. Gelieve ATN kinderen geen micro onder de neus te duwen aangezien deze geen snars begrijpen van wat er van hen verlangd wordt.
Concreet 8 mei rollen wij met onze woonwagens naar Kortrijk ! Voor het 5e en 6e leerjaar. Workshops
GROEP I : 5e leerjaar (22 leerlingen) 9u30 - 10u05 : Voorbereiding in de klas 10u20-11u10 : groepje Woord / groepje Beeld 11u10-11u40 : toonmoment van de kinderen aan elkaar
GROEP II : 6e leerjaar (19 leerlingen ) 11u10-11u40 : Voorbereiding in de klas. 13u20-14u30 : groepje Woord / groepje Beeld 14u30-15u00 : toonmoment van de kinderen aan elkaar
Wat brengt ons terug naar Lokeren? Martine Goeminne : zorgcoördinator van Bloemenhof nodigt ons uit : op de generale repetitie van de poëzie-avond RESPECT op 20 maart 09. Try-out op 18/03/09 12u30 Coördinator van de poëzie-avond: Mevr. Cordie. De voorstelling met als thema Respect brengt verschillende scholen in Lokeren samen zowel uit het basisonderwijs als het secundaire onderwijs. De verschillende groepen die aan dit project deelnemen hebben een act gecreëerd die handelt over respect en dit naar voren gebracht door middel van muziek, dans, zang, poëzie en korte sketches. Een deel van de poëzie werd door de kinderen zelf geschreven en voorgedragen.
Graag hadden we de voorstelling geregistreerd op 20/03/09 om er kleine stukjes uit te gebruiken en deze te verwerken in het eindproduct van het project Samen Lachen. Gezien het feit dat het overgrote deel van deze voorstelling bestaat uit auteursrechterlijk beschermd materiaal zoals bv gedichten van Toon Hermans, Bram Vermeulen en liedjes zoals RESPECT van Aretha Franklin moeten wij afzien van de captatie van de voorstelling.
Waf! biedt meerdaagse workshops aan en kennismakingen van één dag. Tijdens een workshop wordt in groep een filmpje van enkele minuten lang gemaakt. De leeftijdscategorieën waarmee gewerkt wordt, zijn: 8-12 jaar, 13-15 jaar, 16-18 jaar en volwassenen. Workshops tellen minstens 6 en hoogstens 20 deelnemers. Diverse animatietechnieken kunnen aangewend worden, afhankelijk van de leeftijd en de vaardigheden van de groep: plasticine, leganimatie, tekenfilm, stop-motion met plasticine, poppen of objecten, pixilatie met acteurs en zelfs experimentele technieken als zandanimatie en verf-op-glasanimatie.
Zij beschikken over een aantal opnamesets, telkens bestaande uit camera, opnametafel, belichtingsmateriaal en computer met software. Ook voor alle verbruiksmateriaal zoals plasticine, papier, verf, stiften, enzovoort, wordt gezorgd.
Waf is een vzw die rechtstaat zonder subsidies.
Wat doet Waf! Niet
Computerbewerkingen
Het artwork, dat laten ze aan de kinderen over. De volwassenen sturen een beetje.
Deeltijds Kunstonderwijs of de mannen die er al iets van kennen.
Het DKO heeft een 70-tal leerlingen. Er zijn 4 groepen op woensdag en 2 groepen op zaterdag. Wekelijks krijgen de kinderen 3u per les. In deze planning nog iets doen passen is bijna onmogelijk.
Wat willen wij ?
Dat de kinderen aan de slag gaan met een scenario. Een animatie van verschillende technieken door elkaar. Pixilatie waardoor men hoofdjes kan verplakken en zo een collage te maken van eigen acteurs.
Beeldmateriaal van en tijdens de workshops. De begeleiders kunnen zelf filmen. Sowieso kan er iemand van ons komen filmen vanaf de tweede dag, dan is het meest interessant.
Wat hebben we nodig?
Tijd. Tijd om door te kunnen werken.
Concreet . Want dat heeft Christel graag..
Een workshop van 3 of 4 dagen kan resultaat geven van 3 à 4 minuten. Begin Juli 2009. Doelgroep : 7 tal kinderen tussen de 8 -12 jaar. Materiaal : Sony Camera mini dvthe kindvriendelijk programma Take 5 Montage in première. Eindprodukt is in AVID
Scenarios
Meestal maken zij daar een storyboard van. We mailen de scenarios door ten laatste 21 april .
Voor de agendas
Woensdag 22 april om 9u spreken we af in Conception om te kijken of de scenarios uitvoerbaar zijn.
Onszelf..
Christel : fa@607354@skynet.be Iza : iza.c@skynet.be An : an.larssen@createdbyconception.be Ief : ief@createdbyconception.be Nicola : nicolabove@yahoo.com Siska : siskadg@hotmail.com
Geen realistisme want waarom kiezen voor animatie als het real life ook kan !!
De dichte grens met Vlaams Brabant, maar toch nog Antwerpen..
Op Bezoek bij BGO De Puzzel in Mechelen 23/03/09 10u30 Gesprekspartner: -Directeur Mr Steenakkers
Vrijdag had ik reeds telefonisch contact met de directeur waarbij ik kort een uitleg gaf over het project dat we aan het voorbereiden zijn. Deze was meteen zeer geïnteresseerd om zijn medewerking te verlenen. Uit de eerste verkennende vragen bleek wel dat er in de hoogste graad van zijn lagere school niet genoeg leerlingen zitten om de workshops in de voor- en namiddag te vullen. Bijgevolg gaf hij de contactgevens van enkele scholen die volgens eenzelfde ethiek omgaan met leerlingen en die beschikken over een multicultureel leerlingenbestand. Het eerste telefonische contact met één van deze scholen was meteen raak en zorgde voor een afspraak in de BGO Victor Van de Walle op 23/03/09 aansluitend op het bezoek aan de Puzzel.
Tijdens mijn bezoek heb ik het project Samen Lachen = Samen Leven Junior verder toegelicht en blijkt de directeur bijzonder gemotiveerd om deze workshop in zijn school te laten plaatsvinden. Ook logistiek is deze school bereid om het project op hun terrein te laten plaatsvinden alsook om eventueel naar een andere locatie te gaan in Mechelen (dit omdat de kans bestaat dat we transport kunnen uitsparen daar de wagens in het voorafgaande weekend reeds in Mechelen zijn) De toegang tot de speelplaats kan geen probleem vormen voor de takeldienst. Aangezien er ook een tweede school nodig is om de dag te vullen, ontvangt de directeur graag de leerlingen van een andere school op zijn terreinen. Hij heeft zelfs al afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de speelplaats waar de woonwagens staan, vrij gehouden wordt voor de workshops en er dus geen andere kinderen zullen spelen.
Aangezien het duidelijk is dat we met deze school in zee zullen gaan, zijn er betreffende planning al enkele voorstellen betreffende planning. -indien de woonwagens op 03/05/09 reeds binnen dien gereden te worden: ->we kunnen dan een sleutel op voorhand bemachtigen die ons daartoe de toegang verleent alsook wordt de conciërge dan verwittigd -speeltijden: er kan en mag tijdens de speeltijden verder gewerkt worden daar de andere kinderen van de school op een andere plaats hun speeltijd hebben -schooluren zijn: 8u40 - 12u15 met speeltijd 10u20-10u35 13u15 15u10 met speeltijd 14u05-14u20 (einde schooldag kan eventueel naar later verlegd worden indien we de ouders hiervan op de hoogte brengen of kan de namiddag workshop beginnen om 13u) -workshopplanning:A)-13u15-15u30 (dus 20minuten langer school als normaal voorzien) OF B)-13u-15u10 (middagpauze 15 minuten ingekort einde dag normaal) indien mogelijkheid A)bv *13u15 13u35: openingsmoment *13u35 - 14u45: workshop *14u45 - 15u15: slotshow (marge van 15min indien bv workshop wat uitloopt of openingsmoment) (ER WORDT GEEN SPEELTIJD VOORZIEN,VOLGENS DIRECTEUR PRAKTISCH OK)
-portretrecht: de kans bestaat dat er 2 Marokkaanse meisjes niet gefilmd mogen worden daar dit momenteel ook al zo is betreffende schoolfotos (voor de anderen geen probleem) -daar er een andere school zich dient te verplaatsen naar de school is geopteerd om deze in de voormiddag te laten komen daar de voormiddag langer duurt en dus meer marge is.
De klassamenstelling is als volgt: 5de klas 9 leerlingen en 6de klas 7 leerlingen waarvan 8 met Marokkaanse roots, 2 Kongolese, 2 Turkse, 1 Thaise, 1 Ghanese, 1 Kameroense en 1 Belgische leerling. Als dat geen mooie mengeling is!
OP de koffie bij Victor Van de Walle in BGO van Mechelen 23/03/09 12u Gesprekspartners: -Directrice Mevrouw De Coninck -Leerkracht 5de leerjaar Juf Elke Cornelis
Ook bij deze school was er vrijdag bij het telefonisch contact reeds een grote interesse. Deze werd zeer duidelijk bij het bezoek waar de directrice reeds aankondigde een bustransport geboekt te hebben naar BGO de Puzzel op de dag van de workshop. Op haar beurt had de directrice reeds de leerkracht van het 5de leerjaar geïnformeerd die ook bij mijn bezoek de vergadering bijwoonde. Van beide gesprekspartners krijg ik een duidelijk signaal om deel te nemen. Men vraagt zoals in de andere scholen ook voor wat advies/materiaal om de aanloop tot de workshop in te kaderen alsook een vorm van afsluiting na ons bezoek. Dit om de draagkracht van het project te vergroten alsook om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de workshops en dus ook de registraties ervan een grotere waarde zouden kunnen bereiken.
Zoals ook gemeld in de BGO de Puzzel zullen wij een infobrief voorzien waar de workshop wordt aangekondigd en gevraagd wordt naar de eventuele beperkingen betreffende registratie.
Het 5de leerjaar bestaat uit 12 Marokkaanse (arabieren en berbers), 1 Pakistaanse, 1 Kongolese, 1 Russische, 2 Ita/marokkaanse leerlingen. Voor geen van deze leerlingen zou het portretrecht een probleem kunnen betekenen.
Praktische planning: -de leerlingen van deze school zouden van 9u30 tot 11u45 de worskhop kunnen bijwonen in BGO De Puzzel. (9u10 vertrek met bus naar De Puzzel aankomst 9u20 à 9u25) -9u30 - 9u50: openingsmoment -9u50 - 11u: workshop -11u - 11u30: slotshow (marge van 15min tot 11u45 indien bv workshop wat uitloopt of openingsmoment dan ten laatste terugkeren voor middageten) (11u45 vertrek met bus terug naar Victor Van de Walle aankomst 11u55 à 12u) (ER WORDT GEEN SPEELTIJD VOORZIEN,VOLGENS DIRECTEUR PRAKTISCH OK)
En ook nog ...Mater Dei Leuven 23/03/09
Als gevolg op mijn onaangekondigd bezoek op 19/03/09 en de mail met meer info die ik verstuurd had , kreeg ik vrijdag avond een mail van de directeur om mij uit te nodigen voor een verder gesprek. Dit gesprek heb ik dan na mijn bezoek in Mechelen geannuleerd daar het duidelijk was dat Mechelen de laatste school werd die met ons in zee zou gaan.
Indien het project volgend jaar zou over gedaan worden, zullen wij niet nalaten deze school te contacteren.