Verslag vergadering WAF! â realisatie animatiefilm Samen Lachen
Verslag vergadering WAF! realisatie animatiefilm Samen Lachen
Datum: 22/04/09 9u-11u
Aanwezig:An Larssen
Ief Stuyvaert
Siska De Groote
Nicola Bové
Christel Degros
Iza
Verslag:
Op 21/04/09 werd het scenario voor het animatiefilmpje De geverfde vogel van Ief doorgestuurd naar Iza en Christel van WAF!.
Dit werd afgesproken in onze vorige meeting en vandaag bekijken we de haalbaarheid van het voorgestelde scenario en de praktische uitwerking van de workshop daaromtrent.
(lees ook het verslag gepost op de blog op 30/03/09)
Bij aanvang wordt er verwezen naar de gelijkenis met een Pixar-filmpje For the birds waar een vergelijkbaar verhaaltje verteld wordt. We komen overeen dat dit geen probleem is daar het verhaal, de middelen, de uitwerking en het opzet voor onze animatie heel anders zijn.
Iedereen is enthousiast over het scenario maar enkel het einde zou aangepast moeten worden.
Het scenario zou iets ingekort moeten worden en eindigen in een soort pointe waarin het thema samen lachen = samen leven duidelijk wordt. Bv vogels die in kleurbad vallen en uiteindelijk met zn allen lachen en zich gelijk voelen.
WIE DOET HET GELUID?, is de terechte vraag die de mensen van WAF! ons stellen.
De afspraak hieromtrent is dat zij ons een zo compleet afgewerkt filmje in AVI-formaat bezorgen waar wij nog aan kunnen verder sleutelen zoals het geluid veranderen of het volledige filmpje opsplitsen in verschillende stukken die een rode draad vormen in de loop van de dvd. Het spreekt voor zich dat we dan ook in de extras op de dvd de mogelijkheid aanbieden om het filmpje in één stuk te bekijken.
Op de extras zouden we graag ook beelden willen gebruiken van de workshop waarin de kinderen aan het werk zijn bij de verwezenlijking van het korte animatiefilmpje. (the making of- beelden) Dit bij voorkeur op de derde en laatste dag van de workshop. Men kan op de andere dagen eventueel ook zelf leuke beelden schieten of fotos nemen.
Er zal een brief opgesteld worden om de toestemming te vragen van de ouders van de deelnemende kinderen. Het zou fijn zijn mocht er in de groep van de deelnemers ook een zekere diversiteit zijn. Dit in de mate van het mogelijke want uit de ervaring van onze gesprekspartners blijkt dat het niet gemakkelijk is om kinderen te mobiliseren van allochtone gezinnen.
Iza en Christel zullen bij ontvangst van het aangepaste scenario een storyboard opmaken om de kinderen een stap vooruit te helpen bij de workshop en ons reeds een idee te kunnen geven van hun uiteindelijke visie op het filmpje.
-Er werd in de loods een black box gecreëerd ter grootte van 1 woonwagen om de haalbaarheid te testen om in deze beperkte ruimte de workshops te laten plaatsvinden.
-Voor het try-out publiek hebben we contact opgenomen met het jeugdcentrum Kadanz gelegen in de buurt van de sleepstraat te Gent. Deze regio is bekend om haar groot aantal bewoners met Turkse roots. Dit is de ideale doelgroep aangezien wij zoeken naar een publiek met een diverse multiculturele achtergrond.
-Om 9u ontvangen wij onze 2 workshop begeleiders van Alles loopt op rolletjes nl Kurt en Tom. Deze hebben in de afgelopen periode gebrainstormd omtrent de invulling van de workshops en hebben hun ideeën reeds getest tijdens andere workshops die ze in de laatste dagen hebben uitgevoerd.
Tijdens de meeting van 02/04/09 hebben we met hen reeds onze ideeën en verwachtingen op elkaar afgestemd en zijn we zeer benieuwd naar de invulling die zij aan dit project gegeven hebben.
Le moment suprême :
-Om 10u15 ontvangen we 12 kinderen van jeugdcentrum Kadanz waarvan 10 jongens en meisjes van Turkse origine, 1 Bulgaarse jongen en 1 Albanese jongen.
Zij worden begeleid door 3 jeugdwerkers en 1 grote broer van de Albanese jongen.
We laten de kinderen even aanpassen aan de nieuwe omgeving en starten dan om 10u30 met de workshop in de black box die ondertussen voorzien is van houten bankjes en het animatiemateriaal van AloR.
-Als ijsbreker brengen Tom en Kurt een verhaal/toneeltje waarin zij adhv enkele poppen/figuren het thema humor introduceren alsook een insteek naar diversiteit.
-Hierna worden de kinderen aangemoedigd om deel te nemen aan het creatieve proces waarbij hen verschillende opdrachten worden aangereikt om humor en diversiteit te combineren en hierover na te denken.
Vb vertel een mop in een andere taal/vertaal een mop uit een andere taal naar het Nederlands, telefoongesprek in chinees, agent die allochtoon op straat tegen houdt en hem een boete probeert te geven, live verslaggeving van een gebeurtenis in een andere taal, overdreven weensessie
-Als afsluiter van de workshop worden de leukste fragmenten/mopjes/situaties nog eens overgedaan in de vorm van een toonmoment aan de hele groep.
Evaluatie :
De try-out heeft een zeer positieve algemene indruk op ons nagelaten.
De ijsbreker is zeer leuk en zet een aangename en leuke sfeer die de kinderen op hun gemak doet voelen. Het is duidelijk dat we hun medewerking vragen en dat ze vrij zijn om hun mening te uiten of ideeën naar voren te brengen.
De vraagt blijft wel of er al dan niet leerkrachten bij de workshop kunnen worden toegelaten:
-op sommige momenten bleek het handig te zijn dat er een begeleider aanwezig was om de gemoederen wat te kalmeren indien er overenthousiast of ongepast gereageerd werd
-anderzijds vrezen we dat de aanwezigheid van de leerkrachten de openheid of creativiteit van de kinderen zou kunnen belemmeren
Dit zal beslist worden op de workshops zelf afhankelijk van de situatie en omstandigheden.
De opdrachten die aan de kinderen worden gegeven zet hen echt aan om creatief te zijn met de dingen die ze kennen/kunnen/weten en deze om te zetten naar grappige sketches.
We onthouden ook dat we een soort noodplan dienen te voorzien indien de sketches die tijdens de workshop ontstaan niet grappig of niet to the point genoeg zijn. Kurt en Tom kunnen dan enkele sketches aanbrengen die de kinderen dan acteren tijdens het toonmoment aan de hele groep.
Het is sowieso de bedoeling dat de zij samen met de kinderen en adhv de opdrachten komen tot leuke sketches. Een goede begeleiding is dus noodzakelijk voor een goed resultaat.
Er zullen tijdens de verschillende workshops ongetwijfeld genoeg grappige creaties ontstaan die meegenomen kunnen worden naar de volgende school.
Uit deze try-out blijkt duidelijk dat het weglaten van een concreet verwachtingspatroon en invulling van de dag een positieve invloed heeft op de creativiteit en medewerking van de kinderen die aan de workshop deelnemen.
Betreffende de dvd zou het leuk zijn om tijdens de workshops een soort van lachsessie te houden om de beelden ervan als tussenstukjes te gebruiken in de finale montage.