Aan tafel met Alles loopt op rolletjes. 9 maart 2009 Kurt De Ruyter en Tom Roos op bezoek.
We beginnen met een stukje geschiedenis omtrent Samen Lachen = Samen Leven 2007. In den beginne . 2 jaar geleden ontstond Samen Lachen = Samen Leven als een project voor jongeren. Dit project werd gesubsidieerd door Marino Keulen in het kader van Managers van Diversiteit. We maakten toen een 25 minuten durend sketchenprogramma voor en door jongeren rond het thema diversiteit. Dit was een geslaagd en leuk project! Eenzelfde project staat in de kinderschoenen. Eenzelfde missie voor een andere doelgroep, nl. kinderen.. En hier komt Alles loopt op rolletjes op de proppen. Alles loopt op rolletjes zal de workshops voor zich nemen. Daarom zitten we vandaag aan tafel. Effe schetsen
PRAKTISCH
Workshops Samen Lachen = Samen Leven
Doelgroep = leerlingen uit het 5 leerjaar ( 10 -11 jaar ) Doelstelling = zoveel mogelijk materiaal verzamelen uit kindersmonden omtrent humor en diversiteit. Een handleiding humorologie schrijven voor kinderen. Aantal = 25 kinderen Planning = 10u 25 voorstelling aan 25 kinderen 10u 40 11u 55 workshop Tom : 12 kinderen workshop Kurt : 13 kinderen
Setting = 2 woonwagens van 2,5 m breed op 8 à 10 m Voorstelling buiten de woonwagen Woonwagen 1 = workshop Tom (mimiek) Woonwagen 2 = workshop Kurt (verbaal) Niet teveel pottenkijkers! Dit remt de spontaneïteit.
Data = Op 27/28 april en 4,5 en 8 mei
Camera Sammy en een klankman zouden ons vergezellen tijdens de workshops voor het beeldmateriaal. = Mobiel. Ook zal er materiaal geïnstalleerd worden in de woonwagens = Vast. De voorstelling kan doorgaan op een andere plaats als we de woonwagens volledig voor de workshops willen gebruiken. Zoek ik hiervoor nog een aparte ruimte of gaat dit gewoon buiten door? - Tom gebruikt om memo technische redenen de camera in workshops clownerie. Om dan te kijken achteraf waarom iets grappig was. Heb jij dan ook een camera nodig? - Babbelbox
Nog af te spreken * De weg ernaartoe zouden we willen filmen. Wat als de avond voordien de woonwagens al geleverd worden, kan Sammy dan dit al filmen ? (..en natuurlijk het wakker worden van Kurt/Tom als figuur. ..) *An en Sammy willen de woonwagens zien, best volgende week daarna verhuizen ze
De data dat de workshops zullen doorgaan : 27/28 april en 4/5/8 mei Try-out : 18 april 10u-12u in de bureau van Conception.
Siska checkt voor try-out de kinderplaneet in de Kiekenstraat vlakbij. Ze nodigt 12 kinderen uit voor die voormiddag. Siska zoekt verder naar gemengde scholen met 2 vijfdejaars van ongeveer 25 kinderen.
Voorlopige scholen voor workshops :
1- Stadsschool . Bloemenhof . Lokeren. Afdeling Madelief (21 allochtone lln ) . Rozen (17 à 18 lln) Er is nog een graadsklas (van 11 lln) die erbij zou kunnen, maar die kennen elkaar niet zo goed. Dus misschien beter niet.. Wij plannen 28 april 2009. Staat vast.
2- Sint Jansschool . Knokke . onder voorbehoud
3- Vlaams - Brabant . Nicola heeft contacten. Nog checken of dit een gemengde school is.
4- Dierenschool . Mortsel . aan het kijken..
5- Europaschool . Genk. Aan het kijken
Contactgegevens
An : 0476/595200. an.larssen@createdbyconception.be Ief : ief@createdbyconception.be Kurt: 0486/756831. kurt@alleslooptoprolletjes.be Tom: 0497/521928. tom.roos1@gmail.com Siska : 0479/739973 siskadg@hotmail.com Voor praktische zaken mag je mij altijd ambeteren!
INHOUDELIJK
Diversiteit wordt er door de volwassenen in verweven via personages, mogelijke scenarios in het achterhoofd. Langs de ene kant moeten we al een scenario in ons hoofd hebben (een beetje weten waar we naartoe willen), langs de andere kant moet er dichterlijke vrijheid zijn, moeten er dingen kunnen ontstaan, Kinderen hebben op vlak van integratie alleen maar last van concrete dingen ; - elkaar niet begrijpen - niet naar verjaardagsfeestjes mogen gaan - ruzie op school omwille van hoofddoeken Belangrijk vanuit deze visie om gemengde scholen te zoeken, omdat diversiteit dan reeds in de samenstelling van de groep reeds aanwezig is.
Bvb. 2 jaar terug waren er 3 workshops in het kader van Samen Lachen: 1-workshop scenario schrijven 2-workshop acteren 3-workshop functies op de set.
Hugo Van Laere nam die toen voor zich. Tijdens de workshops acteren zette hij dan een Turkse jongen voor een Vlaamse jongen die op hetzelfde meisje verliefd worden. De grappige anecdotes/scenes volgen door de samenstelling van personages..
Kurt en Tom zorgen er nu voor dat er dingen kunnen ontstaan. Tom werkt eerder vanuit emoties en wil niet de verbeelding beperken door een scenario op te leggen. Belangrijk is dat de kinderen zich op hun gemak voelen. Ik denk dat we een beetje een gulden middenweg kunnen vinden. We weten waar we thematisch naartoe willen en dat is voor ons belangrijk, niet voor de kinderen.
Mogelijkheid
We willen een handleiding humorologie schrijven, waarmee kunnen we lachen en waarmee niet..wat is grappig/wat niet , wat is lachen om iemand en wat is iemand uitlachen om hem uit de groep te zetten. Noot : Dit zijn vragen die kunnen rijzen bij de kinderen na het zien van ons uiteindelijk resultaat Samen Lachen = Samen Leven junior .
Voilà . Aanvullingen zijn steeds welkom. Mail maar dan zet ik ze op de blog!