Verslag vergadering WAF! â realisatie animatiefilm Samen Lachen
Verslag vergadering WAF! realisatie animatiefilm Samen Lachen
Datum: 22/04/09 9u-11u
Aanwezig:An Larssen
Ief Stuyvaert
Siska De Groote
Nicola Bové
Christel Degros
Iza
Verslag:
Op 21/04/09 werd het scenario voor het animatiefilmpje De geverfde vogel van Ief doorgestuurd naar Iza en Christel van WAF!.
Dit werd afgesproken in onze vorige meeting en vandaag bekijken we de haalbaarheid van het voorgestelde scenario en de praktische uitwerking van de workshop daaromtrent.
(lees ook het verslag gepost op de blog op 30/03/09)
Bij aanvang wordt er verwezen naar de gelijkenis met een Pixar-filmpje For the birds waar een vergelijkbaar verhaaltje verteld wordt. We komen overeen dat dit geen probleem is daar het verhaal, de middelen, de uitwerking en het opzet voor onze animatie heel anders zijn.
Iedereen is enthousiast over het scenario maar enkel het einde zou aangepast moeten worden.
Het scenario zou iets ingekort moeten worden en eindigen in een soort pointe waarin het thema samen lachen = samen leven duidelijk wordt. Bv vogels die in kleurbad vallen en uiteindelijk met zn allen lachen en zich gelijk voelen.
WIE DOET HET GELUID?, is de terechte vraag die de mensen van WAF! ons stellen.
De afspraak hieromtrent is dat zij ons een zo compleet afgewerkt filmje in AVI-formaat bezorgen waar wij nog aan kunnen verder sleutelen zoals het geluid veranderen of het volledige filmpje opsplitsen in verschillende stukken die een rode draad vormen in de loop van de dvd. Het spreekt voor zich dat we dan ook in de extras op de dvd de mogelijkheid aanbieden om het filmpje in één stuk te bekijken.
Op de extras zouden we graag ook beelden willen gebruiken van de workshop waarin de kinderen aan het werk zijn bij de verwezenlijking van het korte animatiefilmpje. (the making of- beelden) Dit bij voorkeur op de derde en laatste dag van de workshop. Men kan op de andere dagen eventueel ook zelf leuke beelden schieten of fotos nemen.
Er zal een brief opgesteld worden om de toestemming te vragen van de ouders van de deelnemende kinderen. Het zou fijn zijn mocht er in de groep van de deelnemers ook een zekere diversiteit zijn. Dit in de mate van het mogelijke want uit de ervaring van onze gesprekspartners blijkt dat het niet gemakkelijk is om kinderen te mobiliseren van allochtone gezinnen.
Iza en Christel zullen bij ontvangst van het aangepaste scenario een storyboard opmaken om de kinderen een stap vooruit te helpen bij de workshop en ons reeds een idee te kunnen geven van hun uiteindelijke visie op het filmpje.
-Er werd in de loods een black box gecreëerd ter grootte van 1 woonwagen om de haalbaarheid te testen om in deze beperkte ruimte de workshops te laten plaatsvinden.
-Voor het try-out publiek hebben we contact opgenomen met het jeugdcentrum Kadanz gelegen in de buurt van de sleepstraat te Gent. Deze regio is bekend om haar groot aantal bewoners met Turkse roots. Dit is de ideale doelgroep aangezien wij zoeken naar een publiek met een diverse multiculturele achtergrond.
-Om 9u ontvangen wij onze 2 workshop begeleiders van Alles loopt op rolletjes nl Kurt en Tom. Deze hebben in de afgelopen periode gebrainstormd omtrent de invulling van de workshops en hebben hun ideeën reeds getest tijdens andere workshops die ze in de laatste dagen hebben uitgevoerd.
Tijdens de meeting van 02/04/09 hebben we met hen reeds onze ideeën en verwachtingen op elkaar afgestemd en zijn we zeer benieuwd naar de invulling die zij aan dit project gegeven hebben.
Le moment suprême :
-Om 10u15 ontvangen we 12 kinderen van jeugdcentrum Kadanz waarvan 10 jongens en meisjes van Turkse origine, 1 Bulgaarse jongen en 1 Albanese jongen.
Zij worden begeleid door 3 jeugdwerkers en 1 grote broer van de Albanese jongen.
We laten de kinderen even aanpassen aan de nieuwe omgeving en starten dan om 10u30 met de workshop in de black box die ondertussen voorzien is van houten bankjes en het animatiemateriaal van AloR.
-Als ijsbreker brengen Tom en Kurt een verhaal/toneeltje waarin zij adhv enkele poppen/figuren het thema humor introduceren alsook een insteek naar diversiteit.
-Hierna worden de kinderen aangemoedigd om deel te nemen aan het creatieve proces waarbij hen verschillende opdrachten worden aangereikt om humor en diversiteit te combineren en hierover na te denken.
Vb vertel een mop in een andere taal/vertaal een mop uit een andere taal naar het Nederlands, telefoongesprek in chinees, agent die allochtoon op straat tegen houdt en hem een boete probeert te geven, live verslaggeving van een gebeurtenis in een andere taal, overdreven weensessie
-Als afsluiter van de workshop worden de leukste fragmenten/mopjes/situaties nog eens overgedaan in de vorm van een toonmoment aan de hele groep.
Evaluatie :
De try-out heeft een zeer positieve algemene indruk op ons nagelaten.
De ijsbreker is zeer leuk en zet een aangename en leuke sfeer die de kinderen op hun gemak doet voelen. Het is duidelijk dat we hun medewerking vragen en dat ze vrij zijn om hun mening te uiten of ideeën naar voren te brengen.
De vraagt blijft wel of er al dan niet leerkrachten bij de workshop kunnen worden toegelaten:
-op sommige momenten bleek het handig te zijn dat er een begeleider aanwezig was om de gemoederen wat te kalmeren indien er overenthousiast of ongepast gereageerd werd
-anderzijds vrezen we dat de aanwezigheid van de leerkrachten de openheid of creativiteit van de kinderen zou kunnen belemmeren
Dit zal beslist worden op de workshops zelf afhankelijk van de situatie en omstandigheden.
De opdrachten die aan de kinderen worden gegeven zet hen echt aan om creatief te zijn met de dingen die ze kennen/kunnen/weten en deze om te zetten naar grappige sketches.
We onthouden ook dat we een soort noodplan dienen te voorzien indien de sketches die tijdens de workshop ontstaan niet grappig of niet to the point genoeg zijn. Kurt en Tom kunnen dan enkele sketches aanbrengen die de kinderen dan acteren tijdens het toonmoment aan de hele groep.
Het is sowieso de bedoeling dat de zij samen met de kinderen en adhv de opdrachten komen tot leuke sketches. Een goede begeleiding is dus noodzakelijk voor een goed resultaat.
Er zullen tijdens de verschillende workshops ongetwijfeld genoeg grappige creaties ontstaan die meegenomen kunnen worden naar de volgende school.
Uit deze try-out blijkt duidelijk dat het weglaten van een concreet verwachtingspatroon en invulling van de dag een positieve invloed heeft op de creativiteit en medewerking van de kinderen die aan de workshop deelnemen.
Betreffende de dvd zou het leuk zijn om tijdens de workshops een soort van lachsessie te houden om de beelden ervan als tussenstukjes te gebruiken in de finale montage.
Een prettig weerzien met onze creatieve duizendpoot Peter Goes
UPDATE WEBSITE SAMEN LACHEN
02/04/09 14u
Aanwezig:
An Larssen
Peter Goes
Nicola Bové
Siska De Groote
De website www.samenlachen.be is nog steeds online sinds het project Samen Lachen = Samen Leven in 2007.
Aangezien het doelpubliek van onze JUNIOR-versie van het project verschillend is, zijn we genoodzaakt om onze website in een nieuw kleedje te steken. Het is meteen duidelijk dat we de oude site niet zomaar willen laten verdwijnen. De oplossing hiervoor is een button die op de nieuwe site zal staan waarmee je de oude site weer naar voor kan halen met al de info, fotos, links en persberichten. De nieuwe site kan opgebouwd worden volgens eenzelfde principe als haar voorganger zijnde eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Hetgeen waar wel tijd en aandacht aan besteed dient te worden, is het vernieuwen van de globale lay-out. Zijnde jonger en frisser. De opbouw van het logo met de drie gezichten kan behouden worden met het verschil dat de figuren leuker/frisser en kleurrijker zijn bv manga-achtige figuren met ronde vrolijke gezichtjes. Ook het lettertype dient aangepast te worden opdat het wat aantrekkelijker is voor onze nieuwe potentiële bezoekers.
Het is de bedoeling dat de vernieuwde site tegen 21/04/09 online is. We gaan dan ook ons best doen om de site zoveel mogelijk te promoten bij de nieuwe contacten die we leggen ivm dit project en de scholen waar we mee samen werken.
Betreffende de eenvoud zou het aantal buttons beperkt moeten blijven maar wordt wel gedacht aan de mogelijkheid om de bezoekers filmpjes te laten uploaden evenals de verhaaltjes/opstellen of anekdotes die de kinderen uit de workshops gemaakt hebben.
Dit om de deelnemers een blijvend forum aan te bieden waarop zij ook de feedback kunnen raadplegen die de kinderen uit andere scholen ons geven.
Wijzelf dienen ook de site te voorzien van fotomateriaal die we maken bij de uitvoering van de workshops en de opnames van de dvd etc...
Meeting met Tom en Kurt op 2/4/2009. Over de workshops.
Voordien.. Voorbereiding op school mag zich tot het minimum beperken dwz dat we vertellen dat er 2 mannen op bezoek komen om humor te onderzoeken. Voor de rest is alle informatie overbodig, want dat beperkt alleen maar de spontaneïteit.
Tijdens Juffen of geen juffen ? Geen juffen. Juffen als t echt niet anders kan. De kinderen zijn gemakkelijker los te krijgen zonder juffen. Als ze er echt op staan, dan kunnen ze er bij zijn.
Nadien Een nabereiding is interessant. Sowieso kunnen we aan de juffen 10 min aandacht besteden om kort samen te vatten hoe de workshop verlopen is. We kunnen vragen aan de leerkrachten dat ze de kinderen de opdracht geven om een opstel te schrijven na de workshop. (en/of tekeningen) Dit kunnen we dan linken/gebruiken voor de website. We kunnen dit verder uitbreiden tot het meegeven van enkele oefeningen, handleiding voor humor, Maar dat hoeft niet.
De juffen wordt wel gevraagd om de nabereiding op te volgen. De kindjes van de voormiddag kunnen in de namiddag een opstel schrijven over de workshop. De kindjes van de namiddag kunnen dat s avonds doen en s morgens deze bespreken met de juf en eventueel op onze site uploaden? We kunnen een cartoon bezorgen met lege tekstballonetjes die zij moeten invullen. Ze kunnen mopjes doormailen. Ze krijgen de dvd in oktober.
Eentje binnen / eentje buiten... Babbelbox Een lege doos van 3 planken met een gat in, waar op statief een camera voor staat. Een kind wordt even alleen gelaten met een opdracht : - een beschrijving van een object - een brainstorm van woorden die te maken hebben met.. - Dit doen we alleen als het niet te veel stoort! Dit bereiden wij verder voor. Ideeën zijn altijd welkom!
Effe tussendoor.. Wat is een Marokkaan in de lucht .? Luchtvervuiling. = Alleen grappig indien er geen Marokkaanse kinderen in het midden zijn. Omgekeerd ook : een Marokkaanse jongen mag en kan een Belg nadoen, maar als een Belgische jongen een Marokkaan overdreven nadoet, dan wordt dit als racistisch beschouwd. Waar ligt de grens bij kinderen.
Kinderen vinden racistische uitlatingen not done. Een beetje opletten geblazen dus. Wat is een beetje lachen/wat is uitlachen/lachen om een detail. We hebben geen pedagogische ambities : sfeer lachen kinderlijk enthousiasme zijn onze drijfveren. We gaan geen les zedenleer geven. We gaan de kinderen een beetje om de tuin leiden om tot het thema diversiteit te komen.
Door de opdrachtjes na de opwarming, zullen zelfs de meer timide kinderen uit hun kot komen. vb 1 Iemand vertelt een mop. Resultaat: iedereen lacht Een Sloveens kind vertelt diezelfde mop in het Sloveens. Resultaat : niemand lacht. We gaan een gesprek aan, maar heel kort. We gaan vooral veel doen. Vb 2 Een gesprek van 2 kinderen in hun eigen (maar andere) taal. Vb 3 één kind moet iets bekomen van een ander kind, maar spreekt een andere taal.(bvb de weg vragen, .. Hoe pak je dat aan? Deze opdrachtjes zullen nog verder uitgebreid worden na de repetitieweek. Misschien kunnen we de kinderen sommige dingen zelf laten filmen met hun gsms.
In ons sjakosj tijdens de workshop alleen voor de brave kinderen ! Drankjes en snoepjes voor de kinderen om even uit te blazen of om het creatieve proces te ondersteunen.
TO DO Kurt : *fotos van Mortsel bezorgen * kan de babbelbox een rustige ruimte krijgen in de loods in Antwerpen? *bankjes, zwarte doeken en statieven meepakken op try-out van 8 april An : * een nieuwe camera voor de babbelbox + statief checken Nicola : * hotel checken, overnachting regelen van 27 op 28 april. (van Lokeren naar Genk) * planning doormailen Siska : *Checken of de woonwagen in Kortrijk reeds op 5 mei mag stationeren op de schoolkoer + we willen daar om 9 u beginnen.
BEZOEK STANDPLAATS WOONWAGENS oP TAKELDIENST 20/03/09 14u
Aanwezig: An Larssen,Siska De Groote en Nicola Henk Rabau Geluid Sammy Goemaere - Camera Brecht - Alles Loopt op Rolletjes
Benieuwd en vol verwachtingen trekken we naar Gentbrugge waar de woonwagens tijdelijk geplaatst werden voor het volgende transport. Ze bevinden zich op de terreinen van de takeldienst die voor het transport zorgt. We hebben hier een afspraak met Brecht van AloR en de filmploeg die de workshops zal registreren. Dit alles om te kijken wat de mogelijkheden zijn van de woonwagens en op welke manier we verbeteringen kunnen aanbrengen om de filmploeg in staat te stellen optimale beelden te kunnen schieten.
Brecht toont ons de binnen en buitenkant van de woonwagens die er beide erg leuk en veelbelovend uitzien. Betreffende licht en geluid zou er met verschillende factoren rekening gehouden moeten worden. Licht: -voorziening van extra belichting naar het podium toe => dit kan voorzien worden door het ophangen van kleine belichting met een fixeersysteem aan het plafond van de woonwagens -grote woonwagen: bij de registratie van het openingsmoment en het slotmoment zou de lichtinval via het dak moeten vermeden worden en dit kan dmv doeken -er zal een duidelijk keuze gemaakt moeten worden afhankelijk van de dag, het weer en de plaats waar de woonwagens staan om te zien of de ramen die zich op de zijkant van de woonwagens bevinden al dan niet open kunnen blijven bij het filmen. Camera: -grote woonwagen: openingsmoment en slotmoment => bij de registratie hiervan dienen de bankjes met de kinderen tegen de linkerkant van de woonwagen te staan waardoor de Sammy de mogelijkheid heeft om rechts vooruit en achteruit te kunnen bewegen bij het filmen + een vaste camera op statief achteraan de woonwagen of een camera die achteraan de woonwagen gefixeerd zou kunnen aan het plafond +voorzien van een extra doek op het kleine podium zodat een sketch/optreden echt kan ingezet worden Geluid: -grote woonwagen: Henk is ervan overtuigd dat er geen extra investeringen of ombouw dient te gebeuren betreffende de registratie van het geluid
Babbelbox: -de registratie van beeld en geluid van de gesprekken in de babbelbox zouden geen probleem mogen betekenen voor een kleine camera op statief, voorzien van een externe micro of een ingebouwde
De conclusie is dat we er allemaal in geloven en veel zin hebben om hier een leuk project van te maken!
Bezoek in Kortrijk aan Sint Jozef. Afspraak met Dhr Gino Lefebvre, directie van de basisschool.
Na de zoektocht in West-Vlaanderen naar een gemengde school wat allochtone en autochtone kinderen betreft, kom ik terecht in Kortrijk.Richting Groeningelaan, in t centrum van t stad. Na het trotseren van de wegenwerken kom ik bij een sympathiek schoolke terecht met een kleine 200 tal leerlingen: Sint Jozef. Ik word ontvangen door de vriendelijke directie, Mr Lefebvre.
Wat doet de school rond diversiteit ?
De school zet geen speciale acties in rond het thema diversiteit. Zij zijn divers. Door de allochtone aanwezigheid kinderen op de school sluipt diversiteit binnen zonder concrete acties. t Schoolfeest vorig jaar was een absolute multiculurele hit. 7 verschillende culturen werden vertegenwoordigd door ouders die samen met de kinderen een standje verzorgden met nationale vlag, landeigen hapjes en traditionele klederdracht. Ook muziek en dans kwam er aan te pas. Pakistan was niet vertegenwoordigd omdat zij de uitnodiging niet hadden gelezen. Zij hebben geen schriftelijke cultuur. Grappig beeld : de leerkrachten in traditionele klederdracht en de Marokkaanse ouders in Westerse outfit.
Biefstuk Friet De autochtone ouders waren in mindere getale aanwezig op t schoolfeest en daarom wordt er dit jaar een schoolfeest gegeven met een gemeenschappelijk thema, namelijk : zon, zee en strand op 7 juni 2009.
Een schriftelijke of mondelinge cultuur Of waarom een brief schrijven als je t ook kan zeggen. 'n schril contrast onze bureaucratische samenleving : een cultuur waar de mond aan mond reclame op de eerste plaats komt! En dat voelen ze ook in Kortrijk. Een brief aan de ouders gaat al dikwijls verloren in de boekentas of in de prullenmand. Om dit te voorkomen is de school in een nieuw project gestapt : Steunouders : Ouders voor ouders of steunouders Om de ouders van autochtone kinderen te motiveren en enthousiasmeren deel te nemen aan de activiteiten die de school organiseert, bvb schoolfeest, klassenraad, worden er nu steunouders ingezet. Een idee dat werkt als het olievlekprincipe : er wordt gewerkt met één betrokken ouder die aan de schoolpoort de andere ouders aanspreekt en motiveert. Zo bereikt elke geëngageerde ouder een 5 tal andere ouders en zo worden er meer ouders bereikt.
ATN : afkorting voor Anderstalige Nieuwkomer. Gelieve ATN kinderen geen micro onder de neus te duwen aangezien deze geen snars begrijpen van wat er van hen verlangd wordt.
Concreet 8 mei rollen wij met onze woonwagens naar Kortrijk ! Voor het 5e en 6e leerjaar. Workshops
GROEP I : 5e leerjaar (22 leerlingen) 9u30 - 10u05 : Voorbereiding in de klas 10u20-11u10 : groepje Woord / groepje Beeld 11u10-11u40 : toonmoment van de kinderen aan elkaar
GROEP II : 6e leerjaar (19 leerlingen ) 11u10-11u40 : Voorbereiding in de klas. 13u20-14u30 : groepje Woord / groepje Beeld 14u30-15u00 : toonmoment van de kinderen aan elkaar
Wat brengt ons terug naar Lokeren? Martine Goeminne : zorgcoördinator van Bloemenhof nodigt ons uit : op de generale repetitie van de poëzie-avond RESPECT op 20 maart 09. Try-out op 18/03/09 12u30 Coördinator van de poëzie-avond: Mevr. Cordie. De voorstelling met als thema Respect brengt verschillende scholen in Lokeren samen zowel uit het basisonderwijs als het secundaire onderwijs. De verschillende groepen die aan dit project deelnemen hebben een act gecreëerd die handelt over respect en dit naar voren gebracht door middel van muziek, dans, zang, poëzie en korte sketches. Een deel van de poëzie werd door de kinderen zelf geschreven en voorgedragen.
Graag hadden we de voorstelling geregistreerd op 20/03/09 om er kleine stukjes uit te gebruiken en deze te verwerken in het eindproduct van het project Samen Lachen. Gezien het feit dat het overgrote deel van deze voorstelling bestaat uit auteursrechterlijk beschermd materiaal zoals bv gedichten van Toon Hermans, Bram Vermeulen en liedjes zoals RESPECT van Aretha Franklin moeten wij afzien van de captatie van de voorstelling.
Waf! biedt meerdaagse workshops aan en kennismakingen van één dag. Tijdens een workshop wordt in groep een filmpje van enkele minuten lang gemaakt. De leeftijdscategorieën waarmee gewerkt wordt, zijn: 8-12 jaar, 13-15 jaar, 16-18 jaar en volwassenen. Workshops tellen minstens 6 en hoogstens 20 deelnemers. Diverse animatietechnieken kunnen aangewend worden, afhankelijk van de leeftijd en de vaardigheden van de groep: plasticine, leganimatie, tekenfilm, stop-motion met plasticine, poppen of objecten, pixilatie met acteurs en zelfs experimentele technieken als zandanimatie en verf-op-glasanimatie.
Zij beschikken over een aantal opnamesets, telkens bestaande uit camera, opnametafel, belichtingsmateriaal en computer met software. Ook voor alle verbruiksmateriaal zoals plasticine, papier, verf, stiften, enzovoort, wordt gezorgd.
Waf is een vzw die rechtstaat zonder subsidies.
Wat doet Waf! Niet
Computerbewerkingen
Het artwork, dat laten ze aan de kinderen over. De volwassenen sturen een beetje.
Deeltijds Kunstonderwijs of de mannen die er al iets van kennen.
Het DKO heeft een 70-tal leerlingen. Er zijn 4 groepen op woensdag en 2 groepen op zaterdag. Wekelijks krijgen de kinderen 3u per les. In deze planning nog iets doen passen is bijna onmogelijk.
Wat willen wij ?
Dat de kinderen aan de slag gaan met een scenario. Een animatie van verschillende technieken door elkaar. Pixilatie waardoor men hoofdjes kan verplakken en zo een collage te maken van eigen acteurs.
Beeldmateriaal van en tijdens de workshops. De begeleiders kunnen zelf filmen. Sowieso kan er iemand van ons komen filmen vanaf de tweede dag, dan is het meest interessant.
Wat hebben we nodig?
Tijd. Tijd om door te kunnen werken.
Concreet . Want dat heeft Christel graag..
Een workshop van 3 of 4 dagen kan resultaat geven van 3 à 4 minuten. Begin Juli 2009. Doelgroep : 7 tal kinderen tussen de 8 -12 jaar. Materiaal : Sony Camera mini dvthe kindvriendelijk programma Take 5 Montage in première. Eindprodukt is in AVID
Scenarios
Meestal maken zij daar een storyboard van. We mailen de scenarios door ten laatste 21 april .
Voor de agendas
Woensdag 22 april om 9u spreken we af in Conception om te kijken of de scenarios uitvoerbaar zijn.
Onszelf..
Christel : fa@607354@skynet.be Iza : iza.c@skynet.be An : an.larssen@createdbyconception.be Ief : ief@createdbyconception.be Nicola : nicolabove@yahoo.com Siska : siskadg@hotmail.com
Geen realistisme want waarom kiezen voor animatie als het real life ook kan !!
De dichte grens met Vlaams Brabant, maar toch nog Antwerpen..
Op Bezoek bij BGO De Puzzel in Mechelen 23/03/09 10u30 Gesprekspartner: -Directeur Mr Steenakkers
Vrijdag had ik reeds telefonisch contact met de directeur waarbij ik kort een uitleg gaf over het project dat we aan het voorbereiden zijn. Deze was meteen zeer geïnteresseerd om zijn medewerking te verlenen. Uit de eerste verkennende vragen bleek wel dat er in de hoogste graad van zijn lagere school niet genoeg leerlingen zitten om de workshops in de voor- en namiddag te vullen. Bijgevolg gaf hij de contactgevens van enkele scholen die volgens eenzelfde ethiek omgaan met leerlingen en die beschikken over een multicultureel leerlingenbestand. Het eerste telefonische contact met één van deze scholen was meteen raak en zorgde voor een afspraak in de BGO Victor Van de Walle op 23/03/09 aansluitend op het bezoek aan de Puzzel.
Tijdens mijn bezoek heb ik het project Samen Lachen = Samen Leven Junior verder toegelicht en blijkt de directeur bijzonder gemotiveerd om deze workshop in zijn school te laten plaatsvinden. Ook logistiek is deze school bereid om het project op hun terrein te laten plaatsvinden alsook om eventueel naar een andere locatie te gaan in Mechelen (dit omdat de kans bestaat dat we transport kunnen uitsparen daar de wagens in het voorafgaande weekend reeds in Mechelen zijn) De toegang tot de speelplaats kan geen probleem vormen voor de takeldienst. Aangezien er ook een tweede school nodig is om de dag te vullen, ontvangt de directeur graag de leerlingen van een andere school op zijn terreinen. Hij heeft zelfs al afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de speelplaats waar de woonwagens staan, vrij gehouden wordt voor de workshops en er dus geen andere kinderen zullen spelen.
Aangezien het duidelijk is dat we met deze school in zee zullen gaan, zijn er betreffende planning al enkele voorstellen betreffende planning. -indien de woonwagens op 03/05/09 reeds binnen dien gereden te worden: ->we kunnen dan een sleutel op voorhand bemachtigen die ons daartoe de toegang verleent alsook wordt de conciërge dan verwittigd -speeltijden: er kan en mag tijdens de speeltijden verder gewerkt worden daar de andere kinderen van de school op een andere plaats hun speeltijd hebben -schooluren zijn: 8u40 - 12u15 met speeltijd 10u20-10u35 13u15 15u10 met speeltijd 14u05-14u20 (einde schooldag kan eventueel naar later verlegd worden indien we de ouders hiervan op de hoogte brengen of kan de namiddag workshop beginnen om 13u) -workshopplanning:A)-13u15-15u30 (dus 20minuten langer school als normaal voorzien) OF B)-13u-15u10 (middagpauze 15 minuten ingekort einde dag normaal) indien mogelijkheid A)bv *13u15 13u35: openingsmoment *13u35 - 14u45: workshop *14u45 - 15u15: slotshow (marge van 15min indien bv workshop wat uitloopt of openingsmoment) (ER WORDT GEEN SPEELTIJD VOORZIEN,VOLGENS DIRECTEUR PRAKTISCH OK)
-portretrecht: de kans bestaat dat er 2 Marokkaanse meisjes niet gefilmd mogen worden daar dit momenteel ook al zo is betreffende schoolfotos (voor de anderen geen probleem) -daar er een andere school zich dient te verplaatsen naar de school is geopteerd om deze in de voormiddag te laten komen daar de voormiddag langer duurt en dus meer marge is.
De klassamenstelling is als volgt: 5de klas 9 leerlingen en 6de klas 7 leerlingen waarvan 8 met Marokkaanse roots, 2 Kongolese, 2 Turkse, 1 Thaise, 1 Ghanese, 1 Kameroense en 1 Belgische leerling. Als dat geen mooie mengeling is!
OP de koffie bij Victor Van de Walle in BGO van Mechelen 23/03/09 12u Gesprekspartners: -Directrice Mevrouw De Coninck -Leerkracht 5de leerjaar Juf Elke Cornelis
Ook bij deze school was er vrijdag bij het telefonisch contact reeds een grote interesse. Deze werd zeer duidelijk bij het bezoek waar de directrice reeds aankondigde een bustransport geboekt te hebben naar BGO de Puzzel op de dag van de workshop. Op haar beurt had de directrice reeds de leerkracht van het 5de leerjaar geïnformeerd die ook bij mijn bezoek de vergadering bijwoonde. Van beide gesprekspartners krijg ik een duidelijk signaal om deel te nemen. Men vraagt zoals in de andere scholen ook voor wat advies/materiaal om de aanloop tot de workshop in te kaderen alsook een vorm van afsluiting na ons bezoek. Dit om de draagkracht van het project te vergroten alsook om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de workshops en dus ook de registraties ervan een grotere waarde zouden kunnen bereiken.
Zoals ook gemeld in de BGO de Puzzel zullen wij een infobrief voorzien waar de workshop wordt aangekondigd en gevraagd wordt naar de eventuele beperkingen betreffende registratie.
Het 5de leerjaar bestaat uit 12 Marokkaanse (arabieren en berbers), 1 Pakistaanse, 1 Kongolese, 1 Russische, 2 Ita/marokkaanse leerlingen. Voor geen van deze leerlingen zou het portretrecht een probleem kunnen betekenen.
Praktische planning: -de leerlingen van deze school zouden van 9u30 tot 11u45 de worskhop kunnen bijwonen in BGO De Puzzel. (9u10 vertrek met bus naar De Puzzel aankomst 9u20 à 9u25) -9u30 - 9u50: openingsmoment -9u50 - 11u: workshop -11u - 11u30: slotshow (marge van 15min tot 11u45 indien bv workshop wat uitloopt of openingsmoment dan ten laatste terugkeren voor middageten) (11u45 vertrek met bus terug naar Victor Van de Walle aankomst 11u55 à 12u) (ER WORDT GEEN SPEELTIJD VOORZIEN,VOLGENS DIRECTEUR PRAKTISCH OK)
En ook nog ...Mater Dei Leuven 23/03/09
Als gevolg op mijn onaangekondigd bezoek op 19/03/09 en de mail met meer info die ik verstuurd had , kreeg ik vrijdag avond een mail van de directeur om mij uit te nodigen voor een verder gesprek. Dit gesprek heb ik dan na mijn bezoek in Mechelen geannuleerd daar het duidelijk was dat Mechelen de laatste school werd die met ons in zee zou gaan.
Indien het project volgend jaar zou over gedaan worden, zullen wij niet nalaten deze school te contacteren.
Verslag: Na de uiteenzetting van het project Samen Lachen = Samen Leven Junior is de school zeer enthousiast om deze workshop in hun school te laten plaatsvinden. Ook logistiek is deze school geschikt om de woonwagens te ontvangen.
De school is reeds intensief bezig rond het begrip multi-culturaliteit en diversiteit. Dit uit zich oa in de samenwerking/uitwisselingsprojecten met verschillende andere Europese scholen. Er worden bijvoorbeeld rond verschillende themas tekenopdrachten uitgevoerd die dan als tentoonstelling uitgewisseld worden tussen de verschillende scholen.
De klassen van het 5de en het 6de leerjaar bestaan voornamelijk uit leerlingen met diverse afkomst zoals Turks, Italiaans en Marokkaans. Het gaat om 20 leerlingen in het 5de leerjaar en 19 leerlingen in het 6de leerjaar.
De school heeft een duidelijk GO gegeven betreffende hun medewerking aan het project. De vraag is wel gerezen om de draagkracht van het project te versterken door een vorm van opwarming naar de leerlingen te voorzien alsook een soort van afsluiter. Dit om ervoor te zorgen dat de leerlingen enerzijds beter voorbereid zijn op de workshop (en dus de kwaliteit ten goede zou doen) alsook dat het project in het geheugen van de leerlingen zou blijven hangen (afsluiter bv schrijven opstel over ervaring). In dat opzicht heb ik op 09/04/09 een nieuwe afspraak met de leerkrachten van beide klassen en de zorgcoördinator om hen materiaal of ideeën aan te rijken die gebruikt kunnen worden om de voorbereiding en afsluiting te voorzien.
Verslag: Desondanks de school in de periode van de workshopdag in de voorbereiding is van een schoolfeest is men toch bijzonder geïnteresseerd. Ook in deze school is het thema diversiteit een kernactiviteit die in de doelstellingen van de school is opgenomen. Logistiek is deze school minder geschikt daar de toegang naar de speelplaats vrij smal is. In een straat naast de school is er wel een terrein nl het Paul Van Ostaijenpark waar de woonwagens wel zouden kunnen staan mits de toestemming van de Stad Leuven.
Jammer genoeg bevinden er zich in de derde graad van deze school slechts enkele leerlingen van vreemde afkomst. In de eerste twee graden is dit percentage veel hoger tot ongeveer de helft.
Conclusie: Deze school komt door een te beperkte diversiteit niet in aanmerking voor het project.
Mater Dei Leuven 19/03/09 14u15 Gesprekspartner : medewerking administratie school
Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben de school zonder afspraak gaan bezoeken. Op voorhand had ik reeds een mail gestuurd met info over het project maar zonder reactie. Op de moment van mijn bezoek waren de zorgcoördinator en de directeur niet beschikbaar. Ik heb de uitleg over het project gedaan en haar een infobrochure overhandigd. Deze persoon ging deze info bezorgen aan de zorgcoördinator die bij interesse mij zou contacteren.
Logistiek gezien is het niet haalbaar de woonwagens op de speelplaats te kunnen plaatsen maar de mogelijk bestaat wel het Sint-Jacobsplein naast de school deels verkeersvrij te maken waardoor hier de wagens kunnen staan. (bedenking Veiligheid!) Via privé contacten weet ik dat de school over een zeer diverse leerlingengroep beschikt.
Verslag: Ook in deze school wordt ik met open armen ontvangen. Het is duidelijk dat de interesse en motivatie groot is bij de directie alsook de zorgcoördinator. Logistiek is deze school ook perfect daar er gemakkelijk toegang is tot het terrein en zelfs keuze is om de woonwagens op harde of zachte ondergrond te plaatsen.
De school is sociaal geëngageerd op het vlak van de begeleiding van kinderen uit kansarme gezinnen en kinderen met een leerachterstand of leermoeilijkheden. Andere scholen verwijzen deze kinderen vrijwel direct naar bijzonder lager onderwijs maar in deze school wordt er extra aan hen aandacht besteed.
Men tracht ook de ouders van de allochtone kindjes zoveel mogelijk te betrekken bij de werking van de school alsook de leerlingen te stimuleren deel te nemen aan excursies zoals skiklasse etc Dit laatste is blijkbaar een gevoelig punt daar de ouders schrik hebben dat men de kinderen tijdens deze excursies bv varkensvlees zou laten eten.
Jammer genoeg bevinden er zich in de derde graad van deze school slechts enkele leerlingen van vreemde afkomst. Het gaat om 3 Marokkaanse kindjes in het 6de leerjaar en 1 kindje in het 5de leerjaar.
Conclusie: Deze school komt door een te beperkte diversiteit spijtig genoeg niet in aanmerking voor het project.
Het project Samen Lachen = Samen Leven heeft als centrale doelstelling te werken met een groep kinderen van het 5de of 6de leerjaar rond het thema multiculturaliteit en diversiteit en dit dmv humor.
We zijn op zoek naar een groep kinderen met bij voorkeur een zo divers mogelijke achtergrond. Al lachend zegt de zot de waarheid. Humor is de beste remedie om heikele onderwerpen op een aanvaardbare en verteerbare manier over te brengen.
Via de lach tot ernst komen. Niet uitlachen, maar lachen om. Ironie, parodie, zelfrelativering. Dàt is het doel en het uitgangspunt van dit multicultureel project met als resultaat een humoristisch (sketchen)programma dat via dvds en een bijhorende brochure verspreid zal worden over alle Vlaamse basisscholen.
Praktisch
Praktisch vertaald, betekent dit dat we per school telkens 2 groepen van +/-25 leerlingen zullen begeleiden. Elke groep volgt eenzelfde programma in de voor- of de namiddag.
Deze groep wordt dan na een gezamenlijk openingsmoment verdeeld over de twee workshops die plaatsvinden in de 2 woonwagens waarvan u hieronder fotos vindt.
De ene workshop behandelt het thema diversiteit met als centraal medium woord zoals oa grapjes, woord/taal spelletjes, standup comedy, De andere workshop behandelt het thema diversiteit met als centraal medium beeld zoals bv clownerie, mime,
Als afsluiter van deze halve dag zal er in de grootste woonwagen een kleine voorstelling plaatsvinden door en voor de kinderen als resultaat van wat in de workshops werd gecreëerd. Deze voorstelling wordt, evenals de workshops, door een ervaren cameraploeg opgenomen en zal nadien verwerkt worden in de dvd, die samen met een begeleidende brochure zal verspreid worden naar alle Vlaamse basisscholen.
Aan tafel met Alles loopt op rolletjes. 9 maart 2009 Kurt De Ruyter en Tom Roos op bezoek.
We beginnen met een stukje geschiedenis omtrent Samen Lachen = Samen Leven 2007. In den beginne . 2 jaar geleden ontstond Samen Lachen = Samen Leven als een project voor jongeren. Dit project werd gesubsidieerd door Marino Keulen in het kader van Managers van Diversiteit. We maakten toen een 25 minuten durend sketchenprogramma voor en door jongeren rond het thema diversiteit. Dit was een geslaagd en leuk project! Eenzelfde project staat in de kinderschoenen. Eenzelfde missie voor een andere doelgroep, nl. kinderen.. En hier komt Alles loopt op rolletjes op de proppen. Alles loopt op rolletjes zal de workshops voor zich nemen. Daarom zitten we vandaag aan tafel. Effe schetsen
PRAKTISCH
Workshops Samen Lachen = Samen Leven
Doelgroep = leerlingen uit het 5 leerjaar ( 10 -11 jaar ) Doelstelling = zoveel mogelijk materiaal verzamelen uit kindersmonden omtrent humor en diversiteit. Een handleiding humorologie schrijven voor kinderen. Aantal = 25 kinderen Planning = 10u 25 voorstelling aan 25 kinderen 10u 40 11u 55 workshop Tom : 12 kinderen workshop Kurt : 13 kinderen
Setting = 2 woonwagens van 2,5 m breed op 8 à 10 m Voorstelling buiten de woonwagen Woonwagen 1 = workshop Tom (mimiek) Woonwagen 2 = workshop Kurt (verbaal) Niet teveel pottenkijkers! Dit remt de spontaneïteit.
Data = Op 27/28 april en 4,5 en 8 mei
Camera Sammy en een klankman zouden ons vergezellen tijdens de workshops voor het beeldmateriaal. = Mobiel. Ook zal er materiaal geïnstalleerd worden in de woonwagens = Vast. De voorstelling kan doorgaan op een andere plaats als we de woonwagens volledig voor de workshops willen gebruiken. Zoek ik hiervoor nog een aparte ruimte of gaat dit gewoon buiten door? - Tom gebruikt om memo technische redenen de camera in workshops clownerie. Om dan te kijken achteraf waarom iets grappig was. Heb jij dan ook een camera nodig? - Babbelbox
Nog af te spreken * De weg ernaartoe zouden we willen filmen. Wat als de avond voordien de woonwagens al geleverd worden, kan Sammy dan dit al filmen ? (..en natuurlijk het wakker worden van Kurt/Tom als figuur. ..) *An en Sammy willen de woonwagens zien, best volgende week daarna verhuizen ze
De data dat de workshops zullen doorgaan : 27/28 april en 4/5/8 mei Try-out : 18 april 10u-12u in de bureau van Conception.
Siska checkt voor try-out de kinderplaneet in de Kiekenstraat vlakbij. Ze nodigt 12 kinderen uit voor die voormiddag. Siska zoekt verder naar gemengde scholen met 2 vijfdejaars van ongeveer 25 kinderen.
Voorlopige scholen voor workshops :
1- Stadsschool . Bloemenhof . Lokeren. Afdeling Madelief (21 allochtone lln ) . Rozen (17 à 18 lln) Er is nog een graadsklas (van 11 lln) die erbij zou kunnen, maar die kennen elkaar niet zo goed. Dus misschien beter niet.. Wij plannen 28 april 2009. Staat vast.
2- Sint Jansschool . Knokke . onder voorbehoud
3- Vlaams - Brabant . Nicola heeft contacten. Nog checken of dit een gemengde school is.
4- Dierenschool . Mortsel . aan het kijken..
5- Europaschool . Genk. Aan het kijken
Contactgegevens
An : 0476/595200. an.larssen@createdbyconception.be Ief : ief@createdbyconception.be Kurt: 0486/756831. kurt@alleslooptoprolletjes.be Tom: 0497/521928. tom.roos1@gmail.com Siska : 0479/739973 siskadg@hotmail.com Voor praktische zaken mag je mij altijd ambeteren!
INHOUDELIJK
Diversiteit wordt er door de volwassenen in verweven via personages, mogelijke scenarios in het achterhoofd. Langs de ene kant moeten we al een scenario in ons hoofd hebben (een beetje weten waar we naartoe willen), langs de andere kant moet er dichterlijke vrijheid zijn, moeten er dingen kunnen ontstaan, Kinderen hebben op vlak van integratie alleen maar last van concrete dingen ; - elkaar niet begrijpen - niet naar verjaardagsfeestjes mogen gaan - ruzie op school omwille van hoofddoeken Belangrijk vanuit deze visie om gemengde scholen te zoeken, omdat diversiteit dan reeds in de samenstelling van de groep reeds aanwezig is.
Bvb. 2 jaar terug waren er 3 workshops in het kader van Samen Lachen: 1-workshop scenario schrijven 2-workshop acteren 3-workshop functies op de set.
Hugo Van Laere nam die toen voor zich. Tijdens de workshops acteren zette hij dan een Turkse jongen voor een Vlaamse jongen die op hetzelfde meisje verliefd worden. De grappige anecdotes/scenes volgen door de samenstelling van personages..
Kurt en Tom zorgen er nu voor dat er dingen kunnen ontstaan. Tom werkt eerder vanuit emoties en wil niet de verbeelding beperken door een scenario op te leggen. Belangrijk is dat de kinderen zich op hun gemak voelen. Ik denk dat we een beetje een gulden middenweg kunnen vinden. We weten waar we thematisch naartoe willen en dat is voor ons belangrijk, niet voor de kinderen.
Mogelijkheid
We willen een handleiding humorologie schrijven, waarmee kunnen we lachen en waarmee niet..wat is grappig/wat niet , wat is lachen om iemand en wat is iemand uitlachen om hem uit de groep te zetten. Noot : Dit zijn vragen die kunnen rijzen bij de kinderen na het zien van ons uiteindelijk resultaat Samen Lachen = Samen Leven junior .
Voilà . Aanvullingen zijn steeds welkom. Mail maar dan zet ik ze op de blog!
OP de koffie bij een LECTOR BEELDEND/MUZISCHE VORMING aan de Ehsal hogeschool in Brussel.
Interview met Sonja De Lange
Op een woensdagmiddag schuifel ik aan tafel bij Sonja De Lange.
Heel enthousiast vertelt zij over haar beroep en de meest recent gebruikte methodieken.
In de lessen Beeld gaan zij immers heel creatief aan de slag.
Zij werken momenteel aan een audiovisueel project Soap - dat uit 4 verschillende fases bestaat:
1-Fotos bekijken in tijdschriften, hieruit personages kiezen. Familie gaan zoeken van die personages in de stad (broers en zussen, mensen die erop lijken). Personage worden (cfr Second Life)
2-Scène kiezen . Bedenken wat er is aan vooraf gegaan..
3-Juiste locatie/settingzoeken op internet : bij de dokter, bij de kinesist,
4-Spelen van de scene
De docenten zetten de studenten aan het werk met de korte stukjes inleiding van de soap Thuis uit de programmagids. 2 bestaande personages worden vervangen door 2 verzonnen personages. Ze gaan op zoek naar de juiste achtergrond (die later met beamer geprojecteerd wordt) in een basic studio. Deze methodiek legt vooroordelen bloot. Bij een personage worden kenmerken verzonnen, een familie samengesteld, uiteindelijk kom je automatisch tot een aantal clichés.
Het resultaat is te zien op in april in Brussel.
Zij houdt mij op de hoogte van de datum.
Have2See
DVD + tekeningen : Sientje : Project Ingebeeld . www.ingebeeld.be
Boeken :
de moederboom
Groot Applaus : drama oefeningen
Klein applaus : drama-oefeningen voor jonge kinderen
In Studio Globo wonen de interculturele figuren op het dak en kunnen de kinderen in hun huisjes een workshop volgen die iets te maken heeft met de cultuur van deze figuur.
Ideeën
Wij zouden dit kunnen integreren :
- bij de keuze van de personages, Fotos
- het zoeken van verschillende livings van verschillende mensen. Vb Marokkaanse living versus Vlaamse boerderij living versus.
- woordjes in t Marokkaans,Frans, Afrikaans en in t Vlaams bijsteken
Ik heb een aantal bezoeken gedaan en we zijn goe bezig.
Er bestaat zo goed als niets dat vertrekt vanuit humor rond het thema diversiteit voor kinderen.
Er wordt vaak gewerkt vanuit thematentoonstellingen . Zo wordt er eerder gewerkt vanuit taalverschillen, dan vanuit diversiteit an sich.
Zaken die concreet anders zijn, waar kinderen last van hebben want ze vinden het vervelend omdat ze iets niet begrijpen . Dus we vertrekken vanuit thema humor. Diversiteit komt erbij door de personages goed uit te kiezen,..
Doel van vanavond : Format ontwikkelen.
Mogelijke Formules
1 Centrale plaats: de Juniors nodigen uit :
*Één draaischijf die scholen per graad uitnodigt.
In Knokke werken de scholen nauw samen met het Cultuurcentrum. Het cultuurcentrum is een actieve draaischijf in deze streek en nodigt de scholen uit.
Rasa *organiseert in t Cultuurcentrum een thematentoonstelling voor de kleinsten (4-9jr) en de groten (10-14 jr). Ze kunnen voelen, ruiken aan vanalles en nog wat
De scholen komen per leeftijdsgroep een workshop volgen, die meestal pure verwennerij is voor de zintuigen! En met heel veel humor gebracht..
Volgens Marc zijn 2 workshops ontwikkelen niet voldoende om een leeftijdscategorie van 6-12 jaar te dekken.Rasa ontwikkelt ook op vraag tentoonstellingen, (aanbevolen door Knokke).
Wij gaan naar daar .
*Workshops op school tijdens projectweek of in lessen Wereldoriëntatie of muzisch vorming
Met als opwarmer een sketch-strip, die ze namaken/naspelen
=Het oorspronkelijk idee
Wij gaan workshops geven op scholen in Antwerpen/Brussel/Limburg/Gent/Knokke.
2 per 6-9 jaar , 2 per 9-12 jaar.
*Train de Trainer
De leerkrachten krijgen een workshop en materiaal om aan de slag te gaan vanuit het thema Samen Lachen = Samen Leven.
Voorstel
1e Graad : verhaaltje in fotos . De allerkleinsten
2e Graad : Moppen tappen. taalspelletjes
3e Graad : Audiovisueel in de caravan.We kunnen een sketchketonen. Speelt de moppen nu eens na .
Ter inzage :
Cartoons :Het provinciestuur Oost-Vlaanderen (dienst Minderheden), vzw Intercultureel Netwerk Gent (ING), Odice vzw - Oost-Vlaams Diversiteitscentrum en Wereldcentrum - Steunpunt voor Mondiale Vorming in Oost-Vlaanderen organiseerden in 2005 de cartoonwedstrijd 'Discriminatie gestript' .De initiatiefnemers willen met deze wedstrijd een antidiscriminerende, maar humoristische boodschapuitdragen en laten circuleren om zo de mensen bewust te maken hoe absurd en gevaarlijk racisme en discriminatie zijn.Er is een draaiboek bij, maar dit werd niet gebruikt. Cartoons worden immers niet gevat door kinderen.
2 Filmpjes van kinderen van 9-12 jaar van WAF! Workshop Animatiefilm. (max 20 kinderen) . 1 volle dag geeft 5 min. film
Boek : Anders zijn : Bloemenhof : een 100 % concentratieschool in Lokeren, gebruikt dit boek om te prikkelen met gedichten over Anders zijn, daarna gaan ze zelf aan de slag voor hun poëzie-avond in maart.
Filmboek voor kinderen
Humor als wapen
Ideeën die hieruit voortspruiten
CAroussel met workshops in één centrale ruimte : Hoekenwerk met
- Workshop clownerie voor kinderen.
- stop motion, enkel de figuurtjes maken en allemaal verzamelen om hier uiteindelijk iets mee te maken.
- stripverhaal met fotos
- lachworkshop.
Er wordt ook nog gedacht en gesproken over mogelijkheden als - Urbanus - Lolmops: verborgen camera - Britt Vander Borght - Joris Hessels - Jits Van Belle - Kobe
Over humor -letterlijk
-taalspelletjes (Samson die woorden verplaatst,..
In onze ogen zeer slechte humor
-moppen tappen kunnen dienen om de problematiek van vooroordelen aan kinderen duidelijk te maken. Ieder Nederlands kind kent de klassieke belgenmop.
En tenslotte ...mijne caravan : De lachcaravan
Caravan waarin de kinderen gaan lachen, luid lachen, iemand geeft een lachworkshop
De lachcaravan wordt een onderdeel van het programma.
Die caravan wordt gemanaged door de juniors (zie boven) en tourt door Vlaanderen.
Krante-artikels : zoals in een oude uitgeverij met grote prints :
De juniors leren de mensen terug Samen Lachen en daardoor Samen Leven.
Deze caravan kan het decor (uitklapbaar ) van de sketch zijn, het podium, het filmzaaltje en de montagekamer.. Mogelijkheden zat!
De caravan is het huis van de Marokkaanse of Turkse pop, een figuur die met alles lacht. Een figuur mag immers veel meer, permitteert zich veel,..
Tenslotte .. 't programma zelf : Rode Draad : Een mop in een mop . Een mop wordt telkens opnieuw verteld, door een ander jongere, met verdraaide woorden ,taalspelletjes in de mop.
Kinderen leggen iets uit op een babbelbox zonder te zeggen wat het is. Dat maakt curieus, je denkt dat het over diversiteit gaat, maar 't gaat over iets heel anders.
Een zwart jongetje wordt blank nadat de bruine kleur met washandje verwijderd werd.
Wat zijn 2 zwarten in één slaapzak ......... neeeeeeeeeen Bounty, Mars of nen TWIX ?
Belangrijk:het produkt wordt gevaloriseerd door volwassenen. Dus volwassenen zullen ook aan hun trekken moeten komen.
Aan de achterkant van de Volderstraat de Paddenhoek bevindt zich de industriële ingang van het Wereldcentrum.
Wanneer ik verderga kom ik in een bibliotheek, die veel gezelliger oogt dan wat de buitenkant doet vermoeden.
Wim stelt zich voor als medewerker en leidt mij rond in de biblio- spelo- media - theek
We komen langs een vijftal gestapelde kisten.
Het zijn vormingskoffers, verduidelijkt Wim .ja heus opnieuw koffers.
Deze keer zijn het zintuigen prikkelende koffers :
De oorkoffer , de mondkoffer,de neuskoffer, de oogkoffer, de tastkoffer.
Een cartoon trekt mijn aandacht.
Blijkbaar is deze onderdeel van een tentoonstelling : Discriminatie gestript *
n Straffe uitspraak..
Of je nu punaise zegt of duimspijker, het belangrijkst is dat je affiche aan de muur blijft hangen.
Have2See
Cartoons : Discriminatie gestript.
Het provinciestuur Oost-Vlaanderen (dienst Minderheden), vzw Intercultureel Netwerk Gent (ING), Odice vzw - Oost-Vlaams Diversiteitscentrum en Wereldcentrum - Steunpunt voor Mondiale Vorming in Oost-Vlaanderen organiseerden in 2005 de cartoonwedstrijd 'Discriminatie gestript'.
De initiatiefnemers willen met deze wedstrijd een antidiscriminerende, maar humoristische boodschapuitdragen en laten circuleren om zo de mensen bewust te maken hoe absurd en gevaarlijk racisme en discriminatie zijn. De wedstrijd ging van start op de internationale dag van de vrede (21/09/2005). De inzendingen moesten binnen zijn ten laatste op de internationale dag voor tolerantie (16/11/2005).
Noot : 16 november 2009 is het zover, dan is Samen Lachen = Samen Leven junior een feit !
Gezelschapsspel:Hanne en Hassan
Ik heb voor kinderen een gezelschapsspel gevonden.
Spelenboek:Intercultureel spelenboek
Boek : Humor als wapen Vredeseducatie met een lach ..hmm bedenkelijk maar misschien
Te bezichtigen op den bureau van Conception vanaf 24 februari..
De oproep voor kickoff evaluatie project Managers van Diversiteit wordt op 19 februari 09 gelanceerd door alle projectleiders van Managers van Diversiteit 2006 uit te nodigen.
Er werden 6 thematische experten afgevaardigd, die - elk op hun domein - een evaluatierapport moet klaarstomen tegen juni. Alle rapporten worden samengebracht tegen september 09 met als doel een beleidsplan voor volgend jaar uit te werken.
Deprojectleider Managers van Diversiteit 2006 zijn dé frontlijnwerkers waar het om draait tijdend deze kickoff-dag.
Doel van de dag
In de voormiddag worden de projectleiders per thema samen gezet. De zes themas met hun respectieve experten zijn:
-cultuur en beeld (expert: Koen Van den Broeck)
-jeugd (expert: Ben Verstreyden)
-onderwijs (expert: Bea Bossaerts)
-welzijn (expert: Isabelle Rosaert)
-buurt (expert: Els Tijskens)
-arbeid (expert: Michel Albertijn)
De algemene spelleiders van de dag isStef Steyaert.
Per tafel zat er de hele dag ook een facilitator: gespreksleider en moderator.
VOORMIDDAG
Sessie 1: kennismakingsronde per thema
Thema Cultuur & Beeld:
· Het Roze Huis: betrekken van allochtone holebis bij een bestaand holebi-project
· Winterslag Genk: de rol van de moskee in de wijk (stad, provincie) duiden en de werking van de moskee ook naar niet-moslims duidelijk maken
· Samen lachen = Samen Leven: samen met allochtone en autochtone jongren werken aan een humoristisch dvd-project dat als smaakmaker vooreen diepergaander gesprekover diversiteit naar alle Vlaamse middelbare scholen werd gestuurd
· Gemeentebestuur Willebroek: in het kader van het Jaar van de Lach werd ook de allochtoonse gemeenschap mee betrokken bij humor in al zijn vormen (cartoons, standup, )
·Kopspel Borgerhout: theateropleiding voor anderstalige nieuwkomers, die resulteerde in een beeldende theatervoorstelling.
· Toemeka: een reeds bestaand nationaal project mensen te laten kennismaken met het parlement en onze politiek & democratie ook verder opnetrekken naar etnische minderheden door laagdrempelige informatie aan te bieden.
· Rwina: het vertalen van een bestaand theaterproject met allochtone amateurspelers in Mechelen naar een 5-delig sketchenprogramma dat op Eén werd uitgezonden
Sessie 2: waarom was het project succesvol?
Per twee deelnemers proberen tot een antwoord komen (voorbereiding: dialoog van 15 minuten).
Kopspel/Samen Lachen
· goede uitwisseling van informatie tussen professionelen en amateurs
· er werd veel van mekaar opgestoken (echte wisselwerking)
· onder het mom van workshops kwamen vele persoonlijke verhalen naar boven
· de inzet van iedereen maakte het project succesvol
· het project was echt een project van hen, van de doelgroep zelf
· de uitbouw van een breed netwerk van organisaties (recrutering, ondersteuning en promotie) bleek erg verrijkend, ooktussen de verschillende deelnemers van de workshops onderling
· mensen trots laten zijn op hun eigen verwezenlijking
Toemeka/Winterslag Genk
· bekendmaking door terplaatse te gaan het veld persoonlijk te bezoeken
· elkaar vinden over de bestaande organisaties heen
· persoonlijke contacten leggen en mekaar op die manier beter leren kennen
· een combinatie van gemoedelijke uitstappen & een aantrekkelijke formule met educatie
· in het geval van Toemeka: een goede samenwerking met het parlement
· Toemeka: een verkiezingsdebat organiseren dat zich niet louter toespitst op diversiteitsthemas
· de etnische minderhedengroepen werden niet uitgenodigd als kansengroep maar als burger onder de burgers
Rwina/Willebroek/Roze Huis
· een stem geven aan de doelgroepen zonder vooraf een richting te bepalen (laat het project zichzelf ontwikkelen)
· stimulatie tot netwerken die ook nadien bleven bestaan
· humor als emancipatorische kracht door de toegankelijkheid maakt ze dingen bespreekbaar
· focussen op gelijkenissen ipv. verschillen
Sessie 3: wat waren de hinderpalen die werden ondervonden?
Ook hier werd deze praatronde in groepjes van twee projectleiders een kwartiertje voorbereid.
Volgende themaskwamen nadien in een algemene gesprek aan bod:
Financieel
· Het kiezen tussen een betaalde job en vrijwilligerswerk was voor de meeste allochtonen niet makkelijk vandaar dat in sommige projecten werd besloten de deelnemers aan het project een minimumloon uit te betalen.
· continuïteit verzekeren via vrijwilligers bleek moeilijker dan gedacht (moskee Winterslag)
· Het Roze Huis: door een fout in de budgettering, bleek er veel te weinig geld om het project te financieren
· Het personeel werd slechts voor 50% gefinancierd, ook al werkten ze er fulltime aan (door het rigoureus toepassen van de wet)
· De administratie bleek moeilijk in projecten die geleid werden door hoofdzakelijk vrijwilligers met beperkte administratieve know-how.
Bereikbaarheid
· Sommige bevolkingsgroepen werden niet of nauwelijks bereikt
èin het parlement waren er bvb. veel meer mannen dan vrouwen bereikt
èorthodoxe joden werden zo goed als niet bereikt
· Het zoeken naar de doelgroepen/medewerkers ging trager dan vooraf gedacht.
Beleving binnen verschillende groepen
· Sommige themas bleken erg moeilijk bespreekbaar, oa. door een volledig andere vorm van humor (waar in sommige projecten de humor moest dienen om een problematiek aan de kaak te stellen, werd ze als louter racistisch ervaren)
· Het zoeken naar een evenwicht in niveau binnen erg diverse groepen zorgde soms voor spanning
èer moest immers rekening gehouden worden met verschillende niveaus op gebied van intellectueel niveau en taalvaardigheid
èhet evenwicht moest bewaard blijven zodat iedereen op zijn/haar niveau gerespecteerd kon worden
Sessie 4: duurzaamheid van het project
Wat maakte dat het project ook nu nog zijn nut blijkt te hebben?
· Het ontstaan van opvolgprojecten
èbvb. doorstroming van acteurs naar bekende theatergroepen
èbvb. vervolgproject Samen lachen naar lagere scholen toe
· Nieuwe projecten worden makkelijker opgestart
· Mensen vragen nu zelf om samen te werken, ze moeten niet meer gezocht worden.
· De zichtbaarheid en het bereik zijn verbeterd, ook naar volgende projecten toe.
· Blijvende contacten met mensen waarmee werd samengewerkt + nieuwe initiatieven via deze mensen.
· De moskee is uit haar isolatie geraakt en heeft de deuren naar de buitenwereld toe opengezet (en dit in twee richtingen!).
· De participatie van de doelgroep is groter geworden (voorbeeldgedrag).
· Het gemeentebestuur van Willebroek durft, door het project, nu ook out of the box denken & handelen (cfr. standup-cup organiseren terwijl dat vroeger zo goed als geen aandacht kreeg).
· Sommige vooroordelen tegenover elkaar zijn minder groot geworden.
· Het Roze Huis: samenwerkingsverbanden met allochtone organisaties blijven bestaan.
NAMIDDAG
In de namiddag werd twee maal een zestal themas voorgesteld. Iedereen kon individueel (en los van de themagroep van de voormiddag) beslissen bij welk thema hij of zij wilde aansluiten. Over dat thema werd dan telkens een half uur durend groepsgesprek gehouden.
Thema 1: Analyse van de beginsituatie
èWat maakt dat je aan een diversiteitsproject begint?
èWeeg je je concept af tov alternatieven of niet?
· Je begint een dergelijk project uit idealisme, om mensen te overtuigen van je eigen ideeën of net omgekeerd: uit nieuwsgierigheid.Het afwegen van mogelijke aternatieven bleek voor sommige projectleiders interessant, voor andere dan weer helemaal niet.
Thema 2: Ontsluiten van informatie/opbrengst
èdoorgeven van expertise
èstilstaan terugblikken leren van elkaar samen slimmer worden
· Sommige projectleiders hadden problemen met het gebrek aan centralisatie van informatie
èwaarom elk apart informatie opzoeken en niet al deze informatie samenbrengen op een internetsite ofzo?
èLangs de andere kant kan de zoektocht naar informatie nieuwe ideeën aanleveren die je an,ders niet zou krijgen
· Het zou evenwel een leuk idee zijn om de voortgangsverslagen die elke projectleider moet maken op een bepaalde website te centraliseren en ze toegankelijk te maken voor andere projectleiders.
· Ook de emailadressen van alle projectleiders zouden moeten worden vrijgegeven, zodat ze met elkaar kunnen contact opnemen als ze dat wensen. Soms is het fijn om met gelijkgestemde zielen van gedachten te wisselen. Ook zo kunnen nieuwe ideeën ontstaan!
BEZOEK SINT JANSSCHOOL KNOKKE Interview met Marc Moeyaert
Van een volledige concentratieschool
naar een basisschool met een 350 tal leerlingen en één Russisch meisje.
Voor de tweede keer word ik zeer gastvrij ontvangen en zelfs opgehaald aan het station van Knokke.
Ook Knokke rust niet op lauweren. Integendeel, zij gaan Europees.
Luister maar
HetComeniusproject tussen Knokke, Ijsland, Wallonië en Hongarije:
Puppets with a mission.
De eerste ontmoeting zit erop. Het is een fantastisch idee ! Amélie Poulain in het Comenius project verweven. De pop-mascotte van de kleuters in Knokke wordt met de taxi opgehaald en vertrekt op reis met haar koffer en een Belgisch cadeautje. In de koffer zitten liedjes, woordjes en een verhaaltje. De kindejes kunnen de reis volgen. De kleuters zien de pop die in hun klas woont toekomen in een ander land, een buitenlandse school en horen de buitenlandse kindjes spreken in hun eigen taal. Ondertussen komt er op de school een Hongaarse pop op bezoek met haar koffer en in Wallonië
Opvallend is die koffer die terug opduikt.
Een Turkse koffer, eenspeelkoffer, een pop met haar koffer,
Koffer hier en koffer daar.
Bij het gesprek met Marc zijn we vertrokken vanuit het thema humor.
Humor voor en door kinderen
Humor wordt niet altijd begrepen door kinderen. Het mag niet te moeilijk zijn en het wordt vooral heel letterlijk genomen cfr anekdote
Zo dient een leerkracht zichzelf af en toe te relativeren, door te benadrukken dat niet alles echt is wat zij beweren. Tenminste toch deze die soms graag de zot uithangen..
Duidelijke humor zoals Quick en Flupke, Jommeke,Samson en Urbanus slaat nog steeds aan bij kinderen.
Humor wordt dus begrepen als hij heel letterlijk gebracht wordt.
Taalspelletjes, versprekingen, woorden bewust op een verkeerde plaats gaan zetten dat werkt allemaal maar metaforen zijn taboe.
En clichés zijn produkten van onze volwassen wereld blijkbaar
Belangrijk is ook duidelijk te maken dat er geen grappen om iemand gemaakt worden maar wel voor iemand.
Voor de kleinsten
Een foto-stripverhaal wordt geopperd als idee, om mee te lachen als het ware.
Een heel duidelijk filmpje als voorbeeld om te tonen, is dan wel onontbeerlijk.
Dan kunnen de kinderen hetzelfde proberen te doen, maar met een ander verhaal.
De iets ouderen
Een mop vertellen is iets wat de 6- 7-8 jarige zeer interesseert
En taalspelletjes.
De oudsten
De oudsten verteren de eerder vernurftige audiovisuele spelletjes als de besten.
De voordelen van een figuur/een pop/stripidool/clown/nar
Een pop mag grappen maken, een clown ook. Een figuur die met alles lacht, kan zich heel veel permitteren.
Een rode draad in een programma kan een verhaallijn zijn die best wel hard is en een beetje een spiegel voorhoudt...zoals bij Samen Lachen = Samen Leven I.
Kinderen kunnen dit zeker verdragen.
Formules
Één draaischijf die scholen per graad uitnodigt.
In Knokke werken de scholen nauw samen met het Cultuurcentrum. Het cultuurcentrum is een actieve draaischijf in deze streek en nodigt de scholen uit.
Rasa *organiseert in t Cultuurcentrum een thematentoonstelling voor de kleinsten (4-9jr) en de groten (10-14 jr).
De scholen komen per leeftijdsgroep een workshop volgen, die meestal pure verwennerij is voor de zintuigen! En met heel veel humor gebracht..
Volgens Marc zijn 2 workshops ontwikkelen niet voldoende om een leeftijdscategorie van 6-12 jaar te dekken.
Workshops op school tijdens projectweek of in lessen WO*
Met als opwarmer een sketch-strip, die ze namaken/naspelen
Train de Trainer
De leerkrachten krijgen een workshop en materiaal om aan de slag te gaan vanuit het thema Samen Lachen = Samen Leven.
Een leuke anekdote
Een leraar die nogal een figuur is in het 4e leerjaar en al eens de zot durft houden met de leerlingen, zegt tegen een leerling omdat hij niet goed uit zijn doppen kijkt: Zoudt gij geen bril dragen ?
Twee weken later op het oudercontact
Mama vraagt aan de leraar : Waarom denkt gij dat er iets mis is met mijn zoon zijn ogen?
Vraagt de leraar : Hoezo ?
Mama : U vroeg toch aan hem of hij niet beter een bril zou dragen?
Straffe uitspraak
Horen is vergeten
Zien is onthouden
Doen is begrijpen
Have2See
Lectuur :
Strips : Quick en Flupke, Jommeke, Urbanus
Boek : Contactsleutels zijn leefvaardigheden voor kinderen. Dit programma van De Sleutel is een positieve vaardigheidsbenadering van preventie, ...
Koning Mathijsje project : Janusz Korszak : literatuur voor kleine mensen.
Cafe : Tracks en Travellers :aan de overkant van het station van Knokke.
- Directie van een school Oostende, waarer 23 verschillende talen gesproken worden.
- Directie van een school in Mechelen. Een jonge directeur die een school in Antwerpen van zijn failliet geholpen heeft. Deze man heeft nog in een Antwerpse privéschool voor joodse kinderen gewerkt.
Marc geeft mij de gegevens nog door van deze twee laatste.
Ideeën die hieruit voortspruiten
Dit idee vertrekt vanuit een Stand Up Comedy Cup voor juniors. (5e en 6e leerjaar).
Junior 1
Junior II
De Juniors
Doel : Kinderen maken een handleiding voor humor en ontwikkelen een vaktijdschrift Humorologie voor kinderen :De Juniors.
Workshop clownerie voor kinderen
Cultuurcentrum nodigt per graad de scholen uit voor Samen Lachen = Samen Leven en biedt workshops aan :
-clownerie
-stop motion
-stripverhaal met fotos
-lachworkshop
De lachcaravan
Caravan waarin de kinderen gaan lachen, luid lachen, iemand geeft een lachworkshop
De lachcaravan wordt een onderdeel van het programma. Die caravan wordt gemanaged door de juniors (zie boven) en tourt door Vlaanderen.
Krante-artikels : zoals in een oude uitgeverij met grote prints :
De juniors leren de mensen terug Samen Lachen en daardoor Samen Leven.
Deze caravan kan het decor (uitklapbaar ) van de sketch zijn, het podium, het filmzaaltje en de montagekamer.. Mogelijkheden zat!
De caravan is het huis van de Marokkaanse of Turkse pop, een figuur die met alles lacht.
Verklarende woordenlijst
Comenius projecten : Europese projecten voor basis en secundair onderwijs. ( zoals men Erasmus heeft voor hogeschool en unif) Het doel van Comenius is het samenbrengen van leerlingen en docenten uit verschillende landen en hen samen aan projecten te laten werken. Dit als onderdeel van de eenwording van Europa
RASA : Ervaringsgerichte kunsteducatie voor kinderen en jongeren . Zij werken in opdracht themas uit.
Mijn weg leidt mij naar Lokeren via een krantenartikel : Lokeren trekt een Turks jasje aan. Kinderen van de basisschool werkten een hele week rond het thema Turkije. Ze bussen uitnodigingen voor het schoolfeest in de straten van Lokeren, terwijl nieuwsgierige mensen in hun Turkse koffers mogen kijken.
7 jaar geleden werkten ze al rond diversiteit in 't Bloemenhof. Via het Twinning project kwam er toen een uitwisseling tot stand tussen Lokeren en een school In Tanger-Marokko. Het eindresultaat : 40 speelkoffers voor Lokeren en Tanger. De bijhorende handleiding werd terplaatse toegelicht door de enthousiaste zorgcoördinator Martine.
Bezige bijen daar op vlak van diversiteit!
De school: het Bloemenhof bestaat uit een 400-tal leerlingen en heeft 3 afdelingen :
-Madelief : 30 % allochtone kinderen
-Zonnebloem : 100 %concentratieschool
-Rozen : vooral autochtone kinderen
Diversiteit kan aan bod komen in de lessen wereldoriëntatie en muzische vorming.
Binnen een kunstproject is er reeds veel gerealiseerd.
Via een samenwerkingsverband tussen Lokeren, Sint-Niklaas en Hamme - dat Kunst en Diversiteit heet - ontstaan er leuke uitwisselingen. Lesgevers van het Deeltijdse kunstonderwijs uit Sint-Niklaas geven workshops op de school in Lokeren.
Leerlingen van t Bloemenhof gaan naar het Stedelijke Academie om wekelijks Woord en Beeld te gaan volgen. Ondertussen kunnen de vrijgestelde leerkrachten inspiratie opdoen in een workshop die zij op hun beurt aangeboden krijgen door het Deeltijds Kunstonderwijs. Dubbele winst dus.
Dit jaar gaan de leerlingen per groep hun eigen kosmos ontwikkelen. Het kunstproject wordt gedoopt : Kosmoloco.
Vertrekkend vanuit boeken zoals het geheim Anders wordt er poëzie geschreven.
Leerlingen van 5e en 6e leerjaar werken samen met leerlingen van 14-15 jaar rond het thema respect.
Een toonmoment is voorzien op het Parktheaterfestival eind mei.
Ook op gemeentelijk vlak is Diversiteit een heet hangijzer!
Zo reikt het LOP * een prijs voor diversiteit uit. Vorig jaar werd deze bijna toegekend aan een project in t Bloemenhof. Een student ging aan de slag met de leerlingen van het 6e leerjaar en bracht in kaart wat zij later willen worden.
In het kader van dit droomproject bracht zij een tentoonstelling met diverse fotos en tekst.
Lokeren wil heel graag meewerken aan ons project!
Een leuke anekdote :
Moedergroepen
Er zijn een paar actieve moedergroepen op t Bloemenhof. De baan naar de school is gemaakt, ze lopen de deuren plat!
Zo worden wekelijks ruglessen gegeven op de school. Moeders vergezellen hun kinderen en turnen vol enthousiasme mee.
Tenminste . tot er een papa een kleuter komt afzetten.
Plotsklaps gaan de gesluierde vrouwen op hun poep op de grond gaan zitten.
Martine vroeg : Wat gebeurt er ?.
De mama s reageerden : die mannen mogen ons dikke poep niet zien !
Vooral het beeld van de turnende gesluierde vrouwen was een komisch beeld!
Straffe uitspraak
Martine :
In de kinderparticipatieraad in Gent zijn de enige allochtone kinderen de kinderen van het Bloemenhof van Lokeren!
Have2see
Films :Het schnitzelparadijs
Chouf Chouf Habib
Lectuur: Ik heb een boek besteld bij Jeugd en Vrede, dat bijna uit de handel is : Het geheim Anders.
Vormingskoffer: In het wereldcentrum in Sint-Niklaas is er een vormingskoffer die heet :Lachen met culturen. Dit gaat over feesten in alle landen. Ik kan deze een dagje/week bestellen voor de brainstorm!
Ideeën die hieruit voortspruiten
Misschien kunnen die mamas uit moedergroepen een slaapliedje zingen in Turks of Marokkaans of Nederlands
Er zijn vele workshops rond diversiteit. Waarom geen lachworkshops geven?
Workshop Moppen Tappen
Kinderen zelf een handleiding laten maken over wat wel of niet grappig is
Train de Trainer : leerkrachten krijgen workshop om zelf aan de slag te gaan met hun kinderen
Objectieve info rond kinderpopulatie bij gemeentes aanvragen
Verklarende woordenlijst :
Kinderparticipatieraad :
een participatieraad van GO! (gemeenschapsonderwijs), waarin van verschillende scholen vertegenwoordigers van leerlingen vanverschillende leeftijdscategorieën zitten. Hier werd nu het project MOS uitgelegd, voorgesteld. Bovendien krijgen ze methodieken en ideetjes mee om de ouders en de leerkrachten warm te maken voor dit project
MOS : Milieu Educatie Op School. In het kader van dit project wordt de Grashopper soms uitgenodigd
Grashopper : een mobiel Milieu Educatie project
Bednet : een dienst voor zieke kinderen die ervoor zorgt dat zieke kinderen van thuis in bed de lessen kunnen meevolgen via skype, e-mail en fax .