BEZOEK SINT JANSSCHOOL KNOKKE Interview met Marc Moeyaert
Van een volledige concentratieschool
naar een basisschool met een 350 tal leerlingen en één Russisch meisje.
Voor de tweede keer word ik zeer gastvrij ontvangen en zelfs opgehaald aan het station van Knokke.
Ook Knokke rust niet op lauweren. Integendeel, zij gaan Europees.
Luister maar
HetComeniusproject tussen Knokke, Ijsland, Wallonië en Hongarije:
Puppets with a mission.
De eerste ontmoeting zit erop. Het is een fantastisch idee ! Amélie Poulain in het Comenius project verweven. De pop-mascotte van de kleuters in Knokke wordt met de taxi opgehaald en vertrekt op reis met haar koffer en een Belgisch cadeautje. In de koffer zitten liedjes, woordjes en een verhaaltje. De kindejes kunnen de reis volgen. De kleuters zien de pop die in hun klas woont toekomen in een ander land, een buitenlandse school en horen de buitenlandse kindjes spreken in hun eigen taal. Ondertussen komt er op de school een Hongaarse pop op bezoek met haar koffer en in Wallonië
Opvallend is die koffer die terug opduikt.
Een Turkse koffer, eenspeelkoffer, een pop met haar koffer,
Koffer hier en koffer daar.
Bij het gesprek met Marc zijn we vertrokken vanuit het thema humor.
Humor voor en door kinderen
Humor wordt niet altijd begrepen door kinderen. Het mag niet te moeilijk zijn en het wordt vooral heel letterlijk genomen cfr anekdote
Zo dient een leerkracht zichzelf af en toe te relativeren, door te benadrukken dat niet alles echt is wat zij beweren. Tenminste toch deze die soms graag de zot uithangen..
Duidelijke humor zoals Quick en Flupke, Jommeke,Samson en Urbanus slaat nog steeds aan bij kinderen.
Humor wordt dus begrepen als hij heel letterlijk gebracht wordt.
Taalspelletjes, versprekingen, woorden bewust op een verkeerde plaats gaan zetten dat werkt allemaal maar metaforen zijn taboe.
En clichés zijn produkten van onze volwassen wereld blijkbaar
Belangrijk is ook duidelijk te maken dat er geen grappen om iemand gemaakt worden maar wel voor iemand.
Voor de kleinsten
Een foto-stripverhaal wordt geopperd als idee, om mee te lachen als het ware.
Een heel duidelijk filmpje als voorbeeld om te tonen, is dan wel onontbeerlijk.
Dan kunnen de kinderen hetzelfde proberen te doen, maar met een ander verhaal.
De iets ouderen
Een mop vertellen is iets wat de 6- 7-8 jarige zeer interesseert
En taalspelletjes.
De oudsten
De oudsten verteren de eerder vernurftige audiovisuele spelletjes als de besten.
De voordelen van een figuur/een pop/stripidool/clown/nar
Een pop mag grappen maken, een clown ook. Een figuur die met alles lacht, kan zich heel veel permitteren.
Een rode draad in een programma kan een verhaallijn zijn die best wel hard is en een beetje een spiegel voorhoudt...zoals bij Samen Lachen = Samen Leven I.
Kinderen kunnen dit zeker verdragen.
Formules
Één draaischijf die scholen per graad uitnodigt.
In Knokke werken de scholen nauw samen met het Cultuurcentrum. Het cultuurcentrum is een actieve draaischijf in deze streek en nodigt de scholen uit.
Rasa *organiseert in t Cultuurcentrum een thematentoonstelling voor de kleinsten (4-9jr) en de groten (10-14 jr).
De scholen komen per leeftijdsgroep een workshop volgen, die meestal pure verwennerij is voor de zintuigen! En met heel veel humor gebracht..
Volgens Marc zijn 2 workshops ontwikkelen niet voldoende om een leeftijdscategorie van 6-12 jaar te dekken.
Workshops op school tijdens projectweek of in lessen WO*
Met als opwarmer een sketch-strip, die ze namaken/naspelen
Train de Trainer
De leerkrachten krijgen een workshop en materiaal om aan de slag te gaan vanuit het thema Samen Lachen = Samen Leven.
Een leuke anekdote
Een leraar die nogal een figuur is in het 4e leerjaar en al eens de zot durft houden met de leerlingen, zegt tegen een leerling omdat hij niet goed uit zijn doppen kijkt:  Zoudt gij geen bril dragen ?
Twee weken later op het oudercontact
Mama vraagt aan de leraar : Waarom denkt gij dat er iets mis is met mijn zoon zijn ogen?
Vraagt de leraar : Hoezo ?
Mama : U vroeg toch aan hem of hij niet beter een bril zou dragen? 
Straffe uitspraak
Horen is vergeten
Zien is onthouden
Doen is begrijpen
Have2See
Lectuur :
Strips : Quick en Flupke, Jommeke, Urbanus
Boek : Contactsleutels zijn leefvaardigheden voor kinderen. Dit programma van De Sleutel is een positieve vaardigheidsbenadering van preventie, ...
Koning Mathijsje project : Janusz Korszak : literatuur voor kleine mensen.
Cafe : Tracks en Travellers :aan de overkant van het station van Knokke.
- Directie van een school Oostende, waarer 23 verschillende talen gesproken worden.
- Directie van een school in Mechelen. Een jonge directeur die een school in Antwerpen van zijn failliet geholpen heeft. Deze man heeft nog in een Antwerpse privéschool voor joodse kinderen gewerkt.
Marc geeft mij de gegevens nog door van deze twee laatste.
Ideeën die hieruit voortspruiten
Dit idee vertrekt vanuit een Stand Up Comedy Cup voor juniors. (5e en 6e leerjaar).
Junior 1
Junior II
De Juniors
Doel : Kinderen maken een handleiding voor humor en ontwikkelen een vaktijdschrift Humorologie voor kinderen :De Juniors.
Workshop clownerie voor kinderen
Cultuurcentrum nodigt per graad de scholen uit voor Samen Lachen = Samen Leven en biedt workshops aan :
-clownerie
-stop motion
-stripverhaal met fotos
-lachworkshop
De lachcaravan
Caravan waarin de kinderen gaan lachen, luid lachen, iemand geeft een lachworkshop
De lachcaravan wordt een onderdeel van het programma. Die caravan wordt gemanaged door de juniors (zie boven) en tourt door Vlaanderen.
Krante-artikels : zoals in een oude uitgeverij met grote prints :
De juniors leren de mensen terug Samen Lachen en daardoor Samen Leven.
Deze caravan kan het decor (uitklapbaar ) van de sketch zijn, het podium, het filmzaaltje en de montagekamer.. Mogelijkheden zat!
De caravan is het huis van de Marokkaanse of Turkse pop, een figuur die met alles lacht.
Verklarende woordenlijst
Comenius projecten : Europese projecten voor basis en secundair onderwijs. ( zoals men Erasmus heeft voor hogeschool en unif) Het doel van Comenius is het samenbrengen van leerlingen en docenten uit verschillende landen en hen samen aan projecten te laten werken. Dit als onderdeel van de eenwording van Europa
RASA : Ervaringsgerichte kunsteducatie voor kinderen en jongeren . Zij werken in opdracht themas uit.
Mijn weg leidt mij naar Lokeren via een krantenartikel : Lokeren trekt een Turks jasje aan. Kinderen van de basisschool werkten een hele week rond het thema Turkije. Ze bussen uitnodigingen voor het schoolfeest in de straten van Lokeren, terwijl nieuwsgierige mensen in hun Turkse koffers mogen kijken.
7 jaar geleden werkten ze al rond diversiteit in 't Bloemenhof. Via het Twinning project kwam er toen een uitwisseling tot stand tussen Lokeren en een school In Tanger-Marokko. Het eindresultaat : 40 speelkoffers voor Lokeren en Tanger. De bijhorende handleiding werd terplaatse toegelicht door de enthousiaste zorgcoördinator Martine.
Bezige bijen daar op vlak van diversiteit!
De school: het Bloemenhof bestaat uit een 400-tal leerlingen en heeft 3 afdelingen :
-Madelief : 30 % allochtone kinderen
-Zonnebloem : 100 %concentratieschool
-Rozen : vooral autochtone kinderen
Diversiteit kan aan bod komen in de lessen wereldoriëntatie en muzische vorming.
Binnen een kunstproject is er reeds veel gerealiseerd.
Via een samenwerkingsverband tussen Lokeren, Sint-Niklaas en Hamme - dat Kunst en Diversiteit heet - ontstaan er leuke uitwisselingen. Lesgevers van het Deeltijdse kunstonderwijs uit Sint-Niklaas geven workshops op de school in Lokeren.
Leerlingen van t Bloemenhof gaan naar het Stedelijke Academie om wekelijks Woord en Beeld te gaan volgen. Ondertussen kunnen de vrijgestelde leerkrachten inspiratie opdoen in een workshop die zij op hun beurt aangeboden krijgen door het Deeltijds Kunstonderwijs. Dubbele winst dus.
Dit jaar gaan de leerlingen per groep hun eigen kosmos ontwikkelen. Het kunstproject wordt gedoopt : Kosmoloco.
Vertrekkend vanuit boeken zoals het geheim Anders wordt er poëzie geschreven.
Leerlingen van 5e en 6e leerjaar werken samen met leerlingen van 14-15 jaar rond het thema respect.
Een toonmoment is voorzien op het Parktheaterfestival eind mei.
Ook op gemeentelijk vlak is Diversiteit een heet hangijzer!
Zo reikt het LOP * een prijs voor diversiteit uit. Vorig jaar werd deze bijna toegekend aan een project in t Bloemenhof. Een student ging aan de slag met de leerlingen van het 6e leerjaar en bracht in kaart wat zij later willen worden.
In het kader van dit droomproject bracht zij een tentoonstelling met diverse fotos en tekst.
Lokeren wil heel graag meewerken aan ons project!
Een leuke anekdote :
Moedergroepen
Er zijn een paar actieve moedergroepen op t Bloemenhof. De baan naar de school is gemaakt, ze lopen de deuren plat!
Zo worden wekelijks ruglessen gegeven op de school. Moeders vergezellen hun kinderen en turnen vol enthousiasme mee.
Tenminste . tot er een papa een kleuter komt afzetten.
Plotsklaps gaan de gesluierde vrouwen op hun poep op de grond gaan zitten.
Martine vroeg : Wat gebeurt er ?.
De mama  s reageerden :  die mannen mogen ons dikke poep niet zien !
Vooral het beeld van de turnende gesluierde vrouwen was een komisch beeld!
Straffe uitspraak
Martine :
 In de kinderparticipatieraad in Gent zijn de enige allochtone kinderen de kinderen van het Bloemenhof van Lokeren!
Have2see
Films :Het schnitzelparadijs
Chouf Chouf Habib
Lectuur: Ik heb een boek besteld bij Jeugd en Vrede, dat bijna uit de handel is : Het geheim Anders.
Vormingskoffer: In het wereldcentrum in Sint-Niklaas is er een vormingskoffer die heet :Lachen met culturen. Dit gaat over feesten in alle landen. Ik kan deze een dagje/week bestellen voor de brainstorm!
Ideeën die hieruit voortspruiten
Misschien kunnen die mamas uit moedergroepen een slaapliedje zingen in Turks of Marokkaans of Nederlands
Er zijn vele workshops rond diversiteit. Waarom geen lachworkshops geven?
Workshop Moppen Tappen
Kinderen zelf een handleiding laten maken over wat wel of niet grappig is
Train de Trainer : leerkrachten krijgen workshop om zelf aan de slag te gaan met hun kinderen
Objectieve info rond kinderpopulatie bij gemeentes aanvragen
Verklarende woordenlijst :
Kinderparticipatieraad :
een participatieraad van GO! (gemeenschapsonderwijs), waarin van verschillende scholen vertegenwoordigers van leerlingen vanverschillende leeftijdscategorieën zitten. Hier werd nu het project MOS uitgelegd, voorgesteld. Bovendien krijgen ze methodieken en ideetjes mee om de ouders en de leerkrachten warm te maken voor dit project
MOS : Milieu Educatie Op School. In het kader van dit project wordt de Grashopper soms uitgenodigd
Grashopper : een mobiel Milieu Educatie project
Bednet : een dienst voor zieke kinderen die ervoor zorgt dat zieke kinderen van thuis in bed de lessen kunnen meevolgen via skype, e-mail en fax .
In basisschool De Bloemenhof Lokeren gaan ze feesten bij de buren
06/02/2009
Op zaterdag 7 februari trekt basisschool Bloemenhof uit Lokeren zich een Turks jasje aan. Ze laten er iedereen kennismaken met de rijke Turkse cultuur en tradities. In de namiddag gaan de kinderen (van 3 tot 12 jaar) weven, kalligraferen en kokkerellen samen met de mama's.
's Avonds kan er gesmuld worden van een Turks buffet, klaargemaakt door de Turkse moedergroep en is er een spetterende modeshow verzorgd door de kinderen.
Als voorbereiding voor het feest, trokken de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar door het centrum van Lokeren met een valies vol artikels en informatie over Turkije.
Via deze blog wil ik iedereen op de hoogte houden omtrent het project 'Samen Lachen = Samen Leven'.
TOEN
Dit was in 2007 een project voor jongeren ,gesubsidieerd in het kader van Managers van Diversiteit door Marino Keulen.
We hebben een 25 minuten durend sketchenprogramma gemaakt door en voor jongeren rond het thema diversiteit. Een geslaagd en leuk project! En is nog lang brandend actueel trouwens.. Kijk zelf maar en bestel de dvd via www.samenlachen.be
NU
Jongstleden is Samen Lachen = Samen Leven junior gestart. In de kinderschoenen ? Jawel, namelijk eenzelfde missie voor een andere doelgroep : kinderen tussen 6 -12 jaar.
Moet ik absoluut ook bij u mijn licht komen opsteken?
Laat het mij dan weten !
Hoor ik mogelijke toekomstmuziek?
Gegroet,
Siska De Groote Research en productie 0479/739973 www.samenlachen.be i.o.v. Conception An Larssen en Ief Stuyvaert Tordelduifstraat 79 900 Gent 09/2237063