Wij, Stéphane en Christel, delen hier onze passie voor het zeilen en voor onze zeilboot Saltwater II, een grijze Hanse 370 met thuishaven Wemeldinge aan de mooie Oosterschelde
Gegroet allemaal, eindelijk nog eens een postje... Sinds het einde van onze reis begin juli hebben we niks meer van ons laten horen. Dat wil niet zeggen dat we stilgezeten hebben. We hebben nog enkele weekends lekker kunnen zeilen met familie en vrienden en we hebben nog enkele havens in Zeeland bezocht. We deden mee aan de Mosselrace (echter zonder succes, wel een hele leuke dag) en het WSVO Clubkampioenschap (ook zonder succes), waaruit blijkt dat er aan ons geen echte wedstrijdzeilers zijn verloren gegaan... In Augustus hebben we 3 weken niet kunnen varen als gevolg van een hardnekkige niersteen bij Christel. Die zat muurvast en is uiteindelijk operatief moeten verwijderd worden. Dat was even balen want het was net zo'n goed weer. Die mooie dagen zijn dus aan ons voorbij gegaan, wat we heel jammer vinden. Het zeilseizoen begint te korten, op 2 november gaat Saltwater de kant op. Dan kunnen we ons weer op andere dingen concentreren, thuis een beetje cocoonen en onze 'bootloze' vrienden terug een beetje aandacht geven.Voor Stephane begint dan het Micromagic seizoen en de Goofies wedstrijden aan boord van de Achiroe.
Onze laatste dag vakantie. We rommelen de boot op, halen alle
(overbodige) spullen terug van boord en poetsen grondig. We hebben een leuke
vakantie gehad. Het weer kon beter maar al bij al hebben we weinig regen gehad
(behalve de laatste 2 dagen) en daarmee zijn we al tevreden. Het is ook vrij
koud geweest, kouder dan anders deze tijd van het jaar. We hebben 700 mijl afgelegd.
Dat vinden we zelf veel. Eigenlijk te veel op 3 weken. Voor een trip naar de
Kanaaleilanden heb je minstens 4 weken nodig. Minstens. Wij zijn er nu geweest
maar hebben wegens tijdgebrek enkel Guernsey kunnen bezoeken en dat is jammer, vooral
omdat het toch een hele reis daarnaartoe en weer terug is, het is niet om het
hoekje om het zo maar te zeggen. Volgend jaar doen we het niet opnieuw, dat
hebben we al besloten, dan blijven we korter bij huis om meer rust te hebben.
Onze vakantie voor de rest van dit jaar zit erop. Misschien nog eens een lang
weekend hier of daar maar meer zit er niet meer in. Hopelijk krijgen we toch
nog een zomer te zien. De dagelijkse postjes op onze blog zijn hiermee ook
afgelopen (staalimport en verzekeringsexpertises zijn niet zo interessant), we
gaan wel nog verslag uitbrengen van onze weekends aan boord.
Zondag 8/7/2012 : Breskens Wemeldinge : terug thuis
Er isvoor vandaag
veel regen voorspeld. Als we wakker worden horen we het al, rikketik op het
dak. Tegen onze zin staan we op en nemen een douche.We willen vertrekken om 10:00 maar dan is het
zo fel aan het regenen dat we besluiten om nog even te wachten tot de bui over
is. Uiteindelijk varen we buiten om 10:45. Het tij zit slecht om via de
Westerschelde te varen en het waait 6 bft dus we besluiten om binnendoor via
Vlissingen en het Veerse Meer terug te varen. Nadeel is natuurlijk dat we dan
door het kanaal van Walcheren moeten. En dat kan veel oponthoud geven. Na 15
minuten varen regent het alweer. Op het kanaal komen we de Ritme van Olav Cox
tegen. Dat boek staat bij ons aan boord in de bibiliotheek. Het moet gezegd : de
doorvaart schiet goed op ! Op 2 uur varen we door het kanaal, wat niet slecht
is. Op het Veerse Meer komen we de eerste bekenden tegen : Kapp Liné met Luc en
Ines. Veel volk op het water is er niet, dat is hier bij goed weer wel helemaal
anders. We hebben de Zandkreeksluis voor ons alleen. Om 18:00 varen we
Wemeldinge binnen. Niemand te bespeuren in de haven om ons te verwelkomen. Dat
krijg je met dat goede weer Vanavond gaan we mosselen eten met Kees en Sarien
van de Zeeuwin.
Zaterdag 7/7/2012 : Duinkerke Breskens : Singing in the
Rain !
De havenbakker die hier vroeger in Duinkerke met vers brood
langs de boten kwam is zeker met pensioen, of hij komt nog enkel s zondags. We
zien hem in ieder geval deze morgend niet. Maar geen erg, we hebben nogbrood genoeg. Als we losgooien komt er een
boot uit Hellevoetsluis naast ons die ons in zijn beste Frans aanspreekt : vous
partirez?Hum hum.Ja, mijnheer, wij vertrekken. Gretig neemt
hij onze plaats in.Bij het buitenvaren
zien we een Nederlands jacht op zijn zijkant liggen, helemaal gestrand buiten
de vaargeul. De schipper heeft duidelijk een navigatiefout gemaakt.Bescheiden nemen we enkele fotos van de
sukkelaar, het is nog lang geen laag water dus hij ligt daar nog wel even. Het
is nog steeds blauwe hemel en zon. Hebben wij zoveel geluk ? Neen, hoor, in de
verte zien we de bui al hangen na een uurtje varen zitten we in de (eerste) regenbui.
We kunnen wel zeilen, er staat een 4 bft ZW. Als de regen ophoudt, houdt ook de
wind op en moet de motor aan. We willen vandaag tot Breskens, geen halte aan de
Belgische kust, dus we moeten vaart maken. Aangezien we tegen stroom vertrokken
zijn duurt het tergend langzaam eer we aan Nieuwpoort zijn, ook Oostende komt
héél langzaam dichterbij. Maar vanaf dan kentert de stroming en vliegen we
vooruit. En zo varen we verder : wel regen, geen regen, wel wind, geen wind Ter
hoogte van Zeebrugge wordt het pikzwart en krijgen we een zware bui over ons
heen. Het is heel verleidelijk om de haven van Zeebrugge binnen te varen, maar
de stroming zit nu juist goed dus we bijten door en varen verder tot
Breskens.We komen aan om 18:30 en gaan
een hapje eten in de jachtclub. Lekker eten zoals steeds. Tijdens het eten
bellen we met onze vrienden van de Zeeuwin en spreken af om
morgenavond in Wemeldinge samen mosselen te gaan eten.
Het is nog meegevallen de voorbije nacht, we zijn wel enkele
keren wakker gemaakt door een visser maar het is al erger geweest. Het is voor
de verandering nog eens grijs en het regent. Als we later onze vakantiefotos gaan
laten zien, zullen de mensen denken dat we in november geweest zijn. We moeten
pas om 12:00 vertrekken om het getij mee te hebben richting België. Het einde
van de vakantie komt in zicht en daar worden we niet vrolijk van. Niks aan te
doen, cest la vie. We gaan eerst nog even de crew van de Deli groeten en
vertrekken dan richting Duinkerke.Tot
aan Cap Gris Nez kunnen we zeilen, daarna valt de wind weg en moet de motor
aan. Wat een verschil met hoe we hier 14 dagen geleden waren : toen hele hoge golven
en 6 bft waar we tegenin moesten, nu geen wind een glad water. Het is modeshow
op de Saltwater : kleding voor alle weertypes passeert vandaag de revue : we
beginnen overtrokken en fris, daarna wordt het warm, dan terug fris en
tenslotte regen met een onweersbui in de verte. Dus we gaan van short tot
regenpak. Gelukkig geen onweer boven ons hoofd, we hebben dit al een paar keer
meegemaakt op het water en dat is toch niet zo prettig. In Griekenland heeft
ooit de bliksem de top van onze mast geraakt. Zonder schade maar sindsdien zit de
schrik voor onweer er wel in. Dit willen we liever niet nog een keer meemaken.
We komen om 17:30 aan in Duinkerke en worden door vriendelijke Nederlanders bij
het aanmeren geholpen, ze zeggen dat ze ons al sinds een tijdje volgen op de
AIS. Ook van het thuisfront krijgen we melding dat ze ons voor Le Havre gespot
hebben. Big Brother indeed is watching ! s Avonds gaan we eten in het
havenrestaurant Grand Large. Garnaalkroketjes en een steak au poivre. Na het
eten installeren we ons op het terras van het restaurant en kunnen we een
koffie drinken in het zonnetje, met korte mouwtjes, zonder fleece !! De eerste
keer deze vakantie ! We mogen niet te erg juichen want voor de volgende dagen
is er veel regen voorspeld.
We zijn nu verplicht om elke dag te varen, anders geraken we
niet op tijd thuis. Eerlijk gezegd, heen en weer naar de Kanaaleilanden op 3
weken is nipt, het zou beter zijn als we wat meer tijd hadden, dan zouden we
wat meer kunnen genieten van de havens onderweg. Maar helaas kan Stéphane op
het werk niet meer dan 3 weken verlof krijgen, wat erg jammer is als het
zeilvirus in je bloed zit.We vertrekken
om 8:30. We zien de eerste deelnemers van de Tour de France à la voile
arriveren, wedstrijdboten met dito bemanning. Er is ook een Belgische deelnemer
bij, die het trouwens niet slecht doet.Het
is grijs en geen wind, dus op motor varen.Gaandeweg echter breekt de zon door en krijgen we een mooie zonnige dag.
En we zien weer dolfijnen ! Geen bruinvissen zoals bij ons op de Oosterschelde,
maar echte Flippers. Als we om 16:00 in
Boulogne aankomen, ligt er een Franse zeilboot in de geul over en weer te
varen.Hij heeft motorpanne en vraagt of
we hem kunnen binnenslepen.Hier gaan we
weer gelukkig hebben we heel wat ervaring hiermee, het gebeurt ons regelmatig
dat iemand ons vraagt om te slepen. (Ook wij werden wel eens gesleept als we
vergeten iets anders te tanken dan water J).
Het is niet druk in de haven en we kunnen de onfortuinlijke boot veilig
aanmeren aan een kopsteiger. We horen achteraf dat zijn gaskabel was losgeraakt
dus niks ernstigs. Er ligt nog een boot uit Wemeldinge in de haven, de Deli, we
kennen hem. We gaan vroeg onder de wol want we zijn moe. Ervaring leert ons dat
het geen rustig nachtje zal worden met alle vissersboten die heel de nacht
in-en uitvaren.
Woensdag 4/7/2012 : Fécamp Dieppe : in de zon
Als we wakker worden om 07:00 voelen we het meteen : het is
warmer.We gooien los onder een blauwe
hemel. Helaas geen wind, dan maar op motor. Ontbijt in de kuip tijdens het
varen.Er staat geen rimpeltje op het
water.Onderweg zien we dolfijnen en
zeehonden, het lijkt hier wel de zoo van het Kanaal ! Bij aankomst aan Dieppe
zien we in de verte Inge en Eric varen met de Jest-X. We roepen hen even op met
de marifoon. Zij gaan vandaag naar Fécamp.In de haven van Dieppe staan de vriendelijke havenmeesters ons al op te
wachten en helpen ons met aanmeren. Er heerst een gezellige drukte op de kade,
alles wordt in gereedheid gebracht voor de Tour de France à la Voile, een
jaarlijks zeilevenement dat morgen Dieppe aanloopt. Nog een verrassing : ineens
horen we veel lawaai, toeterende autos, overvliegende helikopters de Tour de
France komt langs de haven gereden !! Zoeffff en ze zijn voorbij In de
namiddag besluiten de weergoden dat ze ons voldoende zon hebben gegeven en het
overtrekt weer. s Avonds regen. We
liggen in goed gezelschap aan onze steiger : een Hallberg Rassy 62, een Malö 47,
een 70(!)voet motor kotter, 2 grote platbodems van de bruine vloot (van Hollands
Glorie, hierbij hebben wij ook ooit met een groepje vrienden enkele malen de 20
meter lange platbodem Phoenix gehuurd om op het IJsselmeer te varen) Enfin,
tussen deze mastodonten zie je ons bootje nog niet liggen Allemaal
Nederlanders. Wij ook trouwens, als je hier naar de havenmeester gaat moet je
je boordpapieren laten zien. En aan de hand van onze (wel te verstaan Belgische)
vlaggenbrief koos men daar voor pavillon : Pays Bas !?! Dus Saltwater staat hier geregistreerd als Nederlandse
boot Ach ja, hij is dan ook een halve Nederlander natuurlijk (een Zeeuw wel te
verstaan)! We gaan daar niet moeilijk over doen. s Avonds bellen we naar het
thuisfront en horen we dat het daar een mooie dag is geweest tot 28 graden. Hu
? Nu is het hier in vergelijking met de vorige dagen ook mooi geweest maar 28
graden hebben wij niet gehad (moet trouwens niet voor ons). Ben benieuwd wat voor weer ze de onze laatste
vakantiedagen nog voor ons in petto hebben.Hopelijk morgen niet te slecht want dan staat weer een lang traject op
ons schema. Christel heeft trouwens nog steeds problemen met de spijsvertering
en is nog veel misselijk.
Na de in onze ogen eeuwig durende trip van gisteren staat er
vandaag slechts een korte etappe op het programma, slechts 23 mijl.Er staat een 4 bft ZW, we kunnen alles
zeilen, stroming mee deze keer ! Het is weer grijs en overtrokken en het is
(weeral) fris.We zijn om 9:30
vertrokken, dat maakt dat we al om 12:30 in Fécamp liggen. Heel weinig volk aan
de passantensteiger. We nemen een douche en net als we willen gaan wandelen
begint het te regenen. Dan maar wat lezen dat resulteert erin dat we allebei in
slaap vallen.We vullen ons proviand
terug aan in de lokale supermarkt en gaan s avonds een hapje eten. Het is ons
zelfs gegund om buiten op een terras te eten, weliswaar met onze fleece
aan.Morgen vroeg opstaan, de stroming
staat mee vanaf 06:00 uur oei oei oei.
Maandag 2/7/2012 : St Vaast Le Havre : RIP Petje
Men zegt dat op zee vriendschap en verse vis 3 dagen goed
blijven.Dat geldt blijkbaar ook voor
bloemkool de voorziene groente voor vanavond die we eerder in Guernsey kochten
is helemaal uitgeslagen en ziet er niet meer smakelijk uit. Stéphane gaat in
het stadje op zoek naar nieuwe groentjes en vers brood maar alle winkels
blijken maandag sluitingsdag te hebben. Zucht. Wanneer we doorvaren regent het drizzle.
De aangekondigde ZW 5 heeft besloten meer Z te blazen.Dat wil zeggen dat we 60 graden aan de wind
moeten sturen zodanig dat we hoge wal houden om veel golfslag te vermijden. We
wisten op voorhand dat we stroom tegen gingen hebben, maar volgens de
stroomgegevens op de kaart zou er minder dan 1 kts stroming zijn, dus we
warenbereid die erbij (of beter ertegen)
te nemen. In werkelijkheid echter hebben we constant, heel het trajekt, 2 kts
stroming tegen gehad. Dit maakt dat de aangekondigde 55 mijl uiteindelijk 68
mijl zijn geworden een pak meer dus en langer varen dan we verwacht hadden.
Onderweg moeten we een minuut stilte houden als we een bemanningslid in de
woeste golven zien verdwijnen : het petje van Stéphane waait af (touwtje
vergeten vast te maken).
Nu zie je in mooie films dikwijls zeilboten de revue
passeren, met verliefde koppeltjes in witte zeilkledij, zacht kabbelende golfjes, mooie blauwe hemel
en zon, dolfijntjes die langs de boeg meezwemmen Wel, zon dag is het vandaag
dus NIET. Het regent, het is grijs weer, het is koud en de boot schommelt en
rolt op de golven. En wij zitten niet in witte linnen hemdjes maar in
donkerblauwe zeilpakken met reddingsvesten. En we zijn chagrijnig, Le Havre is
al lang in zicht maar nadert nauwelijks. Als we dan uiteindelijk toch aan de
haveningang komen springen de toegangslichten op 3x rood. Dat kan er ook nog wel bij, kunnen we nog een
half uur liggen wachten tot een cargo rustig op zijn gemakje komt
buitengevaren, de OOCL Belgium notabene. Uiteindelijk is het 20:30 als we
afgemeerd liggen, we hebben 10 uur gevaren. Stéphane spuit de boot af en
Christel maakt met noodrantsoen een (wonderbaarlijk lekkere!) pasta. Het is
woelig in de haven, de boten liggen allemaal te dansen, dat belooft voor onze
nachtrust. Morgen houden we beter rekening met de stroming !
Net nu we twee dagen achter staan op ons vaarschema weer een
probleem : wegens een triatlon waarvan het zwemgedeelte in de haven wordt
gehouden kunnen we pas om 15:30 ten vroegste de haven verlaten.Het waait een dikke 5 bft ZW, maar die zou
tegen de avond afzwakken. We hopen het want Christel is nog niet terug OK, ze voelt
zich een beetje zwakjes. De koorts is wel weg. Het is overtrokken weer en het regent
geregeld. Daarbij is het ook redelijk koud.Pfff wat een slechte zomer. Vanmorgen lazen we in de krant dat tot
midden juli er zeker geen mooi zomerweer op komst is. We hebben nog geen mooi
weer gehad deze vakantie en het zit er dus ook niet meer aan te komen. Spijtig.
Volgend jaar toch maar weer een vliegvakantie of een cruise ? We vertrekken om
16:00, de wind is nog niet afgezwakt maar het is wel opengetrokken, de zon
schijnt en het is minder koud.Omdat we
met de wind meezeilen voelen we niet de volle windkracht, het zeilt heel leuk.
Tot aan de Pointe de Barfleur hebben we een goed backstag windje, daarna is het
oploeven tot scherp aan de wind, waarbij we wel ineens de volle 20 kts voelen.
Met volle genua en een rif in het grootzeil loopt de boot goed.We zijn trouwens heel tevreden over onze
boot, hij zeilt goed en geeft ons alle comfort dat we nodig hebben.Het is de eerste keer dat we er een grote
reis mee maken en hij stelt ons niet teleur. We krijgen er ook veel
complimentjes over, hier in deze streek zie je niet veel Hanses rondvaren (en
al zeker geen grijze J).
We zijn om 19:00 in St Vaast en vinden een betere ligplaats dan vorige week. We
eten een snelle hap aan boord en willen de EK finale voetbal zien tussen Spanje
en Italië.Maar dat draait anders uit,
we krijgen helaas geen ontvangst op onze TV antenne. Dan kijken we maar naar
een aflevering van The Killing op DVD. Morgen weer 5bft voorspeld, we gaan naar
Ouistreham of Le Havre, we zien wel hoe het loopt.
Vrijdag 29/6/2012 + Zaterdag 30/6/2012 : Cherbourg: 2 dagen
om snel te vergeten
Pech slaat toe : Christel is ziek ! 38.5 graden koorts,
misselijk, braken, diarree Imodium, Motilium en Dafalgan doen hopelijk hun
werk 2dagen in bed. Hopelijk is ze morgen beter zodat we onze terugtocht
kunnen hervatten.
We hebben slecht geslapen, het was heel woelig aan de
wachtsteiger buiten de haven.Als we om
11:15 vertrekken staat Kurt ons uit te wuiven.Er staat 5 bft ZW.Het eerste
deel kunnen we lekker zeilen, maar dan valt ineens de wind weg en komt er een
dichte mist opzetten. In een oogwenk valt de zichtbaarheid terug tot 50
meter.Dit is best eng.In de verte horen we de zware motoren van de Seacat,
een catamaran overzetboot.Dat gebrom
wordt steeds luider maar we zien niks.Enkel op AIS kunnen we de boot volgen.Als hij op minder dan 1 mijl van ons komt roepen we hem op.Niks aan de hand, hij gaat langs ons passeren
(hij ziet ons ook op AIS wie zei ook weer dat wij vervuilen met ons
signaal? We zijn nu héél blij dat we zenden!).Tergend langzaam verwijdert het gebrom zich van ons, hij is voorbij. Oef
! Pas als we een andere zeilboot vlakbij kruisen zien we hoe weinig zicht we
maar hebben, hij duikt ineens op uit het niets.We houden de AIS nauwlettend in de gaten en kijken goed rond (voor zover
we iets kunnen zien). Dit duurt een uurtje, daarna klaart de mist langzaam op,
het blijft wel heiig. Net zoals de
mist verdwijnt, wakkert de wind ook terug aan dus we kunnen terug zeilen. We
naderen de Alderney Race en komen plat voor de wind te varen. Het schommelen
van de boot in een licht geagiteerde zee maakt dat het veel oncomfortabeler is
dan op de heenreis. De wind valt weer
weg en de motor moet terug aan. Echter eens voorbij de knobbelige Race kunnen
de zeilen weer op en is het formidabel zeilen, halve wind recht op Cherbourg.
We klokken weer een nieuwe bootsnelheid : 10.7 kts ! Doe daar 3 kts stroming
bij en je weet dat we vooruit vliegen ! Onze schipper geniet met volle
teugen.Om 16:30 zijn we in Cherbourg.Eens we aangemeerd zijn doen we allebei een
dutje. De slechte nachtrust en de emoties van de voorbije trip hebben ons moe
gemaakt.s Avonds eten we aan boord :
aardappeltjes met verse boterboontjes (bijna zo lekker als die van Tante Maria)
en steak.Na het eten kijken we naar de
halve finale EK voetbal tussen Italië en Duitsland. Forza Italia.Morgen geven ze tot 7 bft dus blijven we een
dagje liggen, daarna wordt het terug rustiger.
Iets voor elven
gisterenavond stond het water hoog genoeg om de wachtende aankomende jachten
over de drempel van de jachthaven te laten varen.Als goede jachties helpen we de boten aanmeren
en de eerste woorden van Nederlandse dame op de aanmerende boot naast ons waren
:Ooh, als ik het zo zie is het de tijd
van de gepensioneerden! Kurt en Stéphane stondenietwat beteuterd met een meertouw in hun hand
vlak voor haar neus Deze morgen, na een lekkere douche vertrekken we met onze
Fiesta op eilandtour. Goed concentreren en links rijden ! We hadden
gisterenavond een hele route uitgedokterd met allemaal bezienswaardigheden.
Maar aangezien de straten hier geen bordjes met straatnaam hebben en er ook
bijna geen wegwijzers zijn, zijn we na een kwartiertje al helemaal verloren in
de wirwar van smalle straatjes. We maken ons niet druk, zo groot is het eiland
nu ook weer niet. Op de één of andere manier komen we altijd weer- veilig - op
de attractie aan. We bezoeken Little Chapel (lijkt wel een creatie van Gaudi),
The Shipwreck Museum, Guernseys Pearls (een handelaar in parels en neen, ik
heb niks gekocht), The Guernsey Aquarium We maken ook van de auto gebruik om
het scheepsproviand terug aan te vullen.We eten gache, de lokale specialiteit (een soort rozijnenbrood) en
bezoeken uiteraard The Guersney Yacht Club waar we onze naam in het register
achterlaten. Om 16:30 moeten we de auto terug inleveren. Je ziet de stress zo
van de schouders van Stéphane vallen. Oef, gelukt en geen schade gereden We
springen nog even binnen in de Marks and Spencer vlakbij de jachthaven want onze
kapitein heeft te weinig sokken bij. Hij had erop gerekend dat hij niet elke
dag sokken moest dragen in de zomer mooi wel dus ! Als we op de ponton komen
zien we net de douane aan onze boot staan we treuzelen lang genoeg tot ze weg
zijn. Niet dat we iets te verbergen hebben, we hebben gewoon geen zin in
administratief gedoe. Het is heel de dag
mistig, in de haven hoor je de misthoorn constant loeien. Die grijze lucht
geeft geen mooie fotos, helaas. We krijgen hier veel berichtjes van het
thuisfront met het goede weer aldaar.Hier is daar weinig van te bespeuren we hebben ook altijd pech.Volgens onze Engelse buurman is het dit
weekend Round-The-Island-Race in Wight. Er worden 3000 boten verwacht op The Solent.We waren al eens op Wight tijdens de Cowes
Week dus we weten hoe druk het daar dan is.Dus we gooien onze plannen om via Wight naar huis te gaan maar in de
prullenmand.Retour Cherbourg it will be
! We gaan vanavond een laatste keer uit eten met Kurt en Michèle. Zij hebben 5
weken vakantie, zij gaan verder. Wij hebben slechts 3 weken en moeten helaas nu
terugdraaien.Met pijn in het hart
weliswaar want we zouden heel graag mee verder op ontdekking gaan in deze mooie
regio. Omstreeks 23:00 vanavond moeten we de boot verleggen vanuit de jachthaven
naar de waiting pontoon buiten, anders kunnen we morgenvroeg niet met het
juiste tij vertrekken.
Dinsdag 26/6/2012 : dagje Guernsey : bedot door de
busmaatschappij
Het weer is niet schitterend. Ook niet slecht. Het is
bewolkt maar warm. Samen met Kurt en Michèle gaan we het eiland verkennen. En
hoe kan dat beter dan per hop on/hop off bus.We nemen ticketjes aan de kiosk. 1 pond per persoon? Daar zullen ze ook
niet rijk van worden. Goedgemutst over dit koopje beginnen we aan onze tocht.
Al snel blijkt dat we het principe toch verkeerd begrepen hebben elke keer we af-
en opstappen kost ons dat 1 pond per persoon ! En dus niet voor 1 pond gans de dag
zoveel je maar wil op en af de bus stappen We voelen ons beetgenomen en kopen
nog 1x een ticketje en gaan dan gelijk heel het eiland rond, zonder af te
stappen.Zo kom je natuurlijk overal
maar eigenlijk ook nergens. Dus huren we een Ford Fiesta zodat we zelf het
eiland kunnen rondrijden. Weten ze hier trouwens dat ze aan de verkeerde kant
van de weg rijden ?? Dat valt niet mee, hoor.We hebben vroeger al in Engeland links gereden, maar dat was met onze
eigen wagen. Nu met een huurauto staat het stuur ook aan de andere kant ! Stéphane loodst ons super geconcentreerd door
het verkeer.Zonder GPS, wat een gemis
als je dat ding gewend bent. Als eerste bezoeken we Beaucette Marina, aan de
andere kant van het eiland. Een jachthaven helemaal tussen de rotsen in een
oude steengroeve. Toen de groeve uitgeput was heeft de eigenaar een stuk rots
tussen de groeve en zee laten ontploffen door het Engelse leger, zodat er een
toegang ontstond voor de jachten. Heel
mooi en rustig, anders dan St Peter Port waar je in de stad ligt.s Avonds gaan we een hapje eten in een
Italiaans restaurant vlakbij de haven. We beginnen ook stilaan over de
terugreis na te denken. Steken we het Kanaal over en gaan we via Engeland terug
of gaan we via Frankrijk terug ? Liefst via Engeland, maar dan moet het weer
wel goed zijn voor de overtocht vanuit Guernsey naar Wight (of Poole ?).We wachten even de weerberichten af
Maandag 25/6/2012 : Cherbourg / St Peter Port - Guernsey :
eindelijk de Kanaaleilanden !
Als we wakker worden schijnt de zon al volop en is er niet
teveel wind. Perfect ! We springen uit bed en nemen een douche aan boord.
Stéphane en Kurt krijgen elk een boodschappenlijstje en gaan naar de
supermarkt. De vrouwen rommelen ondertussen de boten op.We moeten om 14:00 vertrekken om de stroming
mee te hebben voor de 42 mijl lange tocht.Als we losgooien is er van het mooie weer niet veel meer over, het is
helemaal overtrokken en redelijk koud. Er staat genoeg wind om te zeilen. Aan
Cap de la Hague is het water een beetje knobbelig en we beginnen al te vrezen
voor de Alderney Race, maar daar gekomen blijkt die een rustig dagje te hebben.
De Alderney Race is een zeeëngte tussen Alderney en Cap de la Hague waar veel
stroming staat en hetwater kan er wild
tekeer gaan. Maar vandaag dus gelukkig niet.We komen om 19:30 aan in St Peter Port en meren eerstaan aan de waiting pontoon omdat er nog niet genoeg water over de
drempel staat om Victoria Marina in te varen. We krijgen de havenmeester al
langszij met papieren die we moeten invullen voor de douane. Omdat we buiten de
EU zijn moeten we inklaren.Dan zou je
denken geen probleem met een expediteur aan boord maar dat loopt even anders
: de expediteur staat spaghetti te koken en de kapitein mag zelf de papieren
invullen. Om 22:00 breekt de drukte los, drie bootjes met havenmeesters varen
over en weer om de wachtende jachten een ligplaats toe te wijzen. Dit alles in
de regen, helaas. De Balena mag langszij een bezoekersponton en wij krijgen een
box vlak aan de ingang van de haven.Het
is vrij druk en dat terwijl het hoogseizoen hier nog niet begonnen is. We meren de boot aan en haasten ons terug naar
binnen, natte kledij uit en dicht bij de verwarming.Jaja, het is zomer Hopelijk morgen beter weer
!
Zondag 24/6/2012 : dagje Cherbourg : nothing to report
Het heeft heel de nacht fel gewaaid. Als we wakker worden is
het hard aan het regenen. Twee uur later nog steeds Het ziet er naar uit dat
dit heel de dag gaat aanhouden. We zien af van het geplande bezoek aan het
museum over de Titanic en brengen de dag door met lezen en film kijken. Meer
valt daarover niet te zeggen. s Avonds gaan we eten in de jachtclub, een steak
op houtgrill gebakken, lekker. Het ziet ernaar uit dat we morgen kunnen
vertrekken naar St Peter Port op Guernsey. Na 3 jaar proberen gaan we eindelijk
de Kanaaleilanden bereiken !
Zaterdag 23/6/2012 St Vaast La Hougue / Cherbourg : zalig
zeilen
Eerst en vooral : bedankt aan jullie allen voor de leuke
reakties op ons blog !
Om 10:00 gaan we naar de lokale markt.Anders dan bij ons staan hier veel
particulieren de opbrengst van hun moestuin aan de man te brengen.Dat zou nog iets zijn voor nonkel Sander ! We
kopen wat vers fruit en vinden zowaar de krant Het Laatste Nieuws. Het is mooi
weer vandaag, het zonnetje schijnt, we kunnen in T-shirt en short rondlopen. Om
14:00 varen we uit bestemming Cherbourg, goed om heel het traject stroming mee
te hebben. Er staat 15 kts wind, ideaal om onder vol tuig vooruit te stuiven.
We vertrekken als laatste van een vloot van 6 (2 Belgen en 4 Nederlanders) uit
de haven en halen ze onderweg één voor één in.Het eerste deel van de reis varen we heerlijk halve wind, daarna moeten
we opkruisen tot Cherbourg. We komen na een zalige zeiltrip aan om 18:00 en
vinden gemakkelijk plaats aan de passantensteiger. De Balena komt even later
naast ons liggen. Eergisteren is er in St Vaast nog een boot uit Wemeldinge
binnengekomen, een Belgische X-46 genaamd Larialix.We kennen hem echter niet, hij komt nu ook
Cherbourg binnen. Het is mooi weer dus we kunnen in de kuip eten.En zowaar : Stéphane kookt !! Rijst met kip
en curry. Na het eten kijken we naar de voetbalwedstrijd tussen Frankrijk en
Spanje. Voor morgen is er weer veel wind
voorspeld dus blijven we een dagje liggen.
Vrijdag 22/6/2012 dagje St Vaast : rit met amfibiewagen
Aangezien we pas laat onder de wol lagen slapen we uit. Het
belooft een droge dag te worden vandaag, wel veel wind, 7 bft.Stéphane haalt croissants en Frans
brood.s Middags gaan we met Kurt en
Michèle eten in de viswinkel Criée du Tomahawk, langs de visserskade.Het is een mooie grote viswinkel waar je
achteraan de vers gevangen vis kan laten klaarmaken en eten.We peuzelen als voorgerecht een krab en daarna
tarbotfilet met ratatouille. (H)eerlijk lekker eten. In de namiddag
rijden/varen we met een amfibiewagen naar het eiland Tatihou.We bezoeken het museum en wandelen door de
mooie tuin.Je kan het microklimaat al
goed terugvinden in de fauna en flora, hier groeien en bloeien heel andere
planten dan bij ons. Heel mooi. En het zou allemaal nog veel mooier zijn met
zomerweer ach ja, het is vandaag heel de dag droog gebleven, daarmee zijn we al
tevreden. Het getij kent hier een groot verval, je ziet de eb echt zienderogen
wegtrekken. Heel mooi, dan komen de oesterbedden in de baai droog te
liggen.s Avonds is het proeverij in de
kuip van de Saltwater : stokbrood en toast met alle artisanale produkten die we
gisteren gekocht hebben, begeleid van een glaasje cider. We kunnen tot 21:30
buiten zitten, daarna wordt het te koud.Morgen is er minder wind voorspeld en kunnen we onze reis verderzetten
tot Cherbourg.We moeten pas in de
namiddag vertrekken dus we kunnen eerst nog naar de markt in St Vaast.
Donderdag 21/6/12 dagje St Vaast : onder moeders paraplu
Vandaag begint de zomer. Op papier althans Het is
overtrokken en het regent.We slapen uit
tot 10:00 hrs. Van de voorspelde 7 bft is nog niks te merken, het is
windstil.Is dit dan stilte voor de
storm ? We blijven liggen vandaag, we hebben ineens voor 2 nachten
betaald.De Engelse havens zijn niet
goedkoop maar de Franse moeten er zeker niet voor onder doen: 32 euro voor 1 nacht. We gaan een koffie
drinken in het havenrestaurant en wandelen onder paraplu door het mooie dorpje
(dat waarschijnlijk nog veel mooier is als het niet regent ).In de prachtige specialiteitenwinkel Gosselin
slaan we een grote slag : cider, foie gras, bisque dhomard, mousse van zalm en
langoustines, mousse van olijven, geitenkaas, brie, maar ook thee en
huisbereide confituur (met abrikozen en Grand Marnier).Aan de kassa krijgen we prompt een kartonnen
doos om alles te vervoeren. Dat was nodig want het had nooit allemaal in onze
rugzak gepast. Uiteraard kunnen we niet
voorbij de krantenwinkel zonder Franse zeilmagazines te kopen (o.a. voiles et
voiliers). Iets na 16:00 draait Beaufort alle registers open ! Het waait ineens
fel.We keren terug naar de boot en
kijken naar het einde van de film die we gisterenavond begonnen waren. The Fall of the Roman Empire, een
oude spektakelfilm met Sophia Loren. (Christel houdt van alles wat met
Romeinen te maken heeft, dat is blijven hangen van de lessen Latijn vroeger op
school). s Avonds gaan we een hapje eten in het havenrestaurant. Niet
overdreven lekker, gewoon biefsteak friet en pepersaus.Aan boord van de Balena gaan we nog een
slaapmutsje drinken. De flesjes boluslikeur en de Zeeuws Genot advokaat die we
van de Zeeuwin cadeau kregen sneuvelen.
Woensdag 20/6/12 Fécamp Saint-Vaast-la-Hougue : het venijn
zit in de staart.
We staan op onder een mooie blauwe hemel.Stéphane gaat naar de bakker.Wat de Franse havens tekort schieten op
sanitair maken de Franse bakkers weer goed met heerlijk brood en lekkere
croissants. We nemen een douche aan boord en ontbijten in de kuip.Onze bestemming vandaag wordt St Vaast, 65
mijl varen.Deze haven is niet steeds
toegankelijk, enkel rond hoogwater.De
toegangspoort tot de haven opent pas vanavond om 21:15 dus we moeten niet te
vroeg vertrekken.We gooien los om 10:30
en gaan eerst diesel tanken (140 liter ). Er was voor vandaag 3-4 bft NO
voorspeld en dat is precies wat we krijgen.Met deze achterlijke wind is het leuk varen, wel een beetje fris. Er is
weinig zeegang en we schieten goed op.Maar gaandeweg komt er meer en meer wind en de zee bouwt zich ook
op.We klokken weer een nieuw record :
10 kts bootsnelheid +1 kts stroming = 11 kts. We zijn natuurlijk te vroeg voor
St Vaast en moeten nog meer dan een uur rondjes draaien voor we binnen kunnen.
Ondertussen blaast het 6 bft en staan er behoorlijke golven.We rollen de genua weg en trekken 2 riffen in
het grootzeil.Samen met ons liggen nog
5 andere boten te wachten, waaronder ook de Balena die vanmorgen om 9:00 al
vertrokken was uit Fécamp. Er komt een
extra weerbulletin op de VHF : morgen stormwaarschuwing 7 bft ZW. Leuk, kunnen
we ineens voor 2 nachten reserveren in St Vaast Het uur rondjes draaien kruipt voorbij, erg
comfortabel is dit niet. Wat begon als een perfecte zeildag krijgt zo toch nog
een onprettig einde. Wegens onze diepgang van 2m05 moeten we nog een extra 15
min wachten eer we over de drempel St Vaast kunnen binnenvaren.Het is 21:30 als we de haven binnenvaren en
het waait hard.We zoeken een plaatsje
aan de passantensteiger voor boten tot 12m en wringen ons in een (veel te
kleine) ligplaats naast een Hallberg Rassy 31. Onze fenders kunnen amper tussen
de twee boten, we zitten echt gekneld. Zijn dit boxen tot 12 m ?? Enfin, dit
voldoet voor vanavond, we zijn blij dat we eindelijk stil liggen. Wanneer
Christel spaghetti kookt krijgt ze een onaangename verrassing : er zitten
meelvliegjes in de ongeopende pakken spaghetti. Bah !! Snel in de vuilbak en de
kast waarin de pakken zaten helemaal uitladen en controleren. Gelukkig is er
verder niks aangetast. Alle 3 pakken hadden vliegjes (gelukkig waren ze al
dood), ze waren nieuw gekocht voor we aan boord gingen dus waren ze reeds in de
winkel gecontamineerd. Gelukkig ligt er in een andere kast nog een
pak penne dus we kunnen alsnog pasta eten.Om middernacht kruipen we onder de wol en kijken nog een filmpje, we
zijn echter te moe om hem uit te kijken.
Dinsdag 19/6/12 Boulogne Fécamp : de motor maakt overuren.
Als we om 08:00 hrs opstaan, is de Balena reeds
vertrokken.Wij gooien los om 08:30. In
tegenstelling tot gisteren is het vandaag een kalme zee, weinig tot geen
golfslag.Blauwe hemel, maar geen wind.
We smeren ons goed in tegen de zon, stellen de autopilot in en beginnen aan de
74 mijl lange tocht.We ontbijten in het
zonnetje in de kuip. Met onze vorige boot waren we ook al in Fécamp,
ondertussen 6 jaar geleden.Geen mooie
herinneringen want hier hebben we toen vernomen dat pa Van den Bergh onverwacht
overleden was. Stéphane denkt er ongetwijfeld ook aan.Hij zegt er niks over maar begint de kuip en
opbouw te sponzen en polishen, ik denk om zijn gedachten te verzetten.De boot kan trouwens wel een poetsbeurt
gebruiken want na dat gewoel van gisteren lijkt hij wel een zoutvat.Wegens te weinig wind zijn we genoodzaakt
heel de tocht op motor te doen. Omdat
het rustig varen is kunnen we al varend avondeten koken en eten. Om 20:00 komen
we aan in Fécamp en vinden een mooie ligplaats. Kurt en Michèle nodigen ons uit
voor een glaasje bubbels en foie gras. Daar zeggen we niet neen tegen. We
hebben internet dus we kunnen de blog bijwerken en de weerberichten voor de
komende dagen bestuderen.Cherbourg
morgen is niet haalbaar wegens het getij. Dus wordt het St Vaast ? Of
Ouistreham ? We twijfelen we zijn moe en besluiten om er een nachtje over te
slapen en morgenvroeg te beslissen.
Maandag 18/6/12 Nieuwpoort Boulogne : gevecht tegen de
golven
We zouden om 08:00 vertrekken, maar om 7:30 krijgen we een
smsje van de Balena om een uurtje later te vertrekken.Dat vinden we niet erg want het is aan het
regenen. Dus we kruipen een uurtje terug in bed.Als we om 09:00 losgooien is het gelukkig
droog.Aanvankelijk kunnen we lekker
zeilen, we klokken zelfs een nieuwe maxspeed onder genua : 9.5 kts bootsnelheid
In de Zuydcootepas.Voor Duinkerke moet
de motor op.Aangezien we tot Boulogne
willen moeten we er stevig de pas inhouden.De boot stampt hard op de golven, niet leuk.Als we bijna aan Calais zijn komt er een
speciale oproep van de Franse marine : een mijenveger gaat over 30 minuten een
mijn laten ontploffen dat hebben wij weer (herriner u het verhaal met de
verloren torpedo van enkele jaren geleden). We zien de mijnenveger liggen en
halen de vaart uit de boot, we willen niet te dicht naderen. Stéphane roept het
oorlogsschip op om te laten weten dat wij inde buurt zijn.Geen probleem krijgen we te horen.Op VHF kunnen we de aftelling tot de explosie
volgen maar we horen of zien niks ?? Détanation réussi klinkt het op
VHF.Dus wij varen verder.Komt er natuurlijk een boot van de
gendarmerie op ons afgevaren.Ze
gebieden ons onze koers te verleggen en meer afstand te houden van de
mijnenveger.OK, voor ons geen probleem,
u vraagt, wij draaien.We hotsen en
botsen verder. Tussen Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez wordt de golfslag echt
erg.De boot maakt luide smakken en we
krijgen bakken water over ons heen.Dit
is niet leuk ! Onze wasmachine thuis maakt minder toeren Dit krijg je
natuurlijk bij een wind-tegen-stroom situatie.Sommige golven zijn meer dan 2 meter hoog, ons schip wordt de hoogte
ingesmeten om vervolgens te landen in een diep dal en dan bakken water te
scheppen uit de volgende golf.Onze
snelheid valt met momenten volledig weg.Na het ronden van de kapen wordt het gelukkig rustiger en zien we in de
verte Boulogne liggen. Om 20:30 varen we binnen.We krijgen een plaats tussen twee reeds
aangemeerde boten, zonder zijsteiger, rare manier van aanleggen.Het blijft een oude boel hier in
Boulogne.We nemen een douche aanboord en eten krielaardappeltjes met
bloemkool en lekkere malse steak van onze Frans.Na het eten onder de wol want we zijn moe.
Zondag. We slapen uit tot 9:00 en gaan douchen. Het is droog maar er staat een fikse zuidwestenwind. Pal op de neus dus. Dat wordt een lange dag want we willen tot Nieuwpoort. We vertrekken pas om 14:00 zodat we het tij ten volle kunnen benutten. Volgens windguru zou vanaf deze middag de wind afnemen en afnemen tot bijna niets vanavond. Dat is nu moeilijk te geloven want het waait fel. We eten lekkere aardbeien als ontbijt en maken de boot vaarklaar. Als we de sluis in Vlissingen uitvaren blaast het volgens Centrale Vlissingen 6 Bft ZW. We trekken een rif in het grootzeil en rollen de genua niet volledig uit. Het valt mee van golfslag, dat hebben we hier al anders geweten. We moeten opkruisen en het schiet niet op. Het duurt uren voor we aan Zeebrugge zijn. Even denken we dat we Nieuwpoort niet gaan halen vandaag. Maar vanaf Zeebrugge kunnen we onze koers verleggen en moeten we niet meer opkruisen. Als dan de stroming ook nog volle pot komt doorsteken gaat het goed vooruit. Om 20:45 varen we Nieuwpoort binnen. Christel zet zich achter de kookpotten en tovert een heerlijk maal op tafel. Pureepatatjes met kabeljauwhaasje en garnaaltjes in hollandaisesaus, met zeekraal. We kunnen nog de tweede helft van de EK voetbalmatch tussen Nederland en Portugal zien, met de gekende afloop voor Nederland. Kurt en Michèle komen nog een slaapmutsje drinken. Om 23:30 onder de wol.
Op werkdagen valt het ons altijd zwaar om tijdig op te staan. Nu, in de vakantie : geen probleem ! 6:30 en we lopen al rond! Lichte paniek, we kunnen twee dingen niet terugvinden : onze britse ponden en de videocamera. Na een beetje zoeken komen de ponden tevoorschijn, wat niet kan gezegd worden van de videocamera...nergens te bespeuren. Waar is die dan ?? Uiteindelijk besluit Stephane om terug naar huis te rijden. En ja hoor, gevonden, we waren hem gewoon vergeten ! Een korte pitstop bij Boateak levert een nieuwe zeilbroek en nieuwe zeilschoenen op. We nemen afscheid van onze havenburen en gooien om 10:45 de meertouwen los. Het tij zit slecht om via de Westerschelde te varen dus we gaan binnendoor via het Veerse Meer en het Kanaal door Walcheren tot in Vlissingen. We hebben geluk met het weer. Het waait wel, maar het blijft heel de dag droog. Onze vrienden van de Balena hebben voor ons een mooie box gereserveerd bij VVW De Schelde. Met ons vier klinken we op wat hopelijk een mooie reis gaat worden. Voor de eerste keer dit seizoen kunnen we in de kuip avondeten. Lekkere verse asperges met gekookte aardappeltjes en gemarineerde zalm. Dit is genieten ! Na het eten wandelen we nog tot aan de sluizen en gaan een koffie drinken in het glazen cafeetje waarvan de naam me even ontglipt. Morgen moeten we pas tegen 14:00 vertrekken dus we kunnen uitslapen. Volgens de weerberichten zou het eerst nog stevig waaien (tot 6-7 bft) maar vanaf de middag zou de wind afnemen. We gaan proberen om tot Nieuwpoort te varen, maar dat hangt af van het weer...
Vrijdag 15 juni 2012 Stéphane gaat nog een dagje werken en Christel profiteert van een dagje vrij om uitgebreid boodschappen te doen. Naar de ene boerderij voor verse asperges, naar de andere boerderij voor verse aardbeien en naar nog een derde boerderij voor verse melk. Lekkere vis van de favoriete vishandel, vlees laten vacuum trekken bij de beenhouwer, broodjes bij de bakker en niet te vergeten een emmertje lekkers voor onze koi-vriendjes (het kan niet dat onze housesitters zonders visseneten zouden komen te zitten). Er staat een flink tal reistassen klaar -toch ook maar zomerspullen ingepakt, je weet maar nooit. Ons Joke geeft ondertussen het huis nog een flinke poetsbeurt. Straks nog een douche nemen. Onze lekkere douche thuis, dat is het enige wat we missen op vakantie. Nu hebben we wel een douche aan boord maar dat is toch niet hetzelfde...En dan kunnen we vertrekken !! De boot inladen met de laatste spullen (hopelijk lukt dat droog) en dan kan het 'onthaasten' beginnen. Het weerbericht voor de komende dagen ziet er niet té slecht uit dus we hebben goede moed ! Onze vrienden Kurt en Michèle van de Balena gaan dezelfde richting uit als wij dus het zou wel kunnen dat we hen regelmatig ontmoeten tijdens onze tocht. We komen om 19:00 aan in Wemeldinge en gaan eerst een hapje eten bij de Oude Sluis. Heel lekker zoals altijd, Oosterschelde kreeft ! Na het eten is het ons wonderbaarlijk gegund om alle bagage aan boord te brengen zonder regen!
De weergoden zijn ons (weeral) niet gunstig gezind voor onze zeilvakantie . Veel regen voorspeld en (met periodes harde) zuidwestenwind. Niet zo gunstig voor de bestemming die we uitgekozen hebben (Isle of Wight) Daarom heeft Stéphane besloten om vrijdag nog een extra dagje door te werken. We vertrekken dus een dag later, zaterdag in plaats van vrijdag. Er wordt wel veel wind voorspeld voor zaterdag maar het moet lukken om via het Veerse Meer tot in Vlissingen te geraken.