Wij, Stéphane en Christel, delen hier onze passie voor het zeilen en voor onze zeilboot Saltwater II, een grijze Hanse 370 met thuishaven Wemeldinge aan de mooie Oosterschelde
Net nu we twee dagen achter staan op ons vaarschema weer een
probleem : wegens een triatlon waarvan het zwemgedeelte in de haven wordt
gehouden kunnen we pas om 15:30 ten vroegste de haven verlaten.Het waait een dikke 5 bft ZW, maar die zou
tegen de avond afzwakken. We hopen het want Christel is nog niet terug OK, ze voelt
zich een beetje zwakjes. De koorts is wel weg. Het is overtrokken weer en het regent
geregeld. Daarbij is het ook redelijk koud.Pfff wat een slechte zomer. Vanmorgen lazen we in de krant dat tot
midden juli er zeker geen mooi zomerweer op komst is. We hebben nog geen mooi
weer gehad deze vakantie en het zit er dus ook niet meer aan te komen. Spijtig.
Volgend jaar toch maar weer een vliegvakantie of een cruise ? We vertrekken om
16:00, de wind is nog niet afgezwakt maar het is wel opengetrokken, de zon
schijnt en het is minder koud.Omdat we
met de wind meezeilen voelen we niet de volle windkracht, het zeilt heel leuk.
Tot aan de Pointe de Barfleur hebben we een goed backstag windje, daarna is het
oploeven tot scherp aan de wind, waarbij we wel ineens de volle 20 kts voelen.
Met volle genua en een rif in het grootzeil loopt de boot goed.We zijn trouwens heel tevreden over onze
boot, hij zeilt goed en geeft ons alle comfort dat we nodig hebben.Het is de eerste keer dat we er een grote
reis mee maken en hij stelt ons niet teleur. We krijgen er ook veel
complimentjes over, hier in deze streek zie je niet veel Hanses rondvaren (en
al zeker geen grijze J).
We zijn om 19:00 in St Vaast en vinden een betere ligplaats dan vorige week. We
eten een snelle hap aan boord en willen de EK finale voetbal zien tussen Spanje
en Italië.Maar dat draait anders uit,
we krijgen helaas geen ontvangst op onze TV antenne. Dan kijken we maar naar
een aflevering van The Killing op DVD. Morgen weer 5bft voorspeld, we gaan naar
Ouistreham of Le Havre, we zien wel hoe het loopt.
Vrijdag 29/6/2012 + Zaterdag 30/6/2012 : Cherbourg: 2 dagen
om snel te vergeten
Pech slaat toe : Christel is ziek ! 38.5 graden koorts,
misselijk, braken, diarree Imodium, Motilium en Dafalgan doen hopelijk hun
werk 2dagen in bed. Hopelijk is ze morgen beter zodat we onze terugtocht
kunnen hervatten.
We hebben slecht geslapen, het was heel woelig aan de
wachtsteiger buiten de haven.Als we om
11:15 vertrekken staat Kurt ons uit te wuiven.Er staat 5 bft ZW.Het eerste
deel kunnen we lekker zeilen, maar dan valt ineens de wind weg en komt er een
dichte mist opzetten. In een oogwenk valt de zichtbaarheid terug tot 50
meter.Dit is best eng.In de verte horen we de zware motoren van de Seacat,
een catamaran overzetboot.Dat gebrom
wordt steeds luider maar we zien niks.Enkel op AIS kunnen we de boot volgen.Als hij op minder dan 1 mijl van ons komt roepen we hem op.Niks aan de hand, hij gaat langs ons passeren
(hij ziet ons ook op AIS wie zei ook weer dat wij vervuilen met ons
signaal? We zijn nu héél blij dat we zenden!).Tergend langzaam verwijdert het gebrom zich van ons, hij is voorbij. Oef
! Pas als we een andere zeilboot vlakbij kruisen zien we hoe weinig zicht we
maar hebben, hij duikt ineens op uit het niets.We houden de AIS nauwlettend in de gaten en kijken goed rond (voor zover
we iets kunnen zien). Dit duurt een uurtje, daarna klaart de mist langzaam op,
het blijft wel heiig. Net zoals de
mist verdwijnt, wakkert de wind ook terug aan dus we kunnen terug zeilen. We
naderen de Alderney Race en komen plat voor de wind te varen. Het schommelen
van de boot in een licht geagiteerde zee maakt dat het veel oncomfortabeler is
dan op de heenreis. De wind valt weer
weg en de motor moet terug aan. Echter eens voorbij de knobbelige Race kunnen
de zeilen weer op en is het formidabel zeilen, halve wind recht op Cherbourg.
We klokken weer een nieuwe bootsnelheid : 10.7 kts ! Doe daar 3 kts stroming
bij en je weet dat we vooruit vliegen ! Onze schipper geniet met volle
teugen.Om 16:30 zijn we in Cherbourg.Eens we aangemeerd zijn doen we allebei een
dutje. De slechte nachtrust en de emoties van de voorbije trip hebben ons moe
gemaakt.s Avonds eten we aan boord :
aardappeltjes met verse boterboontjes (bijna zo lekker als die van Tante Maria)
en steak.Na het eten kijken we naar de
halve finale EK voetbal tussen Italië en Duitsland. Forza Italia.Morgen geven ze tot 7 bft dus blijven we een
dagje liggen, daarna wordt het terug rustiger.
Iets voor elven
gisterenavond stond het water hoog genoeg om de wachtende aankomende jachten
over de drempel van de jachthaven te laten varen.Als goede jachties helpen we de boten aanmeren
en de eerste woorden van Nederlandse dame op de aanmerende boot naast ons waren
:Ooh, als ik het zo zie is het de tijd
van de gepensioneerden! Kurt en Stéphane stondenietwat beteuterd met een meertouw in hun hand
vlak voor haar neus Deze morgen, na een lekkere douche vertrekken we met onze
Fiesta op eilandtour. Goed concentreren en links rijden ! We hadden
gisterenavond een hele route uitgedokterd met allemaal bezienswaardigheden.
Maar aangezien de straten hier geen bordjes met straatnaam hebben en er ook
bijna geen wegwijzers zijn, zijn we na een kwartiertje al helemaal verloren in
de wirwar van smalle straatjes. We maken ons niet druk, zo groot is het eiland
nu ook weer niet. Op de één of andere manier komen we altijd weer- veilig - op
de attractie aan. We bezoeken Little Chapel (lijkt wel een creatie van Gaudi),
The Shipwreck Museum, Guernseys Pearls (een handelaar in parels en neen, ik
heb niks gekocht), The Guernsey Aquarium We maken ook van de auto gebruik om
het scheepsproviand terug aan te vullen.We eten gache, de lokale specialiteit (een soort rozijnenbrood) en
bezoeken uiteraard The Guersney Yacht Club waar we onze naam in het register
achterlaten. Om 16:30 moeten we de auto terug inleveren. Je ziet de stress zo
van de schouders van Stéphane vallen. Oef, gelukt en geen schade gereden We
springen nog even binnen in de Marks and Spencer vlakbij de jachthaven want onze
kapitein heeft te weinig sokken bij. Hij had erop gerekend dat hij niet elke
dag sokken moest dragen in de zomer mooi wel dus ! Als we op de ponton komen
zien we net de douane aan onze boot staan we treuzelen lang genoeg tot ze weg
zijn. Niet dat we iets te verbergen hebben, we hebben gewoon geen zin in
administratief gedoe. Het is heel de dag
mistig, in de haven hoor je de misthoorn constant loeien. Die grijze lucht
geeft geen mooie fotos, helaas. We krijgen hier veel berichtjes van het
thuisfront met het goede weer aldaar.Hier is daar weinig van te bespeuren we hebben ook altijd pech.Volgens onze Engelse buurman is het dit
weekend Round-The-Island-Race in Wight. Er worden 3000 boten verwacht op The Solent.We waren al eens op Wight tijdens de Cowes
Week dus we weten hoe druk het daar dan is.Dus we gooien onze plannen om via Wight naar huis te gaan maar in de
prullenmand.Retour Cherbourg it will be
! We gaan vanavond een laatste keer uit eten met Kurt en Michèle. Zij hebben 5
weken vakantie, zij gaan verder. Wij hebben slechts 3 weken en moeten helaas nu
terugdraaien.Met pijn in het hart
weliswaar want we zouden heel graag mee verder op ontdekking gaan in deze mooie
regio. Omstreeks 23:00 vanavond moeten we de boot verleggen vanuit de jachthaven
naar de waiting pontoon buiten, anders kunnen we morgenvroeg niet met het
juiste tij vertrekken.
Dinsdag 26/6/2012 : dagje Guernsey : bedot door de
busmaatschappij
Het weer is niet schitterend. Ook niet slecht. Het is
bewolkt maar warm. Samen met Kurt en Michèle gaan we het eiland verkennen. En
hoe kan dat beter dan per hop on/hop off bus.We nemen ticketjes aan de kiosk. 1 pond per persoon? Daar zullen ze ook
niet rijk van worden. Goedgemutst over dit koopje beginnen we aan onze tocht.
Al snel blijkt dat we het principe toch verkeerd begrepen hebben elke keer we af-
en opstappen kost ons dat 1 pond per persoon ! En dus niet voor 1 pond gans de dag
zoveel je maar wil op en af de bus stappen We voelen ons beetgenomen en kopen
nog 1x een ticketje en gaan dan gelijk heel het eiland rond, zonder af te
stappen.Zo kom je natuurlijk overal
maar eigenlijk ook nergens. Dus huren we een Ford Fiesta zodat we zelf het
eiland kunnen rondrijden. Weten ze hier trouwens dat ze aan de verkeerde kant
van de weg rijden ?? Dat valt niet mee, hoor.We hebben vroeger al in Engeland links gereden, maar dat was met onze
eigen wagen. Nu met een huurauto staat het stuur ook aan de andere kant ! Stéphane loodst ons super geconcentreerd door
het verkeer.Zonder GPS, wat een gemis
als je dat ding gewend bent. Als eerste bezoeken we Beaucette Marina, aan de
andere kant van het eiland. Een jachthaven helemaal tussen de rotsen in een
oude steengroeve. Toen de groeve uitgeput was heeft de eigenaar een stuk rots
tussen de groeve en zee laten ontploffen door het Engelse leger, zodat er een
toegang ontstond voor de jachten. Heel
mooi en rustig, anders dan St Peter Port waar je in de stad ligt.s Avonds gaan we een hapje eten in een
Italiaans restaurant vlakbij de haven. We beginnen ook stilaan over de
terugreis na te denken. Steken we het Kanaal over en gaan we via Engeland terug
of gaan we via Frankrijk terug ? Liefst via Engeland, maar dan moet het weer
wel goed zijn voor de overtocht vanuit Guernsey naar Wight (of Poole ?).We wachten even de weerberichten af
Maandag 25/6/2012 : Cherbourg / St Peter Port - Guernsey :
eindelijk de Kanaaleilanden !
Als we wakker worden schijnt de zon al volop en is er niet
teveel wind. Perfect ! We springen uit bed en nemen een douche aan boord.
Stéphane en Kurt krijgen elk een boodschappenlijstje en gaan naar de
supermarkt. De vrouwen rommelen ondertussen de boten op.We moeten om 14:00 vertrekken om de stroming
mee te hebben voor de 42 mijl lange tocht.Als we losgooien is er van het mooie weer niet veel meer over, het is
helemaal overtrokken en redelijk koud. Er staat genoeg wind om te zeilen. Aan
Cap de la Hague is het water een beetje knobbelig en we beginnen al te vrezen
voor de Alderney Race, maar daar gekomen blijkt die een rustig dagje te hebben.
De Alderney Race is een zeeëngte tussen Alderney en Cap de la Hague waar veel
stroming staat en hetwater kan er wild
tekeer gaan. Maar vandaag dus gelukkig niet.We komen om 19:30 aan in St Peter Port en meren eerstaan aan de waiting pontoon omdat er nog niet genoeg water over de
drempel staat om Victoria Marina in te varen. We krijgen de havenmeester al
langszij met papieren die we moeten invullen voor de douane. Omdat we buiten de
EU zijn moeten we inklaren.Dan zou je
denken geen probleem met een expediteur aan boord maar dat loopt even anders
: de expediteur staat spaghetti te koken en de kapitein mag zelf de papieren
invullen. Om 22:00 breekt de drukte los, drie bootjes met havenmeesters varen
over en weer om de wachtende jachten een ligplaats toe te wijzen. Dit alles in
de regen, helaas. De Balena mag langszij een bezoekersponton en wij krijgen een
box vlak aan de ingang van de haven.Het
is vrij druk en dat terwijl het hoogseizoen hier nog niet begonnen is. We meren de boot aan en haasten ons terug naar
binnen, natte kledij uit en dicht bij de verwarming.Jaja, het is zomer Hopelijk morgen beter weer
!
Zondag 24/6/2012 : dagje Cherbourg : nothing to report
Het heeft heel de nacht fel gewaaid. Als we wakker worden is
het hard aan het regenen. Twee uur later nog steeds Het ziet er naar uit dat
dit heel de dag gaat aanhouden. We zien af van het geplande bezoek aan het
museum over de Titanic en brengen de dag door met lezen en film kijken. Meer
valt daarover niet te zeggen. s Avonds gaan we eten in de jachtclub, een steak
op houtgrill gebakken, lekker. Het ziet ernaar uit dat we morgen kunnen
vertrekken naar St Peter Port op Guernsey. Na 3 jaar proberen gaan we eindelijk
de Kanaaleilanden bereiken !