Fragmenten uit de geschiedenis van de Gentse politie.
07-04-2010
De âMotardsâ
De Motards
De eerste Gillet werd rond 1933 in dienst genomen bij de Gentse Politie.
Op 27.12.1935 verongelukte Robert LANGEROCK op de Vliegtuiglaan te Gent toen hij in een dichte mist tegen een treinstel opbotste.
Robert LANGEROCK,de foto op het bidprentje dateert uit de tijd dat hij nog tot de Cyclisten behoorde.
Foto 1939: De koplichten werden afgeschermd met het oog op de zichtbaarheid vanuit de lucht.
1948
Tijdens de periode na de tweede wereldoorlog werden sommige kunstschatten welke door de bezetter naar Duitsland waren overgebracht teruggegeven aan Gent. Op Belgische bodem werd het transport door de politie begeleid. Rechts op de foto bemerkt men hoofdcommissaris DE WALSCHE (in burger) en met de stofbril op de helm de latere inspecteur Alfons HUYGHE.
Na het beeindigen van WO.II trokken de Amerikaanse troepen zich voor een deel terug naar hun vaderland. Heel wat materiaal werd achtergelaten en te koop gesteld in de zogenaamde Stockyards. De stad Gent profiteerde van de gelegenheid om het voertuigenpark van de politie opnieuw op peil te brengen. Alsus kwamen twee Harley DavidsonsLiberator in handen van het korps. De Motards poseerden fier met de nieuwe aanwinsten.
Wij herkennen Willy SMAELE en Cyriel TANGE.
In de jaren 50 werden vier splinternieuwe F.N.s in gebruik genomen. De toenmalige motorijders mochten zelf hun voertuigen afhalen en poseren hier fier met de aanwinsten. Wij herkennen Cyriel TANGE, Willy SMAELE en Leopold DE BRAECKELEER. (Verdere identificatie is altijd welkom.)
De nieuwe voertuigen waren enerzijds bestemd voor snelle interventies en anderszijds voor het op post brengen van de verkeersagenten en voor patrouilles in afgelegen
gebied
Van links naar rechts: Roger SNOECK, adj.Comm. Fernand DE MEESTER, André MAERREM en André DE SMET. De twee laatstgenoemden Motards
In de jaren 60 kwamen de BMWs. Op de linker foto Dees VAN PUYEMBROEK.
Een van de BMWs werd achteraan voorzien van een uit de kluiten gewassen wijzerplaat van dewelke men de snelheid kon aflezen.
De glimmende machines en de stoere mannen in lederen pak droegen steeds de belangstelling van de prille jeugd. Uiterst rechts op de foto Bruno STEYAERT.
Jean COMHAIRE en Jean PETERS, twee politiemannen die het grootste deel van hun loopbaan als motard doorbrachten.
In 1978 werden de BMWs langzaam vervangen door HONDAs. De eerste twee waren een schenking van Honda zelf en werden door de motorijders zelf in Aalst afgehaald.
Rond datzelfde tijdstip werden de Motards voorzien van witlederen jassen welke vooral gedragen werden bij escorte-diensten en bijzondere gelegenheden. Dit kledingstuk gaf hen toch wel een zekere allure.